Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

"Carb mounts" op "bussenkop" giulia race

za jan 26, 2013 18:37

Op één of andere manier krijg ik de titel er niet helemaal op : bedoeld was "carb mounts op de bussenkop van mijjn Giulia racer":


Ik heb nog Arroholics "carburettor mounts"/ inlaatbuizen liggen, die had ik ooit eens meebesteld. Tijdens een marathon sleutelsessie waarvoor ik de hulp van een oude racemakker had ingeroepen wilde ik deze monteren, maar Marco wees me er echter op dat ik een zogenaamde verbuste/bussenkop heb (nou ja, de Juul dus) waarbij de bussen al taps toelopen en/om zodoende meer koppel te krijgen. Deze carb. mounts er tussen monteren zou betekenen dat je uiteraard een vernauwing hebt van carburateur (40 mm DellOrto's) naar cylinderkop (uit mijn hoofd is de diameter van de carb mount aan de kop kant zo'n 36 mm). Echter de diameter van de bus in de kop is aan de carb. zijde weer 40 mm, om vervolgens naar de inlaatklep (uiteraard) weer een paar mm in diameter kleiner te worden. Marco vreesde voor een averechts effect: mengsel wordt in de carb mount versneld, om vervolgens in het inlaat traject weer op de diameter van 40 mm te "stuiten", het begin van de inlaatbus. En wat gebeurt er dan ?? Dat leek me toen zodanig logisch dat ik de carb mounts niet heb gemonteerd.

Nu loop ik met het idee de diameter van de carb mounts te vergroten naar 40 mm (uiteraard aan de kant van de kop) en de kant van de carbs naar 45 mm, en dan 45 mm carbs monteren. Het gaat om deze carb mounts:

Afbeelding

Een grafiek van mijn twee liter Nord is te vinden op :

http://62.194.150.25/squadra-italia/si- ... c0f712522e

Zoals je kunt zien zit ik al vrij snel op 180 PK, waarbij het vermogen niet meer doorloopt terwijl er nog best toeren bereik voor is (toch ?) en deze Amateur-sleutelaar (let op de hoofdletter "A" ..<grijns> ) dacht van "meer lucht & meer peut" erin. Er zitten Cosworth HC zuigers in het blok, met Crane nokkenassen, het type wat in de toenmalige Squadra Bianca motor zat.


Wat vinden jullie ervan ?

Emile
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: "Carb mounts" op een "bussenkop" van

za jan 26, 2013 19:12

Marco als in Marco van D.? Die heeft er wel verstand van. Heeft volgens mij meerdere Squadra Bianca blokjes gebouwd, toch?

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

za jan 26, 2013 20:02

Op één of andere manier krijg ik de titel er niet helemaal op : bedoeld was "carb mounts op de bussenkop van mijjn Giulia racer":
Dat heb ik even voor je geregeld ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

za jan 26, 2013 20:16

Kanonne Sander, ik weet dat je handig bent, dat heb je op Assen al eens bewezen, maar dit vind ik knap ! Kun je dat ook met mijn banksaldo ?? DWZ zorgen dat dat toéneemt, uiteraard, anders heb ik geen interesse !!!!

Kennelijk kan/mag jij iets wat een ander niet kan ? Oh ja, jij bent toch moderator oid, schiet me nu te binnen ?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

za jan 26, 2013 20:22

Oh ja ! Inderdaad. Marco as in Marco van D. Die heeft mijn huid toch maar mooi gered. Op het Squadra Italia forum kun je onder "raceverslagen" lezen over het hoe-wat-waar-en waarom. Gelukkig zijn er nog van die mensen die flink de schouders eronder willen zetten om dátgene te fixen, wat ánderen gewoon versjitterd hebben...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

za jan 26, 2013 20:34

Ik ben inderdaad moderator Emile,en in het dageljiks leven mag ik wel vaker aan auto's prutsen ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

za jan 26, 2013 20:39

Ach ja ! da's waar ook! Is toch jouw boterham ? "non-Italiaans" merk, toch ??
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

za jan 26, 2013 20:42

Non italiaans voor de baas ja,maar voor het plezier wel italianen natuurlijk ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

zo jan 27, 2013 09:26

ik zou geen andere/grotere carbs nemen, maar eerst je inlaatnokkenas wat vroeger zetten als dat nog gaat met je zuigers.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

di jan 29, 2013 09:13

De wereld van de nokkenastiming is voor mij niet alleen magisch, maar ook "onbekend". Theoretisch weet ik wel hoe dit zit, maar geen praktische ervaring en/of timing-spullekes.. Voor mijn leken-gevoel krijg je bij het vroeger zetten van de inlaatas meer koppel, en/maar (omdat een nokkenas uiteraard maar een bepaald "bereik" heeft ook weer een "snellere" sluiting, en kost dat geen topvermogen ? Ik denk dat voor een niet bepaald moderne, ongeblazen 2 liter 4-pitter de motor nu een erg goed koppel heeft. Én ik zou de huidige "bottom power" van de Juul niet meer willen missen of "ruilen" tegen een dikke 5/kleine 10 PK topvermogen erbij. Maar behoud van koppel én een PK'tje of 10 erbij ?? Mjummie... graag !

Gr. Emile
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: "Carb mounts" op "bussenkop" giulia

wo jan 30, 2013 06:16

Ja daarom juist inlaat vroeger! koppelkromme verschuift iets en daardoor wat meer vermogen En wat belangrijker is je kan wat meer bruikbare toeren maken..

Terug naar “Racen - Technisch”