Pagina 1 van 2

Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: ma nov 27, 2006 18:58
door diele
Technisch vraagje ?

Indien je een Dion-as toespoor geeft ,en negatief camber.
Wat is dan het effect op je aandrijfassen, en passen ze dan nog goed tussen je naven en je bak?

Groente Peter :D

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: ma nov 27, 2006 19:11
door Aernoudt
Ja ! (alle (aangepaste) 75's van RS Racing op de Ring rijden daar mee ;) )

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: ma nov 27, 2006 19:47
door TurboMarc
Door de hoek van het camber staan de rubber hoesen meer onder spanning. Gaan bij mij snel stuk.
Moet nog nieuwe stevigere aanschaffen. Wellicht komt dit doordat de v6 en turbo assen dikker zijn aan het uiteinde...

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: ma nov 27, 2006 20:14
door diele
En met TS assen? die hebben kleinere uiteinden dus mischien heb je dan meer ruimte?

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: ma nov 27, 2006 21:00
door Maurizio
Volgens mij zijn de hoeken zo gering dat je er geen last van hebt. Tijdens het inveren bij normaal gebruik krijgt de aandrijfas al veel meer voor zijn kiezen!

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: ma nov 27, 2006 21:01
door Aernoudt
Een en ander hangt natuurlijk ook af van hoeveel camber etc je gaat zetten ;)

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: ma nov 27, 2006 21:02
door yuri 75 V6
Wil je buiten het 'veringsbereik' komen door camber te zetten dan ben je wel heeeel woest bezig...

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: ma nov 27, 2006 21:17
door diele
De vraag om camber te zetten kwam van een mede forum lid , tijdens het uitdenken kwam ik op de vraag van de aandrijf assen. :wink:

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: ma nov 27, 2006 21:17
door Andretti Molletti
Pcies, die hoek is verwaarloosbaar... Marc rijdt vast weer met oude hoezen ;)

Scheuren de hoezen aan de bakzijde open ??
Dan is dat door de hoge remschijftemperatuur en niet door beweging.
Het juiste vet in je homokineten is veel belangrijker dan het hoesje zelf ;)

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: ma nov 27, 2006 22:10
door hagen111
En hoe 'zet' je zo'n dion as het beste...heb begrepen dat er verschillende methoden voor zijn:

1. Gewoon in het midden een pers erop zodat er een 'knik' in komt.
2. Aan de wielzijde de as aan beide kanten doorslijpen, inspannen in een mal en weer vastlassen.

Wat is het meest correct?

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: ma nov 27, 2006 22:16
door Aernoudt
optie 2 lijkt mij de betere ;)

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: ma nov 27, 2006 22:25
door yuri 75 V6
Ik vind allebei een beetje eng, maar optie 2 het minst eng (je kunt tenslotte niet 'in' de las en het materiaal eromheen kijken).

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: di nov 28, 2006 08:31
door bralfa
Gewoon voor optie 2 gaan.

De mensen die ik ken die camber/castor gezet hebben op de achteras hebben allemaal voor optie 2 gekozen (inklusief mijzelf).

Het materiaal is in de as mi behoorlijk overgedimensioneerd. Dus als je een beetje kan lassen is er 0 risiko op breuk.

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: di nov 28, 2006 15:05
door TurboMarc
De lasnaad van optie 2 is behoorlijk sterkl. Heb een zware klapper gemaakt (achterwiel tegen vangrail) en de lasnaad mankeerde niets.
Wel waren de hoeken van de triangel veranderd tov origineel.... 8)

RE: Dion as /aandrijfassen

Geplaatst: di nov 28, 2006 23:37
door diele
Ik ga de as in het midden inslijpen,en toespoor geven vervolgens lassen aan de bovenkant.
Dan ga ik hem doorzetten en hechten.
Op de uitlijnbank alle hoeken laten meten,en vervolgens lassen. daarna weer op de uilijnbank. :wink: