Interne of externe wastegate hangt meer van je turbo af als van wat anders...
Als je een origineel spruitstuk hebt en een originele turbo bv dan wordt het lastig om met een externe wastegate te rijden.
De wastegate laat uitlaatgassen om het turbinewiel heens tromen om te zorgen dat het turbinewiel niet meer toeren gaat maken, je laat als het ware even de deksel van de snelkookan om et zorgen dat hij niet overkookt.
Een interne of een externe wastegate wil enkel zeggen of hij in de turbo ingebouwd zit ( meetsal een klepje scharnierend op een asje dat door een drukdoos, 'actuator' bedient wordt) of dat hij er buiten, extern dus, gemonteerd zit.
Als jouw turbo een interne waste gate heeft zou ik lekker die gebruiken. Heel veel moderne ato's hebben nog gewoon een interne wategate, bv Mitsu Evo's.
Een externe wastegate heeft een aparte aansluiting nodig op het spruitstuk, voor de turbo. Daarop komt dan de wastegate en die krijgt zijn eigen uitlaatbuis die vervolgens naar de gewone uitlaat gaat of gewoon loos eindigt ( screamer pipe).
Een externe wastegate is bij extreme projecten makkelijker ivm ruimte en vrijheid van plaatsing. Ook zijn de grotere turbo's vaak niet meer met een interne wastegate leverbaar. Een externe wastegate voorkomt ook verstoring van de uitlaatgassen na het turbinewiel in de uitlaat. Als bij een interne wastegate de klep opengaat komen er uitlaatgassen doorheen die 'botsen' tegen de uitlaagassen die net uit de turbine komen, dat is een kleine verstoring in de flow die iets vermogen kost. Dit wordt bij sommige turbo's met interne wastegates weleens tegengegaan met de downpipe. Dan maken ze een apart stukje pijp voor de wastegate kant van de flens en maken ze een schotje in de downpipe zodat de gassen niet direct de hoofduitlaat in kunnen stromen maar door dat aparte pijpje gaan en dan iets verder in de uitlaat komen waar ze minder storend zijn voor de flow.
Hopelijk is het een beetje duidelijk.
Uitlaat kun je ook zelf maken! En in het geval van een turbomotor wil je qua diameter minimaal wel 2,5" / 63mm hebben en voor de voorpijp mag dat best nog groter. Persoonlijk zou ik voor 76mm van voor tot achter gaan. En dan altijd absorbtiedempers gebruiken, hoe minder tegendruk hoe beter. Een turbo dempt op zichzelf al heel veel geluid, dat scheelt al.
"kan niet" ligt op het kerkhof....
Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.