Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

Technisch reglement Squadra Italia

ma sep 08, 2008 20:39

Na de race tijdens SSAR ben ik nieuwsgierig geworden naar het technisch reglement van Squadra Italia. Via de dnrt.nl heb ik wel het algemene reglement gevonden met de veiligheidseisen. http://www.dnrt.nl/reglement/DNRT_Alg_2008%20.doc
Maar wat is er technisch toegestaan?

Andretti Molletti

RE: Technisch reglement Squadra Italia

ma sep 08, 2008 21:15

De SI voldoet volledig aan de eisen van de DNRT, geen uitzonderingen en /of afwijkingen.
Voor iedereen om nog eens na te lezen: (ik heb wat dingen weggelaten voor de duidelijkheid.... voor het volledige en enige geldige regelement zie de link in de post hierboven!!)

B. ONDERDEEL VEILIGHEID


Artikel 1.
De hierna genoemde veiligheidsuitrusting is verplicht. De deelnemer is vrij om extra voorzieningen aan te brengen zolang die de werking van de verplichte uitrusting niet vermindert. Tenzij anders aangegeven zijn op voor de deelnemende wagens aan de Zomeravondcompetitie de voorschriften van toepassing, die voor FIA Klassen Groep N, A, B, ST, zijn gepubliceerd in het Knaf Autosportjaarboek 2008 (ASJ).(Annexe J Art. 253)

Bijzondere aandachtspunten: Onder verantwoordelijkheid van de deelnemer dient de wagen zowel wat betreft constructie, als de staat van onderhoud, voor deelname aan het betreffende evenement technisch veilig te zijn.

Artikel 2 - PERSOONLIJKE UITRUSTING
Een goedgekeurde helm is verplicht, op nationaal niveau tenminste keurmerk:
Snell SA 2000; SFI 31.1 A; SFI 31.2 A.BS6658-85 A/FR 9, SA 95, of een helm van hoger niveau.
Een brandvrije race overall met FIA label en in goede staat verkerend, brandwerende sokken, een balaclava en brandvrije handschoenen, brandvrije schoenen en brandwerend ondergoed zijn verplicht.

De TC of wedstrijdleiding kan verlangen dat de persoonlijke uitrusting van een deelnemer voor of tijdens de wedstrijd getoond wordt.

Artikel 3- ROLKOOI
De rolkooi (zie ASJ 2008, pp. 578 e.v.) dient in alle opzichten (model, uitvoering, afsteuning met afsteuningsplaten) tenminste te voldoen aan de voorschriften gepubliceerd in FIA Code Sportif annex J, onder artikel 253 voor de FIA klassen Groep N/A/B/(ST), corresponderend met het (bouw)jaar van de ingeschreven wagen.

Voor wagens met een bouwjaar van vóór 1993 geldt als minimum de FIA voorschriften die in 1993 voor de groepen N/A/B van toepassing waren, die bij de organisatie op te vragen zijn.

Uitvoeringen rolkooi
a. Geconstrueerd overeenkomstig de vereisten genoemd in ASJ 2008, pp. 579 e.v
onder artikel 8.3.1. e.v. (zelfbouw)
b. Gehomologeerd of gecertificeerd door de ASN (KNAF, DMSB, RACB etc)
c. Gehomologeerd door de FIA

Bevestiging rolkooi
Definities
Voetplaat: Plaat gelast aan het einde van een rolbeugel buis die het mogelijk
maakt deze aan aan de carrosserie/chassis te bouten of te lassen, gewoonlijk aan
een versterkingsplaat
Versterkingsplaat: Metalen plaat, bevestigd aan de carrosserie/chassis onder de
voetplaat van de rolbeugel om de belasting beter te verdelen op de
carrosserie/chassis.

Bevestigingspunten van de voor-hoofd-,zijrolbeugels of halve zijrolbeugels
Ieder bevestigingspunt moet voorzien zijn van een versterkingsplaat met een dikte van
tenminste 3 mm.

Iedere voetplaat moet bevestigd worden met tenminste 3 bouten op de stalen
versterkingsplaat met een dikte van tenminste 3 mm en een oppervlakte van minimaal
120 cm2 die aan de carrosserie gelast is. De voetplaat mag ook aan de versterkingsplaat
worden gelast.

In gevallen van afbeelding 253-50 en 253-52 (ASJ pp. 633) is het lassen van de
versterkingsplaat niet noodzakelijk. Bij gebruik van bouten moeten deze een diameter
hebben van tenminste 8 mm, kwaliteit 8.8 of hoger (ISO norm)

Artikel 4 - STOEL EN STOELBEVESTIGING
Een deugdelijke stoel met hoofdsteun FIA keurmerk 8855/1992 of 8855/1999 verplicht. (mits in goede staat mag de gebruiksduurbeperking buiten beschouwing gelaten worden) De stoel moet deugdelijk bevestigd zijn (zie daarvoor ASJ 2008, pp. 585 via minimaal 4 bevestigingspunten, met bouten diameter min. 8 mm, kwaliteit 8.8 (ISO norm) of hoger, en onderplaten van min. 40 cm2 voor elk bevestigingspunt (min. dikte voor staal 3 mm, voor aluminium 5 mm). Voor oudere wagens kan dit betekenen dat op de bodem, over meer dan de gehele breedte van de stoel een schetsplaat moet worden bevestigd.

Artikel 5- VEILIGHEIDSRIEMEN
Verplicht is een 5- of 6 puntsgordel, Fia keurmerk 8854.98 of 8853.98 of hoger.
Voor een goede werking dienen de veiligheidsgordels volgens de voorschriften, (ASJ 2008 pp. 576/577), gemonteerd te zijn! Veiligheidsgordels met losse stiksels, of die gerafeld zijn dan wel vanwege een zware aanrijding beschadigd zijn, zijn onbruikbaar en dienen voor de eigen veiligheid van de gebruiker vervangen te worden. (mits in goede staat mag de gebruiksduurbeperking buiten beschouwing gelaten worden). De rijder dient als hij/zij plaats neemt in de auto eerst de heupriem strak af te stellen en daarna de schouder riemen. Een zgn HANS wordt aanbevolen.

Artikel 6 - SLEEPOGEN

De wagen moet voorzien zijn van een sterk sleepoog aan voor en achterzijde. Het sleepoog dient duidelijk zichtbaar door geel, rood of oranje geschilderd te zijn. De binnen diameter moet minimaal 5 cm zijn. De sleepogen mogen niet uitsteken buiten de contouren van de auto.

Artikel 7 - RAAMNET EN/OF ARMRIEM
Een armriem, bevestigd aan de linker onderarm en aan de knop van de veiligheidsgordel of aan de heupgordel (die voorkomt dat de linker arm buiten de auto kan komen bij een ernstige crash), is verplicht. Het verbinden van de riem met een volledig en snel sluitende klimhaak voor de bergsport is daarbij toegestaan. Bij het gebruik van een correct gemonteerd raamnet (zie ASJ 2008, pp 583/584 mag de armband achterwege gelaten worden.

Artikel 8 - BRANDBLUSSER
Een handblusser van tenminste 2 kg conform artikel 7.3 van het ASJ 2008, pp 577/578 is verplicht en dient uiterst stevig gemonteerd te zijn (bevestiging moet kracht 25 g kunnen doorstaan) door middel van twee metalen banden.

Artikel 9 - LEIDINGEN EN KABELS
Deze dienen van deugdelijk materiaal en in goede staat te zijn. Leidingen die brandstof of hydraulische vloeistof bevatten mogen door het inzittenden compartiment lopen, maar zonder enige koppeling, uitgezonderd bij de brandschotten, overeenkomstig de FIA voorschriften en bij het remcircuit. Leidingen die koelwater of smeerolie bevatten moeten zich buiten het inzittende compartiment bevinden, of met een ijzeren lekvrij omhulsel van het inzittenden compartiment zijn afgeschermd. LETTERLIJK MAG EEN KACHEL NIET!!! ALLEEN INDIEN AFGESLOTEN OMHULSEL ETC ETC

Artikel 10 - DIVERSEN
Buitenspiegels De wagen moet voorzien zijn van een binnen spiegel, linker en rechter buitenspiegel.
Remlichten De remlichten moeten zonder vertraging werken.
Vergrendelingen De motorkap mag tijdens training/race niet los kunnen komen. Bodypins of veren aanbevolen.
Ruiten De voorruit moet van gelaagd glas zijn. (BERTONES EN SUPERTJES!!)
Accu De accu dient deugdelijk bevestigd te zijn en de pluspool dient geïsoleerd te zijn.
Brandschotten Als preventie tegen brand is een brandschot, tussen bagageruimte/interieur en motorruimte / interieur verplicht met lekvrije afdichting. Directe doorgang van vuur vanuit motorruimte of benzinetank mag niet mogelijk zijn.
Rolkooi schuim Delen van de rolkooi waar de rijder bij een crash mee in aanraking kan komen, dienen te worden voorzien van speciaal schuimrubber voor rolkooien o.a. USA–schuim.
Benzinetank Origineel of FT3 1999, FT3,5 of FT5 tank met FIA keur.

Artikel 11 - BRANDSTOF

Uitsluitend reguliere handelsbenzine/ diesel (regulair of rood) is toegestaan.
Het is niet toegestaan aan om welk product dan ook aan de brandstof toe te voegen.

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Technisch reglement Squadra Italia

ma sep 08, 2008 21:36

Maar verder zijn motoren, remmen en onderstellen gewoon vrij? Of is het zo dat, als het niet wordt genoemd dat je het dan niet mag wijzigen?

Andretti Molletti

RE: Technisch reglement Squadra Italia

ma sep 08, 2008 22:05

In principe heeft de SI de insteek gehad zoveel mogelijk rijders bij elkaar te verzamelen en zeg maar een plekje te verdienen onder de vlag van de DNRT.
Uiteindelijk is dit gelukt bij de Volvo's. Door telkens met meerdere Alfa's te komen. Bloed zweet en tranen van de organisatie van het SI. Nu afgelopen jaar loopt het lekker, komen er voldoende racers om een leuk startveld te creeren en een waardig startveld weg te zetten.
Vooral Bartman en Turbomarc hebben er hard aan getrokken in het begin. We hebben (Bartman, TurboMarc, Walter Vv, Bert Smid en ikzelf en in het begin ook nog Reescees) diverse malen vergaderd over klasses regelementen etc etc... Uiteindelijk hadden we één primair doel en dat was VOLLE startvelden. We hebben zelfs de naam gekozen zodat er ook Fiat/Lancia/etc etc mee konden rijden... dus géén Alfa in de naam.
We hebben elle lange discussie gevoerd over "als ik dus een Ferrari koop dan etc etc... maar we dachten dan kom je niet bij ons rijden.. We waren een beetje blij verrast dat er Challenge rijders bij ons kwamen trainen, is tenslotte weer een rijder/starter extra.
Toen we een beetje van de grond kwamen heeft Marc ook een stand bij gehouden en gekeken naar wie de meeste punten scoorde in het seizoen. Daar zaten eigenlijk alleen de "echte" SI rijders bij.. de enkele challenge rijder was er maar één keertje om af te stellen etc...
We zien nu volle startvelden en we hadden afgelopen Assen de luxe in twee velden te starten met de SI :lol: ... ook wel jammer want nu konden wij met onze 75tigs niet tegen de 105jes rijden :wink:
Er zijn geen klasses, er is geen beperking in cc's, alles mag, maarrrrr we hebben de insteek gehad: goedkoop reesen met je Alfaatje! Aansluitend op de DNRT: samen sportief door de bocht.
Volgend jaar moeten we maar eens kijken hoe en wat en voor onszelf misschien aan onderverdeling gaan denken, zonder consessies te moeten doen aan het startveld natuurlijk, want dat is nu lekker groot!!! Tijd voor een afsluitend raceweekend... de 17e oktober en daarna een keertje de winterBBQ :lol:
Dat we met onze Alfa's op de goede weg zijn is zeker, dat we doorgaan ook! Hoe we doorgaan daar zouden we met zijn allen eens gezellig over moeten babbelen/bbq-en.
Dus dat was een lastige vraag ;)
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op ma sep 08, 2008 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Technisch reglement Squadra Italia

ma sep 08, 2008 23:17

Dan heb ik gelijk al wat vragen:

Brandschot tussen baggageruimte en interieur, ook als de kunststoftank onder de auto zit?
Accu dient goed bevestigd te zijn, dus dat hoeft niet in een afgesloten accubak?
Rolkooischuim, is dit altijd nodig en zoja wat voor regels worden daarvoor gehanteerd?
ATl tank met verlopen Fia keur: is dit afkeur voor SI?
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Andretti Molletti

Re: RE: Technisch reglement Squadra Italia

ma sep 08, 2008 23:46

Dan heb ik gelijk al wat vragen:

Brandschot tussen baggageruimte en interieur, ook als de kunststoftank onder de auto zit? Nee dan niet zie oa 147GTA, maar die heeft weer wel brandvertragende bolletjes in de tank!
Accu dient goed bevestigd te zijn, dus dat hoeft niet in een afgesloten accubak? WEL als je hem verplaatst naar BINNEN in de besturdersruimte
Rolkooischuim, is dit altijd nodig en zoja wat voor regels worden daarvoor gehanteerd? Zover IK weet FIA gekeurd schuim!!!!
ATl tank met verlopen Fia keur: is dit afkeur voor SI?... Goeie vraag Volgens mij niet maar de laatste keer deden ze wel moeilijk op assen (DNRT race)

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Technisch reglement Squadra Italia

wo sep 10, 2008 19:23

Ok dank je, maar wat dat schuim betreft, als ik in mijn auto zit in de gordels is het onmogelijk om met de helm een van de buizen te raken, moet er dan toch schuim op en waar?
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Technisch reglement Squadra Italia

wo sep 10, 2008 20:44

Ok dank je, maar wat dat schuim betreft, als ik in mijn auto zit in de gordels is het onmogelijk om met de helm een van de buizen te raken, moet er dan toch schuim op en waar?
De deurbalk bijvoorbeeld, daar kan je met je arm (elleboog) tegenaan komen. Verder hoeft t niet als jij er met je hoofd niet bij kan.

Technische regels omtrent racen zijn altijd aan interpretatie onderhevig.
Zo heeft mijn GTV een kooi conform FIA ontwerp, maar geen certificaat (wellicht ooit wel gehad, wie kan weten) een ook niet de correcte platen onder de voeten. Echter, nog nooit wat over gehoord!

Benzinetank: de DNRT houdt van standaard tanks buiten/onder de auto. Standaard = altijd goed. En is ook het goedkoopst! Vervolgens koop je goedkope staalomvlochten benzineleiding (dat peperdure FIA spul hoeft niet) voor je leidingwerk in de auto. Je auto wordt echt niet afgekeurd als je kachel er nog in zit. Sterker nog, de originele kachel is in veel DNRT eenheidsklasses (E30, Volvo360, Porsche944 Basic) zelfs verplicht!

Qua brandblusser: De mijne heeft geen FIA keur, slechts een mooie houder en een sticker van SPARCO. Wederom, niks aan de hand.

Waar wel naar wordt gekeken is dat je stoel (met verlopen FIA keur) goed vast zit, en dat je 6-puntsgordel met GELDIGE FIA KEUR goed zit op de juiste montageogen. Ze gaan geen cm2's van je onderplaten meten, maar kijken en voelen hoe vast het zit.

Dus als beginnend racer, start met std benzinetank, en zorg dat je stoel en gordels dik voor elkaar zijn.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

RE: Technisch reglement Squadra Italia

wo sep 10, 2008 22:28

Verplicht Fia schuim aan de linkerbovenbalk, en de balk boven-voor je, de Astijl balk en idd de balk die naast je elleboog zit....
zo heb ik het begrepen<< dit is dus lastig iedereen heeft andere ervaringen met de keuring.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Technisch reglement Squadra Italia

do sep 11, 2008 10:26

Verplicht Fia schuim aan de linkerbovenbalk, en de balk boven-voor je, de Astijl balk en idd de balk die naast je elleboog zit....
zo heb ik het begrepen<< dit is dus lastig iedereen heeft andere ervaringen met de keuring.
En ik heb nog een stukje over! :D Is te koop.

Het is voor je eigen gemoedsrust wel fijn om dit spul op de buizen te hebben waar je evt tegenaan kan slaan bij een klap. Zo heb ik het onderop de pijp van de A stijl want als je knie bij een zijdelingse impact tegen de rolkooi aan komt.... Auw!

Maar idd wat Andretti zegt: Regels zijn aan interpretatie onderhevig en iedereen krijgt weer wat anders te horen van soms dezelfde keurmeesters.

Gr, Pieter
SCARB # 4710

Andretti Molletti

RE: Technisch reglement Squadra Italia

zo sep 14, 2008 22:58

En toen was het stil:
Lenz sleutelt zich lens ;)

:lol:

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Technisch reglement Squadra Italia

zo sep 14, 2008 23:25

Ja LENZ heeft gister lekker gesleuteld en vandaag bij de challenge jongens bovenstaande afgekeken.
Of had ik moeten reageren op dat schuim wat pieter te koop heeft?? De racer vraaagt momenteel zoveel geld dat er zelfs nu even niks meer over is voor een stukkie schuim :( ,
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Andretti Molletti

RE: Technisch reglement Squadra Italia

zo sep 14, 2008 23:31

Nee joh geintje, maar wat zeiden de challenge jongens over de plaatsing van het schuim dan????

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Technisch reglement Squadra Italia

ma sep 15, 2008 18:08

Daar heb ik het eigenlijk niet over gehad, maar ze hadden het allemaal
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7045
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Technisch reglement Squadra Italia

ma sep 15, 2008 18:13

grote budgetten he :wink: ... hoeven niet op een metertje meer of minder te kijken. :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Racen - Technisch”