Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

T-bar versus Wattlink op een starre (achter)as

di apr 23, 2013 10:20

Omdat het me nogal interesseert en ik er bijna wakker van lig.. <grijns>

Ik heb als non-techneut de afgelopen tijd het e.e.a. geleerd/gelezen mbt rolcentrum/wielstanden e.d. Hierdoor op de race Giulia de beroemde "blokjes" op de draagarmen (onderste draagarm dus "onder" de fusee in plaats van er boven op) gezet, en een alu T-bar met uniball achter.

Nou, dat "rolcentrum vóór "boven het asfalt tillen" heb ik gemerkt: enorm meer rust in de neus, koersvast, direkte respons op stuurbewegingen. Top ! En de as "lokaliseren" met vaste bussen op de alu raceT-bar ipv de standaard rubbers mét de "beweeglijkheid" van die dikke uniball aan het diff ?? Van een lustig kwispelende achterkant naar bakken met grip. Andermaal top.

Wat ik probeer te doorgronden is het voordeel van de Wattlink: het verschil in het voorkomen van laterale asbeweging door een Wattlink tov de race T-bar lijkt me errug klein, (beide systemen tov de standaard T-bar/standaard rubber bussen lijkt me inderdaad groot, met de T-bar aan den race-lijve ondervonden) blijft dat "verlagen van het rolcentrum" ?? Met een T-bar zou de auto zijn vermogen niet goed aan de grond kunnen krijgen door het hoge rolcentrum, vrij vertaald, en als je dit verlaagt zou je daar dan met sprongen/sprongetjes op vooruit gaan. Dus vóór willen we het rolcentrum omhoog, en achter juist weer niet ?? En met een lager rolcentrum achter moet er dan weer een stabi op, je krijgt meer rol ( en dat wil je helemáál niet met een starre as, toch ?), maar waar komt, met de combi starre as/lager rolcentrum/Wattlink die extra grip dan vandaan ??
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: T-bar versus Wattlink op een starre (achter)as

wo apr 24, 2013 11:31

Emile,

Moet je een keer bespreken met Alberic; die heeft Watt-stangen en stabi op de groene van Walter gemaakt.
SCARB 00694

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: T-bar versus Wattlink op een starre (achter)as

do apr 25, 2013 20:27

Is een leuke...
Ik denk dat het grote voordeel van een watt-linkage tov de normale 105 constructie te wijten is aan een evenredigere weight-transfer tussen voorzijde en achterzijde :wink:
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: T-bar versus Wattlink op een starre (achter)as

do apr 25, 2013 20:34

Het voordeel is niet zo heel groot, we hebben best wel probleempje goed afgesteld te krijgen trouwens. Ik ben mede schuld daarnaan want rijd gewoon te weinig...

Overigens is het verschil denk ik kleiner dan in de tijd van gta en gtam, door veel betere banden en dempers nu.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Racen - Technisch”