Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

do feb 10, 2011 10:34

Hallo,

Aangezien ik toch verder wil met mijn Alfa 75,
wil ik een laskooi erin laten zetten.
Heeft iemand duidelijke foto's zodat ik
goed kan zien hoe zo'n kooi eruit ziet.
Hiermee bedoel ik de bevestigingen op
de bodem, achterschokbrekers, en
het algehele ontwerp van de kooi.

Een kennis van mij heeft een buigmachine,
en we gaan de kooi zelf maken.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Gr.Antonio
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

do feb 10, 2011 12:29

Neem de giulietta van Joris Groeneveld als voorbeeld Antonio? Daar zit een prachtige en aardig uitgebreide laskooi in (remola).Tussen 'schutbord en achterbank' is een 75 gewoon een giulietta natuurlijk.. :idea:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

do feb 10, 2011 12:37

op de squadra italia site staat de ex Tim de Leeuw 75 ts te koop en dat is ook een van de mooiere voorbeelden ....

AfbeeldingAfbeelding
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

do feb 10, 2011 16:51

La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

do feb 10, 2011 18:55

eisen voor afsteuning en bv staalsoort zijn in de Annexe J van de FIA te vinden (zie Fia.com) ik bedoel dan koudgetrokken staal, wanddiktes en buisdiameter, maten vloerplaten , etc.

Verder staat internet toch redelijk vol met foto`s van interieurs van raceauto`s. En kijk eens op de sites van de diverse kooienbouwers voor inspiratie. Wielhoven, Biesheuvel . Wat gaat er met de auto gedaan worden? slechts zelden is een eigenbouw kooi toegestaan namelijk. trackdays no problemo overigens.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

do feb 10, 2011 20:52

Wat gaat er met de auto gedaan worden? slechts zelden is een eigenbouw kooi toegestaan namelijk. trackdays no problemo overigens.
Ja dat vraag ik me dus af, als je aan de fia eisen voldoet en het kan bewijzen is er niks op tegen.... of zie ik dat verkeerd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

do feb 10, 2011 23:40

er zijn organisaties die wel eens naar een certificaat zouden kunnen vragen. Want bij eigenbouw is het natuurlijk nagenoeg onmogelijk te bewijzen dat de kooi volgens materiaalspecs etc gebouwd is. Een factuurtje materiaal zegt niet dat dat ok in die auto zit. Maar dat is mijn idee hoor. Moet je navragen bij de KNAF hoe dat nu echt zit, liefst dus zwart op wit.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

vr feb 11, 2011 08:27

Je kan volgens mij je kooi achteraf laten keuren. Want een kooi, gebouwd volgens Annexe J zou gewoon toegelaten moeten zijn.
Zo weet ik dat de kooien voor Dakar, van te voren gekeurd worden door iemand van de FIA en eigenbouw gewoon is toegestaan. Mits volgens FIA eisen gebouwd.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Petje 75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 598
Lid geworden op: do dec 30, 2004 16:51

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

vr feb 11, 2011 09:35

Zo weet ik dat de kooien voor Dakar, van te voren gekeurd worden door iemand van de FIA en eigenbouw gewoon is toegestaan. Mits volgens FIA eisen gebouwd
Juist en wie mocht dit jaar bijna niet starten omdat er een hoofdbeschermingsbuis :shock: ontbrak :wink:

Achteraf keuren van eigenbouwkooien is een onbegonnen drama
je moet alle inkooplijsen met maten en specificaties van het staal afgestempeld en wel erbij aanleveren......
je moet kunnen bewijzen dat het gebruikte staal ook daadwerkelijk van deze inkooplijst is(en daar gaat het meestal mis :wink: )
Ook volledig terecht want de gecertificeerde kooienbouwers moeten aan zo veel eisen voldoen en daar dus geld voor betalen dat deze door zo'n keuring van eigenbouwsels wel beschermd zullen worden ( in mijn ogen dus meer dan redelijk wan anders zou zo'n certificaat voor deze proffesionele bouwers geen enkele zin en of meerwaarde hebben)
Voor een trackday/wegauto dus absoluut niet belangrijk maar wil je verder gaan en wedstrijden rijden kun je tegen problemen aanlopen.

Gebruikersavatar
Petje 75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 598
Lid geworden op: do dec 30, 2004 16:51

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

vr feb 11, 2011 09:40

Oja dat vergeet ik eigenlijk nog te zeggen
Een kooi is voor de veiligheid, ik zou daar lekker zo veel mogelijk geld op besparen :?
Hou je meer geld over om de motor te tunen, kun je nog harder en als het dan een keer mis gaat weet je zeker dat echt afgelopen is met de pret ...............

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

vr feb 11, 2011 09:45

Oja dat vergeet ik eigenlijk nog te zeggen
Een kooi is voor de veiligheid, ik zou daar lekker zo veel mogelijk geld op besparen :?
Hou je meer geld over om de motor te tunen, kun je nog harder en als het dan een keer mis gaat weet je zeker dat echt afgelopen is met de pret ...............
+200...

ik vind de risico`s het niet waard. Wat bespaar je op zo`n ding met zelf maken, een 500-750,= of zo ?? Als mij iets gebeurt en ik word arbeidsongeschikt heb ik geen problemen met mijn verzekeraar , want ik kan aantonen alle maatregelen genomen te hebben die er zijn voor mijn eigen veiligheid. En een kooi gebouwd door een erkend kooienbouwer (ook zonder certificaat) maakt mijn discussie op zo`n moment wel even makkelijker.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

vr feb 11, 2011 09:49

Uhhhm er lopen echt wel mensen rond die een kooi kunnen bouwen hoor.
Ik heb een kennis die zeker weten beter last dan 99% van de kooienbouwers, dus met de juiste materialen en volgens de regels een kooi naar mijn wens kan bouwen, die voor mij beter is, dan welke kooi, door wie geleverd dan ook.

Waar ik dus wel bij moet zeggen dat ik op trackdays af en toe dingen zie waarvan ik denk, daar stap ik niet in.

Dus daarom onafhankelijke keuring.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Petje 75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 598
Lid geworden op: do dec 30, 2004 16:51

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

vr feb 11, 2011 10:25

Ik heb nooit gezegd dat er geen mensen rondlopen die kooien kunnen bouwen.
Het gaat erom dat een gecertificeerd kooienbouwer aan eisen moet voldoen waar "kennissen" nooit aan kunnen voldoen omdat ze de benodigde certificaten niet hebben of te zuinig zijn om daar geld aan uit geven om die dan wel te verkrijgen.
Dit verhaal gaat om veiligheid en dat is iets waar je NOOIT op moet bezuinigen maar dat is mijn mening.
Koop ook vooral een goedkope brommerhelm bij een "kennis" op de hoek en zet die op bij een trackday, 3 tikken tegen je eigenbouwkooi en krak, ohh is dat mijn helm of mijn schedel..... :?
De keuring is onafhankelijk en de keurmeesters beschermen terecht de gecertificeerde kooienbouwers bij zo'n keuring

@ GuiliaCorse, ik ben dan ook erg benieuwd naar de kooi in jou blauwe reecert, dat zal een staaltje vakmanschap zijn als ik je woorden zo lees :wink:

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

vr feb 11, 2011 10:45

Martin heeft de kooi van DJ gekocht, niet zelf laten maken.

Gaat mij er ook niet om dat DHZ kooien niet goed zouden zijn. Heb bij ""echte"" kooien ook wel eens laswerk gezien wat ik zelf beter doe. Zijn zat mensen die gelijkwaardige kooien kunnen bouwen inderdaad. maar dat is niet de kern van mijn en petjes betoog...
Waar het mij omgaat is de nasleep wanneer het goed mis gaat... Want dat zijn dingen waar we liever niet aan willen denken maar die gewoon wel realiteit zijn. Elke verzekeraar is er opgebrand uitkering te beperken, dus als ze een weg vinden pakken ze die....

In mijn geval zou zo`n actie waarbij wanneer ik al dan niet permanent arbeidsongeschikt wordt een AOV aan het lange eind gaat trekken omdat ik geen deugelijke kooi (op papier dan) heb laten inbouwen, of dat in ieder geval neit kan aantonen , nogal verstrekkend egevolgen hebben voor mijn gezin en mijzelf. Bijstandsniveau is dan het doembeeld. En dat risico vind ik het niet waard..

Als je geen geld hebt om een deugdelijke auto op te bouwen waar je wel serieuze plannen mee hebt moet je gewoon niet gaan racen of ""racen"". Ga dan postzegels verzamelen of zo...

Ben inmiddels wel benieuwd wat TS er nu allemaal van vindt.. we zijn inmiddels wel aardig off topic aangeland. sorry....
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

vr feb 11, 2011 11:22

:lol: ontaard weer in een volledige discussie, lok het ook uit met deze vraag.

En zie ik mezelf dan weer als een bijzonder geval in deze.
Ik heb zo mijn eigen ideeen over hoe een kooi er uit zou moeten zien.
Niet alleen veiligheid, maar ook stijfheid wil ik dan naar eigen inzicht manipuleren. Een gerenommeerd merk schroef kooi kopen en verbouwen is not done, ook einde certificaat.

Materiaal certificaat, design, lassen en berekeningen zijn voor mij geen probleem.
Een dergelijke kooi laten maken door een erkende bouwer voor mij onbetaalbaar. Terwijl je met de materiaalkosten in de range van de prijs van een schroef kooitje heeeel ver komt.
En mijn auto en een beetje van mijn vrije tijd is wel nog steeds wat waard, als ik de keuring procedure voor een kooi doorloop.
Dus als ik de auto wil verkopen, cq tot een hoger dan trackday niveau met de auto kom.

Daar zit hem voor mij ook juist gedeeltelijk de fun van mijn trackday otto hobby in, het DHZ'en.
Staat even losvan of ik de tijd en moeite er in ga stoppen, maar jullie snappen wel waar ik naartoe wil.
tzt maar eens echt in verdiepen dus.
Laatst gewijzigd door Maurizio op vr feb 11, 2011 11:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Terug naar “Racen - Technisch”