Pagina 1 van 1

Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: ma mar 09, 2015 12:24
door Jacco.vd.Zaag
Heren,

Ik zit er al een tijdje aan te denken, en ik ga de vraag nu maar eens stellen.
De wiellagers wil ik namelijk toch al gaan vervangen, puur om kwaad te voorkomen.

Hoe zit dat nou met die oortjes, die op de as worden gelast. Is dit een lastige klus om te doen, zelf? (we zijn niet echt kundige lassers hier)
Of zijn er hier handige lui, die bijvoorbeeld die oortjes thuis hebben liggen, of in een middag tijd het voor elkaar hebben?

En voor wat betreft dat camber, dat is een flex erin zetten, omzetten en daarna weer dichtlassen toch?

Ik heb zoiets, alles ligt nu los, en als het goed gebeurt, hoeft het daarna nooit meer. Scheelt natuurlijk een hoop. M'n auto is een meerjarenplan, maar dat heb ik ook zo bedoeld.

Hoop dat iemand wat heeft! Of tips! :D

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: ma mar 09, 2015 18:10
door vV
je kan een achteras niet even uit de hand op juiste camber zetten. As trekt met lassen weer scheef, en li en re meestal ook nog eens niet gelijk, moet je echt laten doen. (zoekfunctie...).
Als je geen ervaring met lassen hebt zou ik er niet aan beginnen, ook niet aan het aanlassen van remklauwbevestigingen...

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: ma mar 09, 2015 18:54
door giuliettaevo
Als je de as in het midden bij de watt stang bevestiging slijpt en last hoef je je een stuk minder zorgen te maken om dat trekken van het lassen. Beide kanten worden dan automatisch vrijwel gelijk. :wink: Natuurlijk zet je op die manier je toe of uitspoor niet anders.

Oortjes voor remklauwen maak je met schijven en klauwen van tevoren passend. Dan hoeven ze enkel afgelast te worden en dat is geen uren werk.

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: ma mar 09, 2015 21:16
door Jacco.vd.Zaag
Nee precies, ik ben inderdaad ook bang dat alles ook scheef trekt. Las dat VA Engineering het ook doet, via het forum gevonden. Kan ik een poging voor wagen.

Het waren 105 remklauwen met 276mm van een 156, wat ik hier lees op het forum.
Misschien valt het ook te doen met de Brembo's van vooruit?

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: ma mar 09, 2015 21:23
door wijn+kit
Ron Simons verkoopt ook voor camberde assen.
Kost maar 495,- ex btw

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: wo mar 11, 2015 16:17
door Jacco.vd.Zaag
Klinkt behoorlijk sarcastisch? :D

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: do mar 12, 2015 14:58
door yuri 75 V6
Denk het niet. Ga het maar eens laten maken. €€€.

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: vr mar 13, 2015 15:33
door vV
Klinkt behoorlijk sarcastisch? :D
ik vraag mij met zo`n reactie dan af of je de lading van je eigen vraag eigenlijk wel door hebt?

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: vr mar 13, 2015 15:48
door PG
Ron Simons verkoopt ook voor camberde assen.
Kost maar 495,- ex btw
Die zie ik overigens niet op de RSR Parts webshop staan. Worden deze op bestelling gemaakt of zijn dit gebruikte?

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: za mar 14, 2015 15:43
door Performa
Volgens mij heeft ron hier eens verschillende onderdelen aangeboden van zijn 75's inclusief gecamberde assen meeste waarschijnlijk gebruikt. (Ik kan het niet terug vinden)

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: zo sep 20, 2015 17:34
door Jacco.vd.Zaag
Graaf dit even op, we zijn inmiddels al een tijd verder. Ik had de lading van mijn vraag wel door, ik stelde alleen een vraag. Had me nog niet verdiept in het laten zetten van camber, wel gedaan, en begrijp daarom jullie reacties ook.

Maar, ik heb een as, met camber. En nog wat andere spullen van Ron. Had toevallig iemand die ging Ringrijden, die is bij RSR langsgeweest.

Voor wat betreft de oortjes, wat iets minder €€€ is om te doen. Ik lees daar verschillende verhalen over.
Ik ben geen kingpin in het calculeren en formuleren van remdrukken, cilindergroottes, en al dat soort zaken, maar de een hoor ik over een 156 GTA achterschijf, massief, in combinatie met de Brembo's. Ook heb ik ergens gelezen dat een 105 remtang ook tot de mogelijkheden behoort?
Voor wat betreft de voorkant, daar komen 280mm schijven op, 26mm dik met alu 4 pots klauwen.

Iemand die hier bijvoorbeeld meer over kan vertellen, misschien ervaringen?

~

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: zo sep 20, 2015 19:43
door PG
Ben wel benieuwd naar die achterassen. Was ze nog niet op de website tegengekomen.
Wat kosten ze en zijn ze gebruikt of netjes nieuw gecoat enzo?

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: zo sep 20, 2015 20:59
door Jacco.vd.Zaag
Ben wel benieuwd naar die achterassen. Was ze nog niet op de website tegengekomen.
Wat kosten ze en zijn ze gebruikt of netjes nieuw gecoat enzo?
Nee, ik heb RSR ook gemaild over die kwestie.
De achterassen zijn wel gebruikt. Kwestie van stralen, nieuwe lagers erin en klaar !

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: wo sep 30, 2015 14:09
door DJ

Voor wat betreft de oortjes, wat iets minder €€€ is om te doen. Ik lees daar verschillende verhalen over.
Ik ben geen kingpin in het calculeren en formuleren van remdrukken, cilindergroottes, en al dat soort zaken, maar de een hoor ik over een 156 GTA achterschijf, massief, in combinatie met de Brembo's. Ook heb ik ergens gelezen dat een 105 remtang ook tot de mogelijkheden behoort?
Voor wat betreft de voorkant, daar komen 280mm schijven op, 26mm dik met alu 4 pots klauwen.

Iemand die hier bijvoorbeeld meer over kan vertellen, misschien ervaringen?

~
Lastig wat zinnigs over te zeggen omdat onderstel (duikgedrag of te wel gewichtverplaatsing bij remmen) ook veel invloed heeft.
Als je qua remschijfdiameter verhouding en qua remzuigeroppervlak verhouding in de buurt van de originele voor/achter verhouding blijft zal het wel goed gaan.
Je kan ook nog wat "spelen" door voor en achter verschillende compound remblokken te gebruiken.
Of evt instelbare remdruk begrenzer.
Op mijn racer heb ik voor 284mm remschijven met 1ste serie 147gta tangen. Achter 276mm en de remtangen die origineel voor zitten. Maar ik heb instelbare remdrukbegrenzer. En een racer duikt minder dan een straatauto.
Remzuiger oppervlaktes weet ik zou niet uit mijn hoofd. Destijds wel nagerekend.

gr
DJ

Re: Achteras 75. Oortjes en camber toepassen

Geplaatst: do okt 01, 2015 22:18
door Het-Licht
Achter remklauwtjes van een (sorry) Nissan 350Z schijnen ook leuk spul te zijn. Is een 2 zuiger alu Brembo remklauw.