Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

rempedaal-perikelen

di jan 22, 2013 19:26

Alfisten !

Ik heb een eigenaardigheidje met de remmerij van mijn Giulia racer. Even aftrappen met het feit dat ik beslist geen ras- of beroepssleutelaar ben, meer een handige amateur die wel weet hoe alles werkt/in elkaar zit, maar zeker niet de specifieke "ins en outs", de handigheidjes en/of eigenaardigheden van ons geliefde merk kent.

Ik heb (het was nogal nodig...) na de koop van de Juul alle remleidingen vernieuwd, net als de hoofdremcylinder en de bekrachtiger. Deze zaken "online bij de specialist" gekocht op basis van artikelomschrijving en "geschikt voor 2 liter remmerij/Giulia". Remklauwen voor zijn (nieuwe) 4-zuiger lichtmetalen klauwen van *lf*h*lics. (dit ter voorkoming van een boete voor reklamemaken ?? (wil ik ook eigenlijk niet..<grijns> )

Probleem: bij niet draaiende motor is het pedaal keihard en "kort", ideale pedaalstanden voor tussengassen/sideflippen/heel&toe'en. Ook na -tig keer (kramp in mijn been gehad !!) hard intrappen. Maar.. met draaiende motor zakt het pedaal al wat dieper weg, en na een paar keer remmen/de eerste ronde zit het pedaal al zo diep dat tussengassen echt niet meer gaat. Gedurende de hele race echter hou ik 100% remvermogen, remmen spreken ook "gewoon" aan en ik raak bij lange na de bodem niet met het rempedaal, alle leidingen en onderdelen vanaf rempedaal tot en met de ontluchtingsnippels blijven kurkdroog. Het olie niveau in het remolie reservoir blijft exact op niveau ! Het systeem is "ontlucht tot op het bot", (op de klassieke manier: met zijn tweeën, geen Izibleed oid) geen belleke te bekennen voor én na de race. Bovendien kan er in de eerste ronde na een handjevol bochten ook nog geen remolie aan de kook zijn ?! (gevuld met kakelverse DOT 5.1 olie) Ik zelf denk dat op één of andere manier het in de bekrachtiger moet zitten, ik verlies immers geen olie & ontluchten levert nul luchtbellen op !?

Alvast bedankt & groeten, Emile
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

di jan 22, 2013 20:05

Als ik je verhaal hoor,denk ik dat je hoofdremcilinder diameter wat aan de kleine kant is.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

di jan 22, 2013 20:16

Ha Sander !

Ik snap (inmiddels) dat de diameter van de cylinder bepaalt hoeveel olie ik met een pedaalslag kan verplaatsen, maar ik begrijp het verschil niet tussen draaiende en niet draaiende motor. Het hele remsysteem is toch "gesloten", en het enige effect van een draaiende motor is toch het vacuüm wat op de rembekrachtiger wordt gezet ?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4153
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: rempedaal-perikelen

di jan 22, 2013 20:26

Zij vraag: heb je de rembekrachtiger nodig?

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

di jan 22, 2013 21:42

Het rempedaal word met bekrachteging "geholpen"
Daardoor verlies je een deel gevoel in je pedaal,en kan het verder wegzakken dan je zelf zou kunnen duwen zonder hulp.
Het doel van dat ding is gewoon jou hulp bieden om harder te remmen.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4153
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: rempedaal-perikelen

di jan 22, 2013 22:17

Ja, ik begrijp volkomen hoe die werkt.
Maar ik race zonder.
Beter gevoel en geen wegzakkend pedaal.
Bij de oude 75 had ik hetzelfde probleem namelijk.
Met de raceremblokken kwam daarbij dat het met bekrachtiging niet goed te doseren was.

Dus, misschien ook het proberen waard?

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

di jan 22, 2013 22:29

Was ook niet voor jou bedoeld Michel,was voor Emile.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4153
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: rempedaal-perikelen

di jan 22, 2013 22:34

:oops:

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

di jan 22, 2013 22:36

Michel ! jij hebt dus al bewezen 2.04 te kunnen rijden zonder bekrachtiger <grijns>, dus zeker het proberen waard ! Een quicker fix kan ik me in race-land niet voorstellen ! Ehh.. ik neem aan dat ik dan alleen maar de vacuümslang hoef los/weg te halen ? Ik neem aan dat de slang-aansluiting op de bekrachtiger niet luchtdicht af hoeft te worden gesloten ? Misschien moet 'ie juist wel openblijven ? Hoe heb jij dat dat dan ?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4153
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: rempedaal-perikelen

di jan 22, 2013 22:50

Gaatje in de inlaat dicht, bekrachtiger gewoon open gelaten!

Gebruikersavatar
FO
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 716
Lid geworden op: ma nov 14, 2005 21:18
Locatie: Nijverdal
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

di jan 22, 2013 23:46

Ik reed met de Bertone ook zonder bekrachtiger Emile, ging meer dan prima zelfs met standaard 2 liter tangen :wink:
Dennis

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

vr mar 15, 2013 09:05

Ik heb een aantal keer meegereden in een auto met dezelfde herkomst als jouw remmen en met vergelijkbare remklauwen, echter zonder bekrachtiger.....steevast op het rechte stuk met je linkervoet een paar keer pompen was het recept om voor de bochten veel druk te hebben...dat was het recept om snel rond te komen.

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

vr mar 15, 2013 09:45

Hebben ze bij Alfaholics geen pasklare oplossing ?
Erwin weet wel meer vermoedelijk
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

vr mar 15, 2013 10:15

Volgens AH ligt/lag het aan "brake pad knockback": door de hoge bochtsnelheden flext de fusee en worden de blokken dan (wat) naar binnen gedrukt. Ik wist niet dat een stationair draaiende motor al tot hoge bochtsnelheden leidt, en was/ben me er niet van bewust dat ik in de eerste ronde al van die extreme bochtsnelheden haal, of überhaupt zo "snel" ben dat anno 2012 de fuseestukken gaan flexen ?? Met deze Super op Zandvoort 2.08.456 als snelste tijd, en met mijn Squadra Bianca racer (2001) 2.07.en een beetje, met standaard 2 liter remmerij en Pagid blauw, zonder wat voor een remprobleem dan ook ! ( en ja, ik reed met titanium remzuigers... 8) )

Maar de remmerij problemen "only just begun": toen ik de hagelnieuwe klauwen monteerde (door AH als plug & play geleverd) vlak voor de eerste race vorig jaar) bleken de o-ringen niet goed en kwam de olie eruit druppelen.. Vijf voor 12 (letterlijk...) passende o-ringen bij de automaterialenmeneer gevonden en problem solved. Opnieuw ontluchten, en toen begon er olie te zweten langs de zuigers, zo sterk dat onderin de klauw, waar het remblok rust, er een mini oliebadje ontstond. Onverantwoord & eerste race gemist. Klauwen terug gestuurd, nieuwe voor gehad, en op minimale zweetspoortjes na (hoewel ik vind dat dit soort spullen "gewoon" af moeten dichten !!) en een zichtbaar "flexend" oliefilmpje rond de zuigers..Maar lekken kon ik het niet meer noemen. MAARRRR...... gisteren met mijn zoon remblokken vervangen en ontlucht (ivm nieuwe verstelbare remdrukregelaar voor de achterwielen) en na een 5-tal maanden "rust" zeikt de olie er op alle 4 de klauwen gewoon uit ! Als ik sleutel pleeg ik eerst de vloer schoon en droog te maken, handig als je sleutelt en er ineens vloeistof ligt. Dus nieuwe blokken, 4 klauwen ontlucht, en tot mijn verbijstering 4 druppel-plekken op de vloer.. Blokken losgehaald en overal weer olieplassen onderin de klauwen...

De boel mag weer uit elkaar, ik zal/moet me verdiepen in de afdichtingen Kennelijk zijn die speciaal ( "tapered ") ?? En daarvoor ga ik niét naar Engeland, heb ik echt mijn redenen voor. En to "whom it may concern": ik heb echt geen behoefte aan nog meer "mouthing-off" in mijn mailbox !!!!

Cordiali Saluti, Emile
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: rempedaal-perikelen

vr mar 15, 2013 10:46

Ik wist niet dat die Britten zo "tegendraads" waren ... :?

misschien ergens brembo 4-pots recup klauwen scoren en passend maken ?
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Terug naar “Racen - Technisch”