pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

RE: Double-clutchen, wie doet het?

ma dec 31, 2007 00:40

Urhmmm, ik zie hem nergens dubbelclutchen? alleen bij het wegrijden lijkt het erop maar daar misschakelde hij gewoon, overkomt de beste!!!?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Gold

Re: RE: Double-clutchen, wie doet het?

ma dec 31, 2007 02:17

Urhmmm, ik zie hem nergens dubbelclutchen? alleen bij het wegrijden lijkt het erop maar daar misschakelde hij gewoon, overkomt de beste!!!?
Hij dubbel ontkoppelt erna, bij ingang van 130R.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Double-clutchen, wie doet het?

di jan 01, 2008 17:34

Nee joh, hij heel-and-toe't alleen ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

vr jan 11, 2008 22:54

alweer een jaar of vijf geleden deed michiel Smits spa in een Squadra in 2.57. elke andere 75 en giulia zat er ongeveer 5 seconden boven. Er is een filmpje van die snelle ronde in omloop. destijds uitgebreid bekeken in de pits.
De wagen had iets van 4 camera's aan boord. Vooruit, achteruit, voeten en stuurwiel waren te zien. Het systeem aan boord liet later digitaal overschakelen tussen de tegelijk opgenomen beelden toe.
Het mooiste is de absolute RUST en geringe stuurbewegingen, het voetenwerk, sideflippend, heelandtoeen, en de hele rustige schakelbewegingen in twee stappen. Nooit kwam de motor boven de 7800 rpm. ik zal dat filmpje niet gauw vergeten. helaas heb ik het niet.
RUST in de auto is een, en verder alles IN STAPPEN doen. Wat je ziet bij straaljagerpiloten en F1 rijders is dat ze tijd uit kunnen rekken. De halve seconde voor zeg vier handelingen kunnen ze mentaal afbreken in zoveel stappen van zoveel milliseconden. En dan hebben ze tijd genoeg om de handelingen zorgvuldig en gepland te verrichten.
Veel oefenen is een ding. Idd ddc ik op straat. Bij mooie bochten sideflip ik.
ik heb destijds mijn racecursus bij paul maaskant gevolgd (prodrive) en kreeg les van Sandor van Es. Sideflippen was de norm. Alles moest in STAPPEN. Rustig insturen, schakelen enz. Rust in de wagen is balans in de wagen. Balans in de wagen is een lage rondetijd.
Rustig sturen is minder weerstand. Lagere rondetijd, behoud van banden.
Rij je op de grens dan heb je balans nodig . Vandaar sideflippen.
links remmen is goed te leren en eenvoudig. Leer het op de kartbaan. Leer het in een automaat (alessandro!!)
Maar links remmen is meer voor de rallyboys.
En remmen: Of je remt voluit, of niet. Rem je voluit, dan zo kort mogelijk. Je bent op het circuit om hard te gaan, niet om te remmen. Dan heb je nog, volgens Hans Deen, waar ik ook les van heb gehad, MEER MINDER remmen. Je remt alleen maar om juist die vertraging te hebben om de lijn ideaal te rijden. Verder nergens om.
En dan heb je nog Rob Slotemaker, (van voor mijn tijd): Beter VIES hard, dan MOOI langzaam...
:wink:
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gold

Re: RE: Double-clutchen, wie doet het?

za jan 12, 2008 00:59

alweer een jaar of vijf geleden deed michiel Smits spa in een Squadra in 2.57. elke andere 75 en giulia zat er ongeveer 5 seconden boven. Er is een filmpje van die snelle ronde in omloop. destijds uitgebreid bekeken in de pits.
De wagen had iets van 4 camera's aan boord. Vooruit, achteruit, voeten en stuurwiel waren te zien. Het systeem aan boord liet later digitaal overschakelen tussen de tegelijk opgenomen beelden toe.
Het mooiste is de absolute RUST en geringe stuurbewegingen, het voetenwerk, sideflippend, heelandtoeen, en de hele rustige schakelbewegingen in twee stappen. Nooit kwam de motor boven de 7800 rpm. ik zal dat filmpje niet gauw vergeten. helaas heb ik het niet.
RUST in de auto is een, en verder alles IN STAPPEN doen. Wat je ziet bij straaljagerpiloten en F1 rijders is dat ze tijd uit kunnen rekken. De halve seconde voor zeg vier handelingen kunnen ze mentaal afbreken in zoveel stappen van zoveel milliseconden. En dan hebben ze tijd genoeg om de handelingen zorgvuldig en gepland te verrichten.
Veel oefenen is een ding. Idd ddc ik op straat. Bij mooie bochten sideflip ik.
ik heb destijds mijn racecursus bij paul maaskant gevolgd (prodrive) en kreeg les van Sandor van Es. Sideflippen was de norm. Alles moest in STAPPEN. Rustig insturen, schakelen enz. Rust in de wagen is balans in de wagen. Balans in de wagen is een lage rondetijd.
Rustig sturen is minder weerstand. Lagere rondetijd, behoud van banden.
Rij je op de grens dan heb je balans nodig . Vandaar sideflippen.
links remmen is goed te leren en eenvoudig. Leer het op de kartbaan. Leer het in een automaat (alessandro!!)
Maar links remmen is meer voor de rallyboys.

En remmen: Of je remt voluit, of niet. Rem je voluit, dan zo kort mogelijk. Je bent op het circuit om hard te gaan, niet om te remmen. Dan heb je nog, volgens Hans Deen, waar ik ook les van heb gehad, MEER MINDER remmen. Je remt alleen maar om juist die vertraging te hebben om de lijn ideaal te rijden. Verder nergens om.
En dan heb je nog Rob Slotemaker, (van voor mijn tijd): Beter VIES hard, dan MOOI langzaam...
:wink:
Goeie analyse. Echter dat of -niet- remmen of -wel- remmen is disputabel. Vooral in de eenzitters wordt vaak gesproken over het frictie principe. (friction circle).
Principe is dat de banden een maximale g kracht om elk as hebben. Dus rem je voluit (in een rechte lijn) worden de banden op maximale retardatie G krachten beladen. Accelereer je voluit, wordt de band max in voorwaartse acceleratie beladen. Stuur je met maximale banden grip in een bocht, krijg je de maximale laterale grip waarde.

Een band kan niet de maximale laterale waarde geven tegelijkertijd met een grip waarde in acceleratie of decelleratie.

In eenzitters zijn de best benoemde coureurs vaak die gene die aan het rand van de frictie circle kunnen blijven rijden. Dus van 100% remmen, niet alle remmen los en -dan- sturen, maar; van 100% remmen naar 80%remmen 20% laterale g, naar 50%remmen 50%laterale g, tot aan 100% laterale G 0% remmen (midden in de bocht), en dezelfde volgorde bij accelereren uit de bocht. Zonder enige banden grip weg te gooien als het ware.

Maar goed, mijn rijkunsten zijn om te huilen. Dit is allemaal maar wat ik heb gehoord.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

za jan 12, 2008 08:57

DAT is MEER MINDER remmen duidelijk omschreven!


Maar wat je daar zegt, kan weer alleen als de wagen in balans is.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Double-clutchen, wie doet het?

ma jan 14, 2008 17:45

links remmen is goed te leren en eenvoudig. Leer het op de kartbaan. Leer het in een automaat (alessandro!!)
Duh, no other way for me hè. :wink: (gasgeven ook met links remember)

Maar, sinds kort schakel ik ook terug met tussengas in de automaat!!!!!!!!!! Houdt de balans beter in de auto en is nog leuk ook. 8)
(nog even oefenen op de juiste dosering)
Heel and toe is voor mij in deze opstelling echter onmogelijk, dan zou ik het gaspedaal toch echt naar links moeten verplaatsen/ bijplaatsen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 551
Lid geworden op: do nov 09, 2006 14:40
Locatie: Ham Belgium

RE: Double-clutchen, wie doet het?

di sep 15, 2009 11:21

www.kmovideo.be/preview/spalap1.html
Past wel bij dit topic denk ik.
Had een electrisch probleem probleem tijdens de start van de qualificatie waardoor ik helemaal op het einde nog net 2 rondjes kon maken met nog niet opgewarmde banden.
Tijdens het geharrewar waren mijn handschoenen kwijtgeraakt, vandaar.

Ciao, Ron.

Gebruikersavatar
Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 500
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:45

RE: Double-clutchen, wie doet het?

di sep 15, 2009 13:52

Misschien heeft er iemand iets aan misschien niet...
Op de MOTOR schakel ik altijd zonder het gas dicht te draaien. Ooit geleerd van een instructeur tijdens een rijopleiding op het circuit.

Terugschakelen doe je door de gasstand precies hetzelfde te laten en dan koppelen en tikkie terug.
Gevolg geen enkele schok tijdens terugschakelen (handig voor de duo).
Geen blokkerend achterwiel.
Terugschakelen naar 1 mogelijk als je zo 60 a 70 km/h rijdt..

Opschakelen:
Voor schakelen 1 mm gas terug nemen. Koppelen en schakelen.

In beide gevallen is het toerental van de motor precies goed op het moment van los laten van de koppeling. En alles schokvrij...
1 Maal gedaan met een ervaren (motorrijdende) duo. Hij moest raden wanneer ik schakelde. Hij hoorde het puur aan het toerental.

Nu snap ik ook wel dat het met een auto iets lastiger is maar toch...

(voor de motorrijders onder ons probeer maar eens)
- Niet meer een 75 V6
- Spider 2.0 T.S. 16v, type 4 (met achterwielaandrijving)
- VFR800i
- V70
- M3

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Double-clutchen, wie doet het?

di sep 15, 2009 17:14

www.kmovideo.be/preview/spalap1.html
Past wel bij dit topic denk ik.
Past zeker hier. 8) Wow, jij kan het echt! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

RSRacing
Newbie
Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: do okt 27, 2005 18:54
Locatie: Nurburgring
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

wo feb 03, 2010 14:17

Iedereen kan hier komen oefenen in onze 75's zonder synchro's (ik heb er een paar die uitermate geschikt zijn)
www.RSRNurburg.com

Ik weet dat het niet meer nodig is met moderne sport auto's want die doen het automatisch zoals onze M3 CSL. Moderne race auto's met sequential versnellingsbakken doen het werk voor je.
Echter old school is het nog steeds nodig. Een sportscar uit de '90 heeft de Hewland of Colotti straight cut non synchro bak. Beheers je dit niet, dan kun je de auto niet rijden. Wij hebben 2 stuks Prosport LMP2 Sportscars met deze bakken.
Voordat ik klanten dit laat proberen moeten ze mij eerst bewijzen dat ze dit beheersen. En hoe kan dat het beste? Precies in een van onze lowbudget 75 ts'en.

Mijn mening uit ervaring.Heel 'n Toe gecombineerd met Double Declutch maakt je uiteindelijk sneller en vooral in de regen met een 'old school' race auto. Het principe is echter ESSENTIEEL wil je een kampioenschap lange afstand race winnen. Anders gaat de boel geheid 'n keer kapot en met 0 punten kom je er niet.
Ik heb 3 of 4 kampioenschappen gewonnen in een ex Group A Alfa Alfetta GTV6 met een colotti box en verschillende races in kevers met boxer motoren (waar het nog belangrijker is om alles goed te 'raken' ivm geen vliegwiel).

Aangezien een 75 behoort tot 'old school', vindt ik dat je dat als rijder feilloos moet beheersen. Wat Marc zegt klopt, je kunt het gewoon op straat oefenen en het moet een soort 2e natuur worden zodat je er niet meer bij nadenkt in de race.

cheers
ron

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Double-clutchen, wie doet het?

di mar 16, 2010 18:30

valt me op, laats reed iemand anders in mijn Berlina. Krijg ik te horen: slechte syncromesh.
Ik : O? Nooit gemerkt eigenlijk. En dat heb ik ook niet want met dubbel clutchen gebruik je eigenlijk de syncro niet. Met het tussengas zet je beide tandwielassen op dezelfde snelheid!
(of zeg ik het nou verkeerd? ) Mijn auto schakelt, voor mij, als boter!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4150
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Double-clutchen, wie doet het?

di mar 16, 2010 19:16

Niet alleen bij tussengas, koppeling even in vrij op laten komen...
Met tussengas alleen wil het schakelen bij normale gesynchroniseerde bakken wel vaak beter gaan, dus dat klopt wel inderdaad!
Maar dat is niet hett echte "dubbel-koppelen".

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: RE: Double-clutchen, wie doet het?

di mar 16, 2010 21:59

Misschien heeft er iemand iets aan misschien niet...
Op de MOTOR schakel ik altijd zonder het gas dicht te draaien. Ooit geleerd van een instructeur tijdens een rijopleiding op het circuit.

Terugschakelen doe je door de gasstand precies hetzelfde te laten en dan koppelen en tikkie terug.
Gevolg geen enkele schok tijdens terugschakelen (handig voor de duo).
Geen blokkerend achterwiel.
Terugschakelen naar 1 mogelijk als je zo 60 a 70 km/h rijdt..

Opschakelen:
Voor schakelen 1 mm gas terug nemen. Koppelen en schakelen.

In beide gevallen is het toerental van de motor precies goed op het moment van los laten van de koppeling. En alles schokvrij...
1 Maal gedaan met een ervaren (motorrijdende) duo. Hij moest raden wanneer ik schakelde. Hij hoorde het puur aan het toerental.

Nu snap ik ook wel dat het met een auto iets lastiger is maar toch...

(voor de motorrijders onder ons probeer maar eens)
Mn kreidler is misschien niet een hele zware fiets(9 hele Pktjes),maar omdat ik met een binnenrotorontsteking rijd,heb ik 0 vliegwielwerking,dus opschakelen doe ik inderdaad net als jij.
In een auto lijkt het me erg lastig om zoiets uit te voeren,omdat je met je voet lang niet zo snel de koppeling kan bedienen.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Ron Gta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 551
Lid geworden op: do nov 09, 2006 14:40
Locatie: Ham Belgium

RE: Double-clutchen, wie doet het?

wo mei 12, 2010 10:10

Het verloren filmpje staat terug op You tube:
Alfa Challenge:GTA RACING@Francorchamps

Ciao, Ron

Terug naar “Racen - Technisch”