Pagina 1 van 1

Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

Geplaatst: di nov 22, 2011 21:41
door Maurice145
Beste mensen,

Ik ben op dit moment aan het uitzoeken wat er gedaan moet worden om de remballans aan te passen voor mijn 145 trackday bella. Het plan is (omdat abs toch niet echt lekker is op het circuit) om de hele handel te demonteren, nieuwe leidingen binnendoor te leggen, waar vervolgens een remdrukregelaar tussen geplaatst kan worden. Hiermee kan ik de remdruk iets meer naar achteren verplaatsen, waardoor er meer ballans in bij het heftige aanremmen voor bijvoorbeeld de Tarzan.

Het punt is, dat de auto voorlopig gewoon wel op kenteken moet blijven. Dit zou geen punt moeten zijn als de abs computer gedemonteerd is. Waar ik me nu zorgen om maak, is de snelheidsmeter. Persoonlijk boeit dat me niet, maar voor de APK een eis. Nu vraag ik me af, waar wordt de snelheid bij dit model vanaf gemeten, is dat de abs computer?? Of ligt dat ander?

Graag tips!

RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

Geplaatst: di nov 22, 2011 22:19
door giuliettaevo
Snelheidsmeter hoeft niet te werken voor de APK, alleen fysiek aanwezig te zijn... :wink:

En een fietscomputertje voldoet zelfs als je toch iets werkends wilt hebben.

RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

Geplaatst: di nov 22, 2011 23:00
door Maurice145
Oh ik dacht juist dat de snelheid wel moest werken, maar de kilometerteller niet.

Maargoed dan is het probleem eigenlijk al opgelost!

RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

Geplaatst: wo nov 23, 2011 09:42
door WhizzMan
Wordt gewoon van de bak gemeten. Verder slaat CF2 bij mijn weten alleen op het motorblok, je bedoelt vast de facelift, ook bekend als MY99 in ePer.

Uit het grote boek van steekproef-piet:

Artikel 5.2.15: Personenauto's die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

De truuk zit em in de wijze van controleren: De werking en afleesbaarheid wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van een keuringsrapport.

Oom agent kan dus je kenteken en auto in beslag nemen als je rondrijdt met een 145/146 zonder werkende snelheidsmeter, maar het is geen keurpunt. Vroeger wel, ik heb nog wel gezeur gehad omdat de keurmeester de dashboardverlichting niet kon zien.

RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

Geplaatst: wo nov 23, 2011 18:25
door Niels
Die regel is veranderd ;)

Tegenwoordig hoeft de verlchting het niet per se te doen, of deels stuk zijn, en moet de snelheidsmeter alleen aanwezig zijn ;)

RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

Geplaatst: wo nov 23, 2011 20:59
door Martin H
Hoe is de regel voor een van binnenuit verstelbare remdrukregelaar ten aanzien van APK? Ik meende dat dit eigenlijk niet mag.

Re: RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

Geplaatst: do nov 24, 2011 10:40
door WhizzMan
Hoe is de regel voor een van binnenuit verstelbare remdrukregelaar ten aanzien van APK? Ik meende dat dit eigenlijk niet mag.
Ik zie er niets over terug hoor. Ik denk dat je misschien hydraulische handremmen bedoelt? Die worden door sommige keurmeesters gezien als niet genoeg gescheiden van het hoofdremsysteem.

@niels: dat zeggik, Gamma!

RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

Geplaatst: do nov 24, 2011 12:36
door Lunatic
Voor keuringen nooit problemen met regelaars en handremmen. heb dit in 2 auto`s zitten

Re: RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

Geplaatst: do nov 24, 2011 21:08
door Martin H
Hoe is de regel voor een van binnenuit verstelbare remdrukregelaar ten aanzien van APK? Ik meende dat dit eigenlijk niet mag.
Ik zie er niets over terug hoor. Ik denk dat je misschien hydraulische handremmen bedoelt? Die worden door sommige keurmeesters gezien als niet genoeg gescheiden van het hoofdremsysteem.
Nee, ging om het (niet) kunnen verstellen door de bestuurder van de rembalans. Volgens mij kijken ze daarna bij de kentekenkeuring van kitcars. Dat is strenger dan gewoon APK.

Re: RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

Geplaatst: do nov 24, 2011 21:44
door WhizzMan
Hoe is de regel voor een van binnenuit verstelbare remdrukregelaar ten aanzien van APK? Ik meende dat dit eigenlijk niet mag.
Ik zie er niets over terug hoor. Ik denk dat je misschien hydraulische handremmen bedoelt? Die worden door sommige keurmeesters gezien als niet genoeg gescheiden van het hoofdremsysteem.
Nee, ging om het (niet) kunnen verstellen door de bestuurder van de rembalans. Volgens mij kijken ze daarna bij de kentekenkeuring van kitcars. Dat is strenger dan gewoon APK.
Ah, dat zou kunnen. Ik kan me voorstellen dat dat bij een einzelzulassung/SVA-achtige keuring anders is ja.