Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 09:26

met je voet op de koppeling en gas geven heeft voor je ingaande asje en alles wat eraan zit weinig zin, at deel komt dan niet op de (gewenste) snelheid van het uitgaande asje (die heel hard draait doordat je wieltjes heel hard aan het draaien zijn),

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 09:28


Gebruikersavatar
Mark Roffelsen
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: di apr 03, 2007 09:41
Locatie: Bennekom

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 09:37

Waarom zeggen diverse mensen mij dan dat het op deze manier zou moeten? Ron Simons heeft bij zijn ring 75's de synchro's eruit gehaald omdat iedereeen ze toch naar de k**te reed en verzocht zijn klanten om zoveel mogelijk tussengas te geven om ervoor te zorgen dat je de versnellingen zonder gekraak kunt inleggen.

Ik vermoed dat je gelijk hebt maar ik denk ook dat je met doubledeclutchen geen wedstrijden wint, het duurt gewoon te lang.. Kennelijk zijn de doelen van double declutchen en sideflippen niet hetzelfde. Je spaart je bak bij sideflippen een beetje en bij double declutchen een beetje boel :?: :D
www.squadra-italia.nl

"Gimme fuel / Gimme fire / Gimme that what I desire!"
"Quench my thirst with gasoline"
(Metallica - Fuel)

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 09:40

En kijk dan eens naar het filmpje, met name de laatste paar seconden.
Heel and toe downshift met double clutch. :shock:
Probeer dat maar eens op racesnelheid, terwijl je vol in de ankers gaat, en zonder tandjes te poetsen...

Genoeg te leren nog :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 09:46

in de tijd dat je remt heb je tijd genoeg om het te doen

die ringetjes sparen door gas geven met je voet op de koppeling werkt (volgens mij) niet doordat je het verschil in snelheid van ingaande draaiende delen en uitgaande draaiende delen niet aanpast

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 13:07

een staand pedaal helpt wel...
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
Alfa155
Full Member
Full Member
Berichten: 382
Lid geworden op: ma okt 10, 2005 10:32
Locatie: Ljouwert

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 13:17

ontkoppelen doe ik meestal met double de clutch.. merk er tegenwoordig weinig meer van aangezien het gewoonte is geworden.. alleen heel and toe met een 155 lukt me slecht ivm de hoogte van de pedalen.

Andretti Molletti

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 15:33

We hebben 3 massas op snelheid:
1)Motor+vliegwiel
2)primaire as
3) uitgaande as verbonden met de wielen.

Stel:
Tijdens het aanremmen voor een bocht willen we van 5 naar 4.
Uitgaande as:De wielen draaien een vast toerental wat door het remmen sterk daalt
Motor draaiet 5000rpm en zakt erg snel doordat we ontkoppelen.
Primaire as doet maar wat, wordt losgekoppeld van de motor (Was 5000rpm en door terugschakelen naar 4 komen we ongeveer op het toerental uit wat de primaire as draait.
Ongeveer is het probleem... de verschillen primaire en uitgaande as worden door de synchro's opgevangen. Omdat een standaard bak sprongen maakt van tegen de 1000rpm is dat best een verschil.
Stel je remt hard.. je smijt hem van 5 in 4... in de korte tijd zakt door het remmen het toerental van de uitgaande as en door het freeweelen het toerental van de primaire as... te synchroniseren 1000 rpm..
Met een standaardbak geen enkel probleem. Je laat vervolgens de koppeling opkomen en hebt twee mogelijkheden, net voor het laten opkomen even een dot gas... daardoor draait het vliegwiel+motor een hoger toerental en zal het compressieremmen minimaal zijn... je maakt dus geen onbalans in je remverhouding. Doe je dat niet dan gaan de aangedreven wielen extra remmen door de compressie=remonbalans.
Dit is m.i. de enige manier om te racen... op straat... start maar een topic in algemeen ;)
Dan kun je ook nog dubbel klutsen... bij het terugschakelen laat je in neutraal de koppeling opkomen en geeft een dot gas.. gevolg: primaire as draait veel toeren.. dan gauw koppeling in en 4 inleggen en volgens mij weer gas geven en dan oplatenkomen... de toerenterugval in de primaire as is nu minder, zelfs negatief waardoor de synchromesh nog maar een paar 100rpm hoeft te synchroniseren.
Wanneer heb je dat nodig: bij grote toerentalverschillen en slechte of geen synchromeshes EN bij grote massa van je primaire as + tandwielen.
Er wordt een godsvermogen uitgegeven aan racers, maar zelden laat men de tandwielen lichter maken. Nwe synchromeshes elk seizoen is ook geen luxe!
Winst is idd dat je niet telkens extra hoeft te koppelen en gassen. Een onbelastte motor gassen is niet goed voor de distributie en drijfstangen. Koppeling slijt ook harder, en je bespaart je synchro's
Dat van het weglaten vbd Synchro's in lesauto's van RS lijkt e tamelijk wazig... er zijn er maar weinig die de toerentallen goed "voetmatig" kunnen synchroniseren, en een beetje synchro heb je echt nodig!!
Ik ben een eigenwijze kl**tviool en dus zeg ik dubbelklutsen is onnodig (en kost alleen maar tijd) met een gesynchroniseerde bak.
Tussengas om de rembalans ivm compressierem op te vangen is meer dan zinvol.

(PS zonder of met slechte synchros, wordt het opschakelen ook lastig, en daar wil je geen tiende verliezen!)

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 16:33

Dré, als je bakolie bloedverziekend heet is, dan doen de syncro's het een stuk minder en druk je gelijk tegen de schakelringen aan (dat is ook het kraken, dat zijn nog niet de tandwielen).
Zolang de olie redelijk blijft, doen de synchro's het aardig. Maar dat duurt bij mij niet veel langer dan 1 a 2 ronden.

En dan heeft het toch wel zin om dan zelf maar die synchroniserende hulp te bieden met een dot tussengas (en dan beter een beetje teveel dan te weinig is mijn idee). Het kost overigens geen tijd, je doet het tijdens het remmen.
Alfa romeo: The art of the machine!

Andretti Molletti

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 16:54

Maar is het dan niet logischer om iets aan die temp te doen, je tandwielen worden dan ook niet optimaal meer gesmeerd, en je zet er wel een giga power op!
Ik snap je techniek wel, maar wil maar zeggen dat als het nodig is, er meer aan de hand is...
Of dat nou temp, versleten of wat dan ook is, het is op te lossen denk ik zo?

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 17:12

Alternatief is een koeler met pomp, net zoals op een SZ...project voor deze winter...

By the way: Deze bakken werden ook gewoon gebruikt voor de EVO's en de groep A gtv's. Ze kunnen wel 400 pk aan.
Alfa romeo: The art of the machine!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 17:34

Hoe ik die onbalans oplos is om tijdens het remmen bij het terugschakelen de koppeling rustig te laten opkomen.
Zo vang ik het compressieremmen rustig op zonder echt onbalans aan te brengen.
Ook 'smijt' ik m niet van 5 naar 4 of van 4 naar 3. Dat hoeft niet want je hebt immers de tijd bij het remmen

Wellicht kan dit omdat ik de luxe heb van een 100% kraakvrije bak en een 2liter ipv een V6?

Met tussengas is doseren kritiek, geef je te veel dan komt je neus juist weer omhoog tijdens het remmen, is precies wat je niet wil.
Dan is ietsjes meer 'duik' bij het op laten komen van de koppeling (geen tussengas dus) echt niet iets waar je seconden kwijt raakt m.i.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 18:16

Ik heb leren rijden(racen) met de Gtv6 2.5, bijgevolg geef ik nog altijd tussengas bij het terugschakelen... :wink:
Heel and toe daarentegen doe'k dan weer niet daar verlies ik't gevoel mee...

Soms stap ik in en zeggen ze me hij kraakt in Xe versnelling en dan merk ik daar niks van...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 18:28

geen profi coureurs hier die hun mening kunnen geven, keb er naast een aantal gezeten en deden het allemaal! en in verschillende auto's

Gebruikersavatar
Mark Roffelsen
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: di apr 03, 2007 09:41
Locatie: Bennekom

Re: RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 20:13

Met tussengas is doseren kritiek, geef je te veel dan komt je neus juist weer omhoog tijdens het remmen, is precies wat je niet wil.


Ware het niet dat bij het op laten komen van je koppeling tijdens een dbldeclutchprocedure de bak in neutraal staat. Je neus komt dan dus niet omhoog.
Ik ben een eigenwijze kl**tviool
Jôh!! :wink: :D dat wisten we nog niet dré! Het siert je overigens dat je niet alles voor zoete koek neemt, slikt of hoe was dat spreekwoord ook es weer.

Als ik de discussie eens mag samenvatten komen we op het volgende uit (discussie mag natuuuuurlijk, daar is dit forum voor):
Sideflippen is voor racen prima geschikt; primair om je auto tijdens het aanremmen niet in onbalans te brengen;
Double declutchen is de beste methode om je mechaniek te ontzien waarbij gezegd kan worden dat het bij een ongesynchroniseerde bak (bijvoorbeeld Dogbak) noodzakelijk is en bij een gesynchroniseerde bak niet (zie ook de link van aso69)

Ik heb net in mijn auto geprobeerd te dbldeclutchen (wat een verschikkelijk woord zeg) en verloor daarbij bijna mijn voorbumper op een drempel :shock: ik ga het wel eens oefenen. Als die kerel in het fillempke van Aso69 het kan kan ik het ook
www.squadra-italia.nl

"Gimme fuel / Gimme fire / Gimme that what I desire!"
"Quench my thirst with gasoline"
(Metallica - Fuel)

Terug naar “Racen - Technisch”