Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Double-clutchen, wie doet het?

wo okt 10, 2007 23:41

Double clutchen, sideflippen, heel & toe. Wie doet dit tijdens het racen?
Het is tijdens mijn racecursus vorig jaar kort behandeld. Te kort om er wat van op te steken eigenlijk en daarbij zijn mijn pedalen dermate onhandig dat het fysiek een vrij lastige toer is.
Nu ik een kleiner stuur heb gaat het wel iets beter, maar de hoogte van de pedalen maakt het dermate lastig dat ik het in het heetst van de strijd niet aan durf.
Ik kom dus in vijf aan bij einde rechte stuk en ga dan via vier naar drie en laat dan als de toeren wat zijn gaan liggen de koppeling langzaam weer opkomen.
De Hugenholtzbocht neem ik vaak maar in drie omdat terug naar twee nogal eens een schuivertje geeft als de koppeling weer opkomt.

Enfin, ik ben dus benieuwd hoeveel mensen dit beheersen en toepassen. En of jullie, behalve de pedalen qua hoogte afstellen, nog tips hebben.
Wil het wel graag onder de knie krijgen. Hoort erbij en spaart de versnellingsbak.

:driving:

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Double-clutchen, wie doet het?

wo okt 10, 2007 23:48

Hi Geert,

Ik doe het ook nog niet. Tussengas wil ik ook graag gebruiken. Na het rechte stuk inderdaad, maar bijvoorbeeld ook bovenop de Hunzerug bij het ingaan van het Scheivlak. Ik heb wel eens een paar meter zijwaarts afgelegd omdat ik de koppeling te heftig op liet komen van vijf naar vier.

Je kunt ook vloeiender rijden. Dat is de grootste winst denk ik.

Volgens mij doet Marc7Eleven het wel concequent... (toch Marc?).
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Double-clutchen, wie doet het?

wo okt 10, 2007 23:51

Volgens mij doet Marc7Eleven het wel concequent... (toch Marc?).
Volgens mij ook, ik schrijf dit dan ook omdat ik NU naar zijn Nurburgringfinale filmpjes zit te kijken en me dat opviel :D

Andretti Molletti

RE: Double-clutchen, wie doet het?

wo okt 10, 2007 23:56

Van vijf naar drie (zonder 4) op het rechte eind, aanremmend naar de tarzan geeft onrust in je auto..
Zelfs de sequentieelbakkenjongens slaan geen versnellingen over om maar balans in de auto te houden. Uitzonderingen daar gelaten..
Double clutchen is leuk als je synchromeshes versleten zijn, maar onnodig met een (redelijk) goede bak. (dubbel is in je neutraal ook ff gasgeven..) Als je remt kun je beter je gehele voet gebruiken om te doseren.
Omgekeerd in de bert wil ik wel eens tussengas geven om de motor aan de praat te houden (tijdens het remmen dan he) en soms ook de twee een beetje te helpen...niet echt in het heetst vd strijd, dan krijgt de motor geen kans om in toeren terug te vallen.
Met de Turbo is het een ander verhaal, daar wil je wel eens remmen en gas geven tegelijk, maar dat is om turbodruk te houden en dus sneller weg te accelereren.
Dus...my 5 cts

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Double-clutchen, wie doet het?

do okt 11, 2007 00:13

Dre, het tussengas wil ik vooral gebruiken om het blokkeren van de achterwielen te voorkomen bij het bruusk op laten komen van de koppeling....
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Double-clutchen, wie doet het?

do okt 11, 2007 16:44

Ik double clutch inderdaad altijd....en Dré, inderdaad met oplaten komen van de koppeling tussen de versnellingen bij het terugschakelen...het is een automatisme...Het is me eerst grondig afgeleerd op de cursus, omdat ik eerst maar eens moest leren remmen (en terecht). Eerste jaar zonder gedaan, daarna maar weer eens geprobeerd.

Maar kraken gebeurt toch nog wel af en toe...maar van 5 naar 3 kan heel erg goed....moet erbij zeggen dat ik op de nurburgring minder tussengas heb gegeven dan normaal .....in race 1 heb ik mijn gaspedaal onder de stop getrapt....dat was heeel apart bij het insturen van de chicane....ik maak er nog wel een filmpje van...en Erik maakt hele goede motoren (een carbs heeft geen toerenbegrenzer)...ik denk dat ie meer dan 8500 tpm draaide toen ik als laatste redmiddel mijn koppeling intrapte (daarna kwam de hoofdstroomschakelaar)...maar je moet wat als je door het grind langs de bandenstapels wilt komen en die auto maar vooruit blijft gaan... Deze winter maar eens even wat aanpassen zodat dat niet meer kan gebeuren...

Maarrre het helpt echt wel dat double clutchen althans bij het terugschakelen (opschakelen onnodig). EN als je heel laat remt voor de tarzan dan is het heel lekker om van 5 naar 3 terug te schakelen en dat kan heel goed, zie filmpje GTO weekend. En 4 naar 2 kan ook heel goed, zie hairpin spa race 2.Sequentieel is een heel ander verhaal. Daar moet je alle versnellinge juist wel door, maar ja, die kraken dan ook niet.
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
newsgroupalfaromeo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: do jan 12, 2006 20:35
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

do okt 11, 2007 19:30

Ik dubbel clutch eigenlijk altijd bij het terugschakelen. Voor m'n gevoel blijft de auto veel rustiger/meer in balans. Hierbij sla ikzelf nooit een versnelling over. Om dubbel clutchen goed onder de knie te krijgen, moet het automatisch gedrag gaan worden, waarbij je dus niet meer hoeft na te denken. Dus niet alleen oefenen op het circuit, maar ook gewoon in je straatauto op weg naar je werk. Op een gegevenmoment zal je merken dat je op het punt komt dat je moet gaan nadenken als je juist een keer niet dubbel clutchend wil terugschakelen. Suc6 ermee!

Andretti Molletti

RE: Double-clutchen, wie doet het?

do okt 11, 2007 20:36

Dubbel klutsen en sideflippen zijn twee verschillende dingen zoals al aan gegeven wordt.
Ik heb sterk het vermoeden dat het toch door elkaar gehaald wordt.

M.i. is dubbel klutsen niet nodig bij een gesynchrooniseerde bak en kost alleen maar tijd. (Theoretisch zou ik je zoek moeten kunnen rijden Marc ;) ;) )
Side flippen heeft idd het tegengaan van de compressie rem als doel, ik geef met de Bert ook altijd wel wat gas als ik terugschakel bij heftige bochten, maar bij de TS (standaard motor) is dat niet echt nodig. Daarnaast is de reactie van de motor ook bepalend.. heb je standaardspul en een zwaar vliegwiel en neen mindere bak, dan kost dat side flippen best tijd..al is het wel de uitkomst om niet te krassen als een gek en de boel nog enigsinds te sparen.
Side flippen zorgt dus dat het motortoerental wat hoger is als je de koppeling ve een ingelegde versnellingsbak laat opkomen
Dubbel klutsen zorgt dat je tijdens het inleggen van een versnelling minimale asverschillen hebt en de synchromesh niet of nauwelijks belast.

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

do okt 11, 2007 21:27

ik doe het altijd (dus ook op straat ) zo:
remmen, koppeling 1x intrappen en uit de versnelling halen, koppeling op, met de zijkant van de remmende voet gasgeven zodat de toeren voor de lagere versnelling passend worden, 2e X koppeling in en gelijk in versnelling lager zetten en koppeling kan nu (als je de juiste toeren maak)direct in een klap omhoog, bij juist "tussengegastte" toeren voel je helemaal nada van de lagere versnelling en ga je dus niet achterstevoren door het terugschakelen
als je van vijf naar twee moet dan door alle versnellingen hetzelfde geintje
heb het ooit geleerd bij de cursus en daarna moest ik het wel altijd doen (versleten syn.in bak )
heb bij verschillende echt snelle mannen gezeten en die deden het allemaal volgens dit principe (alleen hebben die een iets betere uitvoering)
Huub Vermeulen vertelde er altijd bij dat als er iemand met het verhaal kwam dat het met die moderne bakken niet meer nodig was we dat niet moesten geloven. hij zei dan; ''dat zeggen ze omdat ze het niet kunnen''

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Double-clutchen, wie doet het?

do okt 11, 2007 23:10

ik doe het altijd (dus ook op straat ) zo:
remmen, koppeling 1x intrappen en uit de versnelling halen, koppeling op, met de zijkant van de remmende voet gasgeven zodat de toeren voor de lagere versnelling passend worden, 2e X koppeling in en gelijk in versnelling lager zetten en koppeling kan nu (als je de juiste toeren maak)direct in een klap omhoog, bij juist "tussengegastte" toeren voel je helemaal nada van de lagere versnelling en ga je dus niet achterstevoren door het terugschakelen
als je van vijf naar twee moet dan door alle versnellingen hetzelfde geintje
heb het ooit geleerd bij de cursus en daarna moest ik het wel altijd doen (versleten syn.in bak )
heb bij verschillende echt snelle mannen gezeten en die deden het allemaal volgens dit principe (alleen hebben die een iets betere uitvoering)
Huub Vermeulen vertelde er altijd bij dat als er iemand met het verhaal kwam dat het met die moderne bakken niet meer nodig was we dat niet moesten geloven. hij zei dan; ''dat zeggen ze omdat ze het niet kunnen''
Mijn idee! (maar ben geen racer :oops: )
Volgens mij is sideflippen of heel-and-toe-en juist perfect te combineren met doubleDEclutch-en. (wat jij dus eigenlijk beschrijft.) :wink:

Mijn interpretatie:
1. Doubledeclutchen doe je om je bak te sparen en de balans in de auto te houden.
2. Sideflippen/ heel-and-toe-en om te kunnen doubledeclutchen gelijktijdig met remmen. :wink:

Het eerste was bij mij een gewoonte (op straat) geworden, het tweede wilde ik me gaan aanleren................

sideflip doet m.i. niets, als je niet tussendoor de koppeling op laat komen, niets voor de bak of de balans dan. :? (zeg vast wer iets stoms?)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

do okt 11, 2007 23:12

Ok, dus de techniek heb ik dan in ieder geval wel goed en ik ben het nu zoveel mogelijk op straat in de praktijk aan het brengen.
'Wat zit je raar te gassen terwijl je afremt?' hoor ik dan van mijn vriendin naast me :D
Zonder het remmen lukt het wel, maar met remmen nog niet. Te acrobatisch nog, met het hoogteverchil van de pedalen.
Wil dat wel echt gaan oefenen. Los van dat het goed is om te kunnen vind ik het ook erg mooi klinken als je afremt aan het einde van een echt stuk.
Maar dat is uiteraard bijzaak :wink:

Klopt het dat je dan echt blokjes op je pedalen moet zetten of anderzins de hoogte moet verstellen?
Dat is wat ze me op de cursus aanraadde..

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Double-clutchen, wie doet het?

do okt 11, 2007 23:14

sideflip doet m.i. niets, als je niet tussendoor de koppeling op laat komen, niets voor de bak of de balans dan. :? (zeg vast wer iets stoms?)
Nee dat klopt wel volgens mij.
Je moet inderdaad wel de koppeling tussendoor op laten komen.

Gebruikersavatar
newsgroupalfaromeo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 69
Lid geworden op: do jan 12, 2006 20:35
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 08:10

Ikzelf heb eigenlijk nog nooit de pedaalafstand hoeven aan te passen, in de verschillende Alfa's waar ik in heb gereden (race als straat) was de afstand eigenlijk altijd al prima, bij andere merken heb ik wel gemerkt dat de afstand tussen de pedalen en het het hoogteverschil tijdens het remmen het allemaal wat moeilijker maakt. Wat je dan eventueel kunt doen is dan tussengas te geven met de hak van je voet, maar dat vind ik zelf niet echt ideaal.

Gebruikersavatar
aso69
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 720
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:09
Locatie: rotterdam
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 09:00

sommige auto's gaat dat inderdaad goed met de standaard pedaalhoogtes, in sommigen moet je ze aanpassen

je moet inderdaad met het tussengassen wel je hoef van het koppelingspedaal halen anders is er geen koppeling tussen motor en de deeltje die je in je bak net zo snel wil laten draaien als de deeltjes die door je wieltjes aan het draaien gebracht worden en heb je nog steeds hetzelfde effect als bij "gewoon" terugschakelen

Gebruikersavatar
Mark Roffelsen
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: di apr 03, 2007 09:41
Locatie: Bennekom

Re: RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr okt 12, 2007 09:14

sideflip doet m.i. niets, als je niet tussendoor de koppeling op laat komen, niets voor de bak of de balans dan. :? (zeg vast wer iets stoms?)
Nee dat klopt wel volgens mij.
Je moet inderdaad wel de koppeling tussendoor op laten komen.
Dat doe ik juist niet. Kost te veel tijd. Het is de bedoeling om het toerental op het juiste niveau te krijgen voor de versnelling die je nodig hebt om de aankomende bocht te kunnen nemen. dat kan ook als je de koppeling ingetrapt houdt en sideflippend terugschakelt. Ter verduidelijking: Als ik op de tarzan aankom trap ik mijn koppeling (en rem :wink:) in en geef tussengas en leg de vierde versnelling in, houdt de koppeling ingetrapt, geef tussengas en schakel drie in en laat de koppeling opkomen. Van vijf naar drie zoals Marc zegt kan ook, maar zover ben ik nog niet :D. Ik spaart zo mijn synchromeshes en zorg ervoor dat ik geen onbalans in mijn auto krijg. Ik heb 17 juli, 17 augustus en 7 oktober sideflippend gereden en zoals jullie hebben gezien gaat dat prima. @ Geert: zoals al aangegeven gewoon op de openbare weg uitproberen en tijdens een testsessie in je raceauto. Ik ben er in juni mee begonnen en had het vrij snel onder de knie, nadat de eerste paar dagen tegen de voorruit van mijn 159 geplakt zat :wink:
www.squadra-italia.nl

"Gimme fuel / Gimme fire / Gimme that what I desire!"
"Quench my thirst with gasoline"
(Metallica - Fuel)

Terug naar “Racen - Technisch”