Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

grip achterzijde

do jun 13, 2013 21:59

Even uit de discussie over Assen gelicht:

Probleem is vooral grip.

In de wat minder snelle bochten heb ik bakken wielspin zodra ik op het gas ga en dan verlies ik heel veel snelheid.
Op Assen had ik hier veel meer last van dan op Zandvoort. Met name de 2 lange (dubbele) doordraaiers.
In die stukken zag ik de volvo's zo bij me wegrijden, terwijl ik in de snellere stukken weer behoorlijk dichterbij kwam.
Ook daar glij ik wel wat, maar dat boeit niet, gewoon het gas er op houden.

Eens kijken wat we hier op kunnen verzinnen. Een 50% sper zit er al onder(vraag me wel af hoe goed die werkt).

Misschien toch maar eens toyo's proberen, want die banden van mij slijten nauwelijks, dus iets zegt me, dat het rubber te hard is voor de lichte auto.
Iemand een adres voor me, waar je die dingen 2ehands kunt kopen?

Achterkant een stukkie omlaag zou ook moeten helpen heb ik me laten vertellen. Iemand nog originele veren liggen waar de zaag in mag?

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: grip achterzijde

do jun 13, 2013 22:28

Heb in je Assen draadje gereageerd!
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: grip achterzijde

do jun 13, 2013 22:48

Andre, die sper is goed, had 1 race erop zitten geloof ik na volledige revisie en afstelling. Of die goed is ingebouwd weet ik niet maar dat zou volgens mij voor de sperwerking niet uit mogen maken. Voor wat ik ervan weet.
Met welke bandendruk vertrek jij?
Kan daaraan liggen, klinkt alsof er geen temperatuur in komt.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: grip achterzijde

do jun 13, 2013 23:21

Als je wielspin hebt op beide wielen is je sper gewoon goed. Maar heb je te weinig grip. Weet je zeker dat t spin is en niet bijvoorbeeld een slippende koppeling?
Shut up and ride!

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

RE: grip achterzijde

vr jun 14, 2013 00:59

Een goed werkend sper dat voel je echt wel, en dan heb je of veel tractie bocht uit, of hij zal dwars gaan.

Indien je motortoerental omhoog gaat, zonder dat je versnelt of de achterkant in beweging komt, dan werkt je sper niet naar behoren.

De achterkant overigens ver omlaag brengen, werkt goed. En voor een geometriekit monteren en steeds iedere keer dat je rijdt een beetje meer camber zetten, net zover tot dat de grip voor weer gaat afnemen en dan een stukje terug naar de vorige stand.

Mocht ie dan voor teveel grip hebben tov de achterkant, dan voor de balans een dikkere stabi monteren om de grip aan de voorkant weer wat te verminderen.

Wat veren betreft, te hard = niet optimaal. te zacht = ook niet goed. Hij moet wel rollen, maar mag geen wieltjes gaan optillen of bijv met de neus gaan duiken/leunen.

En ja..banden zijn het belangrijkst voor snelle ronde tijden...immers dat is de interface tussen asfalt en auto en tevens onderdeel van je veersysteem.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: grip achterzijde

vr jun 14, 2013 08:28

Als je wielspin hebt op beide wielen is je sper gewoon goed. Maar heb je te weinig grip. Weet je zeker dat t spin is en niet bijvoorbeeld een slippende koppeling?
Is zeker weten niet de koppeling, dat ga je ruiken...En uit écht langzame knikken, waar je vanaf lage snelheid vol op het gas gaat is het gewoon goed.

Het voelt als spin op 1 wiel, hij gaat niet glijden of zo. Hij staat te malen en dan komt er ineens meer gang in.

Ik had met mijn oude sper hetzelfde op zandvoort tijdens de cursus, maar dat was een versleten 25% sper.
Als ik daarmee met 1 wiel op een gladde ondergrond stond kwam ik niet weg.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: grip achterzijde

vr jun 14, 2013 12:30

Zie ook mijn reactie, niet slim om daar te posten, mbt olie, sperwerking, slijtage sper en bandendruk. Daarnaast: als veer en demping niet goed afgestemd krijg je ook een probleem wat een goed sper niet (geheel) kan oplossen. Dat je juist in de korte bochten met gas erp geen probleem hebt zegt mij eigenlijk dat je sper werkt. Ook begrijp ik dat je de demping achter strakker gezet hebt, draai dat eerst weer terug, achter wil je niet te hard zeker omdat je met koni maar 1 kant op harder zet. ...wat zeker met een lichte achterkant zomaar een dergeljk probleem kan veroorzaken, ook omdat je aangeeft dat het juist in de lange bochten is waar dempingeffect duidelijker merkbaar zal zijn.
Laatste sessies die ik met die sperklok gereden heb met de toyo r888 , auto nog smal , was ie in alle bochten in perfect beheersbare drift te krijgen en houden. Niets mis mee. Zat op dat moment Millers LSD olie in, full synth.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: grip achterzijde

vr jun 14, 2013 13:24

Zelf heb ik nog niets aan de demping veranderd, maar ik dénk dat het behoorlijk stug staat.
Toen ik vergeten was de dempers goed vast te zetten(weet je nog 1e racedag zandvoort?) toen leek de grip ook beter. Dat had helaas wel als bijeffect, dat het remmen nogal avontuurlijk werd....

Olie is prima, zit LSD olie in.

Bandendruk lijkt niet echt invloed te hebben, banden hebben wel érg stugge wangen, prettig voor hoge snelheid, maar niet voor grip icm lichte achterkant denk ik.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: grip achterzijde

vr jun 14, 2013 14:08

Als je banden ok zijn (en je bandenspanning en temperatuur ook goed) dan kan je wel eea gaan aanpassen.
Ik zou me niet te veel zorgen maken over het diff.
Met een geheel versleten sperdiff ( wat dus als een open dif werkt) kan je nog steeds heel erg hard.
Het beste is om wat te proberen, niet op een racedag, maar op een HARC dag oid. In dit topic staan genoeg aanknopingspunten rond rijhoogte, camber etc.
Als eerste zou ik de stabi achter los gooien ( 1 botje los maken tiewrapje en rijden maar), zal al enorm helpen met de wheelspin.
Op mijn 75 heb ik m ook verwijderd en wil m niet meer terug.
Succes! Groet Pieter
Stabi is er al al, bracht al wel wat verbetering op zandvoort, maar op Assen niet echt.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: grip achterzijde

vr jun 14, 2013 14:49

Zelf heb ik nog niets aan de demping veranderd, maar ik dénk dat het behoorlijk stug staat.
Toen ik vergeten was de dempers goed vast te zetten(weet je nog 1e racedag zandvoort?) toen leek de grip ook beter. Dat had helaas wel als bijeffect, dat het remmen nogal avontuurlijk werd....

Olie is prima, zit LSD olie in.

Bandendruk lijkt niet echt invloed te hebben, banden hebben wel érg stugge wangen, prettig voor hoge snelheid, maar niet voor grip icm lichte achterkant denk ik.
Bandendruk is voor zover van belang dat dit er mede voor zorgt dat je wel of geen temperatuur in je banden krijgt. Dus op wat voor een druk ga je weg en wat is de druk als je binnenkomt ? Of beter nog de banden temperatuur als je binnenkomt.

Er wordt zo links en rechts gepraat over veren of dempers. Deze kun je zoiezo niet afzonderlijk van elkaar beoordelen. De demper moet wel in het werkbereik liggen van de gekozen veer. Anders domineert de een de ander. Tevens is de balans tussen voor en achter hier ook erg belangrijk. Als ik, met mijn beperkte kennis van zaken een oordeel zou moeten vellen....

Controleer ten eerste je bandenspanning... Ten tweede.. Ook kan het zijn dat de achterkant van je bert te hard / stijf is tov. je voorzijde. Ik zou eens gaan expirimenteren met wieldrukken (uitwegen, gewicht van voor naar achter verplaatsen,(wagenhoogte)), stabi en wielstanden aan de VOORzijde.

Succes! En telkens maar een facet tegelijk wijzigen. Anders weet je nog niet wat wel en wat niet goed doet. Bij het wijzigen mag je best wat overdrijven in de stappen die je zet. Dan weet je iig gelijk wat er gebeurt.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: grip achterzijde

vr jun 14, 2013 15:15

Assen en zandvoort kan je niet met elkaar vergelijken. Assen is een veel snellere baan, ook veel gladder asfalt. Eigenlijk zou je voor Assen een volledig andere afstemming van de auto moeten hebben alleen daar komen wij amateurs niet echt aan toe..
Eigenlijk zijn je tijden op Assen in ogenschouw genomen dat het en een nieuwe baan is en de auto nog in begin van ontwikkeling zit absoluut niet verkeerd!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: grip achterzijde

vr jun 14, 2013 15:44

Zelf heb ik nog niets aan de demping veranderd, maar ik dénk dat het behoorlijk stug staat.
Toen ik vergeten was de dempers goed vast te zetten(weet je nog 1e racedag zandvoort?) toen leek de grip ook beter. Dat had helaas wel als bijeffect, dat het remmen nogal avontuurlijk werd....

Olie is prima, zit LSD olie in.

Bandendruk lijkt niet echt invloed te hebben, banden hebben wel érg stugge wangen, prettig voor hoge snelheid, maar niet voor grip icm lichte achterkant denk ik.
Bandendruk is voor zover van belang dat dit er mede voor zorgt dat je wel of geen temperatuur in je banden krijgt. Dus op wat voor een druk ga je weg en wat is de druk als je binnenkomt ? Of beter nog de banden temperatuur als je binnenkomt.

Er wordt zo links en rechts gepraat over veren of dempers. Deze kun je zoiezo niet afzonderlijk van elkaar beoordelen. De demper moet wel in het werkbereik liggen van de gekozen veer. Anders domineert de een de ander. Tevens is de balans tussen voor en achter hier ook erg belangrijk. Als ik, met mijn beperkte kennis van zaken een oordeel zou moeten vellen....

Controleer ten eerste je bandenspanning... Ten tweede.. Ook kan het zijn dat de achterkant van je bert te hard / stijf is tov. je voorzijde. Ik zou eens gaan expirimenteren met wieldrukken (uitwegen, gewicht van voor naar achter verplaatsen,(wagenhoogte)), stabi en wielstanden aan de VOORzijde.

Succes! En telkens maar een facet tegelijk wijzigen. Anders weet je nog niet wat wel en wat niet goed doet. Bij het wijzigen mag je best wat overdrijven in de stappen die je zet. Dan weet je iig gelijk wat er gebeurt.
Die te stijve achterkant zou je zomaar eens gelijk kunnen hebben. De kooibouwer heeft het een beetje overdreven en naar mijn bescheiden oordeel een dwarsbuis te veel er in gelast (tussen de schokbrekertorens). Die weg halen is echter wel nogal rigoreus.....

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: grip achterzijde

vr jun 14, 2013 16:03

Zijn de vangbanden van de achteras niet te ver ingekort ??

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: grip achterzijde

vr jun 14, 2013 16:33

Als hij achter lekker laag ligt moet je ook eens checken of je shokdemper nog ingedrukt kan worden of dat hij al geheel inzit. Is dat het geval moet je je schokdempertorens verlengen.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: RE: grip achterzijde

vr jun 14, 2013 17:52

Zelf heb ik nog niets aan de demping veranderd, maar ik dénk dat het behoorlijk stug staat.
Toen ik vergeten was de dempers goed vast te zetten(weet je nog 1e racedag zandvoort?) toen leek de grip ook beter. Dat had helaas wel als bijeffect, dat het remmen nogal avontuurlijk werd....

Olie is prima, zit LSD olie in.

Bandendruk lijkt niet echt invloed te hebben, banden hebben wel érg stugge wangen, prettig voor hoge snelheid, maar niet voor grip icm lichte achterkant denk ik.
Bandendruk is voor zover van belang dat dit er mede voor zorgt dat je wel of geen temperatuur in je banden krijgt. Dus op wat voor een druk ga je weg en wat is de druk als je binnenkomt ? Of beter nog de banden temperatuur als je binnenkomt.

Er wordt zo links en rechts gepraat over veren of dempers. Deze kun je zoiezo niet afzonderlijk van elkaar beoordelen. De demper moet wel in het werkbereik liggen van de gekozen veer. Anders domineert de een de ander. Tevens is de balans tussen voor en achter hier ook erg belangrijk. Als ik, met mijn beperkte kennis van zaken een oordeel zou moeten vellen....

Controleer ten eerste je bandenspanning... Ten tweede.. Ook kan het zijn dat de achterkant van je bert te hard / stijf is tov. je voorzijde. Ik zou eens gaan expirimenteren met wieldrukken (uitwegen, gewicht van voor naar achter verplaatsen,(wagenhoogte)), stabi en wielstanden aan de VOORzijde.

Succes! En telkens maar een facet tegelijk wijzigen. Anders weet je nog niet wat wel en wat niet goed doet. Bij het wijzigen mag je best wat overdrijven in de stappen die je zet. Dan weet je iig gelijk wat er gebeurt.
Die te stijve achterkant zou je zomaar eens gelijk kunnen hebben. De kooibouwer heeft het een beetje overdreven en naar mijn bescheiden oordeel een dwarsbuis te veel er in gelast (tussen de schokbrekertorens). Die weg halen is echter wel nogal rigoreus.....
NIKS weghalen André !! Toen Jos Verstappen nog F1 reed en klaagde (nou ja, dat deed íe ook wel zonder reden..) dat de voorkant niet "wilde" en het door duitengebrek geplaagde team vervolgens de achterkant down-tunede in plaats van het probleem vóór op te lossen had 'ie natuurlijk gelijk dat dát geen oplossing is !

Kom anders een x als je flink tijd & zin hebt (x in de vakantie of zo) & in de buurt bent naar Doetinchem. Zetten we de Bert eens op de brug & alles eens rustig & goed bekijken. Ik ben geen brood-tuner, maar m'n Juul wel eigenhandig van 2.20 naar 2.05 gekregen.. 8) Ik reken voor jou een speciale prijs ! (flinke zak gevulde koeken, maar wel van die echte, van de warme bakkert !!! :mrgreen: )
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Racen - Technisch”