Pagina 2 van 2

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: wo aug 26, 2015 15:50
door Het-Licht
Nou, al zou dat zo zijn zou 90% van alle kooien illegaal zijn...
Chroom Molydeen is het meest gebruikte staalsoort voor een rolkooi wereldwijd, ik denk dat je het verkeerd interpreteert.
De vereisten zijn :
- Koudgetrokken naadloos ongelegeerd (zie hieronder) koolstof staal meteen maximum van 0.3% koolstof
- 350 N/mm2
Chroom Molydeen voldoet hier ruimschoots aan.

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: wo aug 26, 2015 20:25
door FO
Nou, al zou dat zo zijn zou 90% van alle kooien illegaal zijn...
Chroom Molydeen is het meest gebruikte staalsoort voor een rolkooi wereldwijd, ik denk dat je het verkeerd interpreteert.
De vereisten zijn :
- Koudgetrokken naadloos ongelegeerd (zie hieronder) koolstof staal meteen maximum van 0.3% koolstof
- 350 N/mm2
Chroom Molydeen voldoet hier ruimschoots aan.
Oei, nu ken ik Peter (saludos) als een zeer begenadigd EN erkend Knaf rolkooienbouwer. Ik zet mijn geld voorlopig toch op Peter :wink: . No offence uiteraard Het Licht :thumbs:

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: do aug 27, 2015 00:21
door Het-Licht
Dan mag hij me toch eens uitleggen waarom het grootste deel van de rolkooien uit Chroom Molydeen gemaakt worden, zowel gekeurd als niet gekeurd.
Ik heb ook even in het autosport jaarboek gekeken, er staat waar het minimaal aan moet voldoen, maar niet dat Chroom Molydeen niet mag...

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: do aug 27, 2015 09:08
door Seliquella
Typisch dat in de KNAF gesproken wordt over een minimale treksterkte van 355N/mm^2, S235 voldoet daar al aan.
25CrMo4 heeft een vloeigrens van ca 600N/mm^2 en een treksterkte van ca 900N/mm^2, daarnaast heeft het ook enige taaiheid van ca 50J, iets waar de KNAF niets over zegt, maar mij voor een kooi best belangrijk lijkt.
Overigens in 25CrMo4, zit 0.25%C, dus dat zit ook wel snor.

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: do aug 27, 2015 11:45
door alfaqv75
Overigens in 25CrMo4, zit 0.25%C, dus dat zit ook wel snor.
let wel, dat die 0,3% over ongelegeerd staal betreft.
de minimale treksterkte van 350N/mm gaat ook over ongelegeerd staal(!)
25CrMo4 is een gelegeerd staal soort waar niet over gesproken wordt onder "8.3.3 Materiaal specificaties", maar wel voldoet aan de volgende zin:
Bij het kiezen van de staalkwaliteit moet gelet worden op goede trekeigenschappen en voldoende lasbaarheid.
Daar voldoet 25CrMo4 zeker aan, dus is het toegestaan lijkt mij....

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: wo sep 02, 2015 21:53
door saludos
Ongelegeerd staal heeft een max 1.7% mangaan en 0.6% andere elementen, waarvan 0.3% carbon.
Chroom molybdeen voldoet niet aan deze eisen, bevat ongeveer 1% chroom...

Zie FIA Annexe J 2015 reglementen 253.8...

Chroom molybdeen is voorbehouden voor gecertificeerde kooien van erkende producenten.

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: wo sep 02, 2015 22:27
door Het-Licht
Okay, duidelijk. Wel typisch, dat je een minder materiaal moet gebruiken omdat het zo in de regeltjes staat.

Wat maakt chroom molybdeen zo speciaal dat het niet door iedereen gebruikt mag worden? Is het moeilijker te lassen, of wat anders ?

Denk ook dat weinig mensen hiervan op de hoogte zijn (tot 5 min geleden ik ook) en volgens mij worden en bakken kooien gebouwd van chroom molybdeen zonder certificaat of van niet gecertificeerde bouwers...

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: do sep 03, 2015 10:43
door alfaqv75
Ongelegeerd staal heeft een max 1.7% mangaan en 0.6% andere elementen, waarvan 0.3% carbon.
Chroom molybdeen voldoet niet aan deze eisen, bevat ongeveer 1% chroom...
Zie FIA Annexe J 2015 reglementen 253.8...
Chroom molybdeen is GEEN ONgeleerd staal, maar geleerd staal... Dus gaat de regel die staat voor ongeleerd staal niet op voor Chroom molybdeen.
Chroom molybdeen is voorbehouden voor gecertificeerde kooien van erkende producenten.
zie ik nergens staan, waar staat dat?

Met andere woorden, er wordt nergens een specifieke eigenschap van geleerd staal genoemd, dus gaat de algemene regel op:
Bij het kiezen van de staalkwaliteit moet gelet worden op goede trekeigenschappen en voldoende lasbaarheid.

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: do sep 03, 2015 11:23
door Het-Licht
Misschien wijs om eens een mailtje aan de Knaf te sturen...

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: zo okt 04, 2015 12:35
door berlinista
dat heb je hierbij gedaan aangezien Peter (Saludos) over de rolkooien gaat bij de KNAF...

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: zo okt 04, 2015 12:35
door berlinista
misschien dat het in het volgend jaarboek beter/helderder/anders omschreven kan worden.

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: zo okt 04, 2015 13:18
door Het-Licht
Oké, handig!

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: wo okt 14, 2015 21:29
door saludos
De FIA stelt dat chroom-molybdeen buizen minder eenvoudig te lassen zijn dat normale, "ongelegeerde" buizen.
Met die rede is chroom molybdeenbuizen in zelfbouwkooien niet toegestaan ( FIA Ann. J 253-8).

KNAF/FIA erkend producenten worden geacht meer materiaalkennis en laskennis en-vaardigheden te hebben en hebben meer vrijheid in de te gebruiken materialen en wanddikten van buizen.