Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: 75 trackdaytool

di jan 30, 2007 13:38

Zo dus:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: 75 trackdaytool

di jan 30, 2007 13:45

Het lijkt er op dat alle pluskabels in de motorruimte lang genoeg zijn om het te redden tot het aansluitpunt op de schakelaar in het dashboard, behalve de kabel van de dynamo. Daarvoor zal een kabel getrokken moeten worden.
Gelukkig loopt er een dikke pluskabel naar de accu die op dit moment niet in gebruik is. deze zal ik hiervoor kunnen gebruiken.

Wat wel spannend wordt, is hoe deze kabels door het schutbord te krijgen. Netto zullen er meer draden doorheen moeten dan voorheen. Alles door de bestaande doorvoer leiden zal erg krap worden, dus wellicht moet er een gat bij komen, wat natuurlijk weer goed moet worden afgedicht met een passend rubber.
Ja er lopen iets van 5 rode (plus)draden naar de oorspronkelijke plaats van de accu.
Die zullen dan dus, zoals ik het nu voor me zie, allen naar binnen moeten ivm de schakelaar.
Inderdaad naar binnen toe doortrekken en waar ze door het schutbord gaan passende rubbers gebruiken.

Ik maak graag gebruik van je nog te plaatsen visuele verhaal! :)

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: 75 trackdaytool

di jan 30, 2007 16:26

Hopelijk heb je wel een droge accu in die harde rode bak staan, deze is namelijk niet vloeistof dicht en er kan dus accuzuur uitlopen als je over het dak gaat enz. En staat die accu klemvast in de bak? ik zou die beugels over de accu zelf maken.

AG

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 trackdaytool

do feb 01, 2007 23:14

Zo, vanavond even wat makkelijke klusjes gedaan voor het grote werk morgen.
Eerst de electra in slurven gestopt, en alles vastgezet met ty-wraps. Ziet er ineens een stuk netter uit.

Daarna toch maar de achterbumper, achterwielschermen en zijskirts eraf gehaald.

Ojee. :shock:

Gelukkig heeft de uitbater van de loods net een Pool in dienst genomen, dus die mag z.s.m. aan de gang.
Er zit niks in het zicht, dus dat is dan geluk bij een ongeluk.

Montageplek tank RA:
Afbeelding
Dit ga ik kaalmaken en inklodderen met primer. Dan houdt het wel tot er evt een andere tank in komt.
Idem onder de achterlichten, die slechts oppervlakteroest vertonen.

Koker LA:
Afbeelding
Deze koker heeft LV, naast de voorste kriksteun onderop ook een gat. Verder is ie gaaf, maar achterin is het redelijk bal.

Koker RA:
Afbeelding
Deze koker is een redelijke gatenkaas. Achterin zit onderop (niet te zien op deze foto) een flink gat.

Koker RV:
Afbeelding
Niet echt duidelijk op de foto, maar het staal is erg dun en er zitten gaten in.
De oorzaak van het leed is dat er een gat zit op de kopse kant van de koker.
Daar loopt het water de koker in, met alle gevolgen van dien. Maar ook dit gaat gemaakt worden...

Wordt dus weer vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 75 trackdaytool

vr feb 02, 2007 00:03

Niks bijzonders Pieter (vwb de 75..) Heb 92ers gezien die er erger aan toe waren....... :shock:
Nog ff over de ophanging van de tank: Als je t low budget wilt fixen(en dat wil je! 8) ): draadeind met grote carroserieringen door de kofferbodem en daar de tank aan vast met een moer...
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4365
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 trackdaytool

za feb 03, 2007 18:33

hoi pieter,

dit is "gewoon" standaard 75 roest. hebben ze bijna allemaal op enkele uitzondering na. en als je er een vind die wel helemaal perfect is valt die in de prijsklasse waar je niet mee wilt gaan racen met kans op schade...... :shock:
dus gewoon dicht (laten) lassen die gaten. Is voor een hobby racer en het zit toch allemaal achter plastic verstopt dus kan puur functioneel gelast worden, veel tectyl erover en gaan met die banaan/75. :D

succes,
dj

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 trackdaytool

za feb 03, 2007 23:03

Dank voor de relativering en tips. Ik was dit gewoon niet gewend, mijn 33 heeft nl niet dit soort kuren.
Enfin, gisteren weer hard gesleuteld. Het wisselen van de bak en remklauwen is begonnen.

Hier een plaatje van toen we net waren begonnen.
Afbeelding

Je merkt direct dat je met een 20 jaar oude auto bezig bent. Bijna alles zit muurvast geroest, en is het erg moeilijk om zaken intact te demonteren. Het is kapot voordat je het weet.
Een tip is om op de zichtbare draadeinden van de schokbrekers direct de slijpschijf te zetten. Scheelt een hoop leed en kromme draadeinden op je koni's :oops:
De aandrijfassen had ik al los gemaakt, en de bovenste baksteun ging ook heel makkelijk.
De linker remklauw zat duidelijk al een tijd vast. 1 remblokje zeer zwaar afgesleten, en glazig, terwijl zijn tegenhanger aan de andere kant van de klauw nog bijna nieuw was. We gaan beide klauwen vervangen.
De hardyschijf lossen was amper te doen, zo vast. Volgende keer gewoon doorzagen, dat rotding. :evil:
Ook de koppelingsleiding los krijgen bij de hulpkoppelingcylinderslang ging maar net.
En omdat het subframe moet zakken, moest ook de uitlaat los. Die bestaat bij mij zowat uit 1 stuk, dus moest het spruitstuk van de motor af.

De rubbers van de achterstabi zijn praktisch weg, maar hier doe ik niets aan. Is altijd nog te doen.
Wel een nieuwe baksteun en nieuwe achterste hardyschijf gekocht.
Dit loshalen is een klus die je liever niet doet, dus beter kan je alles vervangen wat je kan als je dit los hebt gehaald.
Nu neem ik een gok met de hulpkoppelingcylinder (is nog goed) en de voorste triangelkogel.
Voor nu is dit goed zat.

Morgen ga ik weer door, wellicht ook de laatste moer losgooien en de hele triangel er onderuit. Daar schiet ik wel een plaatje van!

Wordt vervolgd,

Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1596
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: 75 trackdaytool

za feb 03, 2007 23:51

respect voor de transaxle sleutelaars zonder brug of put!!
dat is zwoegen geblazen,ik kan er van mee spreken :wink:

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 trackdaytool

zo feb 04, 2007 20:44

Jahoor, vandaag weer een hele dag gesleuteld.
Mijn collega heeft in mijn afwezigheid de motorklep terug gemonteerd, en een klein electraprobleempje opgelost. Dus alle lampen doen het weer.
Maar de transaxle stond nog op 3 krikken te wachten:
Afbeelding

Dus ben ik doorgegaan met losgooien. De transaxlegoden waren me gunstig gezind, want de achterdemper kon nog los van de rest van de uitlaat.
Dus was het ineens mogelijk om de hele boel er onder vandaan te halen.
Achterremleiding los ging ok, nog even geklooid met de schakelstang, maar die kon uiteindelijk ook los.

En dan het grote moment:
Afbeelding

Goed hé? Heb ik nu een transaxle lintje verdiend? :D

Daarna was het makkelijk sleutelen. Hulpkoppelingcylinder er uit:
Afbeelding

En weer ingebouwd in de andere bak. Deze HKC voelde een stuk beter aan dan de andere. En, hij kon wel zo uitgenomen worden, in tegenstelling tot de andere :? Maargoed. Ik moet het cupje nog wel even invetten.
Afbeelding

Bang om dingen zoek te maken, en dat ik vergeet hoe het zat gemonteerd, heb ik direct het schakelmechanisme overgezet op de andere bak. Alles zit nu natuurlijk nog losjes vast. En ik heb direct de lange schakelstang losgemaakt middels het pennetje. Die is er nu uit geweest, maar dat lukte pas nadat ik op de grond kon werken, in plaats van boven je hoofd op een stuiterende stang slaan.

Vervolgens de achteras even langs de hogedrukspuit gehaald, en weggelegd. Ik heb 1 nieuwe baksteun, maar die is zo veel beter dan de andere dat daar nu ook een nieuwe voor moet komen.
Afbeelding

Daarna doorgegaan in het gevecht tegen de roestduivel. Deze plekjes zullen bekend zijn bij de transaxle rijders:
Afbeelding

Afbeelding
Gelukkig omdat deze auto geen plastic binnenschermen heeft waar achter het lekker te keer kan gaan, is dit niet schokkend en makkelijk te maken.
De overige roest achter de achterbumper heb ik afgeslepen en in de Owatrol gezet.

Ik heb iemand in de loods zo ver gevonden dat ie beide kokers wil maken voor me voor een zacht prijsje. Ik heb zijn laswerk al gezien en het is echt erg netjes. En het beste is dat hij morgen al kan beginnen!

Het gaat dus lukken op tijd voor de deadline van begin maart. [-o< Wel blijft de accu voorlopig zitten, dat klusje stel ik uit tot na de racecursus.

Wordt dus vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: 75 trackdaytool

ma feb 05, 2007 10:25

......Daarna doorgegaan in het gevecht tegen de roestduivel. Deze plekjes zullen bekend zijn bij de transaxle rijders:
Afbeelding

Afbeelding
Gelukkig omdat deze auto geen plastic binnenschermen heeft waar achter het lekker te keer kan gaan, is dit niet schokkend en makkelijk te maken.
.....
Groeten, Pieter
Nee zegt me helemaal niks.... :wink:
Afbeelding
Dit is btw van mn 87er 2.0 carbs (eveneens ZONDER kunststof wielkuipen!) Foto is in 1995 genomen...
Verder: GOED BEZIG!! 8)
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 trackdaytool

ma feb 05, 2007 13:24

Nee zegt me helemaal niks.... :wink:
Afbeelding
Dit is btw van mn 87er 2.0 carbs (eveneens ZONDER kunststof wielkuipen!) Foto is in 1995 genomen...
Verder: GOED BEZIG!! 8)
Grtz,fRank
:shock: Wat ben ik blij met mijn 87-er, mijn foto's zijn in 2007 genomen, 12 jaar later :D
Wel heeft mijn auto minimaal 1 en waarschijnlijk 2 mid-life updates gehad, waarbij de wielkasten zijn geschilderd en de schermranden heel grondig zijn verbouwd. Er is er nog nooit aan de binnenschermen gelast, ik ben nu voor het eerst aan het slijpen hierin.

Dank voor de complimenten, het is een beste klus ook dit!

Groeten, Pieter
Laatst gewijzigd door _Pieter_ op ma feb 05, 2007 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: 75 trackdaytool

ma feb 05, 2007 14:46

Goed & grondig bezig Pieter!
:thumbs:

Cool nummerbord ook :)

Afbeelding

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 trackdaytool

ma feb 05, 2007 16:32

Goed & grondig bezig Pieter!
:thumbs:

Cool nummerbord ook :)

Afbeelding
Thanks voor de aanmoedigingen!

Ja cool he dat kenteken? Vind ik ook erg stoer om je typeaanduiding in het geel te hebben.
Helaas ga ik de noodstroomschakelaar voorlopig niet doen, ik stel het uit tot na de racecursus, dus dat zal wel april worden.

Er komen binnenkort nog veel meer roestreparatiefoto's aan...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 trackdaytool

wo feb 07, 2007 11:41

Praatjes vullen geen gaatjes, plaatjes en een MIG lasapparaat gelukkig wel :D

Hierboven staan de "voor" foto's, hieronder na de metamorfose:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag doen we de voorkant van de kokers L+R.
Het wordt zoals DJ zegt "functioneel gelast", dus stevig, zonder het optisch te fraai te willen, want het zit niet in het zicht, en ik ga geen concours winnen.
Uiteraard moet alles nog afgewerkt, geprimerd, geschilderd, en de resterende naden nog afgekit worden.
Ter afronding zal ik de kokers nog van binnenuit in de Dinitrol zetten.

Tevens heb ik het subframe en triangel in de Owatrol olie gezet, en ook even onder de auto geklodderd op de flensnaad van de carroserie van links naar rechts.
De nieuwe linker baksteun komt vrijdag, dan wil ik de bak, subframe en triangel weer onder de auto hangen.
Nieuwe remblokken voor (Pagid Rood) zijn ook besteld.
De week erop wordt het afwerken en afbouwen (Eindelijk!)

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 trackdaytool

za feb 10, 2007 16:10

Gisteravond even in 3,5 uur de bak opgebouwd en de hele transaxle teruggeplaatst.
Dat ging vele malen eenvoudiger dan het loshalen, dat duurde 2x zo lang.
Het terugplaatsen van de bak was simpel, het enige dat even pielen was, was het recht positioneren van het cardanaslager ringetje wat in de hardyschijf moet schuiven.
Dus nu staat de auto weer op 4 wielen, en kan het opbouwen echt beginnen. Het laswerk is ook helemaal af.

Wel zijn van 2 gaten waar mee het subframe aan de auto zit (1 links en 1 rechts), de bouten kapot en het draad beschadigd. Dit heeft een eerdere sleutelaar gedaan met zijn airtools [-X
Ook zijn de moeren en draadeinden van de koní's verre van fris. (mijn schuld :oops: )

Dus zal ik een volledige 10x1mm tappenset moeten gaan halen, en 2 van die lange bouten waarmee het subframe aan de auto zit.

Wie heeft dat laatste nog liggen? Tuynder heeft ze niet meer.

Maandag heb ik de hele middag en avond vrij, dus hoop ik weer flink verder te komen.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Racen - Technisch”