Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

Sportstoel monteren

do mar 08, 2012 11:22

Hallo,

Ik heb de sportstoel van Pieter overgenomen.
Hoe monteer ik deze in mijn 75.
Ik heb iets in het reglement gelezen over onderplaten/schetsplaten???
Heeft iemand hiervan een afbeelding toevallig.

Artikel 4 - STOEL EN STOELBEVESTIGING

Een deugdelijke stoel met hoofdsteun FIA keurmerk 8855/1992 of 8855/1999 verplicht. (mits in goede staat mag de gebruiksduurbeperking buiten beschouwing gelaten worden) De stoel moet deugdelijk bevestigd zijn (zie daarvoor ASJ 2008, pp. 585 via minimaal 4 bevestigingspunten, met bouten diameter min. 8 mm, kwaliteit 8.8 (ISO norm) of hoger, en onderplaten van min. 40 cm2 voor elk bevestigingspunt (min. dikte voor staal 3 mm, voor aluminium 5 mm). Voor oudere wagens kan dit betekenen dat op de bodem, over meer dan de gehele breedte van de stoel een schetsplaat moet worden bevestigd.
Ingeval van het gebruik van een kussen tussen de gehomologeerde stoel en de rijder,
moet dit kussen niet dikker zijn dan 50 mm.

Gr.Antonio
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Sportstoel monteren

do mar 08, 2012 13:02

Gewoon het stukje tekst wat daar staat en dan gaat het helemaal goed komen. Bij een 75 zou ik de standaard stoel bevestigingen van de vloer halen en de stoel meteen op de vloer zetten.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Sportstoel monteren

za mar 10, 2012 21:46

Bij een 75 is het best wel veel werk om het goed te doen. Je wil zo laag mogelijk zitten in een racer dus zal je flink moeten ingrijpen.
Ben je heel erg klein, dan zou je de racestoel op de originele bevestigingen kunnen monteren. Maar dan zit je wel te hoog en de breedte moet ook maar net kloppen.
Dus, zo ga je te werk:
Eerst de bestaande 2 stoelmontagebeugels deels eraf flexen. Geeft aardig wat troep in je auto, maar anders kan je er niet goed bij komen.
Daarna kan je de puntlassen 1 voor 1 met een puntlasfrees te lijf. Met een puntlasfrees kan je de puntlassen uitboren zonder je bodemplaat in een gatenkaas te veranderen, iets dat je vaak ziet bij haastig/slordig opgebouwde auto's. Dat wil je gewoon niet.
Ik heb iedere puntlas met een 1mm boortje voorgeboord zodat mijn puntlasfrees een goed stabiel centreerpunt had voor de centreerstift.
Als ie namelijk 1 keer "uitglijdt" dan breken alle tandjes er af.
Nadat je de 2 steunen van de bodemplaat af hebt gehaald, kan je je racestoel erin gaan zetten.
Omdat je nu de ruimte hebt kan je een stuk verder naar de tunnel gaan dan de originele stoel. Wel even dat ruimteschip van een handrem lozen voor een Alfetta exemplaar (plug & play) of hydraulisch maken.
Als je meer naar de tunnel gaat komt dat de ruimte ten goede voor je stoel (schoudersteunen) die anders klem zit tegen de B stijl. Ook zit je dan meer recht achter je stuur, en past een rolkooi er ooit nog langs. En het is veiliger bij een aanrijding en beter voor de gewichtsverdeling.
Tenzij je hele korte benen hebt, moet je ook een vierkant pijpje inlassen overdwars in de voetenbak van de achterbankpassagier voor het monteren van de achterkant van de stoelbevestigingsteunen. Als ze te ver in de lucht zweven, kan je je stoelmontagebeugel alleen maar ergens op het midden van de stoelbeugel vast op de bodem is niet stevig genoeg. Na montage moet je stoel echt muurvast zitten, als je er aan trekt mag er absoluut geen beweging in zitten.
Zet wel 2 platen tussen de uiteinden van het balkje en de bodem, minimaal 40cm2 officieel. Voor moderne auto's is er in het FIA handboek te lezen hoe dit volgens de huidige voorschriften moet doen, daar is het balkje zelf geschroefd. Is niet strikt noodzakelijk, een gelast balkje op eindplaten volstaat.
Als je de achterste punten bepaald hebt, zijn de voorste een kwestie van 2 gaten boren in de bodem. Onder de bodem wel 2 platen van 40cm van 3mm dik staal zetten. Die mogen gelast worden (is wel aan te raden ) maar dat moet niet per se. Geeft wel extra stevigheid, de bodem zelf is dun blik.
Dat is "alles" :-D
Succes,
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: Sportstoel monteren

zo mar 11, 2012 11:03

:thumbs:
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Terug naar “Racen - Technisch”