roy loots
Junior Member
Junior Member
Berichten: 79
Lid geworden op: zo okt 26, 2008 17:10
Locatie: schagen

Wie weet iets over een race filter?

wo aug 24, 2011 21:55

Het gaat om het volgende.
Ik ben bezig met een dry sump systeem. Oli koeler heb ik al pomp moet ik nog ..
Maar ik heb ook nog geen oli koeler. Nou zijn er flensen te koop zonder en met termostaat. Waar heb ik een termostaat voor nodig op mijn racef? (het is voor mijn 2 liter guilia met nord blok)

Groetjes RoySprint
Nu..Fiat punto evo.
Squadra bianca Guilia Racer.

roy loots
Junior Member
Junior Member
Berichten: 79
Lid geworden op: zo okt 26, 2008 17:10
Locatie: schagen

RE: Wie weet iets over een race filter?

wo aug 24, 2011 21:56

Sorry type fout ik heb nog geen olie filter
Nu..Fiat punto evo.
Squadra bianca Guilia Racer.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Wie weet iets over een race filter?

do aug 25, 2011 08:15

vraag mij even af waar die dry sump voor nodig is, erg kostbare oplossing die een Nord met decennia racegeschiedenis niet nodig (b)lijkt te hebben.
Leuk om te doen, maar je haalt heel veel problemen aan. Spruell levert mooie platen voor in de carterpan om te zorgen dat de pomp olie blijft houden in lange/snelle bochten en zelfs zonder die voorziening...

Als je alleen gaat racen ermee is een thermostaat wellicht niet nodig nee, hoewel het wel lekker is als een blokje vlot op bedrijfstemperatuur komt. maar dat is persoonlijk. Als je ook veel in de koudere maanden gaat rijden, en instructiedagen gaat doen is een thermostaat overigens wel een aanrader.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
givebuzze
Member
Member
Berichten: 200
Lid geworden op: di jan 04, 2005 13:39
Locatie: Kontich

RE: Wie weet iets over een race filter?

do aug 25, 2011 08:34

Moet vV hier volledig bijtreden. Rij nu een drietal jaar zonder thermostaat (auto is zo opgebouwd), en eigenlijk is het niet zo'n goeie oplossing. Ik zou dit enkel doen als het verder niet lukt.

Wordt vooral tricky bij lange vooropstelling, opwarmronde en dan een lange opstelling op de grid ... mijn koelsysteem is een samenraapsel van stukken en dingen, en tijdens de zomermaanden (je zou het niet denken) heb je toch wel soms warme zonnige dagen, en dan is de temperatuur heel moeilijk te controleren. Dan later op het jaar bv oktober moet je dan op goed geluk beginnen stukken van de grille afplakken om wat temperatuur te houden en zo...

Dus mijn advies, ga hier niet licht over, probeer eerst met thermostaat. Ik zou die enkel eraf halen als je echt met een probleem zit.


Wat betreft dry sump, ik weet niemand bij SI/Challenge die het op een Nord heeft. Misschien zegt dat genoeg?
2x Giulia Nuova 1.6 / 1x Giulia Nuova 1.3 / Ex-Squadra 2.0 / Gehad: 75 1.8ie / 33 1.3s www.bravoracing.be

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

RE: Wie weet iets over een race filter?

do aug 25, 2011 08:34

Voor het bouwen van een ECHT snelle auto zo ik ook dry sump toepassen, en dan het blok zo ver mogleijk naar achter en zo laag mogelijk als de crossmember toelaat (aanpassen).

Ik denk dat je met deze modifcatie echt secondes kan winnen.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Wie weet iets over een race filter?

do aug 25, 2011 09:13

dan ga je wel heel ver modificeren, moet je je schutbord ook naar achter halen want de ruimte om het blok naar achteren te verplaatsen is niet zo heel gek groot, en dat heeft niet zozeer met de traverse te maken.
Betekent een heel forse investering in verbouwen auto, aanpassen motorsteunen, baksteun, aandrijfas, schutbord etc.

Overigens heb ik recent gezien dat je met een goed opegzetten bertone bijna een 50/50 gewichtsverdeling voor achter EN kruislings kan bereiken, en dat zal bij een juul niet heel veel schelen denk ik. dan is alleen blok lager kunnen leggen al heel wat. Formula GT is hier overigens ook mee bezig.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

roy loots
Junior Member
Junior Member
Berichten: 79
Lid geworden op: zo okt 26, 2008 17:10
Locatie: schagen

RE: Wie weet iets over een race filter?

do aug 25, 2011 09:21

Bedankt voor de tips, :D
Ik kwam met de vraag om dat ik een adaptor moet kiezen voor het olie filter,
Je heb ze met termostaat en zonder termostaat. En kwa geld
Iiggen de prijzen ook niet veel uit elkaar.
En ik maak een dry sump systeem omdat ik het als een klein project zie.
Foto,s zullen volgen hoe het word. Zo duur word het niet :wink:
Carter maak ik zelf, het is alleen de pomp die duur zal zijn.
Groetjes RoySprint
Nu..Fiat punto evo.
Squadra bianca Guilia Racer.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Wie weet iets over een race filter?

do aug 25, 2011 09:49

aanpassen cartepan, kan je zelf inderdaad als je aluminium kan lassen, maar vergis je niet in de kosten van het leidingwerk en de aansluitingen, pomp met aandrijving (poelie aanpassen). heb er mooie voorbeelden van gezien, en sterker nog als je het goed uitdenkt en makkelijk verkrijgbaar spul gebruikt is er wellicht nog een markt voor ook..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

roy loots
Junior Member
Junior Member
Berichten: 79
Lid geworden op: zo okt 26, 2008 17:10
Locatie: schagen

RE: Wie weet iets over een race filter?

do aug 25, 2011 10:21

Als het lukt, en ik goed kope onderdelen kan vinden.
Zo als de pomp en slangen en aansluitingen, denk ik ook wel dat er markt voor is,
Voor de poelies en de riemen heb ik al een adresje.

Ik zit er aan te denken om eerst af zuigen van uit het carter naar het olie filter,
Dan daar de olie koeler, en dan naar een oliecarter tank en dan weer naar het olie hoofd kanaal in het blok.
.
Moet eerst deze week even de flens van een carterpan uit tekenen en dan laten uit laseren op het werk.
Als die klaar is zal ik foto,s op het forum plaatsen!

Groetjes RoySprint.
Nu..Fiat punto evo.
Squadra bianca Guilia Racer.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Wie weet iets over een race filter?

do aug 25, 2011 12:07

aanzuigen doe je vanaf je voorraadtank lijkt mij. komt mij voor dat je route niet geheel klopt. Je ""carter"" onder de auto moet heel klein worden, met vanaf daar ik denk liefst meerdere puntne die weer je voorraadtank vullen. Bij de nord met dry sump die ik gezien heb waren er meerdere punten vanaf het "'carter"". even zoeken op Alfa BB, moet minimaal 1 met dry sump te vinden zijn.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

roy loots
Junior Member
Junior Member
Berichten: 79
Lid geworden op: zo okt 26, 2008 17:10
Locatie: schagen

RE: Wie weet iets over een race filter?

do aug 25, 2011 12:26

Je voor raad tank gaat toch naar het hoofd olie kanaal?
Dan gaat het door je blok valt het indderdaat in het kleine bakje onder de carterpan van uit daar gaat het naar een olie filter dan naar de koeler en dan weer naar het voor raad tankje?

Zo klopt de route toch?
Nu..Fiat punto evo.
Squadra bianca Guilia Racer.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Wie weet iets over een race filter?

do aug 25, 2011 12:27

http://lyle.smu.edu/rcam/cpm3v/gtvts/gtvts40.htm dit is een linkje naar opzet van Mike Valant, op de auto die zijn vader gebouwd heeft. blok is TS maar dat maakt voor het principe niet uit. Wat mij opvalt is dat hij het carter dus als dry sump tank gebruikt, wat verder nauwelijks voordeel mbt bv bodemvrijheid of lager leggen blok geeft.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1252
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

RE: Wie weet iets over een race filter?

do aug 25, 2011 19:50

Zou ik hier even op mogen inhaken?

Ik ben ook bezig een oliekoeler te installeren op mijn TS, en wil dit wel met thermostaat gaan doen.
Wel even een vraagje over een olietemperatuurmeter, waar en hoe zou ik deze het beste kunnen aansluiten?
Of bestaan er temperatuur én druk sensoren in 1?

Grtz, Alex
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: RE: Wie weet iets over een race filter?

do aug 25, 2011 20:40

Overigens heb ik recent gezien dat je met een goed opegzetten bertone bijna een 50/50 gewichtsverdeling voor achter EN kruislings kan bereiken
Statisch ja....de winst zitten hem niet in de 50/50 gewichtsverdeling. :roll:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8822
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Wie weet iets over een race filter?

vr aug 26, 2011 00:14

Een dry sump is nog best moeilijk om echt goed te krijgen onder dynamische omstandigheden. Je moet voldoende scavenge pumps op de juiste posities hebben om te garanderen dat je altijd olie aanzuigt. Je moet ook een goede antischuim -en spatplaat fabrieken, want de langsvliegende kruktappen/wangen kunnen de oliehuishouding ook aardig in de war sturen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Terug naar “Racen - Technisch”