Busby

Motoren in een Bert

di jan 23, 2007 15:06

Ik heb zo mijn plannen om mijn restauratie object in het teken te gaan stellen van het ombouwen en klaarmaken om deel uit te maken van de SI. Dit seizoen zal helaas niet meer gaan, volgend jaar wil ik er absoluut bij zijn.
Als Alfa purist heeft dit nogal wat gevolgen, het idee wat ik had om de Bert terug te brengen naar zijn originele staat zal ik moeten laten varen, desalniettemin zal het een mooi project worden om de auto raceklaar te maken.
Nu begrijp ik dat ik met de standaard 1.6 motor niet veel indruk zal maken, welke motoren passen er in en wat is wijsheid?

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Motoren in een Bert

di jan 23, 2007 15:14

Wijsheid is volledig afhankelijk van het budget lijkt mij.....

Wat erin past... hoe gek wil je het maken??
Gebruikelijk is in een bert te kiezen voor een 2.0 uit een andere 105 serie (bertone, berlina of spider) Of een omgebouwde 2.0 uit de 116 serie of een 2.0 ts uit een 75.

Dan is het aan jou en aan je budget hoeveel pk's wil je uit deze motoren halen...

Eigenlijk zou ik beginnen met een standaard 2.0 en de rest van de auto zo goed mogelijk opbouwen. Dan ben je om te beginnen rap genoeg en voldoende euro's lichter.

Of je middelen moeten onbegrenst zijn en/ of je bent al een volleerd piloot?
Shut up and ride!

Busby

RE: Motoren in een Bert

di jan 23, 2007 16:21

Bedankt voor de snelle reactie.
Budget is helaas nog nier onbeperkt (wordt aan gewerkt) maar heb wel enige jaren race ervaring, zij het in een kart.
Ik wist trouwens niet dat er ook alfaristi in Lobith woonden?

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Motoren in een Bert

di jan 23, 2007 16:41

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik wist trouwens niet dat er ook alfaristi in Lobith woonden?
En ook nog met Oosterbeekse roots... :P
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: Motoren in een Bert

di jan 23, 2007 18:40

Geld steken in remmen, onderstel en banden, lees 105 tuning, en tuning in kb 111 en 112.

Zorg wel voor 2.0 carbs op je 2.0.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Busby

RE: Motoren in een Bert

za jan 27, 2007 22:55

Welke bedrijven zijn hiervoor het beste aan te spreken?

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: Motoren in een Bert

zo jan 28, 2007 09:28

Ik ken niet echt veel van zulke adressen, alleen Giacomini in Woerden, maar er zijn er ongetwijfeld meer.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Motoren in een Bert

ma jan 29, 2007 08:31

AG hier, GRautotechniek Dieren kan je misschien verder helpen. Is momenteel meerdere bertones aan het bouwen in opdracht.

En nog redelijk in de buurt ook!
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Motoren in een Bert

ma jan 29, 2007 10:51

Mijn motor is een opgefrisde oude squadra bianca motor, geen gesmede zuigers of wat. Soms is voor leuk geld een racemotor te koop.
Ik weet dat Jan Berfelo in Giesbeek nog een ex Fred Frankenhout/Arese motor heeft staan met nieuwe zuigers o.a. Of ie ook te koop is weet ik niet..

Zoek eens, en soms duikt er ergens een op. Rik (berlinista op dit forum) weet misschien ook iets te staan.

Zelf bouwen is kostbaar, en kan je zo gek maken als je wilt. Ophanging en remmen is inderdaad 1.. Bartman heeft ook een tijdje leuk met een standaard motor in een squadra gereden.
Maar ik zou wel gaan voor een 2 liter. Die zijn ook her en der wel te koop voor nette prijzen. En een korte achteras met sper, korte 5. Dat zijn de belangrijkste specs.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Busby

RE: Motoren in een Bert

ma jan 29, 2007 23:01

Ik kan wel een standaard 2-liter Nord motor krijgen (amerikaanse uitvoering) voor relatief weinig, ik denk alleen dat deze niet krachtig genoeg zal zijn om mee te racen.
Rik zal ik eens contacten, de wereld is toch kleiner dan ik dacht ;-)

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Motoren in een Bert

di jan 30, 2007 08:30

Ik heb jaren met een min of meer standaard 2 liter geraced destijds in de standaardklasse, in een relatief zware auto (we kregen hem nooit onder de 1000kg... de bert wordt nu regio 850kg..omdat er wel plexiglas ruiten en polyester deuren en zo gebruikt kunnen worden.).
De top van de standaardklasse was sneller dan de staart van de squadra`s, is gebleken bij gezamelijke races en trainigen destijds.

Aan een amerikaans blok moet wel een en ander aangepast worden, o.a. spica eraf, andere nokkenassen.

Een standaardblok kan prima, zeker als de rest goed uitgewerkt is. Gewoon eens bij Rik of Pascal Giacomini navraag doen, er is best wel het een en ander te krijgen aan gebruikte spullen. Zelf heb ik een tijdje geleden een set intrax dempers op de kop getikt, met veren. De rest moet toch gereviseerd, dan is gelijk een stap hoger niet of niet veel duurder.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Motoren in een Bert

di jan 30, 2007 10:38

Ik heb jaren met een min of meer standaard 2 liter geraced destijds in de standaardklasse, in een relatief zware auto (we kregen hem nooit onder de 1000kg... de bert wordt nu regio 850kg..omdat er wel plexiglas ruiten en polyester deuren en zo gebruikt kunnen worden.).
De top van de standaardklasse was sneller dan de staart van de squadra`s, is gebleken bij gezamelijke races en trainigen destijds.

Aan een amerikaans blok moet wel een en ander aangepast worden, o.a. spica eraf, andere nokkenassen.

Een standaardblok kan prima, zeker als de rest goed uitgewerkt is. Gewoon eens bij Rik of Pascal Giacomini navraag doen, er is best wel het een en ander te krijgen aan gebruikte spullen. Zelf heb ik een tijdje geleden een set intrax dempers op de kop getikt, met veren. De rest moet toch gereviseerd, dan is gelijk een stap hoger niet of niet veel duurder.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Motoren in een Bert

di jan 30, 2007 15:05

Van Giersbergen Motorrevisie in Silvolde.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Motoren in een Bert

wo jan 31, 2007 00:06

gewoon beginnen met een standaard 2000 motor, geen rare grappen uithalen.
Steek je geld, tijd en energie in het onderstel, kom maar eens op de koffie, vind ik altijd leuk, ik heb zelf niet veel voor je liggen, (gaat in mijn eigen beide bertones) maar dat is het belangrijke, je weet vast nog wel uit het karten, vermogen is niks als je het niet op de weg kan zetten.
Remmerij is belangrijk, onderstel, goed zitten (stoel, houding), eventueel doorlassen, enz. Je bouwt dan een inherent goede wagen. Als dat allemaal in orde is ga je een andere 2000 motor kopen, en DIE ga je mooi bouwen, dan ga je stapje voor stapje je wagen in orde zetten.
Zoek maar idd op Tuning 105, en kijk op bv www.alfaholics.com.
Je kunt met een heel basic bertje al behoorlijk rap gaan, maar sommige dingen zal je moeten doen.
Begin maar met in ieder geval te zoeken naar een achteras met sper, en bij voorkeur een bak met een korte vijfde versnelling.
Zonder al te veel gekheid en al te veel geld kun je je bertje 'old school'opbouwen voor redelijk leuke rondetijden op zandvoort. Denk aan een straatmotor aan rond de 2.18 , met straatbanden.
Ga je voor oudere Toyo bandjes (squadra) kunnen er een paar seconden af, denk je aan slicks, dan moet je weer een stap verder met je koets (uitscheuren door de hoge belasting) en je onderstel.
Heb je een nette Bert, met old school onderstel, dus losse dempers/veren en geen gekke grappen achter, en een frisse Squadra motor, van zeg 185 pk aan de kruk , slicks en zo nog het een en ander (belangrijk: Kort sper) dan mag je denken aan rond de 2.10.
Maar dan ben je een end verder!
Een Top Bertone als die van Dennis Vogel kan een 2.00 rijden als alles meezit, maar normaliter pak m beet 2.03.
Maar dan ben je echt een heel end verder, en heel veel muntjes ook!
Belangrijkste is: Maak een goed plan en laat je goed informeren HOE en WAAROM!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Busby

RE: Motoren in een Bert

wo jan 31, 2007 20:44

Bedankt voor de heldere adviezen; Het is altijd goed om niet direct té hard van stapel te willen gaan en dat rustig op te bouwen. Ik ga in ieder geval binnenkort in Dieren langs om te praten over de mogelijkheden, zal jullie hiervan op de hoogte houden op dit forum.

Terug naar “Racen - Technisch”