Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Nuovo Surfwagon - gaat helaas niet door

ma mar 28, 2011 21:57

Eind vd maand ga ik een harde kale SW koets ophalen bij Arjan.
Van hem heb ik ook een sparco schroefkooi gekocht.

Het idee is om de koets eerst helemaal te verstevigen en door te lassen.
Daarna te spuiten. Ik weet nog niet welke kleur. Nero 601 of Verde Mirto zijn de gedeelde nr1. Antraciet staat op 2, donkerblauw op 3.

De "bolt-on" delen worden eerst op de huidige SW uitgetest.
Hieronder valt vooral de ophanging. Deze wordt vooraan een schroefset, opgebouwd mbv de huidige demper en daar coilover spullen op gelast.
Het is nog even zoeken naar de veer sterktes.
Achteraan maken de slopel sedan veren plaats voor Caravan veren.

Momenteel zit er achter nog koni rood in, dit moet nog geel worden.
Tevens is de panhartstang verstelbaar en zit de boel in de PU (op de onderste langsgeleiders na, die zaten niet in de set...)

Voor de voorzijde ligt PU op de plank, maar daarvoor wil ik eerst de draagarmen laten stralen + coaten of misschien wel brand new kopen.

Motorisch moet er een 1700QV (-'89) blok in komen met andere nokstokken.
Ik moet nog even nadenken hoe ik dit netjes op kenteken ga krijgen (u7 code)

Genoeg bla-bla, foto's!

Gasklep verwarming + carterontluchting pleite:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Voor de koni's van weetikwelkeauto kon ik steeds maar geen oplossing verzinnen.
Normaalgesproken zit er nml een verlenging aan de onderkant waar schroefdraad in zit en zo zet je hem vast.
Bij de mijne is dit niet het geval.
Omdat ze ook veel korter zijn dan originele 33 koni's kon ik ze ook niet mooi spelingvrij opsluiten in de strut. Kan wel, door vast te pikken met lasjes. alleen dan krijg je 'm er nooit meer fatsoenlijk uit (voor revalven bijv).

Die bus had ik al langer in gedachte maar ik was bang voor de hitte ontwikkeling die vrijkomt bij het lassen en ik heb geen idee hoe dik de demper daar is.

Toen kwam ik op het idee de boel vast te tiggen. Dat kan ik zelf niet zo mooi dus ben ik naar de smit gelopen. Deze heeft een mooie dik stuk ronstaal gedraaid en getapt en vervolgens de demper aan de onderzijde iets afgevlakt en toen in de draaibank de demper en de "bus" gecentreerd en vastgepikt.
En toen afgelast.

Mooi hè!

Afbeelding
Afbeelding

Kijken of het mooi past:
Afbeelding

De demper zit dieper gemonteerd dan std koni, tevens kortere+dikkere stang.
Afbeelding

De boel netjes ontroest en in de hammerite gezet (spuitbus):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu de uniball topmounts bestellen 8-)

Eind vd maand ga ik de koets ophalen, yess!
Laatst gewijzigd door Hans33sw op zo jan 22, 2012 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 07:15

Je blok gaat wel ontzettend vervuilen en verslijten zonder die PCV die je er af hebt gehaalt.

Die gasklepverwarming ga je ook nodig hebben om te zorgen dat je gas niet vasvriest op herfstavonden. Het venturi-effect bij je gasklep gaat er voor zorgen dat koele vochtige lucht ijsaanslag gaat geven, ook al is het buiten nog een graad of 5.

Die bout onderin je veerpoot is ook vragen om problemen. Als ie niet dwars door je bodem heen trekt (geen ring er tussen) breekt ie wel af (staalkwaliteit is belabberd).

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 09:31

En om frankalfa maar eens te quoten: "Hammerite is voor tuinhekjes'. En daar heeft-ie gelijk in!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 19:12

Whizz, je ziet dat de poot daar nog geen kleurtje heeft en dat er passen bij staat.
Er komt en andere bout met een schitternd mooie ring en een klodder loctide.
Je weet overigens hoe de koni's std gemonteerd zijn lijkt me?
Nog nooit gehoord dat dat stuk ging.

Er rijden heel wat auto's zonder carterdamp retour systeem of afgedopt.
Niet dat dat wat zegt overigens... Waarom het mij koud laat is vanwege de duur dat dit blok er nog in ligt en de opbrengst in gasrespons die ik nu heb.

Prima tuinhek zo dan :wink:
Had nog een busje staan, zodoende.
Wil je het goed doen dan moet er gestraald worden en gecoat
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 19:21

Er rijden heel wat auto's zonder carterdamp retour systeem of afgedopt.
Welke pakking is er dan als eerst uitgeblazen??

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 20:45

Tering, de toon is wel weer gezet of niet..
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 20:56

Nee, ik waarschuw alleen dat je de carterontluchting niet moet afdoppen, hij gaat echt ergens anders blazen hoor!

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 21:06

Ok, mijn excusses dan michel.

Ik heb de carterontluchting zelf natuurlijk niet afgedopt (is misschien te zie op de foto's), want dat is idd vragen om problemen.
Ik zat er zelf aan te denken om nog een oil catch tankje te monteren. Maar omdat dit blok er wss nog maar een half jaartje in ligt vindt ik het de kosten niet helemaal waard, en wel het geurtje :wink:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 21:08

dat is waar. Bij te hoge carterdruk kan de druk niet goed weg dus de weg van de minste weerstand (keerring achter?)
t is goed bedoelde feedback. oilcathcc tankje kan je ook van een bidon maken (cheap ass oplossing voor een half jaartje?)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 21:22

Dikke kans idd dat je achterste keerring eruit gaat (heb t momenteel bij de 156 na een verstopte carterventilatie :( )

En wat Yuri zegt, Hammerite etc... :lol:

Suc6 met de surfwagon iig,grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 21:59

:arrow:

Afbeelding

:wink:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 22:05

Die koni zit normaal met een fijne schroefdraad die veel groter is op de dop bovenop de poot vast. Dat is nog steviger dan die dikke moer die bovenop de zuigerstang zit. Er zijn hier vast mensen die je zoiets voor kunnen rekenen, inclusief de kwaliteit staal en de krachten die het kan hebben en dergelijke. Je kan wel zeggen dat het "passen" is, maar dat zou ik zelf doen met de spulletjes die ik er uiteindelijk op wil monteren en niet een of andere bout waar je nog geen urinoir mee aan de muur wilt hangen.

Lees ook eens over Positive Carter Ventilation op internet. Het is een heel slim systeem wat prima werkt en wat echt je gasreactie niet nadelig beinvloed.

Hetzelfde geldt voor die verwarming van je gasklephuis. Als je 0.2 KW gebruikt om je inlaatlucht (300 liter per minuut haal je makkelijk) te verwarmen, is het veel. De temperatuursstijging daarvan nihil. De rekenaars hier kunnen je vast voorrekenen hoeveel tiende graad celsius je inlaatlucht opwarmt en hoeveel vermogen je dat zou schelen bij volgas. Ik denk dat het toch zeker een paar Watt gaat zijn, misschien wel meer dan 10. Je gaat echt niet willen dat je gasklep half open vastvriest en je vervolgens een bocht niet haalt en een fijne 30cm dikke eikenhouten versnellingspook gemonteerd krijgt. Je kan nog zo'n fijne kooi in je auto hebben, als je er met de zijkant op gaat, ben je de sjaak. Je open luchtfilter verwarmt je inlaatlucht veel harder dan dit ding. Als je meer vermogen wilt, bouw je die gasklepverwarming lekker terug en zorg je dat je koude lucht aanzuigt ipv die warme lucht onder de motorkap. Dat scheelt je wel maar zo 10 pk bij het stoplicht namelijk.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 22:18

*heeft ook de gasklepverwarming van de 328i afgedopt. En daar heel de winter mee doorgereden zonder enige vorm van problemen..... :roll: *

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8820
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 22:33

Vooruit, een stukje achtergrond over de gasklepverwarming. Om met Koos Spee te spreken: "de wetgever heeft bepaald dat" :lol:

Wat is nu het geval? Een throttle control system mag van de wetgever onder geen enkele omstandigheid toestaan dat de motor bij het loslaten van het gaspedaal/uitschakelen cruise control in een andere stand dan de stationairloop gaat draaien. Bij die omstandigheden hoort ook een temperatuursrange; FMVSS124 (USA regels) geven hier bijvoorbeeld -40 tot +52 graden C aan. Aangezien een autofabrikant zich in dit soort gevallen absoluut geen gedoe kan verantwoorden (Audi 5000, Toyota Prius) wordt hier een zekere mate aan overkill in meegenomen, en daar is een verwarmde gasklep een uitvloeisel van. Ik kan me overigens nauwelijks voorstellen dat een gasklep in ons klimaat door de kou vast zou gaan zitten, maar uitsluiten kun je het nooit 100%. De kans is in ieder geval niet nul. :lol:

Het risico van het verwijderen van de gasklepverwarming lijkt me dan ook redelijk minimaal... maar nu is mijn vraag: wat wín je nou met het verwijderen van de gasklepverwarming? Dit is nou typisch zoiets waar je als bestuurder geen donder van merkt, als je het mij vraagt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: Nuovo Surfwagon

di mar 29, 2011 23:08

Die koni zit normaal met een fijne schroefdraad die veel groter is op de dop bovenop de poot vast. Dat is nog steviger dan die dikke moer die bovenop de zuigerstang zit. Er zijn hier vast mensen die je zoiets voor kunnen rekenen, inclusief de kwaliteit staal en de krachten die het kan hebben en dergelijke. Je kan wel zeggen dat het "passen" is, maar dat zou ik zelf doen met de spulletjes die ik er uiteindelijk op wil monteren en niet een of andere bout waar je nog geen urinoir mee aan de muur wilt hangen.
Goed punt, tenslotte kan dit vervelende gevolgen hebben.
Zal van het m8 draad naar M10 fijn gaan. zo is het origineel

Tja en voor de rest: had verhaaltjes gelezen over verbeterde gasrespons e.d.
Dus gewoon proberen :idea:
En geef toe, die gasklep ziet er zo wel clean uit 8)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Terug naar “Racen - Technisch”