AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: rempedaal-perikelen

za mar 23, 2013 08:53

Draaibank??

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

ma apr 01, 2013 19:54

ff weer terug naar waar het om begonnen is:

MIJN REMMEKES ZIJN WEER GEMONTEERD EN KURKDROOG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Speciaal gemaakte "V'groef" seals, de open kant van de "V" de klauw-zijde in, en bij oliedruk worden de lippen tegen de klauw/tegen de remzuiger gedrukt. Prachtige "pasvorm", géén kantelende remzuigers meer !!! Klinkt "normaal", lekvrije remmen, maar ik ben er wel ff errug DOLBLIJ mee !!!!! :D :D :D :D Vakwerk van SKF Interplastics Enschede, en voor schandálig weinig geld !! (Hennie !! topperrr !!!!!!)
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

zo apr 14, 2013 13:41

Vervolg van remmerij-probleemkes.. (wanneer houdt het nu eens op ??) Tijdens de afgelopen race (booster afgekoppeld) een erg onregelmatig wegzakkend rempedaal. (Vóór de race tot uit-den-treure ontlucht !!) Met stilstaande auto een kort rempedaal, al rijdende een soort van drama. Gedurende de race wel steeds remkracht, maar het pedaal zat soms "op het asfalt".. Moet de (vorig jaar nieuw gekochte/gemonteerde) hoofdremcilinder zijn !?!? De slag is me vanaf "dag één" al te lang geweest..

Nieuw fenomeen ontdekt (heb de rest nog niet uit elkaar gehaald): kennelijk gedraagt het remvloeistof reservoir zich als een mini-vulkaan: tegen de motorkap, boven het reservoir, een flinke verzameling remolie-spetters, en rondom de lasnaad (of hoe zeg je dat) van het reservoir een prachtig remolie-spoor. Én het remolie nivo een milimeter of 5 gezakt (soort van logisch, met die oliesporen). Terwijl ik daar over stond te peinzen wees een "toevallige passant" (die een automaterialen zaak heeft) me erop dat in de dop van het remolie reservoir een soort van (over)druk ventieltje/membraan zit (wist ik niet).

Wie weet wat dit is/hoe het komt ??

Verder is me in mijn oor gefluisterd dat ik een 23 mm hoofdremcilinder zou moeten nemen (heb nu een 22 mm, in combi met de 4-zuiger AH klauwen), enig googelen leert dat er een 23.6 mm maat is bij Performatek in de US of A. Een "direct bolt-up to the original mounts". Past naadloos, dus. Liever haal ik zo'n ding hier in NL, voordat je het weet is het namelijk weer 5 mei.. Stel dat dit werkt !!?? Doe ik liever dan met iets anders weer van voren af aan te beginnen, los van de kosten die dit met zich meebrengt.

Heeft iemand ervaring met een 23,6 mm en zijn ze in NL te krijgen ??

Gr. Emile
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

zo apr 14, 2013 14:58

Emile,neem eens contact op met Kees van RSU motorsport,mischien kan die wat voor je betekenen.
072-5316869
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: rempedaal-perikelen

zo apr 14, 2013 21:42

Als je HRC remolie rondspuit is ie ws niet goed. Makkelijk te testen door op het pedaal te trappen terwijl iemand onder je kap kijkt.
HRC heb ik ook gedonder mee gehad, een nieuwe nota bene. Remmen waren niet te ontluchten en bleven sponzig. Was gewoon de HRC.
Gewoon bij n goed adres een nieuwe 22mm HRC kopen van n A merk (ATE oid)
Dan kosten ze ineens 250 euro maar je merkt gauw waarom.
22mm is groot zat voor de remmen onder n Juul, zeker als je zonder servo rijdt, is het goed doseerbaar omdat je niet te veel kracht hoeft te gebruiken. Pedaalslag zou bij goede tangen echt prima moeten zijn. Groter zou ik niet doen.
Succes, groet Pieter
SCARB # 4710

leuv
Member
Member
Berichten: 172
Lid geworden op: za okt 13, 2012 23:00
Locatie: Kudelstaart

RE: rempedaal-perikelen

zo apr 14, 2013 22:08

Wat ik mis in deze discussie, zijn de natuurlijke krachten in een hydraulische cilinder.
Bij dezelfde slag, is de opbrengst(volume) groter bij een grotere diameter maar bij een kleinere is de druk stukken hoger.
De opmerking om naar een grotere dan 22mm te gaan zoeken is niet op zijn plaats om een betere rem werking te krijgen.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: rempedaal-perikelen

zo apr 14, 2013 22:13

De remklauwen zijn niet origineel meer... Dus als daar de zuigeroppervlakte groter is geworden dan zal de slag van de HRC groter moeten worden om de remblokken even hard aan te drukken. in dat geval is een grotere HRC niet zo'n gek idee. :wink: Je wilt immers niet 10cm pedaalslag hebben bij wijze van spreken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: rempedaal-perikelen

zo apr 14, 2013 23:17

Met goede race tangen wordt je pedaalslag zelfs kleiner. De blokken komen nl minder ver terug ivm ander ontwerp van o.a. de seals.
En zelfs met veel grotere straat tangen die ik nu heb op mijn 75 (Volvo girlings) kom je met een 22mm prima uit. Zelfs met slingerende achterremschijven die nog aan de bak zitten op een 75 die de achterremblokken terug drukken.
Kortom 22mm HRC is de goede maat, zeker op een Juul waar je achter ini mini remmetjes hebt en geen slingerende achterschijven.
Groet Pieter
SCARB # 4710

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: RE: rempedaal-perikelen

zo apr 14, 2013 23:48

Met goede race tangen wordt je pedaalslag zelfs kleiner. De blokken komen nl minder ver terug ivm ander ontwerp van o.a. de seals.
En zelfs met veel grotere straat tangen die ik nu heb op mijn 75 (Volvo girlings) kom je met een 22mm prima uit. Zelfs met slingerende achterremschijven die nog aan de bak zitten op een 75 die de achterremblokken terug drukken.
Kortom 22mm HRC is de goede maat, zeker op een Juul waar je achter ini mini remmetjes hebt en geen slingerende achterschijven.
Groet Pieter
De nieuwe klauwen van Emile hebben VEEL grotere blokken dan de standaard 2 zuiger klauwen die op een Juul zitten en naar ik kan inschatten moet je ook meer remolie verplaatsen om de 4 zuigers te verplaatsen, dus met de standaard HRC krijg je meer pedaalslag. Ik zou dan zelf ook wat groter gaan wellicht, waarbij je ook harder moet trappen (en wellicht meer gevoel hebt), maar je zou ook aan een rempedaal kunnen denken met een andere verhouding/lever? Iets met een excenter in het draaipunt, dan kan je op elk circuit het juiste 'gevoel' vinden

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: rempedaal-perikelen

zo apr 14, 2013 23:49

Op mijn matzwarte Giulietta had ik een 25,4 HRC icm de Volvo 4 pots klauwen. de originele 22mm vond ik te veel pedaalslag hebben.

Dat die 'race' klauwen minder ver terug zouden gaan klinkt mij een beetje vreemd in de oren. :oops: En zeker dat dat door de afdichtingen zou komen. De blokken komen bij originele klauwen ook maar net vrij van de schijf. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

ma apr 15, 2013 00:09

Iedereen bedankt voor de input ! Zoals ik er nu tegen aan kijk wordt het een originele/echte ATE van 23.6 mm, (ik vrees dat ik, niet gehinderd door enige kennis, vorig jaar maar zo een after market Ricambi Non Originale 22 mm kan hebben gekocht..Zal dat eens goed bekijken !) ik zal zeker wat meer olie moeten verplaatsen met de AH 4 zuiger klauwen. Harder trappen moet nog wel een keer op te brengen zijn, jonge god als ik ben, :mrgreen: , hoewel het me de afgelopen race niet zo goed bevallen is, maar dat kan ook aan m'n sponzige pedaal gelegen hebben. Het zou mooi zijn als ik de pedaalslag van "vroeger" (Squadra Bianca, 2 liter remmerij met blauwe Pagid én bekrachtigd, remde zeker goed) terugkreeg ! Paste erg goed bij mijn ehh "voet-motoriek" bij tussengassen. Voor mijn gevoel brengt me dit persoonlijk meer als het al vaak genoemde "beter te doseren" rempedaal bij afgekoppelde bekrachtiger.

Morgen maar meteen in duiken ! Nieuwe ontwikkelingen noem ik nog wel, ondertussen blijft elke nieuwe mening/ervaring natuurlijk welkom !!

Ciao, Emile
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: rempedaal-perikelen

vr apr 19, 2013 00:19

Waarom koop je dan alfaholics remmerij als 2l remmen met pagid blokken en een bekrachtiger ook voldoen?

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: rempedaal-perikelen

vr apr 19, 2013 08:58

Waarom koop je dan alfaholics remmerij als 2l remmen met pagid blokken en een bekrachtiger ook voldoen?
Lezen Sieger :wink:
Het zou mooi zijn als ik de pedaalslag van "vroeger" terugkreeg !
(Squadra Bianca, 2 liter remmerij met blauwe Pagid én bekrachtigd, remde zeker goed)
Maar dit waarschijnlijk een stuk beter.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

ma apr 29, 2013 12:58

Nou, spullen vorige week allemaal binnen (goed geregeld, Richard !! ): massieve Brembo's, TS klauwen, 22 mm ATE en Carbone Lorraine RC6 blokken. Het "bekende recept" : afstandhouders tussen de TS klauwen uit, 1600 fusee's en 2 liter Brembo's. Zo links & rechts wat gepiel/gevijl met de TS klauwen maar alles past nu. Alleen bij het stellen/opspannen van de wiellagers begon het spul aan te lopen: aan beide kanten raakten de schijven de fusee, daar waar je het bovenste "oor" van de bevestiging voor de remklauwen hebt. Even gespeurd op het forum, maar het "recept" blijkt/bleek goed/al vaak toegepast dus moet het zo/moet het passen ?! Heb maar ff wat van de fusee's geveild (zo weinig mogelijk, uiteraard, zal net een halve mm zijn) en nu loopt alles vrij, maar kennelijk gaat het allemaal maar nét !? Of had ik de fusee's te dik in de Hammerite gezet ?? :mrgreen:

Als morgen heel NL Keuning/Keuninginnedag viert (sla ik ff over, if you don't mind) alles afbouwen/ontluchten en ff een rondje industrieterrein doen ! Dan nog even rem/gaspedaal stand afstellen, het "reguliere" race-onderhoud en dan kan ze (daar ga ik tenminste blind van uit !!) de aanhanger op. En dan zondag op naar Zandvoort !!!! :D :D :D :D
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

ma apr 29, 2013 19:13

Zit er een ontluchtingsnippel op je HRC?
Zo nee, dan zou ik hem met een ezibleed ontluchten, of bij een garagebedrijf onder druk laten ontluchten, was bij mij de enige manier om de lucht er goed uit te krijgen.

Of zou het gelegen hebben aan de lekkende seals van de linker voorklauw :roll:

Anyway, bij mijn spider ook al tijden dit soort gezeik na vervangen van de HRC.
Zal de HRC dan ook maar eens opnieuw vervangen, zet gewoon de oude van de racer er op, die was namelijk prima.
Probleem (potje elke keer leeg) zat in de lekke remklauw..

Terug naar “Racen - Technisch”