siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie, hoe?

di mar 02, 2010 20:02

Gister weer eens heerlijk lopen knallen door de achterhoek en ja hoor, remmen aan de kook........ Remblokken rondom is niet veel meer en olie moet ververst worden....

Wil alles in een keer goed doen, dus achterop nieuwe schijven, geboord/geperforeerd (merk?) met 105 klauwen (heb nieuwe liggen namelijk) met ik denk Carbon Lorraine of Hawk. Voorop ook nieuwe standaard klauwen (heb ze toch) met Carbon Lorraine of Hawk blokken en gewoon de schijven gebruiken die eronder zitten. Rondom goodridge slangen, omdat ik ze heb :roll: ... Dan de olie vervangen door nieuwe Castrol SRF.

Ik denk dat ik de remmerij dan ook erg goed voor elkaar heb. Of toch nog een balans-bar ertussen monteren en leiding naar binnen?

Maar aangezien ik er kenteken op wil houden zit ik met mijn handrem.

Moet ik hier aparte cilinders en brackets voor kopen ofzoiets? Of hoe doen jullie heren racers dat? Ben benieuwd naar de oplossingen!

In een (veel) later stadium wil ik een gecamberde achteras met remmen naar buiten. Maar kwa wegligging gaat de auto nu ver boven wat ik ermee doe, dus het is wel even best zo. :wink:

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: oa: 105 klauwen achterop de 75 en een handremconversie,

wo mar 03, 2010 08:15

in jouw geval: gewoon een hydraulische handrem erop. Veel racers hebben geen handrem, soms alleen een klep om de zaak vast te zetten indien gewenst. maar een handrem is niet nodig dus kan eraf, alleen maar gewicht.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mar 03, 2010 08:17

Tip met vergrendeling dus goed voor apk en niet te duur.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 03, 2010 08:56

Je kan zolang je nog geen nieuwe blokken hebt liggen, ook gewoon de vloeistof vervangen. Dikke kans dat je puur last had van water in de oude vloeistof en dat het eigenlijk wel meeviel.

aso69
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo mar 03, 2010 09:40

minder remmen ook een oplossing

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 03, 2010 10:01

Heb op mijn QV staalomvlochten remleidingen gemonteerd en een instelbare remdrukverdeler (dus het blokje naast de hoofdremcilinder eraf). De remdrukverdeler is van een renault, zit onder de auto. Staat dus op een vaste waarde. Kun je testen op een remmenbank, of gewoon op straat (wel ff oppassen natuurlijk :D). Er gaat standaard weinig druk naar achteren. Dat kan echt anders. Heb nu een erg goed remmende straatauto, die rustig 5 hele snelle ronden Assen doet.
Wel ff goede blokken eronder, ik heb nu OMP vóór en volgens mij achter pagid (maar da's al lang geleden).

Conversie naar 105 klauwen kan, maar APK technisch ben je langer bezig met een hydraulische handrem etc. En dan heb je nog die remdruk niet goed staan, dus is je probleem nog niet over.

Wat zeer goed mogelijk is dat je achterste klauwen niet of nauwelijks werken, dan gebeurt dus alles vóór....kookt de boel vanzelf een keertje. Dat kan door de klauwen komen (niet of onvoldoende gangbaar) of door de Hoofdremcilinder (zitten 2 cups in die gelijk werken, maar als er een versleten is, merk je dat dus niet (en vaak is dat de achterste), totdat de andere ook weg is, dan heb je dus geen pedaal meer). Dat kan trouwens ook een reden zijn voor het fenomeen 'geen remmen": Olie wordt heet, heter (boven het spruitstuk in de HRC) cups zijn slecht, dan trap je opeens door de cups heen. Mij 2x op het circuit overkomen bij aanremmen voor een hairpin... gelukkig genoeg uitloop (Hockenheim).

Dus: Check Hoofdremcilinder op werking beide cups, liefst vervangen (hoe oud is dat ding al?), check gangbaarheid achterste klauwen, check remdrukverdeler (vaak werkt die niet naar behoren). En niet te zachte remblokken nemen.

Een 75 kan best goed remmen.

En inderdaad 'Wer bremmst, verliert immer'
Alfa romeo: The art of the machine!

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 03, 2010 20:06

Je uitlaat ter plaatse de rechter remklauw inzwachtelen met van die "isolatieband" is ook een aanrader. Verder zou ik Marc z'n advies opvolgen voor een straat auto.
Theo Romeo
Afbeelding

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo mar 03, 2010 20:29

Dat isolatieband heb je net verkocht toch?

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mar 03, 2010 23:19

yup, en het moet een race auto worden met kenteken om ook op straat te kunnen rijden :)

ik ga alles eens rustig lezen morgen, nu naar bed!

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 05, 2010 17:59

Gelezen Marc,

klinkt erg logisch allemaal en ga serieus jouw verhaal in overweging nemen. Dat de achterkant regelbaar gaat worden. Rem en koppelingscilinders... Tja, weet niet hoe oud maar wilde ze voor de zekerheid idd gaan vervangen. Op circuit krijgt alles veel meer op hun donder dus zal je zien dat het bij race 1 kapot is en ik langs de kant sta... :?

Maar ik denk dat jullie mijn probleem niet begrijpen. Een hydraulische handrem heb ik ook bedacht, maar ik bedoel juist hoe ik mijn schijven geblokkeerd krijg achterop omdat de handremwerking in de klauwen vervalt als ik op 105 klauwen over ga.

Dus, hoe installeer ik aparte klauwen voor de handrem op de klauw achter? Of zijn er andere mogelijkheden? Tja, gangbaar maken van de std remmen maar ik lees overal dat het troep is... :roll:

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 05, 2010 18:00

Gelezen Marc,

klinkt erg logisch allemaal en ga serieus jouw verhaal in overweging nemen. Dat de achterkant regelbaar gaat worden. Rem en koppelingscilinders... Tja, weet niet hoe oud maar wilde ze voor de zekerheid idd gaan vervangen. Op circuit krijgt alles veel meer op hun donder dus zal je zien dat het bij race 1 kapot is en ik langs de kant sta... :?

Maar ik denk dat jullie mijn probleem niet begrijpen. Een hydraulische handrem heb ik ook bedacht, maar ik bedoel juist hoe ik mijn schijven geblokkeerd krijg achterop omdat de handremwerking in de klauwen vervalt als ik op 105 klauwen over ga.

Dus, hoe installeer ik aparte klauwen voor de handrem op de klauw achter? Of zijn er andere mogelijkheden? Tja, gangbaar maken van de std remmen maar ik lees overal dat het troep is... :roll:

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 05, 2010 19:23

Op de 105 klauwen sluit je de handrem aan... :w

Je hoeft geen aparte klauwen voor de handrem te hebben dus. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

za mar 06, 2010 03:10

dus een t-stukje tussen klauw/leiding voor ook de hydraulische handrem? Gaat de vloeistof dan niet via het t-stukje de remleiding in? Apart vloeistof reservoir voor de cilinder van de hydraulische handrem neem ik aan?

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

za mar 06, 2010 10:58

Heb overigens via de RDW (wat een waardeloze site zeg) de regelgeving APK voor 2010 gedownload en geinstalleerd.

Mijn collega was ervan overtuigd dat 'parkeerrem' en 'voetrem' 2 aparte circuits moeten zijn. Hierover heb ik niets gevonden in de regelgeving.

''Personenauto’s moeten zijn voorzien van een
parkeerrem die op ten minste twee wielen werkt.''

''Terwijl twee wielen zich vrij van de grond of van
de hefinrichting bevinden, wordt de parkeerrem
vast aangetrokken en met behulp van de
vergrendeling in deze stand gehouden, waarna
gecontroleerd wordt of elk van beide wielen wordt
geremd. Bij gebruik van een remtestinrichting
wordt gelijktijdig hierop gecontroleerd.''

''De parkeerrem van personenauto’s, in gebruik
genomen na 30 juni 1967, moet het voertuig op een
helling van 16% in beide richtingen in stilstand
kunnen houden. Hieraan wordt geacht te zijn
voldaan indien de remvertraging, uitgaande van een
aanvangssnelheid van 15 km/h, op een droge of
nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende
weg ten minste 1,2 m/s2 bedraagt en de rem ook in
achterwaartse richting functioneert. Hierbij is het
bepaalde in aanvullende permanente eisen,
hoofdstuk 1, titel 7, afdeling 2 van toepassing.''

Dus, hydro handrem en voetrem maar op een systeem maken dan? :)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 06, 2010 11:01

Kan je hier wel een handvol drift-bmw's aanwijzen die het ook hebben en elk jaar door de apk komen ermee. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Racen - Technisch”