Pagina 1 van 1

achterveren trans-axle

Geplaatst: za aug 14, 2010 22:22
door stephen
rijd nu met de Alfetta TS met rode AR parts veren, en rode Koni's aan achterzijde.

edit:
- aan voorzijde zitten Bilstein B6 schokbrekers
- casterkogels
- 27mm voorstabi met kogels
- sinds 22/8 GTV6 torsies
-cpl. 5x98 TS onderstel met 45% sper


auto helt nog aardig over, wat is zinvol ?
heb met 75 met stelbare Ron Simons 50kgveren gereden en voelde wel goed in bochten op industrie terrein.

maar is dit ook nog goed en makkelijk te rijden op een track day, denk aan inremmen voor bochten e.d. zonder dat je voor met Coil-overs rijdt?

heb nog rode Koni's liggen waar hulpveren op kunnen, is dit zinvol?

ervaringen van mensen??

RE: achterveren trans-axle

Geplaatst: za aug 14, 2010 22:36
door indy
Je kan voor dempers gaan waarbij je de ingaande slag kunt instellen.

RE: achterveren trans-axle

Geplaatst: za aug 14, 2010 23:33
door brolli21
Mijn mening ken je Stephen ;)

Re: RE: achterveren trans-axle

Geplaatst: zo aug 15, 2010 00:48
door yuri 75 V6
Je kan voor dempers gaan waarbij je de ingaande slag kunt instellen.
Bodyroll los je niet op met dempers, maar met zwaardere veren of (een) dikkere torsiestabilisator(en).

RE: achterveren trans-axle

Geplaatst: ma aug 23, 2010 16:18
door _Pieter_
Aan de achterzijde 50kgf/cm veren en aan de voorkant std torsies is waanzin.
Het gaat erom dat als je radicaal gaat afwijken van wat er standaard onder zit, dat je dat rondom en in gelijke mate doet.
Ook moet je demping in de pas blijven met de veerconstantes die je aanbrengt.

Echter kleine aanpassingen kan je wel doen aan de voor- of achterzijde om de balans wat aan te passen.
Als je achter die rode koni's met hulpveren zou monteren, en aan de voorzijde is alles standaard, creer je net iets meer overstuur wat de meeste transaxles zeer ten goede komt.
De auto wordt er neutraler van, omdat de std setup heel safe is en best wel onderstuurd.

Een alternatief zijn de Alfaholics achterveren die ik een tijd heb gehad, en laatst weer heb doorverkocht.
Dat was precies zo'n aanpassing die het accent verlegt, maar binnen de kaders blijft van standaard (koni) demping en vering.

Succes, Pieter

RE: achterveren trans-axle

Geplaatst: ma aug 23, 2010 16:32
door stephen
begin topic maar aangepast ivm de andere aanpassingen die al aan de auto zijn gedaan in verleden :wink:

rode Koni met hulpveren was geen succes, was 2e hands via MP, voelde niet helemaal lekker, en onder de auto helemaal niet :evil:

voor GTV6 torsies geplaatst, en moet zeggen dat ik baal dat ik dat niet eerder gedaan heb, wat een wereld van verschil zeg \:D/

denk dat ik voorlopig wel tevreden ben, tenzij ik tegen wat leuks aanloop, bv een dikkere voorstabi , en dan de huidige 27mm onder de GTV zetten, ook al zal ik dan eerst de ophanging daarvan verstevigen .

indien achterveren , dan beter 25-30kg hoor ik her en der :-k

RE: achterveren trans-axle

Geplaatst: do aug 26, 2010 19:00
door brolli21
stephen,je hebt met mijn auto gereden,met 50kg veren,en je weet hoe die stuurt ;)

Re: RE: achterveren trans-axle

Geplaatst: vr aug 27, 2010 08:00
door _Pieter_
stephen,je hebt met mijn auto gereden,met 50kg veren,en je weet hoe die stuurt ;)
Voeg daar voor je eigen veiligheid 27mm torsiestaven bij, laat je bilsteins revalven op de nieuwe veren en je gaat echt de bocht om als nooit tevoren.
Nooit meer remmen voor de bochten :D
Je post staat in racers corner.... Dan krijg je ook advies van racers, dat wou je toch? :wink:

RE: achterveren trans-axle

Geplaatst: vr aug 27, 2010 09:12
door stephen
klopt idd. oordeel van heren racers met ervaring zegt het meest, die hebben het vaak al geprobeerd, en die gaan net ff verder dan de meeste wegrijders :wink:

maar kan dus beter pas zwaardere achterveren plaatsen als ik ook de set-up aan de voorkant up-grade, omdat anders de Alfa weleens uit balans kan raken en tricky kan worden op de grens, zoals ik het nu begrijp :wink:

kan wel al met 30kg veren achter beginnen, is dan al stelbaar en bij evt. up-grade voorzijde alleen nog maar 50kg veren aanschaffen.

eerst maar zien hoe het met de huidige set-up rijdt komend weekend in de regen???