Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

zo jan 10, 2010 19:11

Ben me aan het orienteren naar andere nokkenassen voor een compleet opgebouwd TS race blok. Het toerental waarbij het max. vermogen gehaald wordt ligt heel erg hoog, richting 8000 rpm. Aangezien ik het blok lang heel wil houden, kijk ik naar iets tammere assen waarbij misschien iets topvermogen wordt ingeleverd maar een bredere powerband beschikbaar is.
Iemand aanbevelingen voor het nokprofiel voor zulke nokkenassen of eventueel een kant en klare oplossing van bijvoorbeeld Catcams?
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

zo jan 10, 2010 19:51

Ts op carbs of injectie ??

Je spreekt over een raceblok,dan ga ik er voor het gemak vanuit dat er ook hogere zuigers inzitten
Wat is de compressie en hoeveel is de kop gevlakt ivm. de zuiger-klepspeling (standaard kleppen ??).

Ietsje meer info dan weet ik welke kant ik je op moet sturen. :wink:

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

zo jan 10, 2010 20:11

ik vermoed een ex- Jadbalja blok?
welke nokkenassen zitten er nu in?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

Re: RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

zo jan 10, 2010 20:13

Ts op carbs of injectie ??

Je spreekt over een raceblok,dan ga ik er voor het gemak vanuit dat er ook hogere zuigers inzitten
Wat is de compressie en hoeveel is de kop gevlakt ivm. de zuiger-klepspeling (standaard kleppen ??).

Ietsje meer info dan weet ik welke kant ik je op moet sturen. :wink:
Injectie, throttlebodies, Emerald sturing, gesmede zuigers, speciale drijfstangen, andere klepveren. De kleppen weet ik niet precies, heb de motor nog niet open gehad. Levert op de bank 188 pk bij 7800 rpm.
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

zo jan 10, 2010 20:30

Ts op carbs of injectie ??

Je spreekt over een raceblok,dan ga ik er voor het gemak vanuit dat er ook hogere zuigers inzitten
Wat is de compressie en hoeveel is de kop gevlakt ivm. de zuiger-klepspeling (standaard kleppen ??).

Ietsje meer info dan weet ik welke kant ik je op moet sturen. :wink:
Injectie, throttlebodies, Emerald sturing, gesmede zuigers, speciale drijfstangen, andere klepveren. De kleppen weet ik niet precies, heb de motor nog niet open gehad. Levert op de bank 188 pk bij 7800 rpm.
Is wel een opzet om peekaas bij een hoger toerental te genereren.Ik vrees dat je met andere assen een onwillig blokje krijgt.
Maar deze hoeveelheid toeren met de genoemde interne veranderingen hoeft overigens geen probleem te zijn wbt de levensduur.

Zo te lezen komt het blokje bij Joris Deckers vandaan hier in Essen. Die werkt altijd met emerald.
http://www.motorenrevisie-deckers.be
bel hem eens, krijg je een advies van de motorenbouwer zelf :wink:

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

zo jan 10, 2010 21:02

@Dominic;
De motor is inderdaad opgebouwd bij Deckers, heb wel eens info over de motor opgevraagd, o.a. testruns uitdraaien van de bank maar nooit iets gekregen. Heb de Emerald deels opnieuw moeten laten programmeren daar de correcte ontstekingcurve niet in de computer zat, leverde absoluut niet het vermogen wat eruit moest komen (156 pk). Volgens Deckers levert de motor tijdens de run op hun bank 210 pk...., de laatste gegevens opgeslagen in de Emerald gaven 186pk te zien.
De nokkenassen en de rest van de setup van de motor is ooit gedaan door Kronenburg. De "tuner"waar ik nu de auto af laat stellen is van mening dat het huidige vermogen er ook met andere nokkenassen uit moet komen maar dan met een meer bruikbare powerband. Vandaar mijn vraag.
Theo Romeo
Afbeelding

Andretti Molletti

RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

zo jan 10, 2010 22:21

Meet je lift hoogte dan maar eens op en vergroot die...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

ma jan 11, 2010 07:05

Bij zulke vermogens en toerentallen maken twee of vier graden timing van je nokkenassen al behoorlijk wat pktjes uit. Ik ben bang dat je daar toch mee zult moeten experimenteren om te bepalen wat voor jouw toepassing en dit blok de beste timing gaat zijn.

Houdt er ook rekening mee, dat je bij dit soort niveaus van tuning niet zomaar tammere nokkenassen kan steken. De dynamische compressie wordt dan zo hoog dat je snel last van een pingelende motor gaat krijgen, waardoor je weer veel later moet ontsteken, met als gevolg veel meer vermogensverlies hebt dan je zou willen. Je kunt uiteraard wel wat experimenteren, maar (extreem) bijvoorbeeld standaard nokkenassen gaat gewoon niet werken met HC zuigers.

Zo'n setup is als het goed is een combinatie van een aantal delen die bij elkaar horen. Als je een serieus andere karakteristiek wilt, moet je meestal niet alleen de nokkenassen, maar ook de zuigers wisselen en uiteraard de ECU helemaal opnieuw programmeren.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

ma jan 11, 2010 10:19

@ theo Romeo

Hmmm, je weet dat tuners allergisch zijn om informatie te delen.
Vooral als ze weten dat er een ander aan "hun "motor gaat sleutelen.
Wat ik wel weet is dat dit soort motoren bij Joris rond de 200 pk leveren.
kronenburg heeft de safe side gekozen ,zij wisten ook niet wat er IN de motor zat.dus 186 pk.

Als degene waar je hem nu af laat stellen jou vertelt dat er met een ander soort nokkenas
de powerband uitkomt die jij wilt hebben ,moet je hem die assen laten leveren.Weet je precies waar je met hem staat.

Ik zou die motor oppakken en hem bij de motorenbouwer brengen.Laat hem maar zien dat hij 210 pk gaf.
En hij weet ook wat er in het blok zit.Jouw huidige "tuner"niet.( is ook zo goed als onmogelijk om dan een advies te geven)

just my2cents.

Wil je de andere weg bewandelen dan heb ik nog wel adressen voor je waar je voor een redelijke bedrag nokkenassen kunt laten maken,met keuze uit allerlei profielen
geef maar een gil :wink:

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

ma jan 11, 2010 10:36

ben het met Dominic eens, breng hem naar de bouwer. Dat er wat verlies is (geen nieuw blok meer immers) best maar dit is wel erg veel.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

ma jan 11, 2010 10:51

Vergeet niet dat bv. 5 verschillende rollenbanken ook 5 verschillende vermogens op papier geven. Je moet een bank gebruiken voor afstelwerk en om te zien wat voor "winst" je behaalt. Er zitten behoorlijke verschillen in, zelfs in de proefstanden waar de losse motor op staat. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5576
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

ma jan 11, 2010 11:51

en dat ben ik met Arie eens, het is allemaal relatief. Waar ik trouwens veel meer belangstelling voor heb dan het topvermogen is de koppelkromme. Ligt met die 186 pk misschien wel veel gunstiger . Daarnaast heb ik niet zoveel moeite met topvermogen bij 7800 tpm bij een raceblok wat daarop gebouwd is.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

ma jan 11, 2010 20:33

Even alles op een rijtje;
De motor is ooit opgebouwd bij Kronenburg, volgens de beschikbare info leverde daar de motor "ongeveer" 200 pk. Na problemen met de injectoren is de motor gereviseerd bij Deckers Motoren revisie. Toen ik de auto overnam had de motor slecchts enkele races achter de kiezen en werd geadverteerd met 210 pk en 210 Nm koppel. De motor leverde naar mijn gevoel bij lange na dit vermogen niet. Dit bleek bij een rollenbank sessie deze zomer te kloppen, door een niet correcte mapping van de ontsteking. Deze is opnieuw geladen in de computer, hierna gaf de motor 188 pk bij 7500 (geen 7800 zoals ik eerder aangaf) en 197 Nm bij 5800 rpm. Bij het uitlezen van de Emerald stond hierin vermeld; 186 pk tijdens de laatste testrun..., waarschijnlijk uitgevoerd met de auto bij Emerald in Engeland voor zover ik heb kunnen achterhalen.

De huidge tuner waar ik de auto heb laten rollen heb ik wel vertrouwen in, strooit niet lustig met pk's die er niet zijn of niet te halen zijn. Volgens hem is de motor met een correcte setup van inlaat, uitlaat en nokkenassen goed voor maximaal 195 tot 200 pk.

Zelf had ik het idee dat er wel een beste keuze nokkenas moet zijn, inmiddels zijn er toch al de nodige race TS blokken gebouwd en verwacht niet dat er overal verschillende blokken gebouwd worden. Uiteindelijk zal ik tezamen met de tuner andere nokkenassen uitkiezen en wil best delen wat het geworden is, daar leren we weer allemaal van, toch?

De mate van optimisme van rollenbanken, zoals Arie aangeeft, is ook een factor... Wat is waar?
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

ma jan 11, 2010 21:38

Men meet allemaal aan de wielen en rekent terug naar krukasvermogen vermoed ik, daar kan al gauw een flink verschil in ontstaan.... :?

Jij hebt de auto nu bij de tuner van jouw keuze laten rollen heb ik begrepen? Als je dan gewoon bij diezelfde tuner dingen laat veranderen en opnieuw rolt heb je in ieder geval een redelijk betrouwbaar overzicht van de vermogenswinst (of verlies... :oops: ).

Succes ermee!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Andretti Molletti

RE: Nokkenassen Alfa TS "racemotor"

ma jan 11, 2010 21:46

De koppelkromme (het verloop) en de vermogenskromme geven veel meer info omtrent het achterwege blijven van vermogen.
De mengselsamenstelling is ook erg belangrijk... dus een uitdraai zou echt heel veel meer info geven.

Toch blijft de heel simpele stelregel dat meer vermogen en koppel onderin door een hoger kleplift haalbaar is... je topvermogen neemt dan meestal wat af omdat je duratie minder gekozen wordt.

De rest is leuk, maar wat er in de motor zit is eigenlijk niet zo heel erg belangrijk... door rollen en optimaliseren kun je net zo goed de gewenste resultaten halen. 200pk moet geen serieus probleem zijn met een goede TS.

Terug naar “Racen - Technisch”