Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Snelle Italiaanse torren met Deutsche Gründlichkeit ???

wo mei 15, 2013 12:34

Ben niet zo thuis in de kosten voor een compleet nieuwe racemotor, het lijken me ook niet echt "budget-spullen". Wie kent ze c.q. heeft ere ervaring mee ??

http://www.formulagt.de/tuningteile.php?typ=14
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Snelle Italiaanse torren met Deutsche Gründlichkeit ???

wo mei 15, 2013 12:46

ik denk wel zo`n beetje de top wat te koop is, naast de blokken van OKP (wel andere bron, hoewel de prijzen redelijk dicht bij elkaar liggen geloof ik.)
Is tijdje leverancier van motoren voor over de plas geweest, maar dat ligt nu weer anders geloof ik. Hoewel er wel meer onderlinge relaties zijn die wellicht wat anders liggen dan lijkt. Het is immers een vrij kleine markt.
Overigens liggen de prijzen denk ik niet heel ver vandaan van wat je hier bij de diverse adressen uiteindelijk ook kwijt bent.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Snelle Italiaanse torren met Deutsche Gründlichkeit ???

wo mei 15, 2013 19:16

Oef, daar koop je een hoop compressoren voor...


Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Snelle Italiaanse torren met Deutsche Gründlichkeit ???

wo jul 31, 2013 11:25

maken topspullen.

En ja, als je dat LAAT bouwen, dan klopt de prijs echt 100%

Reken eens mee: Blok heb je gekocht, zeg een 2.0 Nord en een 2.0 TS 75.
( heb je beide nodig)
totaal, koopje zeg 1000,-
Dan uit elkaar.
dag arbeid.
Dan alels schoon en gesorteerd
dag arbeid
Dan krukas TS uit elkaar, schoon, proppen uit, etc. Hij blijkt aan de maat.
Polijsten. Klaar maken.
Alu pulley halen, race vliegwiel halen, en de bups balanceren. totaal zeg 1000 verder
En een dag arbeid
Krukas is klaar
Onderblok crossdrillen, eventueel lijnboren, modificeren. Weer een paar 100 verder.
Drijfstangen dumpen, nieuwe Carillo's. Weer 800 verder
Zuigers dumpen, cosworth halen, 1000 verder, bussen uitdraaien, zuigers op gewicht brengen.
Lagers halen, lagers inpoetsen, 100 punten drijfwerk monteren.
weer 2 dag verder.
Nieuwe oliepomp kopen, deze modificeren, checken en polijsten. Dagje verder en 250 punten armer
Nieuwe kettingen voor je motor, Iwis Race, en spanner voor onderste ketting monteren ( OKP)
Weer 500 verder ( spanner is duur en je moet frezen)
Goed , onderblok klaar.
Waterpomp, zenders, alles nieuw. weer 250
kleine dynamo erop, aanpassen, steun, snaar etc. 250 verder
kop : uit elkaar, laten we makkelijk den en verbussen ipv handwerk. vlakken, schotels, geleiders, zittingen onder hoek. Wassen, afpersen, gewoon alles. Nieuwe kleppen, ook frezen ivm andere hoek. Bekers nieuw, seals.
Kop kost je zeker 2500 als je alles top laat doen. praat nog niet over uitliteren.
Mooie nokkenassen, in en uit, voor TS motor. Duur. 700?
dure koppakking, alles monteren
weer twee dag verder.
Blok is klaar.
Injectie erop, of carbs. in beide gevallen alles modificeren, inlaatspruitstuk, whatever. Laten we zeggen Jenvey erop. Compleet kitje.2500?
Of italiaanse Weber 45 gereviseerd en gemodificeerd. Zeg 1000,-
Uitlaatspruitstuk laten maken. Voor in je 105. Geen csc maar iets moois. 600?
Ontsteking: whatever, zeg met carbs, dan Accel bobines of zo, MSD, whatever. Beide onttekingen aanpassen, of naar disbobines, of naar een ontsteking. Totaal zeker 1000 voor zo een motor. Kan wel goedkoper, maar als je als bedrijf dit aanbiedt dan is alles nieuw en dus duur.
Goed, alles gemonteerd, draadboompje erbij. 2 dag verder.
Brandstofvoorziening. Hoe dan ook 2x pomp, leidingen, retour etc etc Dagje klussen.
Nu is de hele motor afgebouwd. Nog niks qua koelsysteem etc maar dat reken ik niet onder 'motor'.
Nu heeft het bedrijf je motor klaar. Gaat de proefbank op. Dure olie erin. Draaien. Inlopen. Testen, brandstof, luchtmengsel, vermogen. etc etc. Aanpassen.
Dag verder als niks tegenzit.
Uitdraai bij de motor, motor van de bank, in een krat zetten, olie uit etc.
Weer een halve dag verder.
Motor is klaar voor de klant.
Nou , reken maar uit bij een werkplaatstarief van zeg 55 ex. Plus spullen plus btw plus heen en weer etc etc.
ff kort:
zeg12 dag arbeid a 55 ex. dus 8 uur x 12 dag. 100uur. x 55 ex. 5200 ex is plm 6500 arbeid. Dan een 10K inc btw aan werk en spullen. Goed bedrijf rekent een tarief vermogensbank anders komt de investering nooit terug.
Tja, ik zit zonder tegenvallers, zonder extreme gekkigheid op 16 a 17 mille. En dan heb ik nog geeneens een winstopslag gedaan, alleen de uren staan.
Tuurlijk kan een goede bouwer dit voor minder doen. Voor 10 lukt ook. Niet alles nieuw, sommige dingen simpeler, goedkopere opties etc. Maar bij formulaGT doen ze echt alleen alles 100 punten. En nog zit er geen garantie op een racemotor. Het enige wat het bedrijf kan doen is alles secuur en gedocumeteerd bouwen, no shortcuts, geen gezeik. en erop vertrouwen dat de klant dat vertrouwen ook heeft. anders heb je heel snel geen business meer.
en vandaar hun prijzen. Dit ervan uitgaande dat je dus niks hebt om mee te beginnen. clean sheet.
Geloof mij in een ding: Ik heb genoeg motoren gebouwd zien worden die ECHT wel meer dan 100 uur kostten. Makkelijk. En nog steeds werden dingen uitbesteed die ook de nodige uren kostten.
Veel geld? Ja, heel veel geld. Duur? Dat mag je zelf bepalen. Dit heeft dan zeg 200 echte PK en navenant koppel.
En (zou) heel moeten blijven een seizoen lang.
Of een motortje van 5 mille doen, 3x stukgaan tijdens een evenement, niet goed lopen en achteraan finishen. whatever. Halverweg het seizoen een rebuild, weer een paar 1000 verder. Paar x DNF, DNQ.
Hoe leuk is dat?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Snelle Italiaanse torren met Deutsche Gründlichkeit ???

wo jul 31, 2013 11:29

dat vind ik eigenlijk pas echt duur.
Willen racen, inschrijven, vanaf donderdag op pad tot zondag, trailer, racer klaarmaken. Benzine, overnachting, nou ja je weet, het hele spul, mooi weer, mooi evenement, goed gekwalificeerd. en in ronde een van de race PLOFFFFFF motor stuk. Duur weekend, weinig lol. Sta je dan...

das pas duur.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Snelle Italiaanse torren met Deutsche Gründlichkeit ???

wo jul 31, 2013 11:39

In elk geval zwaar boven budget. Dan maar wat minder pk's.

Terug naar “Racen - Technisch”