Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 V6 (ring-)racer

wo jan 07, 2015 20:36

Dat originele achterwiellager is exact dezelfde maat als die van een bmw e30, E28 en e46 bijvoorbeeld. Die hebben er ook niet veel problemen mee, ook niet met racen. :?

Ben het overigens eens met Pieter dat je beter iets aan de ophanging voor kunt doen..

Stangkoppen kan ik je evt wel mee helpen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: 75 V6 (ring-)racer

wo jan 07, 2015 20:48

Bij een 75 is onderstuur meestal het het probleem, niet overstuur. Alhoewel een verstelbaar achterasje wel erg gaaf is... =P~

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Re: 75 V6 (ring-)racer

wo jan 07, 2015 21:49

Je doelt op de auto van Stan, denk ik?
8) Paul, ik heb je een mail gestuurd :thumbs:
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

do jan 08, 2015 01:45

Bij een 75 is onderstuur meestal het het probleem, niet overstuur. Alhoewel een verstelbaar achterasje wel erg gaaf is... =P~
Boodschappen doen met een 1.6ie op nat wegdek? :roll: De vraag is hoe je voorwielophanging goed op zet. Rolcenter, camber, installation stiffness van de wielophanging verhogen.

Je wilt:
1. Geen chatter bij aanremmen bocht
2. Geen vervorming in de wielophanging bij aanremmen bocht (en bij het insturen)
3. Een auto die heel snel reageert op een stuurbeweging bij insturen = timing
4. Een auto die als basis zo veel mogelijk grip op de vooras heeft
5. Vervolgens probeer je de achterkant zo goed mogelijk te laten volgen door voor en achter in balans te krijgen door achter meer of minder grip te creëren.
6. Een stabi is een laatste redmiddel...om grip te verminderen.

Er is een V6 die het heel goed voor elkaar heeft en extreem hard rond gaat op Zandvoort. Neem die als voorbeeld.

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

do jan 08, 2015 09:07

Ben nog niet zo ingeburgerd in de race-scene, welke V6 bedoel je?
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: 75 V6 (ring-)racer

zo jan 11, 2015 10:00

Er gaat er geen 1 zo hard als die van Gerben Goet. (GG Techniek)
Bochtensnelheid is nu zo hoog dat de oliesmering van de V6 motor moet worden aangepast om de zijdelingse G's nog aan te kunnen. De achteras van deze auto is gewoon van staal hoor. :-)
Groet Pieter
SCARB # 4710

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

zo jan 11, 2015 11:15

Ja Gerben heeft zijn zaakjes aardig voor elkaar!
Heel doordachte netjes opgebouwde 75!

Wat voor tijd draait ie dan op Zandvoort?
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: 75 V6 (ring-)racer

zo jan 11, 2015 12:48

Ondertussen onder de 2 minuten, 2 jaar geleden was hij ook 2e overall in de Alfa Challenge wedstrijden.

Overigens in dit topic geeft hagen111 aardig aan waar je aan moet denken.
Zelf zou ik eerst veel rijden en dan pas ingewikkelde aanpassingen doen.
Std achteras, achterstabi eraf, voorzijde Max castor en flink camber zetten en je bent echt n heel eind.
Uiteraard wel een set instelbare coilovers en torsie's eraf. En m een stuk verlagen uiteraard. Je voorpijpen vertellen je hoe laag je kan :-)
Ga je racen of trackdays doen moet je ook iets met je voorremmen en dat is vaak ook kostbaar.
Is een setup waarmee je ook nog door de APK kan komen en waar je echt hard mee kan.
Rij je met n std motor 2:05 op ZV mag je eens gaan denken aan de volgende stap qua onderstel.
Heb je tijd en geld over besteed dat eerst aan een mooie lichte doorgetrokken cro-mo kooi en het licht maken van de auto.
Sommige lichte racespulletjes zijn gewoon duur.
En koop gewoon nieuwe banden, oude zooi geeft geen vergelijk en de raarste dingen van set tot set.
Deze auto's doen het bij gemiddeld weer het best op harde Dunlop slicks.
Succes Grt Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

zo jan 11, 2015 22:05

Snap wat je bedoelt.
Ik probeer ook niet de snelste 75 van NL te bouwen.
Heb de TS van Rogier Aarts gekocht om te leren rijden.
Aan deze auto verander ik voorlopig nix.
De andere 75 is om mee te experimenteren. Moet een wilde maar min of meer straatlegale auto worden (voor touristenfahrten).
Ik heb veel mogelijkheden als alu snijden en lassen tot mij beschikking, heb een metaalbedrijf.
Vind het leuk om dingen te proberen, zoals een verstelbare alu achteras.
Die wordt eerst op tekening gezet, dan wordt berekend wat de gewichtsbesparing is, en als dat voldoende is, ga ik hem gewoon (laten) maken.
Denk dat 7-10KG minder onafgeveerd gewicht haalbaar is .
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: 75 V6 (ring-)racer

zo jan 11, 2015 22:26

Dan zou ik kijken of je de fusee's aan kan passen. Als voordeel dat je laag kan rijden en toch de juiste geometrie kan behouden van de ophanging. Ben er toevallig ook aan het inleren hierop, maar dit word toch wel als een waardevolle bijdrage gezien aan het weggedrag van de auto.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

zo jan 11, 2015 23:23

Er gaat er geen 1 zo hard als die van Gerben Goet. (GG Techniek)
:thumbs: ...vind het zo bijzonder...dat er nooit foto's van die auto verschijnen - die is echt volgens een specifiek concept gebouwd. En met relatief weinig vermogen gaat die auto zo ontzettend hard!

Iemand wel eens staan kijken bij een bocht hoe hard Gerben met die auto een bocht instuurt?

Iemand wel eens goed naar de kooi gekeken? Naar de achteras? Motorruimte?

Indrukwekkend..en geen resultaat van hele dure race goodies/smijten met geld...maar met vooral BRAINpower =D>

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1292
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma jan 12, 2015 07:55

:thumbs: ...vind het zo bijzonder...dat er nooit foto's van die auto verschijnen - die is echt volgens een specifiek concept gebouwd. En met relatief weinig vermogen gaat die auto zo ontzettend hard!
:mrgreen: volgende weekend, allemaal mensen met hun camera in bosjes en in de tuin van Gerben.
8) zeer mooi opgezette auto.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma jan 12, 2015 08:23

Gewoon als hij komend seizoen SSAR rijdt ipv apegapen bij de motor (ook een kunstwerk overigens) kijken naar wat er in de wielkasten zit. Maar er is ook al meer dan 15 jaar over nagedacht, dingen geprobeerd, getest e.d.
Het begon ooit door een V6 in een 75 TS te hangen, toen gingen de rondetijden op ZV in eerste instantie OMHOOG (ja echt) en toen begon het proces om de auto snel te maken. Onderhand is dat aardig gelukt.
Zelfs mijn auto heeft nog een bijdrage geleverd in het proces, door te vergelijken met de standaard setup kan je soms weer tot nieuwe ideeën komen qua afstelling.

Voor de topicstarter, ik zou me als je van alles kan fabriceren echt beginnen aan de voorkant.
Fusees die niet buigen, en waar je zo n set mega remtangen op zet icm een modern casettelager, onderste en bovenste draagarmen zouden hoog op mijn verlanglijstje staan.
Een mooie lichte veerpootbrug zou ook een aanwinst zijn.

Groet Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Cazzo Super Veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 279
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 15:51
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma jan 12, 2015 10:03

Ben achter begonnen omdat ik een voorbeeld heb van een doorgezette as met remmen buitenboord (van DJ).
Daarnaast geinspireerd door de foto's van de IMSA en Stan.
Denk ook dat de achterkant makkelijker is.
Voorkant komt ook aan de beurt, maar eerst maar eens kijken waar dit toe leidt.
Ga wel ff Gerben bellen...
Forza Scuderia Cazzo Vecchio!!!
75V6/75v6/75TS/75TS/75 1.8
Ook nog gehad; 147 2.0TS/156JTD/166 3.0 24V

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: 75 V6 (ring-)racer

ma jan 12, 2015 23:42

Ben achter begonnen omdat ik een voorbeeld heb van een doorgezette as met remmen buitenboord (van DJ).
Daarnaast geinspireerd door de foto's van de IMSA en Stan.
Denk ook dat de achterkant makkelijker is.
Voorkant komt ook aan de beurt, maar eerst maar eens kijken waar dit toe leidt.
Ga wel ff Gerben bellen...
Een goede race auto bouwen en opzetten begint bij de voorkant! Spendeer daar je tijd en geld aan...daar wordt geremd, gestuurd, daar moet je grip hebben!

De achterkant volgt toch wel...en is een kwestie van verder afstemmen op wat je aan de voorkant gecreëerd hebt.

Het heeft geen enkele zin volgens mij om een achteras met veel grip te creëren als je het aan de voorkant niet maximaal voor elkaar hebt.

Terug naar “Racen - Technisch”