Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 11:00

De turbo racer heeft een custom uitlaat nodig. Kan de interne wastegate behouden (programmeerbare druk via ECU) of een externe nemen.

Wat zijn de pro en cons ? Extern wellicht voor hogere druklast? Minder instabiel, maar niet computer gestuurd..

Iemand nog een goed(koop) adres voor een custom uitlaat :?:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 11:07

Custom uitlaat kun je laten bouwen bij Skytune in Maldegem (BE) Is wel een takke eind weg voor jou. :lol:

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 18:32

Interne of externe wastegate hangt meer van je turbo af als van wat anders... :?

Als je een origineel spruitstuk hebt en een originele turbo bv dan wordt het lastig om met een externe wastegate te rijden.

De wastegate laat uitlaatgassen om het turbinewiel heens tromen om te zorgen dat het turbinewiel niet meer toeren gaat maken, je laat als het ware even de deksel van de snelkookan om et zorgen dat hij niet overkookt. :wink: Een interne of een externe wastegate wil enkel zeggen of hij in de turbo ingebouwd zit ( meetsal een klepje scharnierend op een asje dat door een drukdoos, 'actuator' bedient wordt) of dat hij er buiten, extern dus, gemonteerd zit.

Als jouw turbo een interne waste gate heeft zou ik lekker die gebruiken. Heel veel moderne ato's hebben nog gewoon een interne wategate, bv Mitsu Evo's.

Een externe wastegate heeft een aparte aansluiting nodig op het spruitstuk, voor de turbo. Daarop komt dan de wastegate en die krijgt zijn eigen uitlaatbuis die vervolgens naar de gewone uitlaat gaat of gewoon loos eindigt ( screamer pipe).

Een externe wastegate is bij extreme projecten makkelijker ivm ruimte en vrijheid van plaatsing. Ook zijn de grotere turbo's vaak niet meer met een interne wastegate leverbaar. Een externe wastegate voorkomt ook verstoring van de uitlaatgassen na het turbinewiel in de uitlaat. Als bij een interne wastegate de klep opengaat komen er uitlaatgassen doorheen die 'botsen' tegen de uitlaagassen die net uit de turbine komen, dat is een kleine verstoring in de flow die iets vermogen kost. Dit wordt bij sommige turbo's met interne wastegates weleens tegengegaan met de downpipe. Dan maken ze een apart stukje pijp voor de wastegate kant van de flens en maken ze een schotje in de downpipe zodat de gassen niet direct de hoofduitlaat in kunnen stromen maar door dat aparte pijpje gaan en dan iets verder in de uitlaat komen waar ze minder storend zijn voor de flow.

Hopelijk is het een beetje duidelijk.

Uitlaat kun je ook zelf maken! En in het geval van een turbomotor wil je qua diameter minimaal wel 2,5" / 63mm hebben en voor de voorpijp mag dat best nog groter. Persoonlijk zou ik voor 76mm van voor tot achter gaan. En dan altijd absorbtiedempers gebruiken, hoe minder tegendruk hoe beter. Een turbo dempt op zichzelf al heel veel geluid, dat scheelt al.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 19:40

Spruitstuk moet nog gemaakt worden dus externe wastegate zou een optie kunnen zijn.

Door de actuator kan je het turbinehuis eigenlijk niet voor mij ideaal tov het uitlaathuis monteren..
Intern is wel de meest voor de hand liggende optie.
Kijken of het spruitstuk zo gemaakt kan worden dat de turbo zover mogelijk naar voren licht en ook nog gekanteld oid.
voor een zo kort mogelijke baan door de intercooler en de minst scherpe bocht van de downpipe..

Wellicht is het omslagpunt de hoeveelheid turbodruk welk je gaat gebruiken..
De drukmeter van mijn ECU gaat maar tot 1,5 bar, al kan die wel vervangen worden..

ciao
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 20:11

Er zijn niet zoveel turbomerken met een externe wastegate.

Hoeveel pk / bar druk en met wat voor motormanagement wil je gaan rijden ?

Een log uitlaatspruitstuk is goed tot 300 pk / 450 nm en denk ik wel de max voor de aandrijving van de 75 en heel goedkoop te maken.

Kan je zo een gt2860 opschroeven. Kost via ebay 300 dollar.

Leg ook dit soort vraagstukken even voor aan Dick van Loon, een maatje van mij die heel veel know how met turbomotoren heeft opgebouwd.
Heeft ook de 1400 cc turbo gebouwd van Henk Thuis.

http://www.divalotuning.nl/

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 21:43

Dat is nog eens een leuke motor die van Henk Thuis.. :D

Maar welke turbo heb je nu al Marc? Of waar ben je naar aan het kijken?

Ik zou pas naar het spruitstuk gaan kijken als ik een turbo had. Het is niet heel ingewikkeld om zelf iets te maken dat goed werkt. Met stalen dikwandige lasbochten en een paar flenzen kom je een heel eind. :D Die bochtjes en pijp zijn helemaal niet duur en een paar flenzen laten snijden zal ook de kop niet kosten. En als je al een turbo hebt kun je die plaatsen waar je hem wilt hebben en vervolgens het spruitstuk er zo naartoe maken.

Ik zou de turbo wat verder naar voren plaatsen om een mooiere bocht met de uitlaat te kunnen maken en niet de HRC te roosteren.

Hier vind je heel veel nuttige info over de Tb motor. Vooral ook van een zekere Jim Kartalamakis, die van dat boek ja. :wink:

Even ter inspiratie; :wink:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

wijn+kit
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 19:40
Locatie: nederhorst den berg

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 22:03

ik heb een externe wastegate, waar van die veren inzitten, kan je door die veren te verzwaren turbodruk regelen.
Mijn uitlaat 3"inch, een pijp die onder de achteras doorloopt, aan het eind zit een absortie demper.
Heb nu een side pijp met een absortie demper, nog geen last gehad met teveel lawaai.
Heb bij turbo-world een vervang turbo gehaald voor de orginele.
Kom anders een keer kijken, kan je het namaken.
alfetta-turbo racer
gtv-turbodelta racer in opbouw

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 22:05

Pfff, wat een hoop inspiratie :lol:

Ik heb een T34 turbo, kogelgelagerd. T4 turbine op een T3 huis . Kan tot 450 pk, is van een Escort RS Cosworth Turbo oid.
Heeft een interne wastegate.
Op deze fotos te zien kan de turbo id een stuk naar voren en wellicht een stukje achterover kantelen om de bocht te verkleinen.
De standaard downpipe, of elleboog welke op de turbo zit is bij mij net iets te klein voor de turbo, dus downpipe moet ik maken (laten?)
Dan maar gelijk spruitstuk ook aanpakken en turbo verplaatsen :D
Zelf maken kan natuurlijk maar gaat denk ik weer zoveel tijd inzitten, dan kom mijn project nooit af...
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 22:22

Turbo kun je beter niet kantelen, daar zijn ze niet voor gemaakt namelijk. :wink:

Eerlijk gezegd ben ik bang dat de turbo je niet gaat bevallen. :oops:

overigens heb ik nog nooit van een kogelgelagerde T34 gehoord. :? Die zijn volgens mij toch gewoon met een glijlager. Kogelgelagerde turbo's komen uit de GT serie over het algemeen bij Garrett.

Vergeleken met de Cosworth kom je 0,2 liter motorinhoud te kort en de Cosworth heeft een wat hoger toerenbereik doordat het een 16v is. De turbo zal hierdoor waarschijnlijk een stuk later op gaan spoelen als de originele en dan harder inkomen. Dat hij 450 pk kan leveren is ook al een hint dat het een grote turbo is, daar kleeft als nadeel automatisch aan dat het opspoelen langer gaat duren. Aangezien het ook nog eens een oud model turbo is ( geen modern ontwerp) is dat allemaal niet echt positief ben ik bang.

Het beste is om jezelf een doel te zetten qua pk's en dan een turbo te kiezen die iets meer kan leveren. Nu heb je een turbo die 450 pk kan leveren terwijl je er maar 300 of zo wilt hebben ( gok ik aangezien je anders heel veel ander dingen ook moet gaan aanpassen). Een kleinere modernere turbo was wellicht een betere keus geweest.

Wat voor een managementsysteem heb je?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 22:29

Ik heb al een seizoen met de turbo gereden, komt wel iets later in (3000 toeren) maar minder toeren maak ik toch niet op het circuit.
Met een grotere downpipe wordt het wellicht beter. Ik heb een Kdfi ECU.


ff gegoogled: zal eens kijken of ik een .63 heb..

Re: Define: garrett T3 and T34 turbo's
T3 = COMPRESSOR MINOR MAJOR
40 TRIM > 20LB MIN 37.69 60.12
45 TRIM > 23LB MIN (stock cossie) 40.51 60.12
50 TRIM > 27LB MIN 42.52 60.12
55 TRIM > 44.70 60.12
60 TRIM > 32LB MIN 46.48 60.12
60 TRIM > 36LB MIN (super 60) 48.26 60.12


ALL T3 TURBINES = MINOR > 48.21 MAJOR > 58.90
STAGE 2 TURBINE = MINOR > 53.90 MAJOR > 65.00
STAGE 3 TURBINE = MINOR > 56.62 MAJOR > 65.00

COMPRESSOR HOUSINGS CAME AS 36 A/R 42 A/R 50 A/R 63 A/R
TURBINE HOUSINGS CAME AS 48 A/R 63 A/R

example ... stock cossie 2wd = 42 comp / 48 exh


.....................................................................................

T03/T04 often called t34 or even t35 --- IS A T3 TURBINE COUPLED TO A T4 COMPRESSOR

T3/4 B COMPRESSORS = MINOR MAJOR

S TRIM > 37LB MIN 48.36 69.85
V TRIM > 48LB MIN 55.37 69.85
H TRIM > 49LB MIN 58.37 69.85

COMPRESSOR HOUSINGS CAME AS 60 A/R
TURBINE HOUSINGS CAME AS 48 A/R 55 A/R 63 A/R

ALL TURBINE WHEELS USUALLY STOCK T3 STAGE 3

example .... stock cossie 4wd = s trim/46 60 comp / 48 exh

good for 360hp on 48 a/r exh housing
390hp on 63 a/r exh housing
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 22:41

3000 toeren valt nog wel mee idd. :)

Ik ben in iedere geval blij dat je niet het originele management gebruikt, dat is hopeloos ouderwets.

Goede inlaat met grote intercooler en injectors en deze turbo met een goede uitlaat zul je wel over de 300 pk mee gaan. Uitkijken met je bak dus...

Ik zou gaan kijken met iemand naar een goede combinatie nokkenassen hiervoor zodat je ook lang door kunt trekken, zeg tot 6500 toeren oid. Origineel bouwt het vermogen erg snel weer af en aangezien je al wat later begint met opspeolen is het wel fijn als je wat langer door kunt gaan. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 22:45

Ik heb eens ergens op het forum voorbij zien komen dat iemand bij vd Wereld er nokas(sen) van een 1.8 ie erin had laten zetten en dit erg prettig werkte... Ga effe zoeken !

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 22:47

Ik heb C&B nokkenassen erin, bevallen goed hoor.
Ik zet er wel een grotere intercooler op, omdat bij vochtig weer het vermogen aanzienlijk meer was 8)
Laatst gewijzigd door TurboMarc op wo mei 22, 2013 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 22:48

Oke, dat zal ongeveer het zelfde effect hebben, stop ik met zoeken !

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: interne of externe wastegate?

wo mei 22, 2013 22:50

Van mij mag je wel even doorzoeken hoor JW :lol: :oops:
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Terug naar “Racen - Technisch”