Pagina 1 van 2

25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: ma jul 06, 2015 21:22
door Jacco.vd.Zaag
Heren, een goeienavond,

Ik ben weer thuis na een productief reisje met m'n werk, en aangezien de hobby voor geen meter opschiet, ben ik daar snel weer mee begonnen.

De 75 staat er nog stééds kaal bij, maar ik wil daar verandering in gaan brengen. Ik wilde eerst de kooi uitbesteden, maar bij nader inzien lijkt het me eigenlijk wel leerzaam om zoiets zelf te gaan doen.
Ik heb voor het buigen en plaatsen van kooien 'genoeg' ervaring om me heen in de vorm van m'n pa, m'n broertje en een paar vrienden.

Maar toch zit ik nog met een paar vragen.

Voor wat betreft de materiaalkeuze. Ik twijfel. Tussen de soorten 25crmo4 en staal.
Ik heb verschillende verhalen gehoord over 25crmo4, welke ik ga sommeren. Indien een van die punten niet juist is, of als er aanmerkingen zijn, hoor ik dat graag!

- 25crmo4 is sterker dan staal. Alleen hierdoor al vind ik het een hele goeie om een kooi mee te gaan maken.

- Het is lichter dan staal. Nu heb ik dat van horen zeggen, ik heb namelijk niet iets concreets (lees: vergelijkingen) bij beide soorten, wat het gewicht is. Van 25crmo4 weet ik dat wel, maar van staal niet. Probeer ik nog achter te komen.
Gewicht speelt natuurlijk ook mee in deze afweging.

- Qua laswerk, staal is natuurlijk 'normaal' te lassen. We hebben hier een goed lasapparaat, MIG/MAG, en 25crmo4 valt ook met MIG/MAG te lassen. Hiervoor is dan wel speciaal draad nodig, wat ook te verkrijgen is.
Wel lees ik op internet, op sommige fora, lang niet allemaal, dat het nodig is om de buizen bij het lassen af te doppen, en om het zaakje voor- en na te verwarmen. Ik weet niet of iemand hier iets van af weet, maar ik hoor het graag.

Dat waren eigenlijk wel de puntjes, waar ik nog vraagtekens bij heb.

Voor wat betreft de kooi zelf, als ik alles volgens KNAF/FIA regels volg, en er een nette kooi van kan maken, lijkt het me heel wat denk ik. Buizen op de juiste dikte, en op de juiste voetplaten.

Ik hoor graag jullie mening/tips/aanmerkingen!

Jacco

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: ma jul 06, 2015 22:14
door giuliettaevo
Beter goed gestolen als slecht bedacht geldt in dit geval zeker.

Kopieer een kooi uit een 75 van een goede erkende bouwer ipv zelf iets te ontwerpen. Je kunt veel verkeerd doen met het ontwerp namelijk .

Succes er mee in ieder geval .

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: ma jul 06, 2015 22:35
door TurboMarc
25crmo4 is sterker, niet lichter. Je kan er wel minder van gebruiken voor dezelfde sterkte als staal, dus lichter :D

Is mij ooit verteld..

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: di jul 07, 2015 09:16
door alfaqv75
sterker is niet helemaal waar, maar dat is maar hoe je sterker uitlegt natuurlijk (harder, taaier, etc...)

ik zou mijn theorie boeken in moeten duiken om exact de verschillen te kunnen geven, maar wat me nog bij staat is dat 25crmo4 een hogere kracht kan weerstaan zonder te buigen tov staal, maar dat het wel eerder breekt tov staal.
25 crmo4 is een harder materiaal tov staal, wat overigens weer niet 1 op 1 te vertalen is naar stijfheid.

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: di jul 07, 2015 11:31
door frankalfa
Weet niet wat t doel is van je 75 maar ik meen dat bij officiële evenementen wel een certificaat van de inbouwer overlegd moet kunnen worden?
Voor een trackday geen vereiste uiteraard maar als je competitie wilt gaan rijden op termijn wellicht toch even het navragen waard, sneu om met een perfect opgebouwde auto aan de kant te moeten staan vanwege een ontbrekend papiertje (hoe goed en deugdelijk je laswerk ook is)

Ook is t bij evt verkoop van de auto later ook wel een pre uiteraard.

Grtz,fRank

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: di jul 07, 2015 14:10
door vV
Zelf bouwen mag volgens mij, kan de KNAF je vertellen, ook voor FIA, dan zou ik wel inkoopfacturen materiaal bewaren en foto's laswerk maken onderweg in het project.
Je moet wel bouwen conform de FIA voorschriften uiteraard. Nadeel van het niet hebben van certificaat is dat wanneer de eisen van de FIA veranderen je ook de kooi conform moet veranderen. Dus wanneer er bv buisdiktes of wat je minimaal aan buizen moet hebben zitten of lay-out extra buizen verandert moet je daarin mee, de kooi met papiertje is gewoon nog wel geldig.
Tenminst: ik meen dat mij dit zo vrij recent is uitgelegd.

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: wo jul 08, 2015 08:56
door Dennis de Rooy
Ik snap je interesse om het zelf te doen. Maar ga eens bij Biesheuvel kijken (rolbeugels.nl) en laat je eens informeren. Andere aanbieders kan ook, maar zij zijn 1 van de goedkoopste. Het buigen, notchen en lassen is echt een enorme klus en het in mijns inziens niet waard om zelf te doen. Daarnaast krijg je maar 1 kans om te testen of je het goed gedaan hebt...

Voor de wanddikte van een kooi is het niet nodig om voor te verwarmen.

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: wo jul 08, 2015 11:01
door Jacco.vd.Zaag
Ja, zelf iets ontwerpen is inderdaad veel te gek. Beter is inderdaad om dan zelf te kijken naar voorbeelden.
Hier thuis is wel enige ervaring met rolkooien, en ik heb me ook wat ingelezen op de FIA/KNAF eisen, qua ontwerp, maten en diktes.

Ja, hebben jullie wel gelijk in. Lees inderdaad wel iets over die newtonmeters, dat die bijna 2 keer zo hoog zijn als bij bijvoorbeeld '355'.

Liefst zou ik een 'dunne' kooi willen, dus kleine buizen, maar wel met 2.5 wanddikte. Dus van wat ik hier uit begrijp, maakt het dus niet uit welk materiaal ik dan pak.

Doel van de auto is een beetje trackdayen, ik heb namelijk, om het grof te zeggen, geen tijd om bij wijze van in een Alfa Cup te gaan rijden. Heb je wel gelijk in, met evt verkoop zijn dat dingen waar gelet op worden. En ik kan bij voorbaat nooit zeggen dat hij (op den duur) verkocht zal worden.

Conform FIA/KNAF komt wel goed, wel een slimme over die foto's.

De interesse om het zelf te doen is inderdaad een goeie motivatie. Heb wel bij Autosportcompany geïnformeerd, deze vroegen een bedrag van rond de 1400 voor waar ik voor informeerde. Dat was een 6 punts kooi, plus een buis voor het schutbord langs en eentje achter de stoelen voor de gordels.

Bij zelfbouw zit je op de helft van dat bedrag, als je goed materiaal haalt. Nu ben ik geen knieperd, maar dat maakt het wel interessant.

Zal eens een mailtje doen aan Biesheuvel, kijken wat ik daar wijs van kan worden!

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: di jul 14, 2015 10:13
door Michel75
Zelf bouwen mag, alleen moet deze voldoen aan de geldende FIA richtlijn. Dat betekent dat je de aangegeven buisdiameters en wanddiktes moet aanhouden. Dat betekent weer dat je geen voordeel haalt in gewicht door chroommolybdeen buis toe te passen (of een ander hoogwaardig staal).

Of je moet de kooi ook zelf kunnen berekenen en laten certificeren, maar dat is voor 1 zelfbouw kooi wat te ver gezocht.

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: di jul 14, 2015 16:03
door Jacco.vd.Zaag
Zelf bouwen mag, alleen moet deze voldoen aan de geldende FIA richtlijn. Dat betekent dat je de aangegeven buisdiameters en wanddiktes moet aanhouden. Dat betekent weer dat je geen voordeel haalt in gewicht door chroommolybdeen buis toe te passen (of een ander hoogwaardig staal).

Of je moet de kooi ook zelf kunnen berekenen en laten certificeren, maar dat is voor 1 zelfbouw kooi wat te ver gezocht.
Precies. Die richtlijnen dat de buis zo dik en op die voetplaat moet staan. En welke vorm de kooi moet hebben.
Tja, dat is waar. Zal eens kijken waar ik goede buis vandaan kan halen.

Ben niet zo handig in Autocad, om zelf zoiets te gaan maken. Ik zal m'n keuzes nog eens overwegen, zelfbouw of laten doen. Of een bouwpakket, die kun je bij oa Biesheuvel krijgen.

Weet iemand een goed adres voor stalen buizen? Heb al diverse gemaild, maar die leveren dan weer niet aan particulieren..

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: di jul 14, 2015 19:22
door DJ
Salomon's metalen in Groningen al geprobeerd?

Gr
DJ

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: di jul 14, 2015 20:20
door Zudi
Je zou dijkstra autosport uit hallum eens moeten proberen, die hanteert wat andere prijzen als autosportcompany ed. Enige is dat het zonder papiertje is, wel maakt die heel mooi werk. Je zou wel in dronrijp mogen kijken wat die voor mij gemaakt heeft!

http://www.dijkstraautosport.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

De website stelt weinig voor, maar zijn werk in het tegenovergestelde!

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: wo jul 15, 2015 11:22
door Jacco.vd.Zaag
@DJ:
Salomon gisteren gemaild, die hadden niks :(

@Zudi:
Zal Dijkstra eens contacten. Papiertje is niet echt een pré, als het er maar goed inzit.
Is een goeie, dankjewel!

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: wo jul 15, 2015 12:20
door Zudi
Als jij mij een tel nummer via PB met whatsapp, dan kan ik je de foto`s van mij kooi ook wel appen.

Re: 25crmo4 vs 'stalen' rolkooi

Geplaatst: za aug 15, 2015 22:11
door saludos
Als je de FIA/ KNAF reglementen ( 253-8) doorleest, kom je een materiaalkolom tegen. In deze kolom staan de diameters, wanddikten, maar ook de staalsoort.
Chroom-Molybdeen staal is in dit reglement NIET toegestaan. ( de legering van 25-crm04 voldoet niet aan de gestelde materiaal-eisen.
Ook kan je niet dunner als 40x2.0 buizen...

Dunnere buizen en andere staalsoorten zijn voorbehouden aan gecertificeerde kooien van KNAF/FIA erkend rolkooiproducenten.
Wil je meer weten, stuur me dan een PB of zoek even naar een eerder bericht over kooien op dit forum.