n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

Brandstof systeem aanpakken trackday 75

za mei 02, 2015 17:26

Ik ben bezig een 75 1.8 om te bouwen naar een trackday 75. Volop bezig met leegmaken, maar nu wil ik op een veilige manier het brandstof systeem aanpakken.

Ik heb al een V6 tank om in de koffer in te bouwen. Nu wil ik leidingen filter en pomp vervangen. Goodridge leidingen en 3 bar pomp en filter voldoende of moet in de tank ook nog pomp voorzien worden? Die speciale koppelingen gebruiken of gewoon slangklemmen? Iemand paar foto's ter illustratie?
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Brandstof systeem aanpakken trackday 75

ma mei 04, 2015 00:48

zorg dat je ook de juiste benzinedop (v6 !) erbij hebt anders komt de benzine eruit in linker bochten. Laatste SI wedstrijd nog gezien bij een 75, al was dat volgens mij een gevalletje dop niet goed vast. Maar wel zeker een aandachtspunt anders gaat de auto erg duur rijden... :wink:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Brandstof systeem aanpakken trackday 75

vr mei 15, 2015 11:51

Beetje late reactie.
Een V6 tank is prettig voor de veiligheid want boven de achteras (minder voor de wegligging helaas)
Heb je ook de bijbehorende V6 vulhals en mof?
Is namelijk allemaal net weer ff anders...

Voor trackday zou ik de boel gewoon "origineel" aanleggen.
Niet die stervensdure goodridge slang en zeker niet die nog veel duurdere koppelingen.
Is helemaal niet verplicht.

Wel A merk nieuwe benzineslang (gates bijvoorbeeld) bij een goede automaterialenzaak vandaag.
Afhankelijk van sap dat je verstookt kan je nog overwegen slang te nemen die ook voor ethanol geschikt is.
Dat zit helaas bijgemengd door veel benzine's.

Gebruikt nieuwe goed passende Aba minislangenklemmentjes. Van de soort die in mm maten oplopen.

Enige wat ik niet origineel zou doen is retour naar de tank, deze zit origineel onderin de tank.
Die zou ik of boven in de tank maken of terugslagklepje in de retourleiding plaaten vlak bij de tank.
Anders loop je hele tank leeg bij lek in de retourleiding!
(ervaring mee, niet leuk)

Gr
DJ

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

Re: Brandstof systeem aanpakken trackday 75

vr mei 15, 2015 20:27

Voorlopig heb ik nog maar alleen de tank,

Benzine pomp en filter ook origineel houden?

Mogen gewone leidingen binnendoor?
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Brandstof systeem aanpakken trackday 75

za mei 16, 2015 09:52

Ik zou werkelijk niet weten waarom je benzinepomp en filter zou willen aanpassen.
Mits pomp goed is natuurlijk.
Vers filter kan geen kwaad natuurlijk.

Vwb slangen binnendoor. Daar heb je wel een punt.
Die originele kunststof zijn prima maar ik weet niet of je ze bij trackdays ook een soort van TC hebben die daar opmerking over zouden kunnen hebben.
Wellicht daar om problemen voor te zijn slang gebruiken met rvs wapening.
Of stalen leiding. (met koper heeft ook wel eens iemand gezeur gehad met een TC dacht ik??)

Gr
DJ

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

Re: Brandstof systeem aanpakken trackday 75

za mei 16, 2015 13:53

De 75 die ik gekocht heb liggen de kunststof leidingen en de pomp binnen in de auto. Pomp maakt nogal zoemend geluid dus het leek mij allemaal niet zo deugdelijk en veilig. Daarom wil ik het goed aanpakken, geen zin om men auto de fik in te zien gaan :thumbs:
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Brandstof systeem aanpakken trackday 75

za mei 16, 2015 17:24

Kunststofleidingen binnendoor is origineel.
Als alle isolatie uit de auto is hoor je allerlei dingen die je anders niet hoort.
Zo ook brandstofpomp.
Brandstofpomp hangt origineel is ophangrubbers. Dat is om contactgeluiden tegen de gaan. Ook een goede pomp maakt namelijk wat "herrie". In een racer boeit dat niet. In een daily driver wel.
Ik kan zo niet zeggen of de zoem die jij hoort verontrustend is of normaal.

Hoeverre je brandstofsysteem aanpakt is ook afhankelijk van wat je ermee wilt. Puur voor trackdays heb je die dure goodridge spullen niet nodig. A kwaliteit benzineslang, goede slangeklemmetje en vooral zorgvuldige montage (!) zou afdoende moeten zijn. (let op kapot schavielen van slangen of leidingen en kans op afknellen van slangen bij schade)

Dat je geen vooral geen brand wilt is terechte zorg. Helaas ervaring mee. Niet leuk.
Ben er tijdens brand achter gekomen dat een V6 tank op z'n gemakje leeg loopt als de retourleiding lek is omdat er dus nergens een terugslangklepje in systeem zit en retour onderin de tank zit....
Aangezien de brandstofpomp een verdringerpomp is en dus geen open verbinding tussen pers en zuig heeft is lekkage aan brst toevoerleiding geen punt, zodra pomp uit staat stopt het lekken.

Gr
DJ

Terug naar “Racen - Technisch”