Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

ma apr 29, 2013 20:38

Ik heb een Izibleed, vind het ding maar zo-zo en vertrouw op de "klassieke" ontluchtingsmethode met ikke aan de wielen en mijn bengel achter het stuur & op het rempedaal. De HRC ontluchten/controleren gaat goed door de nippels van de leidingen ff wat los te draaien. Jaja, met een doekkie eronder.... :blue_cool:
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: rempedaal-perikelen

ma apr 29, 2013 20:50

Een oude/niet zo goede HRC kan wel lek slaan van deze methode omdat je een slag maakt verder dan de cylinder normaal maakt.
Zeker bij de goedkope imitatie cylinders zijn ze dan gauw stuk, wat zich uit in remvloeistof die terug het potje in spuit en/of een blijvend sponzig rempedaal ongeacht ontluchtingspogingen.
Ik heb voor n prikkie een vacuüm ontluchtingstool gekocht wat je aan een compressor hangt, bijzonder doeltreffend en makkelijk met 1 persoon te gebruiken met minder gedoe en risico voor ontploffing als de eezibleed.... :-)
Groet Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

ma apr 29, 2013 21:35

Nou Pieter, dat heb ik (dus) gemerkt ! Heb vorig jaar, niet gehinderd door enige kennis, kennelijk zo'n goedkopie-imitatie HRC gekocht, één keertje "bij de nippels" ontlucht omdat het pedaal uien bleef aanvoelen en na de laatste race zaten de spetters remolie aan de binnenzijde van de motorkap !! En dat sponzige pedaal: oh ja, de héle race (ehh: alle twee !) lang..

Maar goed, wéér van geleerd (was nou niet bepaald de bedoeling die paar tientjes van een imitatie HRC uit te sparen, is immers een druppel op een gloeiende race-budget plaat...<grijns>) en dat (bij) leren (soort van nodig, totaal geen (auto)technische achtergrond) vind ik nu juist ook zo leuk.

Morgen de nieuwe ATE 22 mm erop, & eerst ontluchten aan de wielen & kijken hoe & wat. Je tip is dus goed getimed !!

Gr. Emile
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

wo mei 08, 2013 10:32

De eerste race met de Brembo's, de TS klauwen en de LC6 blokken zit erop. Eerste race zonder bekrachtiger, ging best goed, goede vertraging, korte pedaalslag, maar ik kon niet goed wennen aan het harde trappen in combi met tussengassen. Tweede race de servo ff aangesloten.. Pedaal niet meer te doseren, blokkeren als ik al aan remmen dácht en twee slicks vermoord.. Maar het is denk ik een goed pakket voor m'n Juul !!

Volgende race weer zonder bekrachtiger, pedalen 100% afstellen en de rechterkuit spier gaan trainen !! 8)

Richard (Ypey) nog bedankt voor het meedenken en de snelle levering van de nieuwe remmerij !!
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: rempedaal-perikelen

wo mei 08, 2013 10:38

Emile, als ik goed geinformeerd ben heb je iets staan waar je prima op kan trainen. Is het koppelingspedaal weliswaar, maar je hoeft er ook niet mee te rijden, alleen te trappen... :mrgreen: in uit in uit etc.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

wo mei 08, 2013 10:53

Je bedoelt m'n Vetroresina !? Ik heb er een keer een dagje Spa mee gedaan (drie keer bij dat pompstation op die rotonde gestaan, en wel genoten van de wat meewarige blik van de pompbediende), en/maar tegen 14.30 op moeten geven omdat ik de koppeling echt niet meer ingetrapt kreeg.. (Rempedaal is niet zo'n punt, rondom 6 zuiger maar "gewoon" lekker bekrachtigd.) Dus inderdaad, ideaal trainingsmateriaal, maar zoveel ruimte voor beengym is er niet in de Resina. Worden dan toch maar de eerste traptreden thuis..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: rempedaal-perikelen

wo mei 08, 2013 11:42

Zonder servo remmen is even wennen, zeker als je net uit je moderne auto gestapt bent waar je m met 1 teentje in de ABS gooit.
Had zelf ook moeite in het begin. Maar je wil nooit meer terug. Mijn 75 is was met servo ook niet te doseren, rempedaal wordt n aan-uit schakelaar.
Tussengas met servo is trouwens lastiger dan zonder. Met meer druk op je voet kan je hak best makkelijk gebruiken om het gaspedaal een zet te geven.
Side flick gaat moeilijk zonder servo omdat je echt al je tenen nodig hebt om hard genoeg te trappen.
Naar goed Zandvoorts gebruik en duidelijke instructie (daar was men heel duidelijk in tijdens de RSZ gevorderden cursus: "anders wordt het nooit wat!!") rij ik op straat ook met tussengas en dubbel clutch, ook in mijn moderne puntootje. Heb wel ff n Alu pedalenset er op geschroefd om de setup zo te maken dat dit kan, standaard setup was hopeloos.
Vergt iets meer precisie. Met n heel gevoelig rempedaal is het makkelijker om Side flick te doen dan heel and toe wat ik in de racer doe.

Zoals je al leest wellicht je pedalen setup in de racer aanpassen zodat heel and toe goed werkt.
En, als je bij elke rit in je straatfrikandel ook tussengast en double clutcht zit het in no time in je systeem.

Succes!
Groet Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

wo mei 08, 2013 11:52

Heel and toe bij een DSG heeft niet zoveel nut... Dat wordt dus af en toe oefenen hier in de buurt met de racer.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: rempedaal-perikelen

wo mei 08, 2013 13:41

Dat was ook de tip tijdens de RSZ cursus. :-)
Vrouwlief rijdt voortaan in de dikke leasebak, en zelf neem je weer plaats in haar boodschappenwagentje.
Vrouwlief blij met al het confort en de coureur kan weer leren schakelen :-D
Groet Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

wo mei 08, 2013 13:58

Yep Pieter, side-flicken gaat zijdezacht en loepzuiver met de straatfrikandel (lekker met 330 mm Tarox'en, 4-zuigerklauwkes en DS 2500 erin), lekkere roffelhoestplof via de brulpijp van het zesmans-orkest in het vooronder, maar deze taktiek werkt niet in de Juul. Ik ben inderdaad wel "genezen" van de servo op de Juul en ga me nu maar eens bekwamen in het heel & toe.

Ik denk ook even terug aan zo'n "selected uitspraak" van Jezza, hoe ge-wél-dig een moderne supercar met een "proper manual gearbox" is, zonder al die dubbele koppelingen/stuurflippers en meer van die pipapo-tralala erop..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

za mei 18, 2013 14:40

Over remperikelen gesproken. Mijn achterremmen bleken grotendeels vast te zitten. Dus ik dacht we jagen er even een revisiesetje doorheen. Nou niet dus. 1 zuigertje wil er niet uit(ook niet met 8 bar lucht).

Voor morgen(viva italia) de achterremmen van de spider er op gezet. GIng natuurlijk ook weer niet vanzelf.
BIj het monteren van een wartel de schroefdraad kapot.
Dus ook de remleiding van de spider gepakt. Wil die er ineens ook niet meer in :shock: . Met een beetje liefde de boel toch in elkaar gekregen.

Ik had nog een setje oude remklauwen liggen, die gaan op de spider.

Boodschappenlijstje:

- geduld :evil:
- nieuwe wartels
- felsstool voor de remleidingen.

Straks eerst het spulletje nog "even" ontluchten

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: rempedaal-perikelen

za mei 18, 2013 15:46

Als je de zuiger er niet uitkrijgt met lucht zou je het met de vetspuit kunnen proberen. Wij hebben ooit eens een verloopje gemaakt van de vetslang naar M10x1 en konden toen zo de vetspuit aansluiten op de klauw en dan pompen. werkte goed. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: rempedaal-perikelen

za mei 18, 2013 17:19

Probleem met lucht klinkt bekend, en als de zuiger er ineens wel uitkomt heb je een rommeltje, ook al heb je de boel afgedekt met lappen.
Ik heb destijds een goedkoop chinees hydraulisch uitdeuk schade setje gekocht (E60 ofzo bij HBM) en daar een remtang adaptor opgemaakt. Werkt ook prima. En dat setje ook al meerdere keren voor andere klusje gebruikt.
Het is geen Enerpac of Holmatro spul natuurlijk, maar alle waar naar z'n geld.

Vwb wartels en schroefdraad, snijmoeren, snijplaten en tappen koop ik altijd bij www.delocloods.nl
Behoorlijk betaalbaar. Reuze handig als je aan het sleutelen bent en je de schroefdraaf gelijk oplappen indien nodig.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: rempedaal-perikelen

za mei 18, 2013 17:27

Die locloods zit hier vlakbij. :) Vriend van mij heeft daar laatst busjes laten draaien om zijn stuurkogels om te kunnen draaien, net geprijsd en snel gedaan. Ga er binnenkort zelf ook even heen om het e.e.a. te laten draaien denk ik. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: rempedaal-perikelen

za mei 18, 2013 18:27

Probleem met lucht klinkt bekend, en als de zuiger er ineens wel uitkomt heb je een rommeltje, ook al heb je de boel afgedekt met lappen.
Ik heb destijds een goedkoop chinees hydraulisch uitdeuk schade setje gekocht (E60 ofzo bij HBM) en daar een remtang adaptor opgemaakt. Werkt ook prima. En dat setje ook al meerdere keren voor andere klusje gebruikt.
Het is geen Enerpac of Holmatro spul natuurlijk, maar alle waar naar z'n geld.

Vwb wartels en schroefdraad, snijmoeren, snijplaten en tappen koop ik altijd bij www.delocloods.nl
Behoorlijk betaalbaar. Reuze handig als je aan het sleutelen bent en je de schroefdraaf gelijk oplappen indien nodig.

Gr
DJ
Ik houd er een stuk triplex op gedrukt, daar komt dat zuigertje echt niet doorheen.

Vetspuit zou idd beter zijn, maar die heb ik natuurlijk weer niet. Ga dinsdag maar eens even buurten bij de plaatselijke garage, of ze daar een truukje hebben.

Terug naar “Racen - Technisch”