Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

Dion as /aandrijfassen

ma nov 27, 2006 18:58

Technisch vraagje ?

Indien je een Dion-as toespoor geeft ,en negatief camber.
Wat is dan het effect op je aandrijfassen, en passen ze dan nog goed tussen je naven en je bak?

Groente Peter :D
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Dion as /aandrijfassen

ma nov 27, 2006 19:11

Ja ! (alle (aangepaste) 75's van RS Racing op de Ring rijden daar mee ;) )
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Dion as /aandrijfassen

ma nov 27, 2006 19:47

Door de hoek van het camber staan de rubber hoesen meer onder spanning. Gaan bij mij snel stuk.
Moet nog nieuwe stevigere aanschaffen. Wellicht komt dit doordat de v6 en turbo assen dikker zijn aan het uiteinde...
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Dion as /aandrijfassen

ma nov 27, 2006 20:14

En met TS assen? die hebben kleinere uiteinden dus mischien heb je dan meer ruimte?
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 160 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Dion as /aandrijfassen

ma nov 27, 2006 21:00

Volgens mij zijn de hoeken zo gering dat je er geen last van hebt. Tijdens het inveren bij normaal gebruik krijgt de aandrijfas al veel meer voor zijn kiezen!
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Dion as /aandrijfassen

ma nov 27, 2006 21:01

Een en ander hangt natuurlijk ook af van hoeveel camber etc je gaat zetten ;)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Dion as /aandrijfassen

ma nov 27, 2006 21:02

Wil je buiten het 'veringsbereik' komen door camber te zetten dan ben je wel heeeel woest bezig...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Dion as /aandrijfassen

ma nov 27, 2006 21:17

De vraag om camber te zetten kwam van een mede forum lid , tijdens het uitdenken kwam ik op de vraag van de aandrijf assen. :wink:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Andretti Molletti

RE: Dion as /aandrijfassen

ma nov 27, 2006 21:17

Pcies, die hoek is verwaarloosbaar... Marc rijdt vast weer met oude hoezen ;)

Scheuren de hoezen aan de bakzijde open ??
Dan is dat door de hoge remschijftemperatuur en niet door beweging.
Het juiste vet in je homokineten is veel belangrijker dan het hoesje zelf ;)

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 633
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

RE: Dion as /aandrijfassen

ma nov 27, 2006 22:10

En hoe 'zet' je zo'n dion as het beste...heb begrepen dat er verschillende methoden voor zijn:

1. Gewoon in het midden een pers erop zodat er een 'knik' in komt.
2. Aan de wielzijde de as aan beide kanten doorslijpen, inspannen in een mal en weer vastlassen.

Wat is het meest correct?

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: Dion as /aandrijfassen

ma nov 27, 2006 22:16

optie 2 lijkt mij de betere ;)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Dion as /aandrijfassen

ma nov 27, 2006 22:25

Ik vind allebei een beetje eng, maar optie 2 het minst eng (je kunt tenslotte niet 'in' de las en het materiaal eromheen kijken).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Dion as /aandrijfassen

di nov 28, 2006 08:31

Gewoon voor optie 2 gaan.

De mensen die ik ken die camber/castor gezet hebben op de achteras hebben allemaal voor optie 2 gekozen (inklusief mijzelf).

Het materiaal is in de as mi behoorlijk overgedimensioneerd. Dus als je een beetje kan lassen is er 0 risiko op breuk.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Dion as /aandrijfassen

di nov 28, 2006 15:05

De lasnaad van optie 2 is behoorlijk sterkl. Heb een zware klapper gemaakt (achterwiel tegen vangrail) en de lasnaad mankeerde niets.
Wel waren de hoeken van de triangel veranderd tov origineel.... 8)
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2180
Lid geworden op: wo okt 19, 2005 21:39
Locatie: Trans-Axel City 130 km van Zolder.
Contacteer: Website

RE: Dion as /aandrijfassen

di nov 28, 2006 23:37

Ik ga de as in het midden inslijpen,en toespoor geven vervolgens lassen aan de bovenkant.
Dan ga ik hem doorzetten en hechten.
Op de uitlijnbank alle hoeken laten meten,en vervolgens lassen. daarna weer op de uilijnbank. :wink:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Terug naar “Racen - Technisch”