TurboMarc
Guru
Guru

Toyo slijtpatroon ..

za aug 14, 2010 19:11

Zo halverwege het seizoen zijn mijn bandjes allen aan de buitenkant van het midden versleten.
Heb ze al wel voor en achter verwisseld. Linkerkant is meer versleten dan rechts, dat is logisch.
Ga ze nu van kant verwisselen zodat de andere helft van de band ook kan slijten..
Is dit normaal voor toyo's of is dit met camber of druk op te lossen :?:

Afbeelding
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

GTIm
Full Member
Full Member

RE: Toyo slijtpatroon ..

zo aug 15, 2010 10:36

Zullen iets te hard staan denk ik. Probeer voor rechts 1.9 en links 1.8 te doen en achter 2.0 beide [Koud uiteraard] bij warm weer en een puntje erbij als het wat kouder is. Of i.i.g. 1 of 2 tiende zachter dan wat je nu hebt. Zorg er ook voor dat je van tijd tot tijd je compressor even ontwatert. Vocht in de lucht van je banden geeft meer uitzetting bij warmte :wink: Laat ook eens de druk opmeten zodra je de pits in komt maar zorg er wel voor dat je die laatste ronde dan ook op snelheid afrond zodra de banden nog goed op temp. zijn. Voor kan je wel duidelijk wat meer camber gebruiken, heb je er al plaatjes tussen gezet op de bevestiging van de onderste draagarm. 3.5 graden wil je wel hebben. Als je de wagen sterk verlaagd hebt zal je caster ook aan de haal zijn, kijk die ook even na en zet hem op d standaard instelling [meen 5gr. negatief] Als je daar de bekende alu tussen plaatjes en uniballs tussen hebt maar de caster stang niet hebt aangepast zal dat lastig zijn bij het insturen. [maar zou je wel meer slijtage moeten hebben op je banden. Als je de achteras iets hebt doorgezet en wat camber hebt gegeven dan zouden ze normaal iets op de buitenkant slijten. Voorbanden moeten echt op de binnekant slijten maar wel op de juiste manier. Als je achterkant listig is kun je met je sporing wat doen. Zou beginnen met 0 sporing en kijken hoe dat gaat met over/onderstuur. Zet je teveel too-spoor dan komt je kont ook sneller om :shock:
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

TurboMarc
Guru
Guru

zo aug 15, 2010 11:09

Ik rij met 1.7 rondom... Als ik ze harder set gaat de auto serieus glijden na een paar rondjes...

Zachter voelt ook niet goed. Kan nog wat met camber en sporing proberen voor..
Scarb# 00072

Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

GTIm
Full Member
Full Member

zo aug 15, 2010 18:13

Dat glijden kan dus komen omdat de wielen te vlak staan. 1.7 is aan de lage kant als je er van uit gaat dat ze 2.5 rondom moeten worden tijdens het racen. Het rubber moet zich wat kunnen zetten in de bocht en daar heb je de camber voor nodig. Voor de onderste draagarmen aan de voorzijde heb je van die camber plaatjes, soort u plaatjes. Gebruik liever een paar dikke dan veel dunne omdat deze er uiteindelijk tussenuit kunnen trillen. Ook goed schoon maken voordat je ze monteert. Zand, roest en troep er tussen kan later zorgen dat het losser komt te zitten. Je zal ook iets langere Bouten moeten gebruiken omdat de originele niet lang genoeg zijn voor de camber toemane. Ik gebruikte die van de 156, de bovenste draagarm bout en die moet je dan iets afzagen, zeker bij de uitlaat. Die bouten hebben nl van die pas-punten erop zitten. In plaats van veel pas-plaatjest zijn er ook afgedraaide bussen. Zelfde als de originele maar dan wat langer. Wellicht dat Prins-Bredevoort je hieraan kan helpen. Je moet echt naar 3 ~3.5 gaan en achter iets van 2.5 maar daarvoor moet de achteras worden doorgezet. Grip in de bochten levert je zoveel tijdwinst op dat dat het verschil maakt. Op het rechte stuk zullen jullie in the 75 cup allemaal ongeveer gelijk rijden maar hoe beter de bochten liggen en hoe harder je uit de bocht komt en dus snelheid hebt, des te betere worden je rondetijden. Mogen jullie ook de bak aanpassen? Of met Coil-Overs rijden? Onderstel is is de sleutel van succes, zeker als jullie motorisch gelijk moeten blijven.

TurboMarc
Guru
Guru

zo aug 15, 2010 20:02

Tim,

Ik rij met doorgezette achteras en ong 3,5 tot 4 graden camber voor.. Wegligging is ook goed, heb een Intrax RSA onderstel met coilovers voor en achter..
Alleen de banden slijten zo..
Kan eens testen en de banden flink harder oppompen.. Maar iedereen heeft weer een ander verhaal over de ideale druk op temperatuur..
Scarb# 00072

Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Toyo slijtpatroon ..

ma aug 16, 2010 01:09

Tim,

Ik rij met doorgezette achteras en ong 3,5 tot 4 graden camber voor.. Wegligging is ook goed, heb een Intrax RSA onderstel met coilovers voor en achter..
Alleen de banden slijten zo..
Kan eens testen en de banden flink harder oppompen.. Maar iedereen heeft weer een ander verhaal over de ideale druk op temperatuur..
Je kan voor een paar tientjes tegenwoordig al een laser-thermometer kopen. Daarmee kan je temperatuurverschil tussen de binnen- en buitenkant van je profiel snel meten. Grote verschillen betekenen foute bandenspanning en/of sporing/camber. Ga wat rondjes goed hard rijden, meet dan onmiddelijk je temperaturen en bepaal aan de hand daarvan of je bandenspanning, sporing of camber aanpassing vereist. Je camber zal vast redelijk goed staan, als je op ongeveer dezelfde waarden zit als wat de meesten gebruiken. Toe of uitspoor, caster en bandenspanning zijn dan kennelijk de factoren waar nog wat te doen valt?

Absolute getalletjes gelden voor andermans auto, niet voor de jouwe met jouw achter het stuur, dus ze zijn leuk als startpunt voor experimenteren, maar geen harde waardes. Bedenk je goed dat aanpassingen van het een, vaak ook weer tot gevolg hebben dat je andere dingen ook weer aan moet passen. Hoe meer je af kan stellen, hoe meer je fout kan doen en hoe complexer en onoverzichtelijker het wordt. Schijf dingen op, inclusief je ervaringen er mee. Je kan het je misschien nu nog herinneren, maar over 3 maanden weet je het niet meer exact wat je nou al weer geprobeerd had en wat er toen niet lekker ging. Beter te veel gegevens dan te weinig in je logboek.

toyo 888
Full Member
Full Member

di aug 17, 2010 17:59

tip van de week !

begin bij 1.6 en het aller makkelijkste is bij binnenkomst en minimaal 5 rondjes tussen de 2.1 en de 2.2. warm
als dit bij warme banden zo is, zit je altijd goed.

Na elke race dag de banden voor naar achter verwisselen en de banden om gooien op de velg.

en dit werkt bij ons al een jaar of 10 .

misschien vertel ik je wel op het circuit wat we er voor druk in doen als ze koud zijn.

Andretti Molletti

wo aug 18, 2010 17:28

Temperatuur zegt veel meer dan druk, maar dan moet je wel weten wat en hoe! Vergeet bv de asfalttemp en wielspin niet. ook de wieldrukken. Op het SSAR wil ik je nog wel s bijpraten en als t lukt in de training wat meten, ok?

GTIm
Full Member
Full Member

do aug 19, 2010 15:50

Ga er iig van uit dat als je met 3,5 ~ 4 graden Camber voor rijd en de slijtage in het midden zit, de banden te hard worden en dus bollen op het middenstuk van je loopvlak! Ik weet niet of je een beetje gooit en smijt op de baan maar als je richting 2:12 ~ 2:10 gaat moet je op je voorbanden de slijtage aan de binnenkant hebben, wil je de juiste grip in de bochten hebben om ze snel, liefts met wat overstuur, wilt nemen. Ga je onder de 2:10 komen dan zal je op dit moment onderstuur moeten gaan krijgen en dat wil je in geen geval.

Heb je de 75 al eens uit gewogen? Wellicht dat je de neus iets wilt laten zakken [of je kont omhoog als ie voor anders te laag mot te staan] om daar meer druk op te krijgen maar rondom een gelijke gewichtsverdeling zou het mooist zijn. Maar, het is net al gezegd, waar de ene mee rijd hoeft niet voor jou te werken, dat zal je toch voor je eigen auto en ristijl moeten gaan zoeken, maar een koude bandenspanning zal voor tussen de 1.7 en 1.9 liggen [links en rechts iets verschil] en achter beide gelijk tussen de 1.9 en 2.1 bij normaal weer.

Slinger
Advanced Member
Advanced Member

do aug 19, 2010 18:43

Ga er iig van uit dat als je met 3,5 ~ 4 graden Camber voor rijd en de slijtage in het midden zit, de banden te hard worden en dus bollen op het middenstuk van je loopvlak! Ik weet niet of je een beetje gooit en smijt op de baan maar als je richting 2:12 ~ 2:10 gaat moet je op je voorbanden de slijtage aan de binnenkant hebben, wil je de juiste grip in de bochten hebben om ze snel, liefts met wat overstuur, wilt nemen. Ga je onder de 2:10 komen dan zal je op dit moment onderstuur moeten gaan krijgen en dat wil je in geen geval.

Heb je de 75 al eens uit gewogen? Wellicht dat je de neus iets wilt laten zakken [of je kont omhoog als ie voor anders te laag mot te staan] om daar meer druk op te krijgen maar rondom een gelijke gewichtsverdeling zou het mooist zijn. Maar, het is net al gezegd, waar de ene mee rijd hoeft niet voor jou te werken, dat zal je toch voor je eigen auto en ristijl moeten gaan zoeken, maar een koude bandenspanning zal voor tussen de 1.7 en 1.9 liggen [links en rechts iets verschil] en achter beide gelijk tussen de 1.9 en 2.1 bij normaal weer.
Is natuurlijk een heel andere auto maar als ik met m'n 33 boven de 1.8 weg ga kom ik met bijna 2.5 terug.
Owning an Alfa Romeo is like having a supermodel as a girlfriend. Yes, she is a bit stupid. Yes, she is expensive but fuck it! She is soo damn HOT !!!
33 16v SW Racer

Andiamo Lesti Fumando Assai
Veni, Vidi, Veloce!

GTIm
Full Member
Full Member

za aug 21, 2010 18:23

Neem aan op je voorwielen. Zou het toch een tiende lager zetten bij het begin en zorgen dat links en recht op hetzelfde eindigen. Op zich voor een relatief lichte auto ben je dan of wel aardig aan het boenen of toch iets te enthousiast camber of ook weer vocht in je banden waardoor de uitzetting wat groter is. Maar als voor jouw het gedrag lekker is, dan niets aan veranderen. :wink:

Slinger
Advanced Member
Advanced Member

za aug 21, 2010 19:32

Neem aan op je voorwielen. Zou het toch een tiende lager zetten bij het begin en zorgen dat links en recht op hetzelfde eindigen. Op zich voor een relatief lichte auto ben je dan of wel aardig aan het boenen of toch iets te enthousiast camber of ook weer vocht in je banden waardoor de uitzetting wat groter is. Maar als voor jouw het gedrag lekker is, dan niets aan veranderen. :wink:
Ik ga normaal weg rond de 1.6 en dan terug met 2.1 dus prima denk ik.
Owning an Alfa Romeo is like having a supermodel as a girlfriend. Yes, she is a bit stupid. Yes, she is expensive but fuck it! She is soo damn HOT !!!
33 16v SW Racer

Andiamo Lesti Fumando Assai
Veni, Vidi, Veloce!

GTIm
Full Member
Full Member

zo aug 22, 2010 04:44

Op zich wel, maar het gaat niet aleen om getallen maar ook hoe je het zelf ervaart. Daarnaast moet je de druk niet vergelijken met straat waarden. Op straat wil je wat meer confort en ga je niet haaks de bochten om. De toyo's zijn wat anders gevormd dan de meeste slicks, ze vallen wat buiten de velg. Zelf vond ik ze wat wiebelig aanvoelen maar je dat toch veel grip ermee. Als ze niet teveel over de rand slijten zou ik het lekker zo houden.

Terug naar “Racen - Technisch”