Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

Remmerij achterzijde Alfa 75

wo jun 18, 2014 12:25

Bij het topic gezocht krijg ik geen respons, vandaar dat ik het hier probeer.

Wil de remmen van de achterzijde naar buiten verplaatsen, wat heb ik hier voor nodig om dit te doen.
Eventueel met foto's ter verduidelijking.

Alvast bedankt.
Gr.Antonio
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

wo jun 18, 2014 12:57

Waarom eigenlijk ?
Gr.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

wo jun 18, 2014 13:01

Waarom eigenlijk ?
Gr.
Minder warmte ontwikkeling van de versnellingsbak. De remmen geven veel warmte bij circuit gebruik, door ze weg te halen bij t diff verminder je de temp.ontwikkeling ter plekke en kun je tevens de remmen beter koelen als ze direct achter de wielen zitten.
@Tony; weet niet exact welke componenten er soort van plug and play (and weld :wink: ) zijn, de voorremmen van een 105 serie kon je volgens mij gebruiken. Giuliettaevo kan je dit ongetwijfeld allemaal vertellen, inclusief maten en onderdeelnummers. Toch Remco?

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

wo jun 18, 2014 14:42

Er zijn meerdere wegen naar Rome in dit geval...

Er is niet echt een makkelijke oplossing voor die je er zo op kunt schroeven. Je zult altijd bevestigingen voor de klauwen op de as moeten lassen bv. En dan loop je grote kans dat je je wiellagers ook meteen moet vernieuwen.

Wat het meeste gedaan wordt is de remmen van voor achter monteren,inclusief klauw en aangepaste schijf. Zelf vind ik die klauw te grote zuigers hebben en de schijven niet zo handig.geventileerde schijven achter is ook een beetje veel van het goede.

Ik heb schijven van een 156 van na 2003, de achterschijven. Die passen met een simpele aanpassing zo op de naaf. Klauwen komen in mijn geval van een of andere bmw.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

Re: RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

wo jun 18, 2014 16:29

Er zijn meerdere wegen naar Rome in dit geval...

Er is niet echt een makkelijke oplossing voor die je er zo op kunt schroeven. Je zult altijd bevestigingen voor de klauwen op de as moeten lassen bv. En dan loop je grote kans dat je je wiellagers ook meteen moet vernieuwen.

Wat het meeste gedaan wordt is de remmen van voor achter monteren,inclusief klauw en aangepaste schijf. Zelf vind ik die klauw te grote zuigers hebben en de schijven niet zo handig.geventileerde schijven achter is ook een beetje veel van het goede.

Ik heb schijven van een 156 van na 2003, de achterschijven. Die passen met een simpele aanpassing zo op de naaf. Klauwen komen in mijn geval van een of andere bmw.
Ok, bevestigingen lassen is geen probleem, daar heb ik iemand voor die dat zeer netjes kan.
Wiellagers komen sowieso nieuwe op.
Het gaat hier trouwens om een Turbo.

Is er wellicht een topic van iemand die deze conversie
reeds gedaan heeft, en waar ik wat ideeën op kan doen?
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

wo jun 18, 2014 18:55

Op het alfetta-transaxle forum in ieder geval wel.alleen moet je daar dan wel aangemeld zijn. Maar hier moeten er ook wel mensen zijn die dat hebben gemaakt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

wo jun 18, 2014 19:02

Ik ben er ook mee bezig. Zoals eerder gezegd is, komen bij mij de standaard TS voor klauwen in de achterwielen in samenwerking met 156 achterschijven.
Om de boel een beetje af te kunnen stellen nog een remkracht verdeler tussen de leiding.
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

wijn+kit
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 19:40
Locatie: nederhorst den berg

RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

wo jun 18, 2014 20:38

SZ schijven met een verbredingsset tussen je remtangen.
Kan zo je handrem erop.
Heb het jarenlang op mijn racer gehad, werkt perfect.
alfetta-turbo racer
gtv-turbodelta racer in opbouw

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

wo jun 18, 2014 21:20

IDD, wilde dat ook al zeggen van de SZ schijven. Op mijn 75 racer had ik ze dan ook nog geslicet en koelslangen erop. Als je boven de Remtangen inspectie luikjes maakt kan je er ook nog handig bij en op het te maken luikje een koelslang aansluiten die je of naar achteren doet voor zuigend effect achter je 75 of vanaf de zijdeur/raam voor een blazend effect. Zoiezo met de luchtslangen kost het minst en zou je eigenlijk op voorhand al moeten doen. Heb je nog geen lexaan ipv glas dan gewoon een inlaat in je deurpaneel zetten, die dingen zijn gewoon te koop bij de speciaalzaak!

Een andere suggestie is een Bakkoeler met pomp erop zetten, heb je meer olie in roulatie en met een koeler ergens in de kofferbak voor een gat in de achterkant(kentekenplaat positie oid, heb je ook een betere luchttrek door je auto, lekker fris ! Ze worden ook wel eens onder de auto gemonteerd maar is weer gevoelig voor steenslag en dus lekkage.

Ga je echt de remtangen naar buiten brengen doe dan direct camber & caster op je achteras. Laat dat wel bij iemand doen die weet wat ie doet en niet zelf proberen.
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

do jun 19, 2014 12:37

Camber zetten van achteras laat ik doen door Jan Buis van Multi-tech,
volgens insiders een goed en betrouwbaar adres.
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

Re: RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

do jun 19, 2014 12:38

SZ schijven met een verbredingsset tussen je remtangen.
Kan zo je handrem erop.
Heb het jarenlang op mijn racer gehad, werkt perfect.
Heb je nog foto's?
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

do jun 19, 2014 21:58

Ik heb remmen van mijn 75TS Cup racer naar buiten gezet: inderdaad schijven van 156, in combinatie met 105 achterklauwen.
Zie: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... c&start=60
Geen handrem, maar die heb ik toch niet nodig, en een Tilton remdrukbegrenzer er tussen.

Afgekeken van TurboMarc, die iets soortgelijks op zijn witte turbo heeft, alleen dan met TS voorklauwen (de Brembo's) zonder tussenstukje.
SCARB 00694

Gebruikersavatar
RoSolo
Member
Member
Berichten: 165
Lid geworden op: di jun 28, 2005 18:34
Locatie: Breda

RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

za jul 05, 2014 10:05

ik haak hier graag even op in.

heb met mijn 75 racer ook vaak problemen bij warm weer. Gedurende de race zakt mijn rempedaal steeds verder weg.
Mijn remmen zitten nog naast de bak dus de oorzaak zal zijn de warmte.

Nu heb ik op dit moment reguliere dot 3&4 remvloeistof. Vaak hoor ik dat RBF 600 (bijv: http://www.autosportcompany.nl/rbf-660- ... AwwUvl_v21" onclick="window.open(this.href);return false;) beter zou zijn omdat het kookpunt daar ongeveer 80 graden hoger van is.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Groet
Rogier
75 Racer te koop: http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=12&t=72860" onclick="window.open(this.href);return false;

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

zo jul 06, 2014 11:30

Ik heb altijd DOT5.1 gebruikt, paar jaar geleden van Ferrodo, nu van Bardahl en dat gaat prima. Ook toen schijven nog tegen de bak zaten.
Ververs wel regelmatig, beetje hoe het uitkomt, maar met remvlst ouder dan 2 mnd heb ik denk nooit gereden. Voor het geld hoef je het niet te laten. Een liter Bardahl 5.1 kost iets van 17 euro.

Gr DJ

ik haak hier graag even op in.

heb met mijn 75 racer ook vaak problemen bij warm weer. Gedurende de race zakt mijn rempedaal steeds verder weg.
Mijn remmen zitten nog naast de bak dus de oorzaak zal zijn de warmte.

Nu heb ik op dit moment reguliere dot 3&4 remvloeistof. Vaak hoor ik dat RBF 600 (bijv: http://www.autosportcompany.nl/rbf-660- ... AwwUvl_v21" onclick="window.open(this.href);return false;) beter zou zijn omdat het kookpunt daar ongeveer 80 graden hoger van is.

Hebben jullie hier ervaring mee?

Groet
Rogier

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Remmerij achterzijde Alfa 75

zo jul 06, 2014 14:56

Niet gehinderd door al te veel relevante kennis, en helemáál al niet door enige race ervaring(en) met een 75: Is die warmteoverdracht nu écht zo'n issue ? Ik kan m'n vinger probleemloos op een halve cm van de kokend hete straal kraanwater houden & merk er niets van (zelfbedacht testje toen ik eens een metalen olieleiding van de turbo van de Iveco moest oplappen met een siliconenslang) . Daarnaast "doen " achterremmen niet zo veel. Kan met niet voorstellen dat het spul te heet wordt en de bak opwarmt, andersom ook niet: hoe heet wordt een diff/bak dan ? En op een "warme dag" méér remproblemen ? Ik zou de oorzaak daarvan eerder zoeken bij een te heet geworden HRC en niet goed ontlucht.

Als ik 75 zou racen zou ik (nogmaals, niet gehinderd door ervaring) de remmerij laten zitten waar ze zit, gebruik maken van het voordeel van een lager onafgeveerd gewicht en de boel, zoals Tim omschrijft, eventueel nog wat koelen. Op de Giulia heb ik (via een koplamp) koeling op de HRC, 75 TS klauwen met massieve Brembo's en Carbone Loraine LC6 en hoe zeer ik dit pakket ook belast/mishandel (Zolder): het geeft geen krimp.. Remolie vervang ik alleen aan het begin van het seizoen (hoewel er gedurende het seizoen altijd wel weer een reden is remleidingen los te moeten halen), wel voor elke race ff opnieuw ontluchten.

En voor een 75 straat auto: de enige reden die ik kan bedenken de boel te verplaatsen is het geëtter met zelf remblokken wisselen (zonder een brug te hebben). Maar hoe vaak moet je je achterrremblokken dan wisselen ? Juist...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Racen - Technisch”