siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

V6 tank vs TS tank in het kader gewichtsverdeling

di feb 23, 2010 17:53

Hi,

aangezien de reservewielbak eruit gaat wil ik eigenlijk ook mijn tank + pomp + filter ergens anders plaatsen en dan kom je snel uit bij de makkelijkste oplossing: Een V6 tank.

En dat is precies mijn probleem. Ik wil het onder de kofferbodem vrij hebben en de bumper uitzagen zodat de lucht makkelijker onder de auto vandaan kan ivm de remmen/bak. Ook moet er nog gelast worden boven de tank dus hij moet er zowiezo een keer uit.

Maar, aangezien mijn 75 toch gewoon een racertje is/wordt, lijkt het mij een nadelige plek, waar een std. V6 tank gemonteerd is. Want, ipv tussen de wielen staat de grotere/zwaardere tank boven de achteras, dus ''hoog'' gewicht.

In hoeverre geeft dit nadelige effecten in weggedrag? Ik geef dan, als ik toch bezig ben, liever ietsje meer geld uit en dat het goed is, dan half werk en een minder fijn sturende auto te hebben. Daarbij is benzine een vloeistof dus gaat klotsen. Of zitten er schotten in die benzinetanks?

Ben benieuwd naar oplossingen van een ieder!

Dank!

Sieger.

GTIm
Full Member
Full Member

RE: V6 tank vs TS tank in het kader gewichtsverdeling

di feb 23, 2010 18:18

Tja, je kunt hier 2 kanten mee op. De V6 Tank is makkelijker met het reglement, die hoeft dan geen certificaat te hebben als je bv in een wat hogere klasse wilt mee doen. Gebruik je een tank in de achterbak, dan zit je wel aan een safety tank, en niet enkel om dat de regelgeving daar om vraagt, het is bijzonder prettig te hebben mocht er iemand achterop rijden! Nadeel is idd dat je het gewicht omhoog brengt maar ik ga er van uit dat je niet met volle tank gaat rijden. Kun je nog wel van die foam in de tank doen tegen het klotsen. Daartegen kun je het gewicht beter daar hebben dan achter je achteras, hoe meer gewicht naar achteren hoe meer kans op uitbreken in de bocht. Een V6 tank is denk ik de goedkoopste en makkelijkste oplossing.

Je kunt voor het koelen van je remmen [maar gaat meer om het koelen van de bak want als je standaard achter remmen gebruikt doen die toch al niet niet veel] ook pijpen vanaf je deur er naar toe brengen en direct inspectie luikjes voor je remblokken aanbrengen. Het is maar hoe ver je er mee wilt gaan. Remmen gaat met name met je voorwielen en haal de standaard remdruk verdeler er tussen uit en vervang die voor een instelbare. Al geef je volledige druk naar achteren gebeurt er nog steeds niet al te veel. Extreme remmen hoeft ook helemaal niet, die TS type Brembo's zijn prima met de juiste blokken en je schijven blijven dan lekker goedkoop. Overmatig koelen hoeft ook niet direct, remblokken moeten ook wel op bedrijfstemp blijven! Sommigen gebruikte zelfs in de ARC gewoon de 1.8 types enekel schrijf om het allemaal warm te houden, en dat waren niet de langzaamste ! High tech en duur spul ziet er mooi en snel uit maar is enkel van toepassing als alles er ook op afgesteld is, laat je daar niet gek door maken, zonde van het geld, kun je beter aan banden besteden en circuit geld om vaker te rijden!

Succes ermee ....
147 Cup 3.2V6, Bertone GT Veloce Gr. II

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di feb 23, 2010 19:03

Sieger,

Niet moeilijk doen en gewoon een V6 tank erin. Rijd al jaren met z'on ding, toen ik m'n 75TS nog als trackday auto en daily driver gebruikte en ook nu hij full race is geworden. Ook met "al dat" hoge gewicht kan je 75 strak door de bocht.
V6 tk is gewoon het beste compromis tussen veiligheid, betaalbaarheid en wegligging. Bovendien hebben ze ook nog een goede aanzuig dus ook met weinig benzine in de tank geen benz druk probleem.
Precies wat Tim zegt, niet blind staren op goodies maar stop je geld zoveel mogelijk in jezelf, maw veel baan tijd om ervaring op te doen.
En goede banden en remblokken.
Nog wel een opmerking mbt tot V6 tank: plaats een terugslagklepje in de retourleiding zo dicht mogelijk bij de tank. Ter voorkoming dat de hele tank leeg loopt bij een lek in de retourleiding. Dat kan heel vervelend zijn kan ik je uit ervaring vertellen.
Of pas de retour aan zodat deze bovenin de tank uitkomt ipv aan de onderkant.

Gr, DJ

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 24, 2010 20:03

OK duidelijk!!!

Ga ik op zoek naar een V6 tank.

Vooral geld in mezelf stoppen weet ik, maar ik wil gewoon eerst de 75 helemaal naar mijn wens hebben. Daarna vrijrijden dagen doen en licentie halen. Eerst alle spullen op orde, dan gaan we verder............ 8)

TurboMarc
Guru
Guru

do feb 25, 2010 09:07

V6 tank kan je leegrijden, TS tank moet meestal minimaal 25% vol zijn om de voorkomen dat de auto gaat inhouden na de bochten.
Qua wegligging is het iets minder ivm met de plek in de auto, maar is een goedkoop alternatief, rij er zelf al jaren mee 8)
Dus als je niet teveel brandstof meeneemt komt het goed.
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

do feb 25, 2010 09:15

QSP tank monteren, niet echt duur.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 25, 2010 22:02

Ziet er goed uit GC, maar heb inmiddels een zgan V6 tank aangeboden gekregen, dus ook bij mij zal er een V6 tank in gaan op termijn........ :)

:D

Terug naar “Racen - Technisch”