high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

alfa 155 1.7TS

zo sep 07, 2014 21:17

ik ga stilletjes aan een 155 klaarmaken voor track days.
wil het ineens goed aanpakken en er gaat dan wel wat tijd over heen gaan.

ik heb al eens wat rond geneusd op het net en vind weinig "tuning-spul" voor de 1.7TS
ik denk aan nokkenassen, zuigers,...
ik vind dit enkel voor de 1.8 en de 2.0 en hierbij ook al enkele malen bij gedaan, maar nooit bij de 1.7

heeft er iemand ervaring met het "kietelen" van een 1.7TS van de 155?

alle tips welkom

Kurt
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1348
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: alfa 155 1.7TS

zo sep 07, 2014 21:22

Zoveel verschil is er toch niet met een 1.8?
Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

Re: alfa 155 1.7TS

zo sep 07, 2014 21:44

variabele kleptiming.

daarom dat ik misschien geen nokkenassen vind?
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: alfa 155 1.7TS

zo sep 07, 2014 21:55

Als je het goed wilt aanpakken, moet je natuurlijk niet met een 1.7 8v beginnen.
Daar is idd nix voor te koop eigenlijk. Bovendien begin je dan met 115pk, terwijl als je de 2.0 TS 16V pakt, heb je in de basis al een veeeeel betere auto, waar wel erg veel voor te krijgen is, net hoe gek je het zelf wilt maken. Eventueel kan je ook kijken naar een V6, maar de basis balans van de 2.0 16V is mooier.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: alfa 155 1.7TS

zo sep 07, 2014 21:56

Waarschijnlijk vind je er weinig voor omdat het niet bepaald de meest logische motor is om sneller te maken. :oops: als je een auto sneller wilt maken is het handiger om te beginnen met een uitvoering waar al een snelle motor in zit.bijkomend voordeel is dat in de meeste gevallen ook remmen en onderstel dan beter berekend zijn op meer vermogen..

Mijn advies; hang er een 2.0 8v in en begin daarmee. Of bouw de auto om naar een 16v en bouw hem naar de regels van de 16v TS cup, heb je meteen een klasse waarin je mee kunt racen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: alfa 155 1.7TS

zo sep 07, 2014 21:59

Voor de 1.7 is inderdaad weinig te verkrijgen.
Wat je wel kunt doen is zorgen voor goede ademing:
Anders luchtfilter voor meer flow, en spaghette uitlaatspruitstuk, katvervanger en middenpijp
zonder de driehoeksdemper.
En een squadra chip uiteraard.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

Re: alfa 155 1.7TS

zo sep 07, 2014 22:17

ik weet dat de 1.7 niet de perfecte basis is als race-auto.

ik heb deze voor een prijsje op de kop kunnen tikken en de carrosserie is hard.
daarom dat ik er plannen mee wil maken (was in de eerste instantie voor onderdelen voor mijn 2.0 ts bedoeld)

wil eerst uitkijken of er van de 1.7 iets te maken is (beetje plezier beleven is het belangrijkste)
zo niet, zal er inderdaad een ander motor in moeten, maar dan liefst ook een Nord en een 2.0 is haast niet te vinden.

ik weet dat een 16V veel meer mogelijkheden bied, maar heb het liefst toch een "echt" Alfa-hartje (hier gaan we reacties op krijgen :? :D )

uiteraard worden remmen en ophanging ook aangepakt, daarom dat er gerust wat tijd mag overheen gaan om het ineens goed aan te pakken
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: alfa 155 1.7TS

zo sep 07, 2014 22:32

http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/ ... hp?id=1422" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoiets !? Is volgens mij een vraagprijs.

Ik heb inmiddels een beetje ervaring opgedaan met het knutselen van racertjes.. Vergis je niet wat je "onder de streep" kwijt bent als je iets wilt wat veilig is en een beetje vooruit gaat. Kooi/gordels/stoel(en)/remmerij/wielophanging, allerlei klein spul, en dan heb je nog niets aan de motor gedaan.

Als je toch zelf aan de knutsel wilt: begin met de 2.0 TS of V6, zoals Niels en Remco al aangaven. Van het opleuken van je/een 1.7 ga je spijt krijgen, dat kost een enorm dikke zak met knaken om 'm op (standaard !!) 2.0 nivo te krijgen. Waarom zou je ? Weggegooid geld, dat kun je veel beter in een kek onderstelleke investeren ! Maar goed, het blijven jouw knaken.. 8)
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: alfa 155 1.7TS

ma sep 08, 2014 10:46

De 155 die Emile aanhaalt is natuurlijk geen geld, plus instappen en rijden.

vwb het blok.

Een 1.7 ts blok is hetzelfde als een 2.0 of een 1.8 ts 8v alleen de boring is 0.4 kleiner.
Voordeel van de kop is dat de inlaatnokkenas geen verstelling heeft en je deze dus kunt gebruiken.

Wanneer je onderdelen of motorblokken van dit type nodig hebt : ik heb alle delen op voorraad.

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

Re: alfa 155 1.7TS

ma sep 08, 2014 12:19

De 155 die Emile aanhaalt is natuurlijk geen geld, plus instappen en rijden.

vwb het blok.

Een 1.7 ts blok is hetzelfde als een 2.0 of een 1.8 ts 8v alleen de boring is 0.4 kleiner.
Voordeel van de kop is dat de inlaatnokkenas geen verstelling heeft en je deze dus kunt gebruiken.

Wanneer je onderdelen of motorblokken van dit type nodig hebt : ik heb alle delen op voorraad.
dat is inderdaad zo, en ziet er netjes uit.

toch is het niet de bedoeling een Alfa bij te kopen. de 1.7 heb ik kunnen kopen voor 80euro en was bedoelt voor onderdelen voor mijn 2.0. sinds vorige week is deze volledig gesloopt en merkwaardig genoeg heeft deze nergens roest! zelfs niet in kofferbak, achterschermen, tankdop,...
toen vond ik het zonde om deze carrosserie op te laten halen door de ijzerboer :D en er iets mee te gaan doen.
alleen jammer van de 1.7, was zo goed als zeker dat er niets voor te vinden was maar misschien had iemand interessante tips.

omdat het niet in de planning zat, mag er van mij gerust 3 jaar overheen gaan en weet dat er veel meer euro's in gaan kruipen dan een kant en klare racer
dus: ofwel met de tijd op zoek naar een 2.0 of we maken er een 1.8 van. (bussen en cilinders vervangen)
ik dacht dat enkel het 1.7 en 1.8 blok het zelfde was (zelfs zelfde krukas en drijfstangen) is de 2.0 geen ander blok?
of kan ik er een 2.0 van maken?

goed om weten dat je er onderdelen voor hebt !

Kurt
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: alfa 155 1.7TS

ma sep 08, 2014 13:06

Onderblokken zijn in grote lijnen gelijk.

De krukas en drijfstangen van een 2.0 zijn anders.
De boring van een 1.8 en 2.0 zijn gelijk
De boring van een 1.7 is 0.4 mm kleiner.

Maar alles is uitwisselbaar.

Ik zou een complete 2.0 kopen, is veel voor te koop en je hebt het voordeel van de zuigerbodemkoeling .

Heb ik overigens ook liggen... :mrgreen:

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

Re: alfa 155 1.7TS

di sep 09, 2014 08:47

Hey Kurt,

Er komt wel vroeg of laat 'n 2.0 liter blok voorbij ; in Belgie had de 1.7 met minder dan 1750 ccm³ fiscale voordelen (8 fiskale pk tov 9 voor de 1.8 en 11 voor de 2.0) . In't buitenland was dat niet zo dus daar is't aandeel 1.7 minder en't aanbod 1.8 en 2.0 (ook parts) groter .
Ik zou sowiso de motor pas laatst onder handen nemen ; zorg eerst dat de remmen en onderstel berekend zijn op meer pony's :wink: voor dat ge daar aan begint . Op Zolder zijn de pk's ook minder belangrijk én de bak v.d. 1.7 = korter dus betere startoptie, 2.0 bak is de langste ... Goede koeling naar de remmen en de juiste blokken doen al veel en vermits Zolder 't dichtst bij is ... nergens zijn de remmen zo belast als in Zolder ... :idea:

De 155 die Emile aanhaalt kan je niet voor dat geld bouwen zelf en die heeft Leo vd Maden veel meer gekost, maar hij staat wel al lang te koop dus bieden is de boodschap . TS Cup in het achterhoofd zou ik niet teveel wijzigen aan zaken die niet toegestaan zijn . Eenmaal je op't circuit komt gaat't bijten om eens écht te rijden in competitie . als je dan 'n sper, spruitstuk e.d. wat centen ingestopt hebt is't jammer om dat er weer af te moeten halen . Beter in een goede stoel & degelijk harnas stoppen bvb. .

Met de ogen kunt ge veel ideën opdoen die niet veel hoeven te kosten, inspiratie moogt ge altijd komen opsnuiven in 'n bepaalde loods in W'lo :wink:
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

high fidelitaly
Full Member
Full Member
Berichten: 365
Lid geworden op: do mei 03, 2012 17:24
Locatie: Oevel
Contacteer: Website

Re: alfa 155 1.7TS

di sep 09, 2014 12:12

Hey Kurt,

Er komt wel vroeg of laat 'n 2.0 liter blok voorbij ; in Belgie had de 1.7 met minder dan 1750 ccm³ fiscale voordelen (8 fiskale pk tov 9 voor de 1.8 en 11 voor de 2.0) . In't buitenland was dat niet zo dus daar is't aandeel 1.7 minder en't aanbod 1.8 en 2.0 (ook parts) groter .
Ik zou sowiso de motor pas laatst onder handen nemen ; zorg eerst dat de remmen en onderstel berekend zijn op meer pony's :wink: voor dat ge daar aan begint . Op Zolder zijn de pk's ook minder belangrijk én de bak v.d. 1.7 = korter dus betere startoptie, 2.0 bak is de langste ... Goede koeling naar de remmen en de juiste blokken doen al veel en vermits Zolder 't dichtst bij is ... nergens zijn de remmen zo belast als in Zolder ... :idea:

De 155 die Emile aanhaalt kan je niet voor dat geld bouwen zelf en die heeft Leo vd Maden veel meer gekost, maar hij staat wel al lang te koop dus bieden is de boodschap . TS Cup in het achterhoofd zou ik niet teveel wijzigen aan zaken die niet toegestaan zijn . Eenmaal je op't circuit komt gaat't bijten om eens écht te rijden in competitie . als je dan 'n sper, spruitstuk e.d. wat centen ingestopt hebt is't jammer om dat er weer af te moeten halen . Beter in een goede stoel & degelijk harnas stoppen bvb. .

Met de ogen kunt ge veel ideën opdoen die niet veel hoeven te kosten, inspiratie moogt ge altijd komen opsnuiven in 'n bepaalde loods in W'lo :wink:
hey Peter,

ik ga inderdaad eerst het rollend gedeelte aanpakken. remmen en fusees heb ik nog liggen van een V6, draagarmen met PU -bussen ook nog. dat sparen we al uit..

maar ga er sowieso pas in het voorjaar 2015 aan beginnen. eerst moet mijn huidig project, restauratie 33 16V, af zijn.
anders blijft die kerk hier niet in het midden staan :jumping:

hoogst waarschijnlijk komt er dus een 2.0 in, maar wel 8V (en dan is TS cup al geen optie)
jammer dat de V6 te zwaar is op de neus, want zo weet ik wel genoeg blokjes liggen.

tot dan dus inderdaad eerst goed mijn oogjes en oren open doen bij ervaren Alfisten :D
spring zeker nog wel eens binnen!

see you (in Zolder)

Kurt
Alfa 155 2.0 ts
Alfa 145 1.4 16v ts
Lancia Delta Integrale EVO II
alfa 33 16v qv

no Jap shit!

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: alfa 155 1.7TS

di sep 09, 2014 15:54

ik weet 2 2 liter 155 TS blokken te staan, zelfs compleet met computers en zo.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: alfa 155 1.7TS

di sep 09, 2014 22:56

ik weet 2 2 liter 155 TS blokken te staan, zelfs compleet met computers en zo.
Nee yoh .. die zijn al verkocht :P

Terug naar “Racen - Technisch”