Pagina 1 van 6

rempedaal-perikelen

Geplaatst: di jan 22, 2013 19:26
door GTA287PK
Alfisten !

Ik heb een eigenaardigheidje met de remmerij van mijn Giulia racer. Even aftrappen met het feit dat ik beslist geen ras- of beroepssleutelaar ben, meer een handige amateur die wel weet hoe alles werkt/in elkaar zit, maar zeker niet de specifieke "ins en outs", de handigheidjes en/of eigenaardigheden van ons geliefde merk kent.

Ik heb (het was nogal nodig...) na de koop van de Juul alle remleidingen vernieuwd, net als de hoofdremcylinder en de bekrachtiger. Deze zaken "online bij de specialist" gekocht op basis van artikelomschrijving en "geschikt voor 2 liter remmerij/Giulia". Remklauwen voor zijn (nieuwe) 4-zuiger lichtmetalen klauwen van *lf*h*lics. (dit ter voorkoming van een boete voor reklamemaken ?? (wil ik ook eigenlijk niet..<grijns> )

Probleem: bij niet draaiende motor is het pedaal keihard en "kort", ideale pedaalstanden voor tussengassen/sideflippen/heel&toe'en. Ook na -tig keer (kramp in mijn been gehad !!) hard intrappen. Maar.. met draaiende motor zakt het pedaal al wat dieper weg, en na een paar keer remmen/de eerste ronde zit het pedaal al zo diep dat tussengassen echt niet meer gaat. Gedurende de hele race echter hou ik 100% remvermogen, remmen spreken ook "gewoon" aan en ik raak bij lange na de bodem niet met het rempedaal, alle leidingen en onderdelen vanaf rempedaal tot en met de ontluchtingsnippels blijven kurkdroog. Het olie niveau in het remolie reservoir blijft exact op niveau ! Het systeem is "ontlucht tot op het bot", (op de klassieke manier: met zijn tweeën, geen Izibleed oid) geen belleke te bekennen voor én na de race. Bovendien kan er in de eerste ronde na een handjevol bochten ook nog geen remolie aan de kook zijn ?! (gevuld met kakelverse DOT 5.1 olie) Ik zelf denk dat op één of andere manier het in de bekrachtiger moet zitten, ik verlies immers geen olie & ontluchten levert nul luchtbellen op !?

Alvast bedankt & groeten, Emile

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: di jan 22, 2013 20:05
door brolli21
Als ik je verhaal hoor,denk ik dat je hoofdremcilinder diameter wat aan de kleine kant is.

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: di jan 22, 2013 20:16
door GTA287PK
Ha Sander !

Ik snap (inmiddels) dat de diameter van de cylinder bepaalt hoeveel olie ik met een pedaalslag kan verplaatsen, maar ik begrijp het verschil niet tussen draaiende en niet draaiende motor. Het hele remsysteem is toch "gesloten", en het enige effect van een draaiende motor is toch het vacuüm wat op de rembekrachtiger wordt gezet ?

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: di jan 22, 2013 20:26
door Michel75
Zij vraag: heb je de rembekrachtiger nodig?

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: di jan 22, 2013 21:42
door brolli21
Het rempedaal word met bekrachteging "geholpen"
Daardoor verlies je een deel gevoel in je pedaal,en kan het verder wegzakken dan je zelf zou kunnen duwen zonder hulp.
Het doel van dat ding is gewoon jou hulp bieden om harder te remmen.

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: di jan 22, 2013 22:17
door Michel75
Ja, ik begrijp volkomen hoe die werkt.
Maar ik race zonder.
Beter gevoel en geen wegzakkend pedaal.
Bij de oude 75 had ik hetzelfde probleem namelijk.
Met de raceremblokken kwam daarbij dat het met bekrachtiging niet goed te doseren was.

Dus, misschien ook het proberen waard?

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: di jan 22, 2013 22:29
door brolli21
Was ook niet voor jou bedoeld Michel,was voor Emile.

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: di jan 22, 2013 22:34
door Michel75
:oops:

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: di jan 22, 2013 22:36
door GTA287PK
Michel ! jij hebt dus al bewezen 2.04 te kunnen rijden zonder bekrachtiger <grijns>, dus zeker het proberen waard ! Een quicker fix kan ik me in race-land niet voorstellen ! Ehh.. ik neem aan dat ik dan alleen maar de vacuümslang hoef los/weg te halen ? Ik neem aan dat de slang-aansluiting op de bekrachtiger niet luchtdicht af hoeft te worden gesloten ? Misschien moet 'ie juist wel openblijven ? Hoe heb jij dat dat dan ?

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: di jan 22, 2013 22:50
door Michel75
Gaatje in de inlaat dicht, bekrachtiger gewoon open gelaten!

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: di jan 22, 2013 23:46
door FO
Ik reed met de Bertone ook zonder bekrachtiger Emile, ging meer dan prima zelfs met standaard 2 liter tangen :wink:
Dennis

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: vr mar 15, 2013 09:05
door hagen111
Ik heb een aantal keer meegereden in een auto met dezelfde herkomst als jouw remmen en met vergelijkbare remklauwen, echter zonder bekrachtiger.....steevast op het rechte stuk met je linkervoet een paar keer pompen was het recept om voor de bochten veel druk te hebben...dat was het recept om snel rond te komen.

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: vr mar 15, 2013 09:45
door BugAlfa
Hebben ze bij Alfaholics geen pasklare oplossing ?
Erwin weet wel meer vermoedelijk

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: vr mar 15, 2013 10:15
door GTA287PK
Volgens AH ligt/lag het aan "brake pad knockback": door de hoge bochtsnelheden flext de fusee en worden de blokken dan (wat) naar binnen gedrukt. Ik wist niet dat een stationair draaiende motor al tot hoge bochtsnelheden leidt, en was/ben me er niet van bewust dat ik in de eerste ronde al van die extreme bochtsnelheden haal, of überhaupt zo "snel" ben dat anno 2012 de fuseestukken gaan flexen ?? Met deze Super op Zandvoort 2.08.456 als snelste tijd, en met mijn Squadra Bianca racer (2001) 2.07.en een beetje, met standaard 2 liter remmerij en Pagid blauw, zonder wat voor een remprobleem dan ook ! ( en ja, ik reed met titanium remzuigers... 8) )

Maar de remmerij problemen "only just begun": toen ik de hagelnieuwe klauwen monteerde (door AH als plug & play geleverd) vlak voor de eerste race vorig jaar) bleken de o-ringen niet goed en kwam de olie eruit druppelen.. Vijf voor 12 (letterlijk...) passende o-ringen bij de automaterialenmeneer gevonden en problem solved. Opnieuw ontluchten, en toen begon er olie te zweten langs de zuigers, zo sterk dat onderin de klauw, waar het remblok rust, er een mini oliebadje ontstond. Onverantwoord & eerste race gemist. Klauwen terug gestuurd, nieuwe voor gehad, en op minimale zweetspoortjes na (hoewel ik vind dat dit soort spullen "gewoon" af moeten dichten !!) en een zichtbaar "flexend" oliefilmpje rond de zuigers..Maar lekken kon ik het niet meer noemen. MAARRRR...... gisteren met mijn zoon remblokken vervangen en ontlucht (ivm nieuwe verstelbare remdrukregelaar voor de achterwielen) en na een 5-tal maanden "rust" zeikt de olie er op alle 4 de klauwen gewoon uit ! Als ik sleutel pleeg ik eerst de vloer schoon en droog te maken, handig als je sleutelt en er ineens vloeistof ligt. Dus nieuwe blokken, 4 klauwen ontlucht, en tot mijn verbijstering 4 druppel-plekken op de vloer.. Blokken losgehaald en overal weer olieplassen onderin de klauwen...

De boel mag weer uit elkaar, ik zal/moet me verdiepen in de afdichtingen Kennelijk zijn die speciaal ( "tapered ") ?? En daarvoor ga ik niét naar Engeland, heb ik echt mijn redenen voor. En to "whom it may concern": ik heb echt geen behoefte aan nog meer "mouthing-off" in mijn mailbox !!!!

Cordiali Saluti, Emile

RE: rempedaal-perikelen

Geplaatst: vr mar 15, 2013 10:46
door BugAlfa
Ik wist niet dat die Britten zo "tegendraads" waren ... :?

misschien ergens brembo 4-pots recup klauwen scoren en passend maken ?