Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + electra eruit

vr dec 15, 2006 18:20

Vandaag druk bezig geweest de TS op dieet te zetten!
Eindelijk begonnen met de teermatten verwijderen.
Zo ook uit de deuren.
Nu wil ik de voordeuren ook uithollen, dwz al het overbodige eruit slijpen/zagen.
De stang die in verbinding staat met het mechanisme om de deuren te openen komt dan echter los te hangen.
Gaat niet werken dus.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Verder zou ik ook het systeem willen verwijderen dat de ramen electrisch op en neer laat gaan.
Beetje te luxe in een race auto :wink:
Scheelt ook weer iets, in de strijd tegen de kilo's.
Kan dit naar julllie weten vervangen worden door het handmatige mechanisme dat uit de achterdeuren komt?

Thanks alvast voor de tips!

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + electra e

vr dec 15, 2006 18:36

Touwtje of in een alu/kunstof plaat verwerken, dan kun je de standaard (of een andere) deurbediening daarin wegwerken.
Touwtje is uiteraard de meest gunstige qua gewicht ;)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + electra e

vr dec 15, 2006 20:25

Ok, maar dan moet dat touwtje wel ergens de hoek om.
Ik heb er een alu plaat tegenaan zitten, met daar in het midden een vierkantje uitgespaard.
Daar steekt nu een palletje uit dat ik naar voren druk.
Als de 'vulling' van de deur weg is en ik laat het touwtje erdoorheen komen dan buigt de alu plaat wanneer je eraan trekt, lijkt mij zo.

Volg je 'm nog? :D

Daarbij behoud ik liever de originele stang.
Stel er is brand en het touwtje fikt door, dan ben je goed het haasje.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + elect

vr dec 15, 2006 20:41

Ok, maar dan moet dat touwtje wel ergens de hoek om.
Ik heb er een alu plaat tegenaan zitten, met daar in het midden een vierkantje uitgespaard.
Daar steekt nu een palletje uit dat ik naar voren druk.
Als de 'vulling' van de deur weg is en ik laat het touwtje erdoorheen komen dan buigt de alu plaat wanneer je eraan trekt, lijkt mij zo.

Volg je 'm nog? :D

Daarbij behoud ik liever de originele stang.
Stel er is brand en het touwtje fikt door, dan ben je goed het haasje.
Ga naar de fietsenmaker, haal een remkabel...
boor twee gaatjes met ong 15 cm tussenruimte in de deurplaat.

Haal de kabel door het oogje van het slot (waar het stangetje in gehaakt zit) daarna het kabeltje door de deurplaat naar voren en door het 2e gat weer terug. Kun je het kabeltje vastzetten aan de deur of de deurplaat en je hebt een perfect lostrekkabeltje....
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + electra e

vr dec 15, 2006 21:29

Spijkers met koppen!
Dat klinkt als een solide constructie.

Dus ff voor de zekerheid.
Je bevestigt de kabel linksbovenin de deur (achter de alu plaat) aan het 'opentrek' mechaniek.
Dan komt ie ergens in het midden van de plaat weer naar buiten via een gaatje.
Dan 15 cm verder weer naar binnen, met direct aan de andere kant van de plaat een tonnetje om de kabel vast te zetten.

Correct?

En is dan het hele deel van de kabel zwart, of strip je die dan zodra die buiten de plaat komt?

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + electra e

vr dec 15, 2006 21:40

helemaal goed. alleen gebruik je alleen de binnenkabel. Een stukje buitenkabel kun je om het stukje van 15 cm wat door het deurpaneel heen komt schuiven. Trekt net ff wat fijner :wink:
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + electra e

ma dec 25, 2006 15:47

bedankt voor de tip Bralfa!
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Rees-Cees

RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + electra e

ma dec 25, 2006 22:19

dit is nog lichter:

Afbeelding

keflar deurplaat ipv aluminium en alleen maar een lusje naar het slot 8) deur weegt in totaal met ruit net geen 4 kg.

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + elect

wo dec 27, 2006 22:30

keflar deurplaat ipv aluminium en alleen maar een lusje naar het slot 8) deur weegt in totaal met ruit net geen 4 kg.
Ziet er erg strak uit!
Zeker op een matzwarte deur..

Waar haal je zoiets en wat voor prijskaartje hangt daaraan? :)

Rees-Cees

Re: RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + elect

wo dec 27, 2006 23:36

keflar deurplaat ipv aluminium en alleen maar een lusje naar het slot 8) deur weegt in totaal met ruit net geen 4 kg.
Ziet er erg strak uit!
Zeker op een matzwarte deur..

Waar haal je zoiets en wat voor prijskaartje hangt daaraan? :)
geen idee waar je dat haalt. Probeer google eens, succes.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + electra e

do dec 28, 2006 09:31

Hallo Geert,

Ken geen prijzen van kevlar maar ga er maar vanuit dat het duur is. Ik heb alu deurpaneeltjes van 0.5mm en dat gaat prima. Makkelijk te verwerken en weegt bijna niks. Als je een goed adres zoekt bij je in de buurt, alu constructie bedrijf of groothandel (zie de goudengids op internet of beetje rondvragen) koop je een o.5mm plaat van 2x1 mtr (weegt circa 3kg) voor circa E30 en daar kan je 4 deuren mee doen. Niet naar de gamma e.d. gaan, ben je 4 x zoveel kwijt.
Alu 0.5mm kan je gewoon knippen. Vastzetten met popnagels voor het racy effect... :wink:

Mzzl,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + electra e

do dec 28, 2006 09:33

o ja petje 75 hier op het forum heeft anders ook nog kunststof tbv deurpaneeltjes. Maar die zit net bij jouw om de hoek.

mZZL,
dj

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + electra e

do dec 28, 2006 10:14

Voor mijn Sprintje heb ik een rol zwart kunststof gehaald. Zal ook iets van 0,5 mm dik zijn. Geeft dus geen stevigheid maar is wel heel makkelijk te verwerken: Deur paneel erop leggen, aftekenen en knippen met een stevige schaar....

Ik heb die van mij gehaald bij een kunstof verwerkingsbedrijf. Was een afvalstuk ... dus gratis! (het magische woord om racen goedkoop te houden). Misschien zit er ook zo'n bedrijf bij jou in de buurt?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Andretti Molletti

RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + electra e

do dec 28, 2006 11:05

Pas even op met kunstof, die deurpanelen gaan (giftig?) walmen etc als er brand uitbreekt en dat wil je niet.
Zoals DJ zegt, alu van bv caravans etc is erg dun en licht. Dat kevlarspul kun je halen via Pascal Giacomini, maar kost dacht ik iets van 100 euro per deur.

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: Voordeuren lichter maken + sluiting behouden + electra e

do dec 28, 2006 11:42

Waarom wordt een deur eigenlijk dichtgemaakt, m.a.w. wat is er op tegen om aangepaste deur niet af te werken met een plaat en gewoon "open" te laten?
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Terug naar “Racen - Technisch”