Maurice145
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:24

Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

di nov 22, 2011 21:41

Beste mensen,

Ik ben op dit moment aan het uitzoeken wat er gedaan moet worden om de remballans aan te passen voor mijn 145 trackday bella. Het plan is (omdat abs toch niet echt lekker is op het circuit) om de hele handel te demonteren, nieuwe leidingen binnendoor te leggen, waar vervolgens een remdrukregelaar tussen geplaatst kan worden. Hiermee kan ik de remdruk iets meer naar achteren verplaatsen, waardoor er meer ballans in bij het heftige aanremmen voor bijvoorbeeld de Tarzan.

Het punt is, dat de auto voorlopig gewoon wel op kenteken moet blijven. Dit zou geen punt moeten zijn als de abs computer gedemonteerd is. Waar ik me nu zorgen om maak, is de snelheidsmeter. Persoonlijk boeit dat me niet, maar voor de APK een eis. Nu vraag ik me af, waar wordt de snelheid bij dit model vanaf gemeten, is dat de abs computer?? Of ligt dat ander?

Graag tips!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

di nov 22, 2011 22:19

Snelheidsmeter hoeft niet te werken voor de APK, alleen fysiek aanwezig te zijn... :wink:

En een fietscomputertje voldoet zelfs als je toch iets werkends wilt hebben.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Maurice145
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:24

RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

di nov 22, 2011 23:00

Oh ik dacht juist dat de snelheid wel moest werken, maar de kilometerteller niet.

Maargoed dan is het probleem eigenlijk al opgelost!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

wo nov 23, 2011 09:42

Wordt gewoon van de bak gemeten. Verder slaat CF2 bij mijn weten alleen op het motorblok, je bedoelt vast de facelift, ook bekend als MY99 in ePer.

Uit het grote boek van steekproef-piet:

Artikel 5.2.15: Personenauto's die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

De truuk zit em in de wijze van controleren: De werking en afleesbaarheid wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van een keuringsrapport.

Oom agent kan dus je kenteken en auto in beslag nemen als je rondrijdt met een 145/146 zonder werkende snelheidsmeter, maar het is geen keurpunt. Vroeger wel, ik heb nog wel gezeur gehad omdat de keurmeester de dashboardverlichting niet kon zien.

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

wo nov 23, 2011 18:25

Die regel is veranderd ;)

Tegenwoordig hoeft de verlchting het niet per se te doen, of deels stuk zijn, en moet de snelheidsmeter alleen aanwezig zijn ;)
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

wo nov 23, 2011 20:59

Hoe is de regel voor een van binnenuit verstelbare remdrukregelaar ten aanzien van APK? Ik meende dat dit eigenlijk niet mag.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

do nov 24, 2011 10:40

Hoe is de regel voor een van binnenuit verstelbare remdrukregelaar ten aanzien van APK? Ik meende dat dit eigenlijk niet mag.
Ik zie er niets over terug hoor. Ik denk dat je misschien hydraulische handremmen bedoelt? Die worden door sommige keurmeesters gezien als niet genoeg gescheiden van het hoofdremsysteem.

@niels: dat zeggik, Gamma!

Gebruikersavatar
Lunatic
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 731
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 22:14
Locatie: Zaamslag..Zeeuws Vlaanderen ¿

RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

do nov 24, 2011 12:36

Voor keuringen nooit problemen met regelaars en handremmen. heb dit in 2 auto`s zitten
No Risk No Fun

159 1750 TBI TI
155 3.0 V6 24V Q2
75 3.0 V6 24V
Giulietta 2.0TS RacerT
Scarb : 4709

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

Re: RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

do nov 24, 2011 21:08

Hoe is de regel voor een van binnenuit verstelbare remdrukregelaar ten aanzien van APK? Ik meende dat dit eigenlijk niet mag.
Ik zie er niets over terug hoor. Ik denk dat je misschien hydraulische handremmen bedoelt? Die worden door sommige keurmeesters gezien als niet genoeg gescheiden van het hoofdremsysteem.
Nee, ging om het (niet) kunnen verstellen door de bestuurder van de rembalans. Volgens mij kijken ze daarna bij de kentekenkeuring van kitcars. Dat is strenger dan gewoon APK.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Rembalans aanpassen CF2 alfa 145

do nov 24, 2011 21:44

Hoe is de regel voor een van binnenuit verstelbare remdrukregelaar ten aanzien van APK? Ik meende dat dit eigenlijk niet mag.
Ik zie er niets over terug hoor. Ik denk dat je misschien hydraulische handremmen bedoelt? Die worden door sommige keurmeesters gezien als niet genoeg gescheiden van het hoofdremsysteem.
Nee, ging om het (niet) kunnen verstellen door de bestuurder van de rembalans. Volgens mij kijken ze daarna bij de kentekenkeuring van kitcars. Dat is strenger dan gewoon APK.
Ah, dat zou kunnen. Ik kan me voorstellen dat dat bij een einzelzulassung/SVA-achtige keuring anders is ja.

Terug naar “Racen - Technisch”