Pagina 1 van 2

oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie, hoe?

Geplaatst: di mar 02, 2010 20:02
door siegerdehaan89
Gister weer eens heerlijk lopen knallen door de achterhoek en ja hoor, remmen aan de kook........ Remblokken rondom is niet veel meer en olie moet ververst worden....

Wil alles in een keer goed doen, dus achterop nieuwe schijven, geboord/geperforeerd (merk?) met 105 klauwen (heb nieuwe liggen namelijk) met ik denk Carbon Lorraine of Hawk. Voorop ook nieuwe standaard klauwen (heb ze toch) met Carbon Lorraine of Hawk blokken en gewoon de schijven gebruiken die eronder zitten. Rondom goodridge slangen, omdat ik ze heb :roll: ... Dan de olie vervangen door nieuwe Castrol SRF.

Ik denk dat ik de remmerij dan ook erg goed voor elkaar heb. Of toch nog een balans-bar ertussen monteren en leiding naar binnen?

Maar aangezien ik er kenteken op wil houden zit ik met mijn handrem.


Moet ik hier aparte cilinders en brackets voor kopen ofzoiets? Of hoe doen jullie heren racers dat? Ben benieuwd naar de oplossingen!


In een (veel) later stadium wil ik een gecamberde achteras met remmen naar buiten. Maar kwa wegligging gaat de auto nu ver boven wat ik ermee doe, dus het is wel even best zo. :wink:

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: wo mar 03, 2010 08:15
door vV
in jouw geval: gewoon een hydraulische handrem erop. Veel racers hebben geen handrem, soms alleen een klep om de zaak vast te zetten indien gewenst. maar een handrem is niet nodig dus kan eraf, alleen maar gewicht.

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: wo mar 03, 2010 08:17
door GiuliaCorse
Tip met vergrendeling dus goed voor apk en niet te duur.

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: wo mar 03, 2010 08:56
door WhizzMan
Je kan zolang je nog geen nieuwe blokken hebt liggen, ook gewoon de vloeistof vervangen. Dikke kans dat je puur last had van water in de oude vloeistof en dat het eigenlijk wel meeviel.

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: wo mar 03, 2010 09:40
door aso69
minder remmen ook een oplossing

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: wo mar 03, 2010 10:01
door marc7eleven
Heb op mijn QV staalomvlochten remleidingen gemonteerd en een instelbare remdrukverdeler (dus het blokje naast de hoofdremcilinder eraf). De remdrukverdeler is van een renault, zit onder de auto. Staat dus op een vaste waarde. Kun je testen op een remmenbank, of gewoon op straat (wel ff oppassen natuurlijk :D). Er gaat standaard weinig druk naar achteren. Dat kan echt anders. Heb nu een erg goed remmende straatauto, die rustig 5 hele snelle ronden Assen doet.
Wel ff goede blokken eronder, ik heb nu OMP vóór en volgens mij achter pagid (maar da's al lang geleden).

Conversie naar 105 klauwen kan, maar APK technisch ben je langer bezig met een hydraulische handrem etc. En dan heb je nog die remdruk niet goed staan, dus is je probleem nog niet over.

Wat zeer goed mogelijk is dat je achterste klauwen niet of nauwelijks werken, dan gebeurt dus alles vóór....kookt de boel vanzelf een keertje. Dat kan door de klauwen komen (niet of onvoldoende gangbaar) of door de Hoofdremcilinder (zitten 2 cups in die gelijk werken, maar als er een versleten is, merk je dat dus niet (en vaak is dat de achterste), totdat de andere ook weg is, dan heb je dus geen pedaal meer). Dat kan trouwens ook een reden zijn voor het fenomeen 'geen remmen": Olie wordt heet, heter (boven het spruitstuk in de HRC) cups zijn slecht, dan trap je opeens door de cups heen. Mij 2x op het circuit overkomen bij aanremmen voor een hairpin... gelukkig genoeg uitloop (Hockenheim).

Dus: Check Hoofdremcilinder op werking beide cups, liefst vervangen (hoe oud is dat ding al?), check gangbaarheid achterste klauwen, check remdrukverdeler (vaak werkt die niet naar behoren). En niet te zachte remblokken nemen.

Een 75 kan best goed remmen.

En inderdaad 'Wer bremmst, verliert immer'

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: wo mar 03, 2010 20:06
door Theo Romeo
Je uitlaat ter plaatse de rechter remklauw inzwachtelen met van die "isolatieband" is ook een aanrader. Verder zou ik Marc z'n advies opvolgen voor een straat auto.

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: wo mar 03, 2010 20:29
door Michel75
Dat isolatieband heb je net verkocht toch?

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: wo mar 03, 2010 23:19
door siegerdehaan89
yup, en het moet een race auto worden met kenteken om ook op straat te kunnen rijden :)


ik ga alles eens rustig lezen morgen, nu naar bed!

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: vr mar 05, 2010 17:59
door siegerdehaan89
Gelezen Marc,

klinkt erg logisch allemaal en ga serieus jouw verhaal in overweging nemen. Dat de achterkant regelbaar gaat worden. Rem en koppelingscilinders... Tja, weet niet hoe oud maar wilde ze voor de zekerheid idd gaan vervangen. Op circuit krijgt alles veel meer op hun donder dus zal je zien dat het bij race 1 kapot is en ik langs de kant sta... :?




Maar ik denk dat jullie mijn probleem niet begrijpen. Een hydraulische handrem heb ik ook bedacht, maar ik bedoel juist hoe ik mijn schijven geblokkeerd krijg achterop omdat de handremwerking in de klauwen vervalt als ik op 105 klauwen over ga.

Dus, hoe installeer ik aparte klauwen voor de handrem op de klauw achter? Of zijn er andere mogelijkheden? Tja, gangbaar maken van de std remmen maar ik lees overal dat het troep is... :roll:

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: vr mar 05, 2010 18:00
door siegerdehaan89
Gelezen Marc,

klinkt erg logisch allemaal en ga serieus jouw verhaal in overweging nemen. Dat de achterkant regelbaar gaat worden. Rem en koppelingscilinders... Tja, weet niet hoe oud maar wilde ze voor de zekerheid idd gaan vervangen. Op circuit krijgt alles veel meer op hun donder dus zal je zien dat het bij race 1 kapot is en ik langs de kant sta... :?




Maar ik denk dat jullie mijn probleem niet begrijpen. Een hydraulische handrem heb ik ook bedacht, maar ik bedoel juist hoe ik mijn schijven geblokkeerd krijg achterop omdat de handremwerking in de klauwen vervalt als ik op 105 klauwen over ga.

Dus, hoe installeer ik aparte klauwen voor de handrem op de klauw achter? Of zijn er andere mogelijkheden? Tja, gangbaar maken van de std remmen maar ik lees overal dat het troep is... :roll:

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: vr mar 05, 2010 19:23
door giuliettaevo
Op de 105 klauwen sluit je de handrem aan... :w

Je hoeft geen aparte klauwen voor de handrem te hebben dus. :)

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: za mar 06, 2010 03:10
door siegerdehaan89
dus een t-stukje tussen klauw/leiding voor ook de hydraulische handrem? Gaat de vloeistof dan niet via het t-stukje de remleiding in? Apart vloeistof reservoir voor de cilinder van de hydraulische handrem neem ik aan?

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: za mar 06, 2010 10:58
door siegerdehaan89
Heb overigens via de RDW (wat een waardeloze site zeg) de regelgeving APK voor 2010 gedownload en geinstalleerd.


Mijn collega was ervan overtuigd dat 'parkeerrem' en 'voetrem' 2 aparte circuits moeten zijn. Hierover heb ik niets gevonden in de regelgeving.


''Personenauto’s moeten zijn voorzien van een
parkeerrem die op ten minste twee wielen werkt.''

''Terwijl twee wielen zich vrij van de grond of van
de hefinrichting bevinden, wordt de parkeerrem
vast aangetrokken en met behulp van de
vergrendeling in deze stand gehouden, waarna
gecontroleerd wordt of elk van beide wielen wordt
geremd. Bij gebruik van een remtestinrichting
wordt gelijktijdig hierop gecontroleerd.''

''De parkeerrem van personenauto’s, in gebruik
genomen na 30 juni 1967, moet het voertuig op een
helling van 16% in beide richtingen in stilstand
kunnen houden. Hieraan wordt geacht te zijn
voldaan indien de remvertraging, uitgaande van een
aanvangssnelheid van 15 km/h, op een droge of
nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende
weg ten minste 1,2 m/s2 bedraagt en de rem ook in
achterwaartse richting functioneert. Hierbij is het
bepaalde in aanvullende permanente eisen,
hoofdstuk 1, titel 7, afdeling 2 van toepassing.''


Dus, hydro handrem en voetrem maar op een systeem maken dan? :)

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

Geplaatst: za mar 06, 2010 11:01
door giuliettaevo
Kan je hier wel een handvol drift-bmw's aanwijzen die het ook hebben en elk jaar door de apk komen ermee. :wink: