Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

achterste stabilisator GT Bertone

ma apr 29, 2013 19:16

Vraagstelling wel of niet los(weg) halen?

Volgens een collega racer die achter me had gereden(toen hij me op een rondje aan het zetten was), was de achterkant nogal onrustig.

Ik lees her en der dat de achterste stabi los moet.

Wat zijn de voor en nadelen?

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: achterste stabilisator GT Bertone

ma apr 29, 2013 19:55

Voordeel minder overstuur. Als dat teveel is, anders laten zitten. Maar zijn alle rubbers en bussen in de achterwielophanging wel ok, denk persoonlijk dat het niet zozeer met de stabi te maken heeft maar meer met mn de bussen van de t bar die de achteras localiseert.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: achterste stabilisator GT Bertone

ma apr 29, 2013 19:59

Walter heeft achter je gereden volgens mij dus kan beter beoordelen wat je auto doet.
Wbt. je achterstabi, is het goed te weten wat je aangepast hebt aan je onderstel.
Indien je redelijk stevige veren hebt, zou ik hem zeker demonteren, het maakt de achterkant veel rustiger.
Neem aan dat je wel een dikke voorstabi hebt?
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: achterste stabilisator GT Bertone

ma apr 29, 2013 20:10

Ik heb alfaholis kit C, zowel veren als voorstabi.

De bussen van de t-bar zijn polyurethane.
De vorige keer zaten de conische bussen van de t-bar wel nog niet heel erg vastgedraaid, nu wel, dus misschien maakt dat idd ook al verschil.

Ik ga de vrije training denk ik maar eens proberen zonder achterste stabi, kijken of dat bevalt.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: achterste stabilisator GT Bertone

ma apr 29, 2013 20:22

Hoe het mij eens is uitgelegd: de T-bar constructie zorgt voor een relatief hoog rolcentrum. Als je dit combineert met flink verlagen creër (ik voel een spelfout !?) je meer grip door de achterste stabi te verwijderen: de kont kan zich wat beter zetten/grippen. Tijdens m'n Squadra Bianca jaren reed niemand met een stabi achter ! Als je echt onrust in de Bertone-billen hebt en je dempers okee zijn zou óók ik dit met name zoeken in de rubbers van de T-bar en de langsarmen. Deze constructie is er erg gevoelig voor (straat én uiteraard met name trackday/race). Ik ben vorig jaar van standaard T-bar geswitched naar zo'n alu T-bar met vaste bussen/aansluitingen aan de koets en een dikke uniball aan het diff huis en dit gaf niet alleen rust in de derriëre van de Juul, maar ook een enorme berg extra grip. Kende de Juul haast niet terug ! Aanbevelertje: brengt veel voor weinig !
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: achterste stabilisator GT Bertone

ma apr 29, 2013 20:41

Klopt, t-bar met uniballs is echt een enorme verbetering.
Ook kun je een watts-link conversie plaatsen, brengt nog iets meer grip maar vraagt ook om extra camber en wat andere fijnafstelling aan je onderstel.
Op mijn auto wil ik hem echter niet want ik vind het gevoel in de auto minder prettig, het gooi en smijtkarakter gaat enigszins verloren.
Echter voor een racer, waarbij iedere tiende van een seconde telt is het wel het overwegen waard.....
Heb je nog een x een spaarvarkentje die stuk mag en er zit nog wat in :) , overweeg dan een Geometrykit te kopen.(of soortgelijke oplossing)
Maakt de voorzijde van de auto ook weer een mooi beetje beter.
Wel zul je dan (bij een GT) je voorschermranden iets moeten aanpassen, anders gaat de boel aanlopen...... :wink:

wbt. de achterstabi, eenmaal eraf ga jij die niet meer terugzetten, geloof me!
Laatst gewijzigd door erwingta op ma apr 29, 2013 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: achterste stabilisator GT Bertone

ma apr 29, 2013 20:42

Ik heb zelf niet echt het gevoel, dat hij heel onrustig is.
Alleen in de langzame knikken als ik iets te lomp op het gas ga, zet hij erg makkelijk een stap opzij.
In de snellere stukken(scheivlak, luyendijk) vind ik hem juist erg stabiel.

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: achterste stabilisator GT Bertone

ma apr 29, 2013 20:43

Heeft degene die achter je reedt (Walter toch?) omschreven wanneer de auto onrustig was?
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: achterste stabilisator GT Bertone

ma apr 29, 2013 20:47

Ja dat was Walter idd. Heeft hij niet vertelt nee.

Gebruikersavatar
erwingta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 725
Lid geworden op: zo feb 27, 2011 17:23
Contacteer: Website

RE: achterste stabilisator GT Bertone

ma apr 29, 2013 20:52

Altijd vragen! :idea:
Ook als hij voor je gevoel goed voelt.
Ik neem aan dat het redelijk extreem was anders zou Walter het niet melden denk ik.
Walter weet aardig hoe een 105je in elkaar zit dus altijd leerzaam, echter het snelle uitbreken zal voor een deel komen door de achterstabi die er nog onderzit, 100% !
Verder ga ik er voor het gemak vanuit dat alle bussen bij je auto in goede conditie zijn..... :?
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: achterste stabilisator GT Bertone

ma apr 29, 2013 21:08

Instabiel mn bij aanremmen.
Als ik ernaar kijk denk ik dat niet. Alle rubbers/ bussen gedaan zijn. Dan denk ik lezende wat je vervangen hebt aan de draagarmen. Ook al is de t bar strak in de pu als de draagarmen slappe rubbers of slechte hebben ben je er nig steeds niet helemaal.
Tevens kan het in de dempers zitten. Koni? Dan misschien wat nastellen.en de stabi er inderdaad af.
Toen mijn auto nog smal was met t bar reed ik ook zonder.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: achterste stabilisator GT Bertone

ma apr 29, 2013 21:28

En een standaard remverdeler....

Bussen zijn idd oud en aan vervanging toe, maar alles op zijn tijd.

Terug naar “Racen - Technisch”