Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: starre achteras minus t-bar?

zo jan 19, 2014 23:57

Ho ho, geen transaxle voor mij... [-X Gewoon de bak voorin.

Jan heeft zo'n Giulia al gebouwd, met v6 en transaxle en al. :D Heeft alleen nog wat meer pk's nodig om aan die 250 pk te komen.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.


Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: starre achteras minus t-bar?

wo jan 22, 2014 09:27

Tjissus, wat een ijzerwinkel.. Ga het allemaal maar eens goed uitdokteren en berekenen. Weegt dat/kost dat/hoeveel uur gaat er in zitten ??
Ik ben al surfende op dit plaatje/text gekomen:

http://www.not2fast.com/chassis/mumford.gif

Wat ik echt nergens lees/kan vinden (maar goed, ik ben ook een kerel) is wáárom je achter nu dat rolcentrum zo laag wilt hebben. Is denk ik/voelt gedeeltelijk als een open deur intrappen: kennelijk krijg je er meer grip en tractie van.. Maarr.... vóór willen "we" een hoog rolcentrum, in ieder geval boven het wegdek, en achter, volgens dit artikel, lager dan laag ? Maar dan krijg je toch óók weer (veel te veel) verschil in hoogte van de rolcentrums voor en achter, los van de kennelijk onvermijdelijke toename van rol achter (lekker, een voorwieleke van de race-vloer..) & de benodigde stabi(s) ???

Ik heb in één van de links die je hierboven hebt gepost een meneerke gevonden die lyrisch was over de enorm betere handling van zijn auto, maar waar vergelijk je dat dan mee ? Met standaard T-bar (in rubbers aan de koets en rubbers aan het diff) ? Tja, dat werkt niet, dat heb ik al ondervonden. Die AH alu t-bar met die mooie dikke uniball aan het diff werkt fenomenaal, bij mijn Juul was het het spreekwoordelijke verschil tussen dag en nacht.

Ik wil het verschil nog wel eens zien in een auto met wattlink/mumford en bijbehorende/benodigde stabi en een auto met Tbar/uniballs met achter op de juiste/ideale hoogte. (die ik momenteel probeer uit te vinden). En niet gehinderd door enige kennis (soms reuze handig, soms reuze onhandig..): ik denk dat een echt goed werkend sperdiff op een goede T-bar style opgezette auto méér brengt dan al die stangen-pipapo-tralala. En jaja, ik kan zelf bedenken dat een goed diff mét stangenoerwoud nóg meer brengt.. 8)

Maar okee, wie gaat racen met een Mumford op z'n 105 ??
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: starre achteras minus t-bar?

wo jan 22, 2014 09:35

Christian Foederer had meen ik een Mumford systeem onder zijn brede juul, en heeft hem ook in o.a. een brede bert (een gele met rechts stuur) geschroefd. Daar zat in ieder geval iets onder wat erop lijkt, wel met andere aangrijppunten meen ik.
Tom Kuiper had er ook een onder zijn bertone, dat is inmiddels teruggebouwd naar gewone T bar . Auto is ook niet meer van hem nu maar dat terzijde.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: starre achteras minus t-bar?

wo jan 22, 2014 10:04

tóch gevonden in één van de door Dominic geplaatste links:

The Mark Ortiz Automotive
CHASSIS NEWSLETTER PRESENTED FREE OF CHARGE
AS A SERVICE TO THE
MOTORSPORTS COMMUNITY
2

Now, why do we want an unusually low roll center with a rear beam axle? Not to prevent jacking.
Maybe to minimize lateral scrub on one-wheel bumps, particularly with stiff tire sidewalls. But
more commonly, we want a low rear roll center with a live rear axle so we can have a lot of elastic
rear roll stiffness, via springs and/or antiroll bars, relative to the front elastic roll resistance. The
advantage of this, for a road racing car, is that it minimizes torque wedge – the change in diagonal
percentage due to driveshaft torque.

Nu moet ik het nog doorgronden/snappen ( "elastic roll stiffness" ?????) en uitvogelen of het op een Super iets uitmaakt !?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: starre achteras minus t-bar?

do jan 30, 2014 22:55

De E30 is inderdaad niet zo breed maar een 105 erg smal.. :wink:

Ik heb een Volvo 240 as en die is al een stuk breder als een 105 as. En zo'n 240 as gebruiken ze zelfs onder een c-kadett. :?

Zal ze binnenkort alledrie eens opmeten. :)
De Alfa as komt op iets van 136 cm van naaf tot naaf. De volvo as op 140 cm en de E30 as op 145 cm.

Maar ik ga binnenkort toch even kijken naar de mogelijkheid om een E30 as te monteren aangezien mijn motorplannen een beetje de mist in zijn gegaan.

De 3.0 v6 die ik voor weinig heb gekocht blijkt in een lekke koppakking gehad te hebben waardoor er nu in 2 cilinders een roestige cilinderbus zit. :cry: Ga nu even de opties wegen wat ik moet doen. Het is een low budget project en ik heb weinig zin om weer een paar honderd uit te moeten gaa geven aan de v6. :? Heb nog wat alternatieven op het oog gelukkig, alhoewel dat niet allemaal even gewaardeerd gaat worden ben ik bang. :lol:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: starre achteras minus t-bar?

vr jan 31, 2014 16:41

Wellicht heb ik nog zuigers en bussen van een 3.0 liggen, zou ik ff naar moeten kijken dan.

In ieder geval geen complete set meer, want de eerder genoemde giulia v6 van Jan heeft er ook eentje in zitten... :lol:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: starre achteras minus t-bar?

vr jan 31, 2014 18:04

Mijn blok is een 916 spider motor,die heeft in ieder geval andere zuigers. De bussen zijn volgens mij hetzelfde.

Bussen heb ik nu al 2 aanbiedingen van gekregen. :) ik ga het even allemaal laten bezinken en kijken wat het allemaal gaat kosten om het weer goed te krijgen.
Alvast bedankt in ieder geval. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Racen - Technisch”