Gebruikersavatar
Wesley
Full Member
Full Member
Berichten: 269
Lid geworden op: do feb 21, 2008 21:05
Locatie: Enschede

(Brandstof) leidingwerk binnendoor?

di feb 28, 2012 15:55

Even hier vragen om meningen en/of ervaringen.

Is het zinvol om rvs leidingwerk met goede koppelingen (QSP, Goodrigde) aan te sluiten op de originele tank en de leidingen binnendoor te leggen?
Ik wil de veiligheid graag wat verhogen, doe ik daar goed aan om dat op bovenstaand beschreven manier toe te passen?

Wat vinden technische keurmeesters van bijv. de SI en Challenge van binnendoor gelegde leidingen?
Moet ik nog ergens op letten bijvoorbeeld. Of zien de rvs leidingwerk eigenlijk liever alleen icm bijv een ATL tank.

Hoor het graag!

Groeten Wesley

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: (Brandstof) leidingwerk binnendoor?

di feb 28, 2012 16:48

Algemeen regelement 2012 DNRT

LEIDINGEN EN KABELS
De leidingen en kabels moeten van deugdelijk materiaal en in goede staat zijn. Leidingen die brandstof of hydraulische vloeistof bevatten mogen door het inzittenden compartiment lopen, maar zonder enige koppeling, uitgezonderd bij de brandschotten, overeenkomstig de FIA voorschriften, en bij het remcircuit. Leidingen die koelwater of smeerolie bevatten moeten zich buiten het inzittenden compartiment bevinden, of met een ijzeren lekvrij omhulsel van het inzittenden compartiment zijn afgeschermd.

Regelement 2012

Ben wel eens afgekeurd op de originele plastic benzineleidingen binnendoor.
Als men ze niet ziet (ductape of plastig gooitje van gamma) hoor je ze er echter ook niet over.....
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6691
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: (Brandstof) leidingwerk binnendoor?

di feb 28, 2012 16:50

Op zich ook wel logisch, je wil tenslotte geen hete koelvloeistof of olie binnenin de auto hebben.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Wesley
Full Member
Full Member
Berichten: 269
Lid geworden op: do feb 21, 2008 21:05
Locatie: Enschede

RE: (Brandstof) leidingwerk binnendoor?

di feb 28, 2012 19:35

He bedankt voor het stukje reglement!
Olie en koelvloeistof is niet aan de orde, maar idd logisch. Remleidingen lopen reeds binnendoor.

Brandstofleidingen binnendoor is dus de ruimte voor, ook met originele tank. Ik zou er dan voor moeten zorgen dat de koppelingen direct bovenop de tank zitten. Daarboven zit een 'deksel' en pas daarna komen ze de carroserie binnen. De volgende koppeling/aansluiting mag dan pas weer in de motorruimte zitten.

Mensen verder nog tips waar ik op moet letten?
Misschien de plastic deksel die de opening tussen carroserie en tank afsluit namaken in alu of staal zodat er ook echt een 'brandschot' ontstaat?

Bedankt voor zover!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: (Brandstof) leidingwerk binnendoor?

di feb 28, 2012 21:53

Hallo Wesley,
Het is raadzaam als je nu een plastic schot hebt tussen de benzinetank en de passagierruimte, daar een metalen, lekvrij brandschot te maken.
Je dient namelijk altijd je benzinetank af te schermen van het inzittendencompartiment.
Voor de benzineleidingen is het idd goed zoals je het beschrijft, geen koppelingen in de passagiersruimte is de manier.
Bij mijn 75 lopen de leidingen ook door de passagiersruimte via de originele route, met aansluitingen onder de auto en in de motorruimte. In de passagierruimte geen koppelingen. het schot achter de achterbank heb ik met alu platen en carrosseriekit helemaal dicht gemaakt, zodat de tank gescheiden is van de inzittendenruimte.
Succes,
SCARB # 4710

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: (Brandstof) leidingwerk binnendoor?

wo feb 29, 2012 06:20

Denk eraan dat er bij Goodridge in de productbeschrijving staat dat de rvs ommantelde leidingen niet geschikt zijn voor het inzittende compartiment. Daar schrijven zij de "hardline" voor. Dus als je de verkeerde keurmeester treft heb je een hoop geld uitgegeven voor niks. Die hardline is trouwens ook goedkoper.

Alberic

Terug naar “Racen - Technisch”