Gebruikersavatar
Jacco.vd.Zaag
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 11:56
Locatie: Kollum

APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de 75?

zo jan 19, 2014 00:23

Ik zit met een paar vragen... Ik kan echt het hele forum op dit moment wel volgooien met topics, maar ik probeer het toch écht rustig aan te doen!

Nu zit ik met het volgende. Ik ben bezig met m'n Twin Spark, en dat gaat allemaal goed. Zit vol ideeën, zoals her en der wel valt te lezen.
Wil graag met de auto een beetje over het circuit, niet echt keihard cupracen (althans, in den beginne) maar in ieder geval zo nu en dan een paar weekendjes pakken.

Punt is wel, ik wil de 75 APK gekeurd houden. Wil er wel mee over de openbare weg, wel alleen in de zomer, en met mooi weer, maar alsnog.
Ben me nu al heel druk aan het maken over de motor, hoe en wat, en wat ik er precies aan wil gaan doen. Maar daar ben ik al over bezig in een ander topic.

Ik zit hier een beetje met de regeltjes van de APK. Tot hoever kan en mág ik gaan met het strippen? Wat keuren ze wel en niet goed? Ben al door de eisen wezen lezen, en kom tot de volgende punten:

- Er dient ruitontwaseming aanwezig te zijn;
- De linkerspiegel moet bedienbaar zijn vanaf binnenuit;
- Vooruit mag niet van lexaan zijn? Weet dit niet zeker, kan hier niet echt een oordeel over vellen als ik een zoekslag over internet maak...

Maar verder, ik lees niets, over het op en neer kunnen bewegen van ramen, voor alle 4 de ramen welteverstaan. En deurpanelen, zijn deze verplicht? Ik meende dat alleen de bestuurderskant verplicht is om af te dekken?
Qua leegzagen heb je ook geen beperkingen, of andere dingen om gewicht te besparen.

Heb wel een vraag over het dashboard, moet het originele dash voor de APK erin blijven zitten, of mag je ook zelf iets in elkaar frummelen van aluminium? In de zin van zo klein en simplistisch mogelijk? En is het mogelijk om de kabelboom zodanig te verknippen dat alleen de zaken overblijven, die echt nodig zijn? Dus niks geen elektrische ramen, centrale vergrendeling.

Ennnn, als laatste, Alfa Romeo Control... Valt dat er tussenuit te slopen? Maar dan zit je weer met je signaleringen.. Zal APK niet blij mee zijn!:lol:

Pff.. Heel verhaal, nu hou ik echt op. Tips en tricks zijn ook altijd welkom, zal zelf in de tussentijd nog wel even verderspitten. Weet dat er op het forum ook heel veel staat, ben al wezen dolen!

Groetjens!
1986 Fiat Ritmo 130TC Abarth - 1992 Alfa Romeo 75 2.0TS
1980 Alfa Romeo Alfetta 2.0 - 1992 Alfa Romeo 164 2.0TS

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de 75?

zo jan 19, 2014 09:20

Ruitontwaseming is verplicht voor APK, maar mag ook setje computerfans zijn.
Linkerspiegel bedienbaar van binnenuit betekent dat ruit open moet kunnen om het handmatig te doen.
Voorruit mag nooit van lexaan zijn, in elke raceklasse is glas verplicht dus bespaar je die moeite, en gun jezelf het krasloze zicht.
Als ik mijn racer terug wil bouwen hoef ik bij mijn weten maar twee dingen te doen, voorruitontwaseming en snelheidsmeter.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de 75?

zo jan 19, 2014 09:58

snelheidsmeter mag denk ook wel met gps digi, dus telefoon voor je neus op dash binden

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de 75?

zo jan 19, 2014 11:19

Kilometerteller niet verplicht?
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de 75?

zo jan 19, 2014 11:28

Km teller moet ''aanwezig'' zijn, werking hoeft niet (meer) gecontroleerd te worden.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de 75?

zo jan 19, 2014 11:38

Handrem!!!!
Is wel een discussie of een line lock afsluiter toegestaan is. Volgens mij. Maar iig, een handrem moet er op. Km teller moet werken, maar hoeft niet te kloppen....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de 75?

zo jan 19, 2014 14:16

Snelheidsmeter moet ook verlicht zijn (mocht je niet voor een GPS-oplossing kiezen), dus dat lampje moet ook blijven zitten. Net als verklikkerlichtje van grootlicht. Mistachterlicht is niet verplicht dus als je die schakelaar weghaalt kan het lichtje ook weg.
Verder is er volgens mij niets verplicht qua wijzertjes en verklikkerlichtjes, maar iets als problemen met motortemperatuur en oliedruk zou ik toch wel willen weten ;)

De deurpanelen mogen ook vertrekken. De ramen hoeven niet open te kunnen maar iig het bestuurdersraam lijkt me wel prettig in de zomer. Voor de spiegel hoeft het niet te doen, zit immers een pookje binnenin.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
nick ar155
Junior Member
Junior Member
Berichten: 67
Lid geworden op: za dec 14, 2013 18:16
Locatie: beek

RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de 75?

zo jan 19, 2014 14:33

ramen hoven het alleemaal niet te doen maakt niet uit. is inderdaat wel met de spiegel
alle deuren en kofferklep moeten wel open kunnen.
tank klep moet werken en de vul dop moet aanwezig zijn(zal wel blijven zitten maar even voor de extra info)
licht indicatie moeten het alle maal doen( knipper, groot ,mist)
de achterbank weet ik niet zeker dat op de papieren 4 personen staat.
moeten wel gordels aanwezig zijn voor alle zit plaatsen.
en je mag voor de rdw maar 30% vermogen winst hebben zonder dat de cilinder inhoud wordt verandert( of omkeuren bij de rdw kost 50 euro?)
ruiten sproeier moet het doen.

is wat me zo even binnen valt (corrigeer even als ik het niet bij het goed eind heb)
155 1.6 16v wb
gt 2.0 jts

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de 75?

zo jan 19, 2014 14:43

Verlichting is niet meer verplicht bij de snelheidsmeter, net als het controleren van de werking. Dit was vroeger wel, maar nu hoeft die zoals ik al zei alleen maar aanwezig te zijn.

Als de spiegels van binnenuit versteld kunnen worden, hoeven de ramen niet te werken idd.

Vermogens winst kijkt niemand naar bij de APK. Alleen of de brandstofcode klopt en het aantal cilinders.

Achterbank mag weg, en de gordels daar dan ook. Portieren moeten zowel van binnen als buiten open kunnen.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
nick ar155
Junior Member
Junior Member
Berichten: 67
Lid geworden op: za dec 14, 2013 18:16
Locatie: beek

Re: RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de

zo jan 19, 2014 14:46

Verlichting is niet meer verplicht bij de snelheidsmeter, net als het controleren van de werking. Dit was vroeger wel, maar nu hoeft die zoals ik al zei alleen maar aanwezig te zijn.

Als de spiegels van binnenuit versteld kunnen worden, hoeven de ramen niet te werken idd.

Vermogens winst kijkt niemand naar bij de APK. Alleen of de brandstofcode klopt en het aantal cilinders.

Achterbank mag weg, en de gordels daar dan ook. Portieren moeten zowel van binnen als buiten open kunnen.
vermogen is wel handig om rekening mee te houden. mocht je een keer bij een rdw controle terecht komen.
155 1.6 16v wb
gt 2.0 jts

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de 75?

zo jan 19, 2014 14:49

Achterbank en passagiersstoel mogen eruit, en in dat geval de betreffende gordels ook.

Deuren, motorkap en achterklep moeten idd goed openen en sluiten. Ben alleen kwijt of je de deuren waar geen zitplaats meer achter is ook (makkelijk) van binnenuit moet kunnen openen. Bij mijn 75 ging dat wel bij de achterdeuren (die leeggehaald waren), maar niet makkelijk...

Even gezocht mbt verklikkerlichtjes van de richtingaanwijzers (dacht dat dat niet hoefde) en daarbij tot de ontdekking gekomen dat dat alleen verplicht is voor bouwjaar 1998 en jonger. Dit geldt ook voor grootlicht. Blijft dus alleen mistachterlicht over.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 19-01-2014
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de

zo jan 19, 2014 15:50

Verlichting is niet meer verplicht bij de snelheidsmeter, net als het controleren van de werking. Dit was vroeger wel, maar nu hoeft die zoals ik al zei alleen maar aanwezig te zijn.

Als de spiegels van binnenuit versteld kunnen worden, hoeven de ramen niet te werken idd.

Vermogens winst kijkt niemand naar bij de APK. Alleen of de brandstofcode klopt en het aantal cilinders.

Achterbank mag weg, en de gordels daar dan ook. Portieren moeten zowel van binnen als buiten open kunnen.
vermogen is wel handig om rekening mee te houden. mocht je een keer bij een rdw controle terecht komen.
Klopt, maar bij de APK is er geen controle op.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 496
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de 75?

zo jan 19, 2014 16:19

Verklikkertje voor richtingaanwijzer hoeft niet visueel te zijn, maar je moet hem dan wel kunnen horen (relais)
Dat is tenminste wat mij men vertelde bij de guul.
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de

zo jan 19, 2014 16:53

...De deurpanelen mogen ook vertrekken. .....
Weet ik niet heel zeker, volgens mij mogen er in ieder geval geen scherpe of uitstekende delen uit t portier naar binnen pieken dus iets van afscherming zal er toch voor moeten zitten (een deurpaneel ofzo :lol: ).. En alle deuren moeten van binnenuit geopend kunnen worden dacht ik, ook als daar geen zitplaatsen meer zijn. Let op dacht ik he. :?

Ff brolli vragen; die is apk keurmeester. :wink:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2991
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: APK: Hoever kan je gaan betreffende strippen van de

zo jan 19, 2014 17:57

Mijn 75 had geen deurpanelen, nooit een probleem geweest.
Verklikkertje voor richtingaanwijzer hoeft niet visueel te zijn, maar je moet hem dan wel kunnen horen (relais)
Dat is tenminste wat mij men vertelde bij de guul.
Volgens mijn linkje niet. Nou zal je het relais toch moeten laten zitten om de boel überhaupt te laten werken, dus dat komt dan vanzelf goed ;)
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Racen - Technisch”