Gebruikersavatar
Niksanders
Junior Member
Junior Member
Berichten: 95
Lid geworden op: za apr 07, 2012 19:35
Locatie: Enschede

Afmetingen Coil-over Alfa 75

ma mar 16, 2015 13:47

Beste Mede racers,

Voor mijn trackday Alfa 75 ben ik momenteel bezig om het onderstel te verbeteren.
Dit wil doen door de torsiestaven te verwijderen en een custom boven- en onderdraagarm te gaan maken.
Door deze draagarmen kan in de geometrie optimaliseren en ervoor zorgen dat het body roll center een stuk gunstiger ligt (lees snijpunt boven het asfalt). De rolkooi is al uitgebreid naar voorkant dus ik ga er vanuit dat de neus stevig is.

Nu ben ik aan het kijken naar een universal coil over set van bijvoorbeeld Gaz of Avo.
https://www.merlinmotorsport.co.uk/p/av ... prings-awd" onclick="window.open(this.href);return false;
Is er iemand die mij wat informatie kan geven over de open en gesloten lengte van de demper? (wat heeft een intrax set bijvoorbeeld voor afmetingen) en welke hardheid zullen de veren ongeveer moeten hebben (indicatie hardheid)?
Ik ben van plan om meerdere veren te bestellen om te kijken naar wat ik zelf prettig vindt rijden.

Ik hoor het graag en alle informatie is welkom :thumbs:

Groeten,
Nick Sanders

juulke
Member
Member
Berichten: 235
Lid geworden op: wo mar 23, 2005 21:35
Locatie: Way down south

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

ma mar 16, 2015 21:53

Te downloaden op de site van http://www.avouk.com" onclick="window.open(this.href);return false; toch?

Gebruikersavatar
Niksanders
Junior Member
Junior Member
Berichten: 95
Lid geworden op: za apr 07, 2012 19:35
Locatie: Enschede

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

ma mar 16, 2015 23:00

Niet dat ik weet Juulke (of ik kijk er totaal overheen).
Omdat er niet een set direct leverbaar is voor een 75 moet je voor de demper kiezen welke open en gesloten lengte deze moet hebben.

wijn+kit
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 19:40
Locatie: nederhorst den berg

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

di mar 17, 2015 17:02

Ik ben daar ook mee bezig geweest. coiloverset zelf te laten maken,
Gevolg 2x over de kop met race auto!!
Je kan beter een plug en play set kopen,bespaart je een hele hoop geld en ellende.
Je kan beter een bedrijf zoeken die al een keer een set voor een 75 gemaakt heeft.
Weet je zeker dat het goed zit en dat je zelf het wiel niet hoeft uit te vinden.
alfetta-turbo racer
gtv-turbodelta racer in opbouw

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

di mar 17, 2015 19:51

Bijvoorbeeld bij rsr, Js racing of intraxx

Gebruikersavatar
Niksanders
Junior Member
Junior Member
Berichten: 95
Lid geworden op: za apr 07, 2012 19:35
Locatie: Enschede

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

di mar 17, 2015 21:21

Oke bedankt voor alle reacties!
Ik snap alleen niet direct waarom het een probleem moet/kan zijn om eigen draagarmen te maken/laten maken.
Er zijn namenlijk voorbeelden genoeg en je kunt door het ontwerp de geometrie een stuk verbeteren!
Natuurlijk moeten de draagarmen sterk genoeg zijn en kundig gelast worden en is de bevestiging erg belangrijk.

Wat betreft de coil-over dit blijft uiteindelijk natuurlijk gewoon een demper met een veer.
Tuurlijk zit er kwaliteit verschil tussen verschillende setjes coil-over maar als er een coil-over gebruikt wordt
Die overeenkomt met het gewicht en gebruik van de auto hoef dit toch geen probleem te zijn?
Montage aan de draagarm en auto is natuurlijk belangrijk en dit mag niet lostrillen of scheuren veroorzaken.

Wat betreft de draagarmen. Deze heb ik al deels in Cad staan en zullen met uniballs bevestigd worden.
De buizen in dit ontwerp wordt of gelaserd of gezaagd en vervolgend kundig afgelast.
Een voordeel van een eigen ontwerp met een zelf gekozen coil-over is dat het een leuk project is om zelf te doen en de kosten zijn een stuk lager!

Stel dat ik eigenwijs ben en toch zelf het ontwerp wil uitvoeren, wat voor demper lengtes en veer hardheden zullen dan nodig zijn? Iemand een idee? Wat zijn specs van andere gebruikte coil-overs die zonder torsies werken?

Ik hoor graag jullie reacties! :lol:

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

wo mar 18, 2015 08:26

Volgens mij schrijft niemand dat het een probleem is zelf draagarmen te (laten) maken.
Je moet denk ik wel goed weten waar je mee bezig bent.

mbt dempers:
wat je zoekt is dus eigenlijk iemand die een goed werkende set heeft, en bereid is je daarvan de data te verstrekken. Dan zullen de dempers op de testbank moeten voor bepalen van de karakteristieken.
En waar wil je dan die dempers laten (na)maken?

eigenwijs is niet per se slim...kosten ga je er denk ik ook niet mee besparen (zijn je velen voorgegaan die daarmee tegen een muur aangelopen zijn...al dan niet met forse gevolgschade).

Dan is de hamvraag: wat is belangrijker: het eigenwijs zijn of een goede set up..?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Niksanders
Junior Member
Junior Member
Berichten: 95
Lid geworden op: za apr 07, 2012 19:35
Locatie: Enschede

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

wo mar 18, 2015 08:47

Volgens mij schrijft niemand dat het een probleem is zelf draagarmen te (laten) maken.
Je moet denk ik wel goed weten waar je mee bezig bent.

mbt dempers:
wat je zoekt is dus eigenlijk iemand die een goed werkende set heeft, en bereid is je daarvan de data te verstrekken. Dan zullen de dempers op de testbank moeten voor bepalen van de karakteristieken.
En waar wil je dan die dempers laten (na)maken?

eigenwijs is niet per se slim...kosten ga je er denk ik ook niet mee besparen (zijn je velen voorgegaan die daarmee tegen een muur aangelopen zijn...al dan niet met forse gevolgschade).

Dan is de hamvraag: wat is belangrijker: het eigenwijs zijn of een goede set up..?
Misschien is inderdaad mijn woordkeuze niet perfect en is het ook niet direct een ''probleem''.
Het is inderdaad belangrijk om goed over de draagarmen na te denken maar dat moet goed komen 8)

De coil over wil ik niet ''laten'' maken maar die kun je bestellen met met bepaalde open en gesloten lengtes van de demper.
Vervolgend kun je er een bijpassende veer bij kopen met een bepaalde hardheid/veerconstante (deze zijn ook in een hele range te bestellen. De karakteristieken van de demper zijn fixt alleen de dempingswaarde is in te stellen (zelfde als elk ander coil-over setje) AVO en Gaz noemt het een universal coil-over en deze zijn dus te koop in een range aan lengtes. Er wordt dus eigenlijk niets custom gemaakt.


De eigenschappen van de demper vindt ik momenteel niet zo belangrijk alleen de afmetingen (open en closed length) en de veerhardheid :roll:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

wo mar 18, 2015 10:30

My 2 cents: je begint met de veerstijfheid. Je hebt immers een zekere hoeveelheid massa die je af moet veren en je hebt een zekere hoeveelheid veerweg die je wilt hebben. Dan heb ik het met name over de ingaande veerweg. Uitgaand is al minder spannend. Vervolgens wil je het veergedrag zowel ingaand als uitgaand gaan dempen. Dan pas komen de eigenschappen van de demper om de hoek kijken. De noodzakelijke lengte van je demper volgt uit de maximale in- en uitvering die je gekozen hebt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

wo mar 18, 2015 10:43

dempers uit het rek zijn een compromis, want valving is niet afgestemd op de auto waar ze in /onder komen En de veer die erbij gebruikt gaat worden....
Dat geeft een essentieel verschil met wat JS intrax en RSR leveren (RSR = Intrax trouwens dacht ik nog steeds).
En dan begrijp ik niet dat je draagarmen wilt gaan maken want dat is beter, en vervolgens een compromis demper eronder wilt zetten?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Niksanders
Junior Member
Junior Member
Berichten: 95
Lid geworden op: za apr 07, 2012 19:35
Locatie: Enschede

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

wo mar 18, 2015 11:27

@Yuri, bedankt voor de tips daar kan in wel wat mee om de lengtes te bepalen. :D

@vV, mijn gedachte nu is om eerst de geometrie om te lossen met de draagarmen. Hier heb ik namelijk erg last van, veel body roll en verbrande wanden van de banden. Vervolgens een coil-over selecteren van de plank en eerst eens kijken hoe dit rijdt. Dit zal namelijk al een heel stuk beter gaan rijden t.o.v. de setup (Bilstein voor en Koni geel achter) die ik nu heb. En ik weet natuurlijk dat dit nog beter kan met een Intrax set en dus nog lang niet perfect is. Tevens heb ik momenteel niet zoveel zin om €2000 te betalen voor een coil-over setje. Dit zou in de toekomst nog steeds kunnen, de draagarmen heb ik dan al dus dan is het een kwestie van erop schroeven en rijden.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

wo mar 18, 2015 12:32

bodyroll zit niet zozeer in dempers, wel in de veren en meer nog de stabi`s. Kooi was al doorgezet naar voren toch? maar dan nog: is dat voldoende om alle torsie eruit te halen.
Verbrande wangen kan ook (deels) in uitlijning liggen , is idd dan (deels ) met andere draagarmen aan te pakken. Hoewel je wellicht meer baat hebt bij een aanpassing van de fusee (DJ heeft dat op zijn racer)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

wo mar 18, 2015 21:54

Kleine gok; de custom draagarmen zijn nodig om de fuseekogel naar onder het fusee te verplaatsen? :wink:

Dat zou de geometrie al een slag verbeteren. Wel ook de stuurarmen aanpassen dan.

Bas (Bralfa) rijdt volgens mij ook met Gaz dempers op zijn giulietta, en die hoor ik er niet over klagen.. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Niksanders
Junior Member
Junior Member
Berichten: 95
Lid geworden op: za apr 07, 2012 19:35
Locatie: Enschede

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

do mar 19, 2015 00:12

Kleine gok; de custom draagarmen zijn nodig om de fuseekogel naar onder het fusee te verplaatsen? :wink:

Dat zou de geometrie al een slag verbeteren. Wel ook de stuurarmen aanpassen dan.

Bas (Bralfa) rijdt volgens mij ook met Gaz dempers op zijn giulietta, en die hoor ik er niet over klagen.. :)
Dat klopt helemaal. Door de fusee naar onderen te verplaatsen verbeter je het body roll center al een heel stuk.
Ook kun je de draagarmen makkelijker op camber instellen door de uniballs en kun je ook nog kijken naar anti dive bij tijdens remmen.

Bedankt voor de tip van Bas met de Gaz set. Die zal ik ook eens een pb sturen.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Afmetingen Coil-over Alfa 75

do mar 19, 2015 09:44

Let je goed op met de uniballs en de richting waarin die krachten op kunnen nemen?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Racen - Technisch”