Pagina 1 van 1

remslangen door de auto?

Geplaatst: di feb 19, 2013 19:22
door giuliettaevo
Hoi,

Voor de auto van een van mijn vrienden en voor mijn eigen GTV hebben we besloten om geen koperen remleidingen te gebruiken maar simpelweg van die omvlochten slang te gebruiken van HRC naar de remklauwen.

Nu zie ik wel van die slangen die je zelf met losse koppelingen op elke gewenste lengte kunt maken maar eerlijk gezegd heb ik het liefste toch slangen waar de koppelingen op geperst zitten.

Iemand ervaring hiermee en een goed adres wellicht hiervoor? Als de losse koppelingen gewoon goed en bertouwbaar gebruikt worden door racers krijg ik er wellicht ook wel vertrouwen in. :lol:

groeten Remco

RE: remslangen door de auto?

Geplaatst: di feb 19, 2013 20:30
door Niels
Wij gebruiken niet anders als de losse leidingen die je zelf op maakt moet maken.

Das juist het mooie ervan. Je kan alles exact op lengte maken, en de juiste koppeling erop monteren. (hoek van 45 graden, 90 graden, recht enz enz)

Als je ze goed monteert zit het super en gebeurd dr nix mee! Word veelal gebruikt in de autosport.

RE: remslangen door de auto?

Geplaatst: di feb 19, 2013 22:57
door giuliettaevo
Dan zal ik me daar toch maar eens in gaan verdiepen dan denk ik... is wel de makkelijkste optie idd. :wink:

RE: remslangen door de auto?

Geplaatst: za feb 23, 2013 21:33
door giuliettaevo
Vandaag even bij the autosport company geweest met mijn maat. Die heeft even een klein fortuin uitgegeven voor remslangen, koppelingetjes, 2 gordels en 2 spal ventilatoren. Dik 800 euro mocht hij aftellen. :shock: Die koppelingetjes hakken er wel in zeg qua kosten. :( Dat je overal adaptertjes moet gebruiken helpt dan niet echt om het betaalbaar te houden.

Ik ga nog maar eens goed kijken hoe ik dit ga doen voor ik hier een ook een hoop geld aan uit ga geven. Dit moet goedkoper kunnen volgens mij. :-k

RE: remslangen door de auto?

Geplaatst: zo feb 24, 2013 10:31
door DJ
Hoi Remco,

Zelf maken van cunifer remleiding is echt veel goedkoper. Zeker als je ook nog originele oude wartels hergebruikt en ergens een mooi professioneel flare tooltje kan lenen.
Overigens zou ik wel een paar centen meer uitgeven en bronzen wartels zoeken. (lastig te vinden!!) >> met cunifer leiding en bronzen wartels nooit meer wartels die vast gerot zitten op de leiding. (dat probleempje herken je vast)
Maar ja die rvs omvlochten slangen met losse koppelingen zijn veel makkelijker aan te leggen en te maken, vandaar dat ze toch veel worden gebruikt.
Ze zijn trouwens ook gewoon 100% betrouwbaar. Gebruik ze tegenwoordig zelf ook, ook uit gemakzucht, ik heb ook nog veel leidingen van cunifer zelf staan maken maar dat kost gewoon veel meer tijd en is lastiger om netjes te krijgen.

Gr
DJ

RE: remslangen door de auto?

Geplaatst: zo feb 24, 2013 12:46
door giuliettaevo
Hoi DJ,

De cunifer leidingen kunnen ze hier ter plaatse bi de Brezan voorzien van nippels 9nieuwe of de oude) en flare, dat is niet zo'n probleem. Maar die rottige leidingen onder de auto vouwen en dan zo dat het er ook nog een beetje uitziet is een rotwerkje. :( En inderdaad al die koppelingen die vast gaan zitten elke keer zijn een crime. :(

Ik ga er nog maar eens mijn hoofd over breken wat te doen, ik neig er wel naar om het gewoon in 1x goed te doen maar ik ben nogal een gierigaard :oops: . Eerst maar eens goed rondkijken waar dat spul goedkoper te krijgen is. :wink: Zijn uiteindelijk gewoon een soort hydraulische koppelingen, dan zou je denken dat daar toch wel een industrieel alternatief voor zou moeten zijn waar een van mijn leveranciers op het werk aan moet kunnen komen. :-k

gr. remco

RE: remslangen door de auto?

Geplaatst: zo feb 24, 2013 13:12
door Dennis de Rooy
Ik heb destijds bij mijn racer stalen remleiding gebruikt van Guus de Koster. Ik had zo'n hobby flare tooltje en dat is een drama qua tijd. Je kan het met veel geduld wel heel netjes krijgen. Ik zou er nu zeker een profi flare set (rond de €250,-) bij aanschaffen en een buigtooltje. Die kosten 2 tientjes en kan je mooie kleine radius mee buigen. Ik deed het om een bezemsteel. Voordeel van staal is dat het recht is als je het koopt i.t.t. Cunifer wat altijd op rol zit. Krijg je dus veel netter onder/in de auto. Goed vastzetten met plastic clips. Het schijnt dat je op deze manier het hardste pedaal krijgt en het is nog goedkoper dan Cunifer ook als ik het me goed herinner.

RE: remslangen door de auto?

Geplaatst: vr mar 01, 2013 00:05
door super_alfist
Het prijsverschil zit hem voornamelijk in de wartels/ koppelstukken. RVS omvlochten PTFE leiding (Goodridge gebruik ik) kost per meter niet zo veel, is wel verreweg het gemakkelijkst door de auto te leggen. Ik heb zelf een dik boek van Goordridge waar alle koppelstukken in staan, er zijn er zo veel dat je als het goed is niet echt veel verloopstukken nodig zou moeten hebben. Wel is het goed opletten dat je de juiste nippel op zoekt; bij welke soort slang, welke diameter, welk materiaal (RVS, gepassiveert staal, geanodiseert aluminium, etc.) convex?, draad? Als je het eenmaal door hebt is er voor alles wel een oplossing te vinden.

RE: remslangen door de auto?

Geplaatst: vr mar 01, 2013 18:22
door giuliettaevo
Gisteren had ik toevallig de website van Goodridge voor mijn neus en daar vond ik al wat info op. :)

De adapters e.d. die men gebruikt zijn idd het duurste. De slang kost in verhouding niet zo veel.

Nu zit ik zelf eens te kijken en het lijkt mij het handigste om met banjo-ogen en bouten te werken. Dan heb ik niet veel adapters nodig voor zover ik kan zien, meeste is m10x1,0. Enkel bij de remdrukregelaar en de hydr. handremcilinder moet ik even kijken wat voor een draad er in zit.