Pagina 1 van 2
bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: di mar 05, 2013 15:41
door GTA287PK
Racers !!
Vraag mbt de bussen in de langsarmen van m'n Giulia: heb lichtgewicht langsarmen gekocht, had nog een nieuw setje rubberen bussen (de "heavy duty" versie) liggen en die heb ik er maar ingezet. De oude langsarmen hadden bussen, opgebouwd uit binnenin de metalen buis waar de bout doorheen gaat, dan een mm of 8 dikke rubberen laag erom heen, wat vervolgens weer in een aluminium bus zat van ook weer een mm of 8 dik.
Ik had ooit eens bij die ehh "********" (i.v.m. lange tenen op het forum..<grinnik>) gevraagd of 'ie ook uniballs had die in de langsarmen passen, maar die waren er niet en bovendien zou het de auto "snappy" maken. Ik vraag me nu af wat "wijsheid" is: het uitgangspunt van "je wil geen rubber in een racer" of de "volledig rubberen" bussen die dan wellicht enig meesturen van de achteras zouden toelaten, waarvan dan niet alleen een trucker met een maxi-trailer in kortere bochtjes voordeel van heeft, maar ook een racer ?? Ik heb een lichtgewicht/aluminium t-bar op de auto, met "vaste bussen" aan de koets en een lekkere dikke uniball aan het diff huis, laterale beweging van de as is dus wel onder controle.
Ik neig naar het eerste, maar jullie mening/ervaring ??
Gr. Emile
RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: di mar 05, 2013 17:28
door vV
ik heb nu dezelfde die jij had, de ouderwetse squadrabussen. ik reed voorheen ook met T bar met uniball (niet de AH versie want die bestond toen nog niet).
In principe ben ik voor wat rubber erin , maar uniballs voor in de draagarmen bestaan wel, ik meen dat Henk Prins ze heeft. Het verhaal dat ie listig wordt kan ik volgen, bij een juul is dat vanwege de langere wilebasis wel minder. Overigens met een dergelijke aslocalisatie is meesturen in de rubbers al fors minder mogelijk, dus het is denk ik voornamelijk gerelateerd aan de keuze slicks (dan wil je zo min mogleijk ruimte in de wielophanging om optimaal effect van de grip te hebben, tenminste dat zegt mijn onderbuikgevoel mij).
kan je die oude bussen niet omzetten trouwens?
RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: di mar 05, 2013 17:57
door GTA287PK
Yep, da's met behulp van de enorme hydraulische pers van mijn buurman een eitje, maar ik denk dat ik bussen van HMPE (uit "eigen keuken"..<grijns>) laat draaien. Ook mijn gevoel zegt dat dat toch de beste optie is. Je kent het materiaal wellicht van die kunststof snijplanken, waar je misschien je boterhammen ook op smeert. Niet te vergelijken met welk rubber dan ook, maar net iets meer flexibel als massief aluminium of een uniball. Taai spul, breekt niet, en gaat langer mee dan de Juul en/of ikke. En lekker licht !! Soortelijke massa 0,96, dus weer een paar grammen onafgeveerd gewicht bespaard !!
Re: RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: wo mar 06, 2013 10:40
door Maurizio
Yep, da's met behulp van de enorme hydraulische pers van mijn buurman een eitje, maar ik denk dat ik bussen van HMPE (uit "eigen keuken"..<grijns>) laat draaien. Ook mijn gevoel zegt dat dat toch de beste optie is. Je kent het materiaal wellicht van die kunststof snijplanken, waar je misschien je boterhammen ook op smeert. Niet te vergelijken met welk rubber dan ook, maar net iets meer flexibel als massief aluminium of een uniball. Taai spul, breekt niet, en gaat langer mee dan de Juul en/of ikke. En lekker licht !! Soortelijke massa 0,96, dus weer een paar grammen onafgeveerd gewicht bespaard !!
Bussen vervangen door een HMPE bus, gaat fout want je maakt er dan een harde bus van. Een uniball is dan wel spelingsvrij, maar werkt als een kogelscharnier. Je 105 achteras moet in de langsdragers kunnen draaien. Denk maar eens, wat er moet gebeuren in de bussen als je een achterwiel optilt.....
In mijn mening wordt de 105 niet listiger tgv uniballs, maar de grens kondigt zich niet meer zo duidelijk aan.
Maar ik ben ook niet zo overtuigt van alleen puur uniballs. Je wil hier en daar wel demping hebben, is veel beter voor je carrosserie.
RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: wo mar 06, 2013 11:24
door GTA287PK
Maurizio ! Kijk, dit is nu weer zo'n antwoord/invalshoek waar een amateur-sleutelaar als ik wat aan heeft ! Klinkt na enig nadenken ook weer erg logisch. Ik hou het in eerste instantie maar eens bij de reeds gemonteerde heavy-duty rubberen bussen, en ga toch eens op zoek naar een setje uniballs en dat eens een keertje uitproberen op een vrije training of een sessie vrij rijden, wanneer de omstandigheden een beetje vergelijkbaar zijn en dan eens zien wat er gebeurt !
Gr. Emile
RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: wo mar 06, 2013 12:38
door vV
Henk Prins heeft ze nog in zijn catalogus staan, en volgnes mij ook in zijn racer (zelfgemaakte lengteinstelbare draagarmen)
RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: za jun 01, 2013 13:05
door GTA287PK
Hij heeft die alu bussen met uniballs niet meer... Wie wel/wie heeft er een goede set beschikbaar ??
RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: za jun 01, 2013 14:12
door vV
Is niet zo heel moeilijk te maken, uniballs van juiste maat en dan alu bussen laten draaien voor montage in de langsarmen. Doe je het helemaal mooi maak je gewoon van chroom-moly pijp 2 nieuwe draagarmen die je evenueel ook nog lengte instelbaar kan maken.
( als je toch bezig bent..)
Ikmweet niet meer waar, maar ik heb ze ooit gezien.
RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: za jun 01, 2013 14:25
door GTA287PK
Heb net nieuwe lichtgewicht langsarmen erop.. Wat is daar dan het voordeel van, die instelbare langsarmen ? Het enige wat ik me erbij kan bedenken is dat je de achteras dan akelig nauwkeurig haaks onder de koets kunt stellen (maar hoe meet je dat dan) ? Of, net als in Nascar, de as wat uit het lood naar gelang meer linker- dan wel rechter bochten op de baan ??
Die bussen dan maar maatwerk/zelf (laten) maken, tenzij er voor 11/6 nog iets boven komt borrelen. Zou mooi zijn, alles helpt.. Wil toch wel érrug graag eens een x als eerste over de streep, en de "voortrekkers" (copyright Michel van Klink ! ) schitteren door afwezigheid...
RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: za jun 01, 2013 14:30
door vV
Was meen ik een adres in usa, maar of hij levert niet meer of ik heb de goede nog niet gevonden...( pc is redelijk warm van het zoeken sinds laatste posting...)
RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: za jun 01, 2013 14:32
door vV
Troiwens, Henk Prins had / heeft ook zon setup onder zijn auto meen ik, misschien mag je die huren?
En wellicht weet hij nog wel waar hij had laten maken of wie de toeleverancier was, het is meestal een klein wereldje...
Re: RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: wo jun 05, 2013 12:37
door GTA Fre@k
Doe je het helemaal mooi maak je gewoon van chroom-moly pijp 2 nieuwe draagarmen die je evenueel ook nog lengte instelbaar kan maken.
( als je toch bezig bent..)
Ikmweet niet meer waar, maar ik heb ze ooit gezien.
Ook onder Henk Prins z´n racer Walter.
Nog twee nieuwe instelbare achterste draagarmen laten maken.
RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: wo jun 05, 2013 17:22
door vV

klopt, ziiten er bij Henk zelf onder...staan ook op de fotos van de opbouw van zijn racer.
RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: ma jun 10, 2013 21:57
door GTA Fre@k
En? In het duits noemen ze dat:
Uniballgelenk in Aluminium Buchse ...
Uhh, je zou Alex Furiani kunnen proberen.
Zie:
http://www.furiani.de/Start/index.htm

RE: bussen in de langsarmen van een Giulia/105'je
Geplaatst: ma jun 10, 2013 22:52
door juulke
[url=
http://www.25crmo4.com/25crmo4_NE/Lager ... pen_NL.htm]uniballs[ /url ]
Gelenkelagers en lasbussen kant en klaar.
En ja op de IPad krijg ik dit niet voor elkaar