Gebruikersavatar
Wesley
Full Member
Full Member
Berichten: 269
Lid geworden op: do feb 21, 2008 21:05
Locatie: Enschede

Sperdiff de oplossing?

ma sep 15, 2014 10:44

Hallo allen!

Even een technisch vraagje ter bevestiging.
Met mijn 155 2.0 16v circuitauto heb ik het volgende probleem op slicks:
In een aantal bochten wanneer er veel wrijving/kracht op de auto staat en ik hoog in de toeren in de 3e versnelling zit schiet de auto uit de 3e versnelling. Dit gebeurt alleen in de 3e versnelling.

In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn versnellingsbak lag, daarom de bak gewisseld voor een frisse andere.
Het probleem blijft echter aanwezig in exact dezelfde mate.
Voorbeeldje, met Spettacolo op Zandvoort gebeurde het standaard in de Marlboro/Mastersbocht. (Vol in de 3, insturen en floep daar gaat ie).
Bovendien gebeurde het een aantal keer in scheivlak wanneer ik er écht hard doorheen ging. Toch even schrikken want de auto zet bij het verliezen van de aandrijving daar toch even een stapje opzij.

Ik vermoed dat het gebrek aan een sperdiff mij opbreekt en dit de oorzaak is.
Kunnen jullie dit bevestigen / onderbouwen?
Of heb ik toevallig gewoon nog een slechte versnellingsbak te pakken?

Groeten Wesley

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Sperdiff de oplossing?

ma sep 15, 2014 11:16

Zit het probleem niet in je schakel mechanisme ? Is beide een bocht naar rechts en dat dan onder bepaalde krachten de auto uit zijn 3 getrokken wordt...

P.s. Scheivlak in zijn 3 ? Dat zal wel een boel toeren opleveren of rij jij nog met een lange bak ? In mijn 146 1.8 doe ik hem altijd in de 4, 3 is voor me gevoel veel te kort en in zijn 4 is de auto dan een stuk rustiger en voor me gevoel nog sneller ook...

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Sperdiff de oplossing?

ma sep 15, 2014 13:21

Moet in de afstelling van de kabels zitten. Sper verdeelt alleen koppel op de aangedreven wielen. En Scheivlak kan (met de Juul) half gas in 5 hoor ! 8)
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: Sperdiff de oplossing?

ma sep 15, 2014 14:23

155 heeft als het goed is stang bediening en daar is niets aan af te stellen. Schakel mechanisme goed gangbaar/geen speling op de kogeltjes of iets verbogen ?

Beetje offtopic maar ik rij Zandvoort in zijn 3 en 4 alleen met de 146. In Slotenmaker gaat ie in 4 en gaat er pas uit bij aanremmen voor Wilgenhage...

Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 551
Lid geworden op: do nov 09, 2006 14:40
Locatie: Ham Belgium

Re: Sperdiff de oplossing?

ma sep 15, 2014 15:46

Als het stangen zijn, zal de motor stugger moeten worden opgehangen!
Laatst gewijzigd door Ron Gta op ma sep 15, 2014 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: Sperdiff de oplossing?

ma sep 15, 2014 17:01

Ik denk dat Ronny het bij het rechte eind heeft ; motorsteunen én baksteunen zijn na een tijdje verduurd en slap waardoor veel speling gaat ontstaan en vooral daar waar de auto flink door elkaar wordt geschud .
Powerflex of zelf Alu bussen (laten) draaien en inpersen . De steun tussen bak & motor zelf zorgt voor 't meeste beweging als daar speling op zit te komen .
Ik lees alleen maar dat ge de Mastersbocht in 3e neemt, Scheivlak niet :wink:
Nu ken ik maar 1 deel bij naam (rara waarom Scheivlak :oops: ) maar zelfs na de ellende ga ik daar met de Abarth in 5e door (begin halfgas en geef bij, boven op de bult vooral niet lossen :roll: ) maar die heeft ook wel 'n 6-bak . :lol:
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: Sperdiff de oplossing?

ma sep 15, 2014 17:31

Dacht dat ik net ook reactie had geplaatst maar zie niks staan.
Anyway is denk ook dat je het in combinatie motorsteunen en bakbedieningskabels danwel stangen moet zoeken.
Vermoedelijk beweegt de boel te veel tov elkaar.
Ook al omdat twee bakken zelfde probleem geven.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Sperdiff de oplossing?

ma sep 15, 2014 18:00

Denk wel dat je het idd daar in moet zoeken dan, en goed het schakelmechaniek nalopen.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
Wesley
Full Member
Full Member
Berichten: 269
Lid geworden op: do feb 21, 2008 21:05
Locatie: Enschede

Re: Sperdiff de oplossing?

di sep 16, 2014 11:40

Bedankt voor alle reacties!

Waar ik toch dacht dat het symptonen waren van het missen van een sperdiff hebben jullie waarschijnlijk en hopenlijk gelijk! :lol:
Ben sinds kort in het bezit van een garage met een brug, deze wordt op dit moment nog ingericht maar zal spoedig eens alle motor en bakrubbers nalopen en het schakelmechanisme inspecteren.

Groeten!

Terug naar “Racen - Technisch”