_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 18, 2007 16:03

Pieter ,dat die slang achter geknepen wordt doet er uiteraard ook geen goed aan....Is t niet mogelijk om hier 'wat op te verzinnen' (few serious gerichte meuken op de wagenbodem geven zodanig dat er wat ruimte ontstaat en de slang nét vrij zit'??) Is wat onorthodox wellicht maar toch... :oops:
Mi is dan het vertraagd terug komen van je pedaal wel uit de wereld (als er verder niks schort)
Suc6 weer, grtz,fRank
Ps ik gebruik hier ook 75 en giulietta 116 cilindertjes door elkaar>zijn eender!
hahaha, ja, ik denk dat ik middels de gebruikelijke subtiele 'persuasion tools' (moker, beitel, koevoet) wel een paar gerichte deukjes kan maken in de bodem om die slang wat meer ruimte te geven. Dat de slang nu geknepen wordt kan best bijeffecten geven, net zoals oude vergane remslangen allerlei problemen geven.

Genoeg dingen om te proberen voordat ik de pedalbox moet gaan losgooien. En natuurlijk geef ik niet op totdat het gelukt is.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 18, 2007 17:41

Trek de slang eens naar beneden tijdens het ontluchten, dit is namelijk vaak het hoogste punt.

AG

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 18, 2007 23:07

Beste allemaal,

Het zou kunnen zijn dat ik de oplossing heb gevonden.
Eerst heb ik het klemmen van de slang verholpen met een moker en een beitel. Weer ontlucht (flink laten doorlopen) en geen resultaat.
Dus toen de tip van DJ opgevolgd: Gooi maar eens los, daar waar geklusd is. In dit geval, de hoofdkoppelingcylinder. (hierna HCK) Deze is namelijk gewisseld voor een gereviseerd exemplaar.

Gelukkig kan je daar vrij makkelijk bij, tenminste als je de beschikking hebt over een imbus ratel met een scharnier. Anders wordt je redelijk gek met je imbussleutel. Dus even later:
Afbeelding
Hier had ik de rubber hoes al losgemaakt.

De 1 cm pedaalspeling die altijd blijft, ongeacht het ontluchten, bestaat voor een heel klein deel uit een ietsjes versleten busje waarmee de HCK aan het pedaal zit, en voor 90% uit speling in het kogelgewricht in de HCK. Hier dus:
Afbeelding
Eerste vraag: Hoort dit? Het leek allemaal niet versleten. Ik kan me van de 75 herinneren dat er ook wel speling in zat.

Om te kijken of de HCK intern niet defect is, heb ik m gedemonteerd. Dit waren de onderdelen die er uit kwamen:
Afbeelding
Een detailopname van de zuiger:
Afbeelding
Alle rubber ringetjes zijn soepel en niet gescheurd of zichtbaar beschadigd. De zuiger gaat gezond stroef in de cylinder, en de cylinder vertoont ook geen slijtage.
Niks aan de hand lijkt me, dus heb ik de HCK weer in elkaar gezet.

En nu komt ie: Ik denk dat het volgende aan de hand is.
Met de HCK bevestigd aan het pedaal, is de uiterste achterste stand van het pedaal, dus zelfs als je het pedaal omhoog trekt (alle speling dus opneemt), zo'n dikke 2 cm dieper dan het rempedaal, ongeveer zo:
Afbeelding

Echter, het losse pedaal (zonder HCK eraan bevestigd) kan veel verder naar voren, ongeveer 1,5 cm hoger dan het rempedaal. Als ik m in lijn hou met het rempedaal, ziet het er zo uit:
Afbeelding

Ik heb dit nog nooit in een auto gezien. Meestal staat het koppelingspedaal het hoogste van de 3 pedalen, en zeker nooit dieper dan het rempedaal. Doordat het pedaal al zo diep ligt om mee te beginnen, mis ik zeker 3-4cm pedaalslag.

Dus, denk ik dat bij deze HCK, deze afstand te kort is:
Afbeelding
In dit geval is dit 10 cm.

Oftewel, ik denk dat dit niet de goede cylinder is, en/of het stangetje tussen pedaal en kogelgewricht is te kort.
De HCK kan maar op 1 manier bevestigd in de pedalbox en is niet instelbaar.
Dus, aan jullie de vraag: Wat voor HCK hoort er op een Alfetta GTV uit 1979?

Hier wat meer gegevens over deze HCK:

Totale lengte 22cm:
Afbeelding

Merk: Benditalia
nummer op de zijkant: 1409345
Afbeelding

Denken jullie dat dit een correcte analyse is? Waar haal ik een juiste HCK, of wil iemand ruilen met deze?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Alfetta GTV racetool

wo apr 18, 2007 23:28

Koop gewoon een nieuwe. Remt veel beter en scheelt veel geklooi..... :!:
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5581
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Alfetta GTV racetool

do apr 19, 2007 08:18

Remt veel beter en scheelt veel geklooi.....
ehhh BJ, het gaat over de koppeling....

Overigens ben ik het met je eens dat je er beter nieuw spul in kan zetten, je baalt namelijk vreselijk als je heirmee op het circuit moet gaan staan klooien ipv te gummen...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

do apr 19, 2007 09:41

Ik ga er a.s. zaterdag mee langs Tuynder denk ik, eens even kijken of ze er 1 hebben liggen die qua lengte en slag past.
Door deze mee te nemen, kan ik gelijk zien wat de verschillen zijn, en er 1 meenemen die ik er in kan schroeven.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Alfetta GTV racetool

do apr 19, 2007 09:55

Ja, het was ook al laat.... :oops:
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Alfetta GTV racetool

do apr 19, 2007 13:06

Ach ja afremmen op de motor :wink:

Neem er een mee die wel na te stellen is dan kun je de pedalen mooi gelijk zetten.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfetta GTV racetool

do apr 19, 2007 16:25

Pieter, ik begrijp niet hoe die pedalen zo verschillend staan. Ik heb even gekeken en gemeten: alle maten en nummers van jouw cilinder kloppen!
Dus òf die cilinderwand is wel te veel beschadigd, danwel ingevreten, òf er is toch nog lucht aanwezig.
Eén ding wil ik je wel meegeven: De Até cilinders zijn iets beter.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do apr 19, 2007 17:24

Pieter, ik begrijp niet hoe die pedalen zo verschillend staan. Ik heb even gekeken en gemeten: alle maten en nummers van jouw cilinder kloppen!
Dus òf die cilinderwand is wel te veel beschadigd, danwel ingevreten, òf er is toch nog lucht aanwezig.
Eén ding wil ik je wel meegeven: De Até cilinders zijn iets beter.
Allesandro, dank voor het uitzoeken!
Ik snap er alleen niks van, want gemonteerd kan het pedaal nooit meer naar achteren komen dan mijn de foto, ongeacht of er nu lucht in zit :? Hoort het pedaal rechtsstreeks op de HCK te zitten, of hoort daar nog een beugeltje tussen?
Ik heb gezocht naar foto's van de pedalen van een GT(V), en op alle die ik vond staat het koppelingspedaal hoger dan het rempedaal. Dat kan je met de huidige constructie niet voor elkaar krijgen.

Wel kan ik een beugeltje fabrieken van wat staalplaat wat ik tussen de HCK en het pedaal maak, waardoor het pedaal de benodigde cm's naar voren komt. Vervolgens is er voldoende slag om te ontkoppelen. Is dat wellicht een idee?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfetta GTV racetool

do apr 19, 2007 22:41

Pieter,
Ik las ergens in je posts dat met druk op de eezibleed het pedaal hoger stond. Dit vind ik raar. Kan de zuiger wel helemaal goed terugkomen in de boring? Heb hier niets meer over gelezen.

Gr,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfetta GTV racetool

vr apr 20, 2007 08:52

Pieter,
Ik las ergens in je posts dat met druk op de eezibleed het pedaal hoger stond. Dit vind ik raar. Kan de zuiger wel helemaal goed terugkomen in de boring? Heb hier niets meer over gelezen.

Gr,
DJ
@DJ: Ja, iets hoger, 1cm ongeveer. Maar nog steeds niet zo hoog als ik op foto's bij andere GTV's heb gezien.
de cylinder beweegt overigens prima. Met de eezibleed erop, wordt de zuiger net de paar mm verder terug opgeduwd die de veer niet bereikt. De veer werkt echter prima, de zuiger komt goed terug (helemaal totdat ie er bijna uit komt).

Maar stel dat de zuiger helemaal vast zat, kan het pedaal gewoon niet ver genoeg naar achteren. Daar zit volgens mij toch het probleem. Ik ga nog eens kijken, en als ik inderdaad niet de hele slag van de HCK kan benutten hoe de HCK nu bevestigd zit aan het pedaal, fabriek ik een simpel beugeltje waardoor dat wel kan. Dit beugeltje geeft me 4 cm extra pedaalslag onderin, waardoor ik dan hopelijk wel kan ontkoppelen.

Dit wordt gewoon een U vormig stripje staalplaat met 2 gaten, simpel, stevig en hopelijk doeltreffend.

Wordt vervolgd.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4366
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Alfetta GTV racetool

vr apr 20, 2007 09:44

Beugel handmade verlengen is goed plan. Geld uitgeven aan andere koppeling cilinder kan altijd nog. Als dit helpt heb je tenminste een oorzaak gevonden.

Succes,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfetta GTV racetool

zo apr 22, 2007 20:35

Met het mooie weer geen excuus om niet te sleutelen :D

Vandaag weer een middag bezig geweest.

Bij nadere inspectie, blijkt dat ik met de originele constructie (HCK rechtstreeks op het pedaal) ongeveer 1cm HCK-slag mis.
Oftwel, het koppelingspedaal zit al op de vloer, maar de HCK kan nog verder worden ingedrukt.
Dit lijkt weinig, maar de cylinder heeft maar een cm of 5 totaal. Dus leek het me de moeite waard om hier iets aan te doen.

Zodoende heb ik een beugeltje tussen het koppelingspedaal en cylinder gefabriekt.
Het zijn 2 plaatjes geworden met ieder 2 gaten, waardoor de HCK niet in het koppelingspedaal, maar er vlak onder bevestigd zit.
Het zit met 2 bouten en moeren vast, het oorspronkelijke (versleten) busje met borgpen is komen te vervallen.
Natuurlijk is er de kans dat dit zich loswerkt, maar ik kan altijd nog met threadlock en zelfborgende moeren in de weer.

Ik heb nog niet ontlucht en getest, maar bij het bevestigen bleek dat het pedaal nu ineens hoger staat dan het rempedaal.

Ook de schakelaar op het koppelingspedaal (Waar is dit voor??) kan weer zo worden afgesteld zo dat ie het doet.
Dit is een indicatie dat het de bedoeling is van Alfa Romeo dat het koppelingspedaal rond deze hoogte zit. Wel lijkt me dit beugeltje niet originali, dus verdenk ik deze HCK nog steeds.

Bij het intrappen stuit ik ongeveer 2 cm voordat het pedaal de bodem raakt op het einde van de HCK. Zal wel niet horen, maargoed.

Deze week ga ik de boel ontluchten en eens kijken of ik nu voldoende koppelingslag heb.

Verder heb ik vandaag veel met de Powerfile gewerkt. Erg handig bij het kaalmaken van roestplekken, vooral in hoekjes waar de haakse slijper niet bij kan, en je kan er veeeel subtieler mee werken. Ik heb de parafan ook helemaal klaar voor een laagje oranje:

Afbeelding

Bijna alle plekken zijn nu klaar voor de primer. De deuren heb ik leeggekrabt van binnen, zijn gewoon nog hard. Met wat roestwering kunnen ze nog jaren mee.

De achterklep heb ik ook losgehaald, geen roest boven in de afwatergoot of onder het rubber. Dus alleen kaalgehaald klaar voor de primer.

Het dak ga ik nu niet te veel aan doen, want er zit een laag plamuur op, niet gewoon meer. :shock:
Daar valt geen eer aan te behalen zonder het eerst helemaal kaal te halen en opnieuw te beginnen.
Dan verwijder ik direct de bak van het open dak wat er ook nog in zit, weegt flink wat kilootjes.

De achterklep zelf is rot in de onderste raamhoeken. Hier ga ik eerst wat Owatrol olie doorheen gieten, alvorens te primeren, en dan te kijken of het nog lekdricht te maken is met glasvezel. Dit heeft wel de voorkeur, want de roest ellende achter is veroorzaakt door waterlekkage, en ik denk met name uit de achterklep.

Rond de achterlichten is nog voldoende staal aanwezig. Alleen links achter zal ik glasvezel moeten gebruiken, maar er is nog voldoende staal dat de originele vorm er nog in zit.

Het voorfront is ook nog OK, voldoende hard. Hier zit de rode verf beter vast, dus behandel ik alleen de roestplekken. Met de grilles gedemonteerd kan ik ook achter het voorfront bij het radiatorschot komen. De naden van het radiatorschot ga ik schuren en ook in de primer zetten.

Al met al zal de GTV een bonte oranje gestippelde verschijning zijn als ik ermee klaar ben, maar tenminste wel weer klaar voor het Hollandse klimaat. Wellicht pak ik met mijn rode spuitbus nog wat plekjes mee om het iets beter te krijgen. De straatbanden (met nog net genoeg profiel) liggen ook klaar voor montage.

Dan zal ik alleen nog de koppeling werkend moeten krijgen [-o< , een ruitenwissersproeier installatie vinden, kopen en inbouwen, en de laatste lampjes aan de praat krijgen en dan is ie er klaar voor!

Wordt vervolgd deze week.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Alfetta GTV racetool

ma apr 23, 2007 11:41

Kun je niet eens een fototje maken van je koppelingspedaalconstruktie (achterkant pedaal en zo)? :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Racen - Technisch”