Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

za dec 16, 2006 09:46

Wellicht handig om eens een lijstje te maken met wat er allemaal mogelijk is om de auto lichter te maken.
Ben zelf druk bezig om zoveel mogelijk overbodige ballast te verwijderen.
Dit met het oog op komend raceseizoen/Squadra Italia.

Wat ik tot nu toe heb gedaan in de strijd tegen de kilo's:
- Teermatten binnenin de auto eruit bikken (bijna klaar) -> ongeveer een volle plastic zak
- Achterste deuren leeg gezaagd
- Lexaan ruiten achterdeuren

Wat ik nog van plan ben:
- Voordeuren ook leeg maken (misschien lexaan, maar weet niet of de ramen dan nog goed omhoog en omlaag kunnen)
- Kunststof motorkap
- Stuurbekrachtiging eruit (maar eerst even testen hoe dat rijdt..weet ook niet of dat nou veel scheelt aan gewicht overigens)
- Reservewiel bak eruit

Accu is inmiddels ook naar achteren (achter bijrijderskant).
En ik zou nog wel meer kunstof onderdelen willen plaatsen, zoals achterdeuren, kofferbak etc, maar dat is nou niet bepaald gratis allemaal. Voorlopig zal ik het dus bij een motorkap houden.

Benieuwd naar jullie tips! :driving:

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

za dec 16, 2006 10:40

Wil je de auto op kenteken houden??? Dat bepaald tesamen met de dikte van je portemonee de mogelijkheden.
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

za dec 16, 2006 10:59

Auto moet op kenteken blijven ja.
Wil namelijk ook op de Nordschleife kunnen rijden.

Gebruikersavatar
elogiov6
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 14:08
Locatie: Amsterdam

RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

zo dec 17, 2006 18:02

Hey Geert,

Ik ben zelf bezig om mijn alfa 75 v6 america lichter te maken. Alhoewel mijn blok een stuk zwaarder is, denk ik dat we elkaar goed kunnen helpen met tips om lichter te maken. Ik rij minimaal 1 keer per maand op de nordschleife en wil een betere balans creeren door voor meer gewicht voor weg te nemen. Ik heb gemerkt dat elke kg echt iets uitmaakt bij nemen van bochten,versnellen en afremmen en stukjes omhoog. Het budget voor volgend jaar is hoger dan de jaren ervoor maar ik wil vooral mijn gezond verstand gebruiken en vooral de zaken vooral low budget houden omdat dit het eerste jaar is dat ik een jaarkaart ga kopen. Ik verwacht dat de slijtage veel hoger zal zijn dan bij straatgebruik dus meer $$$ per maand kwijt. Ook hier denk ik dat door lichter maken van de alfa delen minder zullen slijten dan bij de volle 1285 kg.

Ik hou je op de hoogte!
1054kg

Alfa 75 3.5 12v Savali voor trackdays
Peugeot 1.6 GTI daily

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

zo dec 17, 2006 18:27

Hey Geert,

Ik ben zelf bezig om mijn alfa 75 v6 america lichter te maken. Alhoewel mijn blok een stuk zwaarder is, denk ik dat we elkaar goed kunnen helpen met tips om lichter te maken. Ik rij minimaal 1 keer per maand op de nordschleife en wil een betere balans creeren door voor meer gewicht voor weg te nemen. Ik heb gemerkt dat elke kg echt iets uitmaakt bij nemen van bochten,versnellen en afremmen en stukjes omhoog. Het budget voor volgend jaar is hoger dan de jaren ervoor maar ik wil vooral mijn gezond verstand gebruiken en vooral de zaken vooral low budget houden omdat dit het eerste jaar is dat ik een jaarkaart ga kopen. Ik verwacht dat de slijtage veel hoger zal zijn dan bij straatgebruik dus meer $$$ per maand kwijt. Ook hier denk ik dat door lichter maken van de alfa delen minder zullen slijten dan bij de volle 1285 kg.

Ik hou je op de hoogte!
Ah leuk, nog een Ringer hier! :D
Nouja, niet dat ik mezelf een Ringer noem met mn drie weekenden vorig jaar, maar de plannen zijn er, voor 2007!

Morgen ga ik verder met de voordeuren.
Bij veel dingen denk ik, tja, wat maakt het uit, dit weegt bijna niks.
Ben echter alles aan het verzamelen in 1 vuilniszak en alles bij elkaar is dat toch best zwaar :shock:

Zal je ook op de hoogte houden van al mijn vorderingen.
Gisteren is in ieder geval de kunststof kap besteld.
Helaas pas eind januari klaar..

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

zo dec 17, 2006 18:49

Hallo Geert,

Stuurbekrachting eraf scheelt echt. Dat merk je wel als je eenmaal de pomp plus montage set in je handen heb. Ik zou hele stuurhuis v/v voor onbekrachtigd van alfetta. Stuurt prima. Precies met gevoel en niet te zwaar. Dat heti ndirecter is maakt niet zoveel uit. Heb zelf ook naar tevredenheid hiermee gereden en gedrift.
De originele kofferklep is ook behoorlijk zwaar. Ik denk dat die v/v voor kunstof meer kg per euro opleverd dan grondig leeggehaalde achterdeuren v/v voor kunstof. Bovendien is kunststof deur onhandig lijkt me>> geen deurscharnier. Ik vervoer zelf vaak extra set banden en krik enzo op de "achterbank" en dan is deur met scharnier wel handig.
Evt kun je acherruit v/v voor lexaan. Meningen zijn hierover verdeelt. Er zijn mensen die zeggen niet doen omdat de achterruit ook stevigeheid aan body geeft.
De budget kg 's besparing heb je dan wel gehad.

Gr,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

zo dec 17, 2006 18:49

Waar heb je trouwens de kunstof motorkap besteld? En ik zou de voorportier ruiten lekker glas houden ivm krassen ik lexaan en zicht door de ruit. En ivm de ring en poortje in iedergeval LV gewoon lekker electrisch.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

zo dec 17, 2006 18:58

Hallo Geert,

Stuurbekrachting eraf scheelt echt. Dat merk je wel als je eenmaal de pomp plus montage set in je handen heb. Ik zou hele stuurhuis v/v voor onbekrachtigd van alfetta. Stuurt prima. Precies met gevoel en niet te zwaar. Dat heti ndirecter is maakt niet zoveel uit. Heb zelf ook naar tevredenheid hiermee gereden en gedrift.
De originele kofferklep is ook behoorlijk zwaar. Ik denk dat die v/v voor kunstof meer kg per euro opleverd dan grondig leeggehaalde achterdeuren v/v voor kunstof. Bovendien is kunststof deur onhandig lijkt me>> geen deurscharnier. Ik vervoer zelf vaak extra set banden en krik enzo op de "achterbank" en dan is deur met scharnier wel handig.
Evt kun je acherruit v/v voor lexaan. Meningen zijn hierover verdeelt. Er zijn mensen die zeggen niet doen omdat de achterruit ook stevigeheid aan body geeft.
De budget kg 's besparing heb je dan wel gehad.

Gr,
DJ
Onbekrachtigd stuurhuis lijkt me n goeie inderdaad.
Al meer over gelezen.

Kofferklep wil ik op zich ook wel doen, maar ik blijf aan de gang.
Is niet bepaald goedkoop allemaal..
Motorkap leek me voldoende voor nu.

Deuren ga ik ook niet doen.
Kilo's vs euro's lijkt me daar het minst interessant.
Deuren zijn nl al helemaal leeg en hebben al lexaan (zie lijstje bovenaan in dit topic).
Wat betreft stevigheid, tja, de lexaan ruiten zijn volledig vastgezet rondom met popnagels en boutjes.
Een origineel raam zit los, want moet omhoog en omlaag kunnen, dus daar plaats ik zo m'n vraagtekens bij..

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

zo dec 17, 2006 18:59

Waar heb je trouwens de kunstof motorkap besteld?
HR Engineering
Fred Hendriks
Leigraafseweg 33G
6983 BR DOESBURG
Tel: 0313-482100
Fax: 0313-411834
Email: hrengineering@xs4all.nl
KvK Arnhem: 9145003
BTW nr: NL 162976082

Prijzen zijn exclusief BTW en ex bevestigingsmat.
Part ± gewicht Prijs in € Materiaal
Motorkap 6 kg 225 Polyester
Achterklep 3,6 kg 150 Polyester
Achter deur L 3,5 kg 175 Polyester
Achterdeur R 3,5 kg 175 Polyester
Achter bumper T-spark 3,5 kg 150 Polyester
Voor bumper T-spark 3,5 kg 150 Polyester
Dashboard 150 Polyester
Dashboard 225 Carbon
Fire wall ? i n ontwikkeling
Evolutione kit compleet 1475 Polyester

Met dank aan Aernoudt.

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

zo dec 17, 2006 19:01

En ik zou de voorportier ruiten lekker glas houden ivm krassen ik lexaan en zicht door de ruit. En ivm de ring en poortje in iedergeval LV gewoon lekker electrisch.

Gr,
DJ
Daar heb je 'n punt.
Ook wel lekker om het laatste rechte stuk als je toch 'uitrolt' de ramen aan beide kanten omlaag te kunnen doen.
Is meestal wel nodig om dan even wat frisse lucht te happen :)

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

zo dec 17, 2006 19:08

Hoi Geert,

Ja voor het goedkope had je een andere hobby moeten nemen........ :)
Ik heb mijn kunstof spul van hetzelfde adres. Motorkap is inderdaad eerste wat je moet doen.
Je kan evt ook stuk frame aan de binnenkant wegflexen van kofferdeksel>> kost nix
Alle overtollige kabels uit de kabelboom knippen scheelt ook maar is veel werk voor weinig kg en wel opletten wat er eruit knipt.... :wink:
Wat ook kg scheelt en dubbel telt ivm onafgeveerd gewicht zijn echte LM velgen ipv die budget troep die vaak net zo zwaar is als staal maar dan kwetsbaarder....... Maar echte lichtmetalo's zijn bepaald niet goedkoop. Wel paar kilo's lichter per stuk.
Maar ik rijd zelf ook nog op staal en budget LM.

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

zo dec 17, 2006 19:15

Hoi Geert,

Ja voor het goedkope had je een andere hobby moeten nemen........ :)
Dat is me inmiddels meer dan duidelijk ja :)
Laatst zei Jaap Sinke (een rallyrijder) al tegen me 'Als je thuis geen kachel hebt om geld te verbranden, kun je het beste gaan racen!'
:lol:

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

zo dec 17, 2006 20:05

Kijk anders ook even op www.alfaromeoracing.de onder 'shop' voor met name de prijzen. Duidelijk...?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

di dec 19, 2006 09:31

Hoi Atte,

Bedankt voor de link. Deze kon ik nog niet. Prijzen zijn trouwens iets hoger dan bij HR maar ziet er zo op de foto ook iets beter uit. Mogelijk ook fractie zwaarder??? Maar foto's zeggen niet alles.
In ieder geval thx.

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: 75 TS lichter maken, wat zijn de mogelijkheden?

di dec 19, 2006 11:15

Hoi Atte,

Bedankt voor de link. Deze kon ik nog niet. Prijzen zijn trouwens iets hoger dan bij HR maar ziet er zo op de foto ook iets beter uit. Mogelijk ook fractie zwaarder??? Maar foto's zeggen niet alles.
In ieder geval thx.

Mzzl,
DJ
Let er op dat in Duitsland per 1 januari de btw van 16 naar 19% gaat...
Shut up and ride!

Terug naar “Racen - Technisch”