wijn+kit
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 19:40
Locatie: nederhorst den berg

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

ma feb 14, 2011 21:37

Zeker remola?

Daarom is hij nu eindelijk gestopt.
alfetta-turbo racer
gtv-turbodelta racer in opbouw

Gebruikersavatar
Petje 75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 598
Lid geworden op: do dec 30, 2004 16:51

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

ma feb 14, 2011 22:25

nee, kan niet want die had geen knaf licentie :wink:

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

di feb 15, 2011 11:03

Mijn lijst zou er als volgt uitzien:

1. Ad Verkuylen - AV engineering - absoluut top kwaliteit - geen discussie over mogelijk. Prachtige kooien in E30 M3's en Giulia's gezien. Ook de silhouette racer van Bob vd Sluis is door AV gebouwd. Haalt de daklplaat eraf om de kooi strakker in de auto te krijgen en de bovenkant van de buizen af te lassen.
Voor mij de top. Dunne CroMo buis, prachtig gelast.

2-3 Biesheuvel en Wielhoven - beiden extreem veel ervaring en leveren gewoon kwaliteit tegen een hele goede prijs - punt!

Als je een van deze 3 kiest, goed aangeeft wat je wensen zijn, kan het niet misgaan en ook geen gezeur bij KNAF.

En als je dan een keer 8 keer over de kop gaat, 3 vangrails raakt en 20 auto's en je eindigt dan op je dak....dan ben je blij dat je voor 1 van bovenstaande 3 hebt gekozen.

Die 1000 EUR die je had kunnen besparen bij een loodgieter die in zijn vrije tijd ook waterleiding in auto's aanlegt ben je dan gauw vergeten.

En een snelle auto is slimmer ge-engineered dan de kooi...in fact veel van de heel snelle auto's zit gewoon een schroefkooi of eenvoudige laskooi in.

wijn+kit
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 19:40
Locatie: nederhorst den berg

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

wo feb 16, 2011 18:29

Ik zou Jan Buijs van Multi-tech uit Benthuizen er ook bij zetten.
Heeft het vak geleerd bij Verkuylen, is Knaf gecertificeerd.
Klaas van Vuure van Beek autoracing adviseert hem ook.
Ik heb in het verleden heel duur leergeld betaalt, maar bij Jan komt het altijd goed.
alfetta-turbo racer
gtv-turbodelta racer in opbouw

Gebruikersavatar
GTIm
Full Member
Full Member
Berichten: 461
Lid geworden op: wo nov 12, 2008 12:59

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

za feb 19, 2011 17:17

Een uitgebreide kooi zoals in mijn oude 75 waarbij alles aan de kooi is gehangen, dus ook de bak en wattstang-aanhechtingen, door naar de voorpoten, gaat je richting 4000 euro kosten en dan nog niet eens van het lichtere materiaal. Maar dan moet je de rest ook goed aanpakken anders heeft het eigenlijk geen zin. Als je de wagen ooit weer eens wilt verkopen is ie zonder certificaat weinig waard. Ik heb al kopien van mijn kooi gezien [welke door van Wielhoven - Peter Pijp - is gemaakt] en ook was de 75 van Laurens Meijer zo opgezet maar die van mij was het meest uitgebreid. Je zou na de voorpoten nog verder naar voren door kunnen maar als je dan een tik krijgt is alles direct krom. Vond het wel geinig te zien dat anderen dan mijn kooi ook gingen kopieren. 8)
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

saludos
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: di okt 25, 2005 17:09

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

za aug 27, 2011 22:21

Ik zal een stukje objectief proberen te ontzenuwen, zoals ik al ergens anders op het Alfa Forum heb gedaan, als het over rolkooien gaat..

Natuurlijk kan je nogsteeds zelf een kooi maken. Je mag er zelfs mee deelnemen aan evenementen die verreden worden. De KNAF heeft hiervoor het zgn. Eigenbouw-reglement.
Als je zelf bouwt, met het KNAF boek in de hand, dan is er ( officieel) niemand die je kan tegenhouden. Uiteraard heb je dan wel de juiste buizen nodig, een buiger die sterk genoeg is om deze rimpelvrij te buigen, een lasser die weet waar hij het over heeft, maar als je dat allemaal bij de hand hebt, dan lukt het vast wel, MAAAAAAR:
Tijdens ieder evenement staat er een TC-man de rolkooi uitvoerig te controleren, met het laatst bekende reglement in z'n hand. Als het reglement verandert ( en dat doet de Annexe J jaarlijks) dan dien je deze veranderingen door te voeren in je rolkooi, want anders kan de TC-man niet meer zien of je kooi wel volgens de regels is. Ieder jaar aan de laatste regels voldoen kan betekenen dat je kooi vandaag in orde is, maar morgen niet meer. Zo lang er buizen bij moeten, is dat nog tot daar aan toe, maar als de FIA besluit om dikkere buizen voor te schrijven, dan kan je gaan zagen en opnieuw beginnen...

Dát is de rede dat een aantal race-organisatie's een KNAF gecertificeerde rolkooi eisen. Het scheelt enorm veel gekeur, gedoe, discussie's.

Als je een gecertificeerde kooi laat produceren bij een KNAF erkend rolkooifabrikant, dan is je certificaat geldig, voor de rest van het leven van de auto. Dit is onafhankelijk van de veranderende regeltjes.
Bovendien is het certificaat een Internationaal geaccepteerd document, dus als je in Timboektoe wil racen, dan laat je je certificaat zien en mag je rijden. Als er in Timboektoe andere regels zijn voor "Eigenbouw", dan hoop ik dat je een lasapparaat en buizen in je handbagage hebt!

Échte prutsers zijn er niet, onder de KNAF erkende rolkooifabrikanten. Onze Producenten-erkenning verlangt naast materiaal-kennis, kennis mbt regelgeving en apparatuur ook kennis van lassen. Ikzelf ben Norske Veritas-gecertificeerd Fotolasser, dus weet best wel hoe je een buisje aan elkaar krijgt, maar ondanks dát moet ook ik 2x per jaar een aantal proeflasjes maken, die de KNAF laat controleren door een onafhankelijk certificerings-bedrijf. Dit moeten we doen, onder het oog van een controleur, dus kan ik niet door iemand iets laten lassen...

Bovendien, en de heren die racen kunnen dit be-amen: Racen begint bij een body met een rolkooi.. Daarna kan je kiezen welke motor, welke ophanging, wat voor stoel enzovoort. De rolkooi gaat er niet meer uit, deze wissel je niet om voor "een betere", want dan kan je netzogoed opnieuw beginnen... Doe de rolkooi dan ook meteen goed, zodat je later, lekker met een dikkere motor en betere remmen, nogsteeds veilig kan scheuren!

Achteraf certificeren van rolkooien is onmogelijk. De aanvraag certificaat doen we voordat we produceren. Als we hebben geproduceerd, komt er een onafhanlijk certificeringsbedrijf schouwen, deze man controleert dan het ontwerp, ook het laswerk, maar ook de materiaalcertificaten. Als alles voldoet,d an krijgt de kooi een certificaat. Achteraf is niet te controleren welk materiaal is gebruikt en dus geen certificaat.

Lang verhaal, maar als je wil racen, kies dan meteen voor een goeie rolkooi, mét KNAF certificaat en dus gebouwd door een KNAF erkend rolkooifabrikant. Dat kan Biesheuvel zijn, of VA-engineering, Multi-Tech, maar ook kan dat bij mij...Wielhoven, KNAF erkend rolkooifabrikant.

Als je vragen hebt, stel ze gerust! Op flauwekul reageer ik niet, discussie's laat ik meestal op z'n beloop en ik ben geen frequente bezoeker van het forum,, maar als het écht onduidelijk wordt, dan lees ik wel en probeer ik te helpen...

Met vr.gr.,

Peter "Wielhoven"

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

di aug 30, 2011 10:02

Een vraagje over het voorgaande ?

Ik zag vorige week een kooi van een van de bovengenoemde kooi bouwers , van de lassen kreeg ik werkelijk de tranen in mijn ogen (de lasser waarschijnlijk ook , want ik denk dat hij zonder lashelm gelast heeft)
Hoe weet de TC man op een evenement ,of deze lassen wel goed zijn ? zeker omdat de lasser zijn lassen zoe goed mogelijk had proberen weg te slijpen ?
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Robert S
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 20:16
Locatie: Huizen

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

vr nov 25, 2011 18:49

heb van de week mijn 75 bij Gerwin Biesheuvel gebracht.
ben heel erg tevreden met deze kooi. zit er strak en mooi in.
voor foto's zie link

http://rolbeugels.nl/rolbeugels/referentie/44

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

vr nov 25, 2011 19:13

Ziet er netjes uit, alleen waar ga je de gordel omheen doen?

Gebruikersavatar
Robert S
Newbie
Newbie
Berichten: 11
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 20:16
Locatie: Huizen

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

vr nov 25, 2011 21:38

Michel
ik moet even kijken hoe de hoek naar onderste stang is als mijn stoel er in staat.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

vr nov 25, 2011 21:52

Michel
ik moet even kijken hoe de hoek naar onderste stang is als mijn stoel er in staat.
Dat zou ik niet doen. Laat er nog even op de juiste hoogte een buis bij zetten in het linker vak van het achterkruis. Dan kan je de gordels over je schouders horizontaal naar achter laten lopen. Veel beter voor je rug bij een klap.
En gezien de hoeveelheid buizen die je er al in hebt zitten zal dat ook het verschil niet maken qua kosten.

Gr DJ

wijn+kit
Full Member
Full Member
Berichten: 345
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 19:40
Locatie: nederhorst den berg

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

ma nov 28, 2011 20:45

Volgens mij moet er ook nog een kruis of een schuine pijp in het dak.
alfetta-turbo racer
gtv-turbodelta racer in opbouw

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

ma nov 28, 2011 21:37

Volgens de nieuwe regels wel...

Kooi die nu voor mij gemaakt wordt heeft o.a. kruizen in het dak, in de hoofdbeugel, in de deuren, in het deel schuin naar achter, doorgebouwd naar voren en een kruis boven de motor. Plus dat de buis bij de a-stijl dubbel wordt met een rechte pijp. E.e.a. volgens de laatste regels... plaatjes volgen tzt in m'n topic.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

wo dec 07, 2011 10:47

Dat wordt en interessant kooitje Michel!

Gebruikersavatar
Wesley
Full Member
Full Member
Berichten: 269
Lid geworden op: do feb 21, 2008 21:05
Locatie: Enschede

RE: GEZOCHT: foto's van een rolkooi (gelast)

wo dec 07, 2011 14:18

Zal grotendeels worden zoals de mijne? (Op kruis boven motor en kruis schuin naar achter na)
Jij krijgt dus een dubbel kruis achter je? Ik heb slechts een enkele diagonaal en gordelbar. Wel volledig via Fia/Knaf want met certificaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd naar jouw resultaat!

Voor Robert S: Ik zou toch ook overwegen om nog een diagonaal voor de gordels te monteren. Nu je toch nog moet opbouwen is dat het juiste moment :-)

Groeten Wesley

Terug naar “Racen - Technisch”