abakker1
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: do aug 14, 2014 15:24
Locatie: Dalen
Contacteer: Yahoo! Messenger

Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V van 73

di aug 19, 2014 13:17

Hallo,

Ik wil een rolkooi inbouwen, en heb nieuwe gezien vanaf 600 euro FIA gekeurd.
Ik wil een goede hebben maar heb eigenlijk geen idee welke het beste is, pasform, gewicht, looks, etc.
Wie heeft hier ervaring mee, en heeft tips waar op te letten.
PS Mischien weet je er nog wel een die over is of dat degene de plannen gewijzigt heeft.

Laat maar ff horen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Albert
Als je het niet simpel uit kan leggen begrijp je het zelf niet Quote van: Albert Einstein

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V va

di aug 19, 2014 13:35

De Alfaholics kooi. Vind ik qua bevestigingspunten de mooiste. Zit gelijk balk voor je gordels aan.
Wat ga je met de auto doen?
Hangt ervan af of een schroefkooi voldoende is of er beter een laskooi in kan zijn, wat per saldo ( werkloon rekenend als je zelf niet kan lassen, aan een schroefkooi zit ook laswerk namelijk) niet heel veel duurder hoeft te worden.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

abakker1
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: do aug 14, 2014 15:24
Locatie: Dalen
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V va

di aug 19, 2014 13:48

Het plan is als volgt,
Ik wil deze auto race-klaar maken,
voor gebruik of circuits als klassieke races of Zandvoort en Spa-francorchamps etc.

Niet van plan om met de toppers mee te komen maar af en toe is leuk een dagje(weekend) je uit te leven, in de goede zin van het woord.
Zonder andere mensen en mezelf in gevaar te brengen op de openbare weg (haha)

vandaar dat ik wel goedgekeurde spullen moet hebben om de wagen door de keuring te krijgen.
Ben 1,9 mtr lang dus een te kleine rolkooi gaat ook niet werken.

Grt
Albert
Als je het niet simpel uit kan leggen begrijp je het zelf niet Quote van: Albert Einstein

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V va

di aug 19, 2014 14:43

Met dat doel zou ik naast kiezen voor een laskooi vanwege je lengte de vloer onder de bestuurdersstoel laten zakken. Laskooi kan netjes naar FIA voorschrift gemaakt worden.
Je weet dat je voor echt historisch een FIA paspoort nodig hebt wat nog maar 5 jaar geldig is en bij eerste afgifte een 600-1000 euro gaat kosten en de auto strikt moet voldoen aan de homologatie?
Anders kom je bij andere klassen terecht waar ook weer wat meer ruimte zit in regelement.
Dus voor je de auto gaat bouwen en dingen gaat doen die niet meer terug te draaien zijn zonder forse extra kosten meot je dat plaatje denk ik strak hebben.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V va

di aug 19, 2014 14:55

+ samen met de kooi 'n stoel kiezen die binnen de kooi past . Best met ruime gordelgaten zodat de gordels niet op je schouders trekken en dan is de AH kooi met dwarsbalk voor de Gordels ook handiger dan gordelogen op de vloer (grote hoek = niet goed) of op de hoedenplank .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V va

di aug 19, 2014 15:22

Ga er maar vanuit dat stoel en gordels ( dus ook montagepunt ervan) HANS compatible moeten zijn, kwestie van tijd dat dat voor wedstrijden verplicht is.
Inderdaad stoel met kooi passen ( voor de laatste kooi die ik liet bouwen is de stoelpassing met verder eisenpakket meegegeven met de auto en is ook door mij gepast in bijzijn kooienbouwer. Kooi laten bouwen heeft voordeel dat je persoonlijke aanpassing kan doen mbt je lengte.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V va

di aug 19, 2014 16:31

Eigenlijk is alles al ongeveer gezegd maar in de herhaling dan maar:
- Weet je wilt met de auto. Met name als je echt historisch wilt. Echt historische zijn allerlei regels (beperkingen) aan verbonden waardoor prijskaartje soms hoger uitvalt voor een langzamere minder veilige auto. Moet je maar net zin in hebben,en kunnen betalen. Met alfaholics GTA-R hoef je niet bij officieel historisch evenement aan te komen daar zeg maar. Zijn ook genoeg klassen waar het allemaal wat minder strict is. Maar over historisch racen kan vV je veel meer over vertellen dan ik.
- Hoe goed rekening met je lengte en zorg dat je stoel hebt voor je de kooi plaatst laat maken. Moderne racestoelen zijn in eens heel groot als je ze in een klein oud autootje zoals een bertone zet. En met rolkooi in de auto word die nog kleiner....
- Laat gelijk goede bevestiging plaatsen voor je schouder gordels. Ideaal is schouder gordels recht naar achteren. Dan geeft een klapper geen resulteerdende verticale kracht op je rug/schouders.
- Als je alles moet laten doen zal een schroefkooi echt netjes plaatsen niet heel veel duurder zijn dan een eenvoudige laskooi.
- Zorg dat het netjes is, een broddelwerk kooi is niet bepaald waarde verhogende van je auto bij evt verkoop.
- TIP: veel plaatjes kijken van auto's (bertone's) met rolkooien, inspiratie op doen zeg maar.
- Persoonlijk houd ik er nooit van als de deuropening compleet dicht zit met hele berg buizen, enorme deurkruizen en buizen voor het dashbord langs. Soms ook handig als je makkelijk beetje vlot uit de auto kan komen....
- Zwakste punt qua veiligheid is ook bij raceauto met kooi een zijdelingse aanrijding. En dan metname ter hoogte van je romp. Bij de pedalenbak/voeten heb je nog wel wat kreukelzone voordat je voeten in het gedrang komen.
- Houd gewicht in de gaten. Absoluut eerste prio is een veilige auto. Maar je wilt ook een lichte auto. Als je doorgaat met racen krijg je spijt van een kooi die achteraf net zo veilig lichter had gekunt.
- Ik weet niet waar je woont maar in de buurt van Rotterdam heb ik evt nog goed adres voor je voor een kooi, als je iets mooi wilt. Ook voor nette en lichte basickooi.

gr DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V va

di aug 19, 2014 16:35

Ik zie net dat je in Dalen woont. Dat is dus niet in de buurt van R'dam. Wel in de buurt van m'n ouders. (grens De Krim/Nieuwlande)

gr
DJ

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V va

wo aug 20, 2014 21:19

Of je komt zaterdag of zondag kijken in zandvoort, kun je gelijk sfeer proeven.

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V va

wo aug 20, 2014 22:08

Pascal Giacomini verkoopt schroefkooien van Safety Devices.
Zie: http://www.safetydevices.com/motorsport ... oor/3/867/

(Of is dit de Alfaholics kooi??)
SCARB 00694

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 826
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-

do aug 21, 2014 08:05

Pascal Giacomini verkoopt schroefkooien van Safety Devices.
Zie: http://www.safetydevices.com/motorsport ... oor/3/867/

(Of is dit de Alfaholics kooi??)
Ja, dat is de "alfaholics" kooi. Die dus gewoon van safety devices is en bijvoorbeeld ook bij Biesheuvel te bestellen is. Alfaholics toeslag onnodig ;-)

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V va

do aug 21, 2014 10:24

Je mist alleen ook de AH korting....
( als ik tenminste goed reken , met de huidige pond koers, is ie regelrecht via AH, die blijkbaar wel zijn alleenverkooprecht kwijt is, goedkoper dan bij de belgische importeur die op de SD site opkomt)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V va

do aug 21, 2014 10:30

Alleen van TS komt geen respons meer...? Is gaan optellen en teveel geschrokken?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V va

do aug 21, 2014 11:12

Ach Walter, als iedereen van te voren gaat tellen wat een auto gaat kosten, worden er toch nagenoeg geen auto's meer gebouwd ?

Als ik het had gedaan, dan had SI de afgelopen 2 jaar zeker één deelnemer minder gehad.. :jumping:

Ribben uit het lijf, autootje bouwen, als je van te voren zeker weet dat het allemaal wishful dreaming blijft/moet blijven dan echt nooit aan beginnen (daarom ga ik bijvoorbeeld geen 458 GT3 bouwen..) , als je weet dat je wellicht (met een bepaalde regelmaat ??) dan wat droger brood moet/zult eten dan zeg ik "gáán/beginnen". Het helpt ook als je dit zonder al te veel vrouwelijke/partnerlijke inspraak/bemoeizucht kunt doen ! Like me ! :blue_lol:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Welke rolkooi is het beste voor een Alfa Bertone GT-V va

do aug 21, 2014 12:58

Voorlopig maar niet gaan samenwonen dus :lol:

Terug naar “Racen - Technisch”